Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Doradztwo zawodowe w szkołach
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Zmiany w prawie oświatowym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Jolanta Misztal KPCEN Włocławek

Na czym polega zmiana w modelu wspomagania szkół? Wspomaganie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY ( działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły) Wspomaganie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo

Kompleksowy rozwój szkoły wprowadza trwałą zmianę jakościową jego efekty są dostępne dla całej grupy uczestników, również przyszłych pod względem ekonomicznym jest bardziej opłacalny niż jednostkowe doskonalenie angażuje wszystkich członków grupy albo całą szkołę wymaga zarządzania – spontaniczne inicjatywy upadają bez lidera! wymaga nowego sposobu myślenia lidera! 3

Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli jest blisko szkoły, a więc funkcjonuje w jej możliwie najbliższym otoczeniu; pracuje na potrzeby szkoły, czyli oferta i przebieg procesu doskonalenia są dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnej szkoły, doskonalenie towarzyszy szkole w całym procesie od diagnozy potrzeb po monitorowanie efektów wprowadzonych zmian; wykorzystuje potencjał różnych instytucji, które świadczą usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Procesowe wspomaganie szkół, czyli pomoc radom pedagogicznym w realizacji zadań.

Pomoc radom pedagogicznym i nauczycielom, aby umieli: Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Pomoc radom pedagogicznym i nauczycielom, aby umieli: wychowywać, nauczać, wprowadzać zmiany, reagować na potrzeby ucznia, modyfikować i korygować swoje działania.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Doskonalenie winno więc być długofalowe, nie jednorazowe, lecz procesowe.

Etapy tak rozumianego procesu wspomagania: Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Etapy tak rozumianego procesu wspomagania: pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły / placówki, ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły / placówki, zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja, wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

Procesowe wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły DIAGNOZA SZKOŁA PLANOWANIE ZMIAN WDRAŻANIE ZMIAN DOSTARCZANIE NARZĘDZI OCENA EFEKTÓW WNIOSKI 9

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli – rola animatora Osoba spoza szkoły odpowiedzialna za prowadzenie procesu (rocznego planu wspomagania) w szkole. Najważniejsze zadania animatora to: wsparcie dyrektora i nauczycieli w pogłębieniu diagnozy potrzeb i określeniu priorytetowego obszaru rozwoju szkoły, przygotowanie wybranej oferty doskonalenia, utrzymywanie stałego kontaktu z dyrektorem i nauczycielami (spotkania, konsultacje indywidualne i grupowe), udostępnianie przez animatora niezbędnych materiałów i narzędzi merytorycznych, wspieranie przez animatora nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań do codziennej praktyki, włączenie ewaluacji efektów procesu do ewaluacji wewnętrznej szkoły, wspólne opracowanie rekomendacji.

Doskonalenie winno dotyczyć w szczególności: Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Doskonalenie winno dotyczyć w szczególności: kierunków polityki oświatowej oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty, wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego, realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;

Doskonalenie winno dotyczyć w szczególności: Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Doskonalenie winno dotyczyć w szczególności: diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania; przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli; potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia należy także organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez samorząd województwa, zwanych dalej „wojewódzkimi placówkami doskonalenia”, należy ponadto: organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli: przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych, zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym; prowadzenie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Placówki doskonalenia realizują powyższe zadania w szczególności poprzez: organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń; prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń; udzielanie konsultacji; upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.

Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli Powyższe zmiany wprowadzono ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z 26 października 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli

Dyrektor szkoły – korzyści z uczestnictwa w projekcie Dyrektor szkoły otrzyma pomoc zarówno w planowaniu i organizowaniu rozwoju szkoły, jak i wdrażaniu zmian związanych z realizacją polityki edukacyjnej państwa. Korzyści dla dyrektorów: pomoc w pogłębieniu diagnozy potrzeb szkoły oraz wyborze priorytetowego obszaru do rozwoju, pomoc w zaplanowaniu i organizowaniu doskonalenia nauczycieli zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły i na terenie szkoły, ułatwienie kontaktów z instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom nauczycielom, wymiana doświadczeń w ramach lokalnych sieci współpracy i samokształcenia.

Korzyści dla nauczycieli: Nauczyciele – korzyści z uczestnictwa w projekcie Nauczyciele otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktycznej i/lub wychowawczej w obszarze wybranym przez radę pedagogiczną. Korzyści dla nauczycieli: pomoc we wdrażaniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie, pomoc w zaplanowaniu i realizowaniu własnego rozwoju zawodowego zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły, organizacja szkoleń i warsztatów bezpośrednio w szkole, pomoc i wsparcie w okresie wdrażania nabytych umiejętności, wymiana doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia.

Nauczyciele – korzyści z uczestnictwa w projekcie Zapraszamy do udziału w programie „Od diagnozy do zmiany”, oferujemy szkole kompleksowe i długofalowe wsparcie procesowe.

Zapraszamy do współpracy! Nauczyciele – korzyści z uczestnictwa w projekcie Zapraszamy do współpracy! Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli ul. Nowomiejska 15 A 87 – 800 Włocławek e - mail: kpcen@cen.info.pl tel.: 54 231 33 42 fax: 54 412 10 98