PODSTAWY ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA ROZWOJEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
PROCESS OF LOCAL DEVELOPMENT PROGRAM PREPARATION - INTEGRATED SYSTEM OF DEVELOPMENT MANAGEMENT.
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Zarządzanie projektami – pojęcia
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie projektami
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ocena projektów inwestycyjnych
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zapis prezentacji:

PROCES PRZYGOTOWANIA PLANU ROZWOJU LOKALNEGO - ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA ROZWOJEM

PODSTAWY ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA ROZWOJEM Wizja i cele społeczności zidentyfikowane Proces planowania rozwoju kierowany potrzebami i preferencjami partnerów społecznych i odbiorców usług System zarządzania oparty na przełożeniu wizji i celów strategii w priorytety i rezultaty projektów realizacyjnych Kompetencje precyzyjnie rozłożone pomiędzy polityków, profesjonalistów i partnerów społecznych Rozwój instytucjonalny oparty na kroczącym procesie, plany realizacyjne aktualizowane corocznie

PODSTAWY ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA ROZWOJEM Wskaźniki realizacji zamierzeń oparte na celach strategicznych i oczekiwaniach społecznych Efektywny system monitorowania i aktualizacji oparty na powtarzalnym procesie Integracja przygotowania budżetu rocznego i planu realizacji strategii Wdrożenie systemu zarządzania projektami i pracy zespołów międzywydziałowych Odpowiedzialność personalna i system szkoleniowy pracowników.

STRUKTURA ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA POZIOM STRATEGICZNY POZIOM TAKTYCZNY POZIOM OPERACYJNY STRATEGIA ROZWOJU MIASTA PLAN ROZWOJU LOKALNEGO ROCZNE PLANY DZIAŁALNOSCI WYDZIAŁÓW STRATEGIE SEKTOROWE WPI 4-6 LAT BUDŻET PLAN FINANSOWY 6-8 LAT PLANY SZKOLEŃ

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO - ROLA Kontekst ZPORR: obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu rozwoju lokalnego pośrednio > „procedura bezpieczeństwa”, instrument sprawdzający trafność wyboru projektu

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO - ROLA Kontekst lokalny - zarządzanie: plan = narzędzie wspomagające efektywne i skoordynowane, a nie przypadkowe, wydatkowanie środków gminy na rozwój lokalny Kontekst lokalny – konsensus społeczny: proces planowania = proces budowania konsensusu wokół celów rozwojowych i kierunków wydatkowania środków publicznych Kontekst lokalny – ciągłość: plan = narzędzie pomagające zachować ciągłość podstawowych kierunków rozwoju lokalnego w kolejnych kadencjach

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO - ROLA Musi być przyjęty uchwałą Rady Gminy powinien być tworzony w procedurze partycypacyjnej, z szerokim udziałem nie tylko urzędników, ale i innych lokalnych liderów i tzw. interesariuszy, reprezentujących różne opcje (w przeciwnym razie jego tworzenie nie ma sensu) powinien wykorzystywać dorobek dotychczasowych opracowań, strategii lokalnych, planów i programów (strategia rozwoju, studium uwarunkowań, programy gminne i powiatowe itp.)

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO – PROCEDURA WG. ZPORR Możliwe 2 ścieżki: 1. Z szerszym udziałem radnych >>> dłuższy proces, wymaga większego wysiłku na etapie wypracowania planu, zmniejsza ryzyko nie przyjęcia planu przez Radę 2. Z udziałem radnych dopiero na ostatnim etapie prac >>> krótszy proces, wymaga mniejszego wysiłku organizacyjnego na etapie wypracowania planu, zwiększa ryzyko nie przyjęcia planu lub wprowadzenia przez Radę istotnych zmian

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO – PROCEDURA WG. ZPORR Czy angażować radnych w prace zespołu zadaniowego np. na etapie analizy stanu wyjściowego? Czy zespół zadaniowy powinien skończyć pracę po uchwaleniu Planu – czy ją kontynuować? Czy Plan Rozwoju Lokalnego powinien obejmować tylko projekty, które będą się starać o finansowanie z funduszy strukturalnych – czy mieć szerszy wymiar?

