Raport z audytu technologicznego dla FIRMY PRODUKCYJNO-HANDLOWO -USŁUGOWEJ "HAGO" MAŁGORZATA HANDKIEWICZ Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak Przemysław Kurczewski
Plan prezentacji: Charakterystyka branży Analiza SWOT Wnioski, rekomendacje
Charakterystyka branży Ceny środków mechanizacji rolnictwa Wejście Polski do Unii Europejskiej wiązało się z wprowadzeniem 22% VAT-u na maszyny rolnicze. Spowodowało to drastyczny wzrost cen. W czerwcu 2004 r. ceny poszczególnych środków mechanizacji rolnictwa były o 15-58% wyższe niż przed rokiem. Na wzrost ten wpłynęło także podrożenie stali. Produkcja maszyn rolniczych W pierwszym półroczu 2004 r. popyt na fabrycznie nowe maszyny rolnicze znacznie się zwiększył. Wzrost sprzedaży środków mechanizacji rolnictwa był spowodowany z jednej strony możliwością korzystania ze środków pomocowych UE (SAPARD), z drugiej zaś dążeniem rolników do realizacji zakupów przed objęciem maszyn rolniczych, począwszy od maja 2004 r., 22% stawką VAT. Już jednak w drugiej połowie 2004 r. sprzedaż maszyn rolniczych wyraźnie zmalała.
Charakterystyka branży Wartość zestawu 34 maszyn rolniczych Produkcja ciągników wg mocy silnika
Charakterystyka branży Perspektywy branży maszyn rolniczych Po okresowym załamaniu rynku maszyn rolniczych w latach 2004 i 2005, w latach 2006 i 2007 odnotowano wyraźne symptomy ożywienia popytu, zwłaszcza popytu restytucyjnego. Od początku 2006 roku wzrasta produkcja i sprzedaż ciągników, podstawowego środka mechanizacji gospodarstw rolnych. Biorąc pod uwagę starzejący się stan ciągników rolniczych przy liczbie ponad 1,3 mln sztuk i średnim wieku eksploatacji 25 lat, jest to proces bardzo pozytywny.
Analiza SWOT Mocne strony to min. wysoka jakość produkowanych wyrobów - specjalizacja, know-how i doświadczenie kadry. Słaba strona to działalność prowadzona w wynajmowanym obiekcie budowlanym. Wśród możliwości wyróżniono m.in. dywersyfikacja działalności – dealer maszyn rolniczych, budowa zakładu produkcyjnego. Największe zagrożenie to sytuacja gospodarcza w kraju (realizacja płatności przez kontrahentów), zmiana systemu dopłat – pogorszenie sytuacji rolników. Strategia firmy jest agresywna.
Wnioski, rekomendacje Jednym z kierunków rozwoju firmy może być stworzenie sieci własnych punktów sprzedaży maszyn i urządzeń rolniczych. Inny kierunek to uruchomienie produkcji całkowicie nowego produktu w skali firmy – mobilnej sieczkarni. Zaleca się zakup gruntu oraz budowę zakładu produkcyjnego, w efekcie czego możliwe byłoby wdrożenie nowych technologii. Rekomendowane jest rozszerzenie działalności o przedstawicielstwo i uruchomienie serwisu naprawczego maszyn rolniczych. Firma HAGO mogłaby być dealerem takiej marki jak ROSTSELMASH. Możliwości dofinansowania inwestycji w ramach: działania 4.3 POIG Kredyt technologiczny. Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego