Jak efektywnie współpracować z rodzicami Renata Majewska
Zdrowa rodzina Każdy chyba zakładając rodzinę chciałby, aby była wspaniała. Żeby wszyscy się kochali i szanowali. Niektórzy chcieliby, aby była dokładnie taka jak rodzina z której pochodzą, inni wręcz przeciwnie - widząc dużo mankamentów tej rodziny marzą, aby - była jej przeciwieństwem. Jednym marzenia się spełniają, innym niestety nie. Charakteryzuje się ona na pewno:
Cechy dobrej rodziny. 1. Elastyczność, ale z istniejącymi granicami między rodziną a resztą świata 2. Rozwinięty subsystem rodziców i dzieci 3. W subsystemie rodziców najważniejszymi osobami są rodzice 4. Są jasno określone granice dla każdego członka rodziny. 5. Otwarta komunikacja
Relacje: "nauczyciel - rodzic - uczeń" - rzeczywistość szkolna
Peter Mittler twierdzi, że przyczyny braku współpracy rodziców i nauczycieli tkwią między innymi w: Niedostatecznym przygotowaniu nauczycieli. Brak treningów dla nauczycieli kształtujących postawy otwarte na rodziców i zapoznających z efektywnymi formami współpracy z rodzicami. Psychologicznym i społecznym dystansie między nauczycielami i rodzicami. Nauczyciele mają duże trudności w traktowaniu rodziców jak partnerów. Nierealistycznych wymaganiach i oczekiwaniach. Dotyczy to zarówno nauczycieli i rodziców wobec siebie, jak i każdego z nich wobec dziecka.
Postawy rodziców wobec szkoły Obserwatorzy Rodzice walczący Rodzice zasoby Rodzice jako uczniowie Kolejna grupa rodziców to ci, którzy zgłaszają się do pracy w radzie rodziców, są reprezentantami rodziców
Współpraca rodziców i nauczycieli może więc mieć miejsce i być pożyteczna jeśli: Przygotujemy do niej nauczycieli. Zachęcimy rodziców. Określimy dziedziny i teren współpracy nauczycieli i rodziców.
Przedmiotem wspólnych ustaleń nauczycieli i rodziców może być: Organizacja pracy szkoły, uwzględniająca możliwości szkoły, potrzeby dzieci, potrzeby rodziców. W pewnym stopniu treści nauczania. Program wychowawczy sprzyjający rozwijaniu u uczniów postaw twórczych, pro społecznych, patriotycznych. Działania wychowawcze zapobiegające patologii typu: przemoc, narkomania. Działania samopomocowe rodziców. Szkoła w środowisku.
Dziękuję i życzę powodzenia