Plan Rozwoju Lokalnego powinien zawierać: horyzont czasowy 4-6 letni mechanizm corocznej aktualizacji aktualizację priorytetów w opaciu o ustalone wskaźniki składać się z programów zawierających od 8 - 15 projektów przypisanych do osiągnięcia określonego celu w strategii rozwoju odpowiedzialnych za realizację programów kierowników programów.

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO – NARZĘDZIE ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA ELEMENTY PROCESU ORGANIZACJA DIAGNOZA PROGRAM SYSTEM WDROŻENIA

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO – INFORMACJE PODSTAWOWE Plan Rozwoju Lokalnego jest planem kroczącym Plan Rozwoju Lokalnego stanowi podstawę opracowania programów inwestycyjnych Plan Rozwoju Lokalnego jest corocznie aktualizowany. Aktualizacja obejmuje wprowadzenie do planu nowych projektów oraz uaktualnienie danych dotyczących projektów już ujętych w Planie. Horyzont czasowy Planu ulega przesunięciu o rok do przodu w trakcie przygotowywania kolejnych edycji Planu Opracowywanie Planu Rozwoju Lokalnego zawsze poprzedzone jest ustaleniem priorytetów rozwoju. Do kolejnych edycji Planu przygotowuje się listę najważniejszych projektów Dobór projektów do Planu odbywa się w oparciu o uchwalone kryteria oceny w procesie decyzyjnym

Fazy procesu przygotowania Planu Faza pierwsza – Organizacja zespołów i uzgadnianie procedury: powołanie Zespołu Roboczego Planu, powołanie Międzysektorowego Zespołu Planu, powołanie Rady Rozwoju Miasta, powołanie zespołu konsultantów, przyjęcie procedury przygotowania Planu, uzgodnienie wykorzystywanych technik i narzędzi prowadzenia prac, przyjęcie szczegółowego harmonogramu przygotowania Planu.

Fazy procesu przygotowania Planu Faza druga – Ocena stanu rozwoju i konkurencyjności Miasta analiza dokumentów strategicznych zgromadzenie i analiza informacji określających stan i perspektywy lokalnego rozwoju, w tym przeprowadzenie badań ankietowych: sytuacja demograficzna, źródła i wielkość dochodów mieszkańców, struktura lokalnej gospodarki i konkurencyjność lokalnych firm analiza zakresu i poziomu kształcenia w mieście oraz stanu siły roboczej ocena sytuacji finansowej i zdolności finansowania świadczonych usług oraz programów rozwoju

Fazy procesu przygotowania Planu Faza druga – Ocena stanu rozwoju i konkurencyjności Miasta Identyfikacja obszarów wymagających działań naprawczych lub poprawiających sytuację finansową, w tym analiza przyczyn ich wystąpienia Identyfikacja kluczowych problemów warunkujących zdolność do rozwoju miasta Identyfikacja produktów miasta, ocena ich pozycji konkurencyjnej i zdefiniowanie kluczowych dla rozwoju miasta klasterów

BAZA DANYCH STRUKTURA A B C D E DEMOGRAFIA GOSPODARKA LUDNOŚĆ POZIOM ŻYCIA RYNEK PRACY STATYSTYKA INWESTYCJE PODATKI I OPŁ. LOKALNE LOKALNE ORG. GOSPODARCZE DZIAŁANIA SAMORZĄDÓW DOSTAWY MEDIÓW SIECI INFRASTR. TRANSPORT ŁĄCZNOŚĆ INSTYT. RZĄDOWE I SAMORZĄDOWE GOSPODARKA LOKALNA NA TLE REGIONU PROGRAMY EDUKACJA 1 2 3 4 A DEMOGRAFIA GOSPODARKA OTOCZENIE GOSPODARCZE INFRASTRUKTURA TECHN. I ZASOBY NATURALNE POWIĄZANIA REGIONALNE B C D E USŁUGI DLA BIZNESU NIERUCHOMOŚCI DOSTĘP DO FINANSOWANIA 5 ZASOBY NATURALNE KONDYCJA

SPOSOBY WYKORZYSTANIA BAZY DANYCH PODEJMOWANIE BIEŻĄCYCH DECYZJI PRZEZ SAMORZADY ORAZ LOKALNE PODMIOTY GOSPODARCZE MONITOROWANIE ZMIAN I ZJAWISK ZACHODZĄCYCH W GOSPODARCE PRZEPROWADZANIE ANALIZ I POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ POWSTAŁYCH PROBLEMÓW OPRACOWANIE PROGRAMÓW STRATEGICZNYCH WYBRANYCH DZIEDZIN GOSPODARCZYCH PEŁNIEJSZA OBSŁUGA LOKALNYCH I ZEWNETRZNYCH PODMIOTÓW OPRACOWYWANIE OFERT INWESTYCYJNYCH PRZYGOTOWYWANIE RAPORTÓW, PROGRAMÓW, WNIOSKÓW I INNYCH DLA POTRZEB PLANISTYCZNYCH, POZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH ITP. PROWADZENIE PERMANENTNEJ DZIAŁALNOSCI MARKETINGOWEJ GMINY, POWIATU, LOKALNEJ GOSPODARKI.

ŹRÓDŁA DANYCH ZASOBY INFORMACYJNE JST URZĄD STATYSTYCZNY URZĄD SKARBOWY WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY POWIATOWY URZĄD PRACY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ OKE TERENOWY BANK DANYCH ZAKŁĄD UBEZPIECZEN SPOŁECZNYCH KASA ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO BADANIA ANKIETOWE

ZAKRES INFORMACJI Z URZĘDÓW SKARBOWYCH PODATEK OD CZYNNOŚCI CYWILNO PRAWNYCH (PCC) PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH (PIT) PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH (CIT) PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG (VAT) ŁĄCZNA KWOTA NALEŻNEGO PODATKU ŁĄCZNA KWOTA PRZEDMIOTU OPODATKOWANIA LICZBA CZYNNOŚCI PCC ŁĄCZNE PRZYCHODY ZE ŹRÓDEŁ PRZYCHODÓW ŁĄCZNY DOCHÓD DO OPODAT. ŁĄCZNY OBLICZONY POD. LICZBA PODATNIKÓW ŁĄCZNY POD. PO ODLICZENIACH ŁĄCZNA LICZBA ZATRUDNIONYCH ŁĄCZNA LICZBA PODATNIKÓW ŁĄCZNA LICZBA ZATRUDNIONYCH ŁĄCZNE PRZYCHODY ZE ŹRÓDEŁ PRZYCHODÓW ŁĄCZNA KWOTA WYDATKÓW INWEST. DO ODLICZ. ŁĄCZNY DOCHÓD DO OPODAT. ŁĄCZNA KWOTA STRAT LICZBA PODAT. ZE STRATA ŁĄCZNY PODAT. NALEŻNY PO ODLICZ. ŁĄCZNA WARTOŚĆ SPRZEDAŻY TRAKTOWANA JAKO EKSPORT OPODAT. STWKA 0%

ANALIZA DEMOGRAFICZNA Zmiany historyczne ilości mieszkańców, struktury wieku, migracji Prognoza na kolejne 25 lat z analizą trendów migracyjnych

ANALIZA ZASOBNOŚCI SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ Ocena zmian w ostatnich pięciu latach następujących parametrów: Ilości osób osiągających dochody Źródła dochodów z rozbiciem na progi podatkowe Wielkość dochodów z uwzględnieniem źródeł ich pochodzenia Struktura terytorialna

ANALIZA KONKURENCYJNOŚCI LOKALNEJ GOSPODARKI Zmiany w ostatnich pięciu latach: Wielkości przychodów Wielkości przychodów z uwzględnieniem form prowadzenia działalności gospodarczej Dochodów netto, brutto i odprowadzonych zaliczek na podatek Wielkości zatrudnienia Wydatków inwestycyjnych Ilości firm wykazujących stratę na działalności Wielkości eksportu Struktura terytorialna i branżowa

OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ Analiza zadłużenia Analiza wydatków bieżących Analiza wydatków inwestycyjnych Analiza dochodów podatkowych Analiza dochodów z majątku

OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ Założenia do prognozy finansowej: Prognoza liczby mieszkańców Prognozowana struktura wieku Wielkośc i struktura dochodów mieszkańców Dochody firm Dochody z majatku Prognozy wzrostu zatrudnienia i tworzenia nowych firm Koszty prowadzenia usług i wydatki na rozwój Inflacja, PKB, stopy procentowe

OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ Projekcja finansowa w oparciu o główne kategorie finansowe: Prognoza budżetu w podziale na najważniejsze kategorie dochodów i wydatków Kalkulacja harmonogramów obsługi zaciągniętego zadłużenia Ocena zdolności inwestycyjnej i kredytowej budżetu Ocena potencjału majątkowego gminy Analiza wskaźnikowa

OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ

BADANIA ANKIETOWE Badanie szans i aspiracji zawodowych młodzieży Badanie klimatu przedsiębiorczości oraz zdolności firm do podnoszenia konkurencyjności i innowacji

BADANIE SZANS ROZWOJOWYCH I ASPIRACJI MŁODZIEŻY Cel: Poznanie postaw młodzieży wobec szans na lokalnym rynku pracy. Poznanie planów młodzieży ostatnich klas szkół średnich w co do kierunków dalszej edukacji zawodowej oraz planów dotyczących gotowości do migracji poza granice powiatu w celach edukacyjnych lub poszukiwaniu zatrudnienia.

BADANIE KLIMATU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORAZ ZDOLNOŚCI FIRM DO PODNOSZENIA KONKURENCYJNOŚCI I INNOWACJI Cel: Ocena potencjału i konkurencyjnosci lokalnych firm oraz uzyskanie informacji na temat planów rozwojowych

Fazy procesu przygotowania Planu Faza trzecia – Przygotowanie Planu: wybór priorytetów Planu Rozwoju Lokalnego, określenie wskaźników realizacji Planu (wkładu, produktu, rezultatu i oddziaływania) jako podstawy selekcji i monitorowania realizacji planu rozwoju miasta, Zdefiniowanie programów Planu i listy projektów strategicznych.

SPOŁECZNO - GOSPODARCZA STRATEGIA CELE CEL 1 CEL 2 CEL 3 CEL 4 CEL 5 AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO - GOSPODARCZA PROBLEMY PRIORYTETY X Projekty PROGRAM 1 PROGRAM 3 PROGRAM n PROGRAM 2 Programy

PLAN ROZWOJU MIASTA POZNANIA NOWE MIEJSCA PRACY WYSOKIEJ JAKOŚCI W I Z J A POZNAN - NOWOCZESNE MIASTO LUDZI AMBITNYCH P R I O R Y T E TY NOWE MIEJSCA PRACY WYSOKIEJ JAKOŚCI INWESTY-CJE W KAPITAŁ LUDZKI TRANSPORT I DROGI NOWE TECHNIKI INFORMA- CYJNO- KOMUNIKA- CYJNE WYSOKA JAKOŚĆ ZAMIESZ- KANIA CZAS WOLNY NOWA JAKOŚĆ CENTRUM MIASTA SPOŁE- CZEŃSTWO OBYWATELSKIE P R O G R A M Y  INNOWACYJNA GOSPODARKA AKTYWIZACJA ZAWODOWA MŁODYCH LUDZI  WYSOKA JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA  AKADEMICKI POZNAŃ  EDUKACJA PRZEZ CAŁE ŻYCIE  POZNAŃ BLISKO POZNAŃ BEZ KORKÓW  e-POZNAŃ  MIESZKAJMY W POZNANIU  BEZPIECZNY POZNAŃ  CZYSTY I ZIELONY POZNAŃ  KULTURA W POZNANIU  CZYNNIE I ATRAKCYJNIE WYPOCZYWAMY  POZNAŃ BOGATY W SUKCESY SPORTOWE  REWITALIZACJA GŁÓWNYCH CIĄGÓW HANDLOWYCH  STARÓWKA SERCEM MIASTA  WIZYTÓWKI MIASTA  POMAGAJMY SOBIE  ŚWIADOMI POZNANIACY P R O J E K T Y

WSKAŹNIKI MONITOROWANIA Mechanizm monitorowania i aktualizacji oparty o: monitorowanie stanu otoczenia monitorowanie stopnia realizacji strategii WSKAŹNIKI PRODUKTU  PROJEKTY WSKAŹNIKI REZULTATU  PROGRAMY WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA  PRIORYTETY

PRIORYTETY PLANU ROZWOJU LOKALNEGO ( Kryteria ) Waga 1. Dostępność komunikacyjna ( zewnętrzna i wewnętrzna) 4,61 2. Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki miasta 4,39 3. Nauka i edukacja czynnikiem jakościowego rozwoju społeczeństwa 4,32 4. Poprawa atrakcyjności zamieszkania 4,29 5. Rozwój obszaru metropolitalnego 3,90

Fazy procesu przygotowania Planu Faza czwarta – Przygotowanie dokumentu Planu, konsultacje i zatwierdzenie: zebranie projektów, ocena, selekcja, przygotowanie planu finansowego PRL przygotowanie projektu dokumentu Planu, prezentacja, konsultacje i modyfikacje przygotowanego opracowania, przyjęcie uchwały przez Radę Miasta.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW DO PLANU Dwa etapy oceny merytorycznej: I etap – ustalenie wag dla priorytetów II etap – ocena projektów pod kątem realizacji priorytetów Skala oceny projektów 0 – projekt nie ma związku z priorytetem 1 – istnieje słabe powiązanie projektu z priorytetem 2 - projekt zasadniczo poprawi w skali mikro ( lokalnie, czasowo, stosunku do określonej grupy beneficjantów) stan obecny w obszarze priorytetu 3 – projekt silnie wpłynie na poprawę sytuacji w skali miasta w obszarze priorytetu

PLAN FINANSOWY Analiza kosztów Planu Źródła finansowania Ocena możliwości finansowania Planu w oparciu o środki własne i zdolność kredytową

Plan Rozwoju Lokalnego Miasta Bydgoszczy Źródła finansowania 2006-2009 w tyś zł Plan Rozwoju Lokalnego Miasta Bydgoszczy   ogółem, w tym: 2 558 539 Budżet miasta 488 557 Fundusze europejskie 1 192 814 Inne 877 168

AKTUALIZACJA I MONITORING Uwarunkowania prawne: Zarządzenie Prezydenta/Burmistrza w sprawie wdrożenia i aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego

STRUKTURA ZARZĄDZENIA Wyjaśnienie pojęć Organizacja zespołów Fazy procesu aktualizacji Kalendarz działań Rozdział kompetencji w procesie Harmonogram procesu aktualizacji Kryteria wyboru projektów do Planu Formularze kart programów i projektów Zasady monitorowania

PRZYGOTOWANIE PROJEKTÓW BUDŻET PLAN INWESTYCYJNY OPŁATY I PODATKI LOKALNE POLITYKA FINANSOWA KREDYTY, OBLIGACJE PRIORYTETY PRL ZA TWIER DZENIE PRL PREZYDENT I RADA MIASTA PRZYGOTOWANIE PROJEKTÓW PARTENRZY SPOŁECZNI WSKAZÓWKI DLA PRL KONSULTACJE PROJEKTU PRL K 1 K 2 K 3 K 4 PRO JEKT PRL ZESPÓŁ MIĘDZY SEKTOROWY OCENA RAPORTÓW I IDENTYFIKACJA KLUCZOWYCH PROBLEMÓW MIASTA NOWY RAPORT NT. REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO ZEBRANIE I PRZEGLĄD APLIKACJI ZESPÓŁ ROBOCZY