Polityka Społeczna i Walka z Ubóstwem w Krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (MENA) Michał Rutkowski Dyrektor, Departament Polityki Społecznej,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Równowaga gospodarcza: model IS, LM
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ I
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Równość płci i rozwój ekonomiczny
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Michał Zuber Uwarunkowania polityczne transformacji gospodarczej w Rosji w latach Porównanie z sytuacją w Polsce.
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Równość a wzrost gospodarczy
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Wsparcie dla rozwoju technologii
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
John Maynard Keynes.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
mgr Małgorzata J. Januszewska
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Polityka Społeczna i Walka z Ubóstwem w Krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (MENA) Michał Rutkowski Dyrektor, Departament Polityki Społecznej, Region Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Bank Światowy, Waszyngton, USA Ustroń, 12 stycznia 2007 roku

Pytania Wstępne MENA jest w okresie przejściowym do nowego „paradygmatu wzrostu” od początku lat osiemdziesiątych: (a) co wiemy o redukcji ubóstwa i rozwoju społecznym w tym okresie? (b) jakie są konsekwencje tej wiedzy dla oceny modelu polityki społecznej dominującego w MENie?

Sytuacja przed wkroczeniem w okres przejściowy: trendy wzrostu gospodarczego

Sytuacja przed wkroczeniem w okres przejściowy: trendy w zakresie nierówności dochodów

Sytuacja przed wkroczeniem w okres przejściowy: co możemy powiedzieć o ubóstwie mierzonym dochodami? Niewiele obserwacji ubóstwa jest dostępnych w okresie przed 1985 rokiem ponieważ niewiele badań gospodarstw domowych opartych na próbie zostało wykonanych w tym okresie Można domniemywać, że ubóstwo obniżyło się w okresie 1960-85 na podstawie wzrostu PKB na głowę mieszkańca oraz stabilnej, a nawet spadającej, nierówności dochdów W każdym bądź razie pod koniec lat osiemdziesiątych ubóstwo w MENie nie było wysokie w porównaniu z innymi regionami

Obraz ubóstwa w końcu lat osiemdziesiątych Obraz ubóstwa może być ułożony na podstawie badań przeglądowych gospodarstw domowych z pięciu krajów; MENA wykazywała wówczas relatywnie niskie stopy ubóstwa (mniej niż 3 procent mierzone $1 na głowę mieszkańca i mniej niż 22 procent mierzone $2 na głowę mieszkańca)

Porównanie stóp ubóstwa ($2 line; 1990-91)

Sytuacja po 1985 roku: trendy wzrostu

Sytuacja po 1985 roku: trendy w zakresie nierówności

Trendy w zakresie ubóstwa mierzonego dochodami Ubóstwo przestało spadać w MENie po 1985 roku: stopa ubóstwa utrzymywała się na poziomie 20-25% przez całą dekadę lat dziewięćdziesiątych Jest to zgodne z widocznym brakiem zmian w zakresie wzrostu i nierówności Spadek poziomu ubóstwa w MENie był mniejszy niż wszędzie indziej na świecie, poza Afryką równikową (na południe od Sahary)

Trendy ubóstwa po 1985 roku

Porównawcza analiza trendów po 1985 roku

Wskaźniki rozwoju społecznego: co się wydarzyło? Nagła i szybka poprawa miała miejsce jeśli chodzi o wskaźniki rozwoju w zakresie edukacji i zdrowia; Pytanie: jak istotna była ta poprawa, relatywnie rzecz biorąc? Pytanie: czy ta poprawa była wynikiem większej efektywności czy tez większych wydatków?

Wybór krajów porównywanych z MENą Zestaw krajów porównywanych zawiera 32 kraje, których dochód na głowę mieszkańca (w sensie PPP, czyli tej samej siły nabywczej) był w tym samym zakresie co 10 krajów MENA w 1980 roku Kraje te są głównie z Ameryki Łacińskiej i Azji Wschodniej Średni dochód tych 32 krajów w 1980 roku to $11.29 na mieszkańca na dzień

Porównanie trendów wzrostu

Porównanie trendów w zakresie wykształcenia: lata edukacji na 1 mieszkańca

Analiza porównwacza trendów: śmiertelność dzieci

Hipoteza: co decyduje o wyniku? PKB na mieszkańca na początku; Początkowy poziom wskaźnika Zmiana wskaźnika 1980-2000 Średni poziom wydatków na głowę mieszkańca w okresie 1980-2000 (używając wydatków na edukację jako przybliżenia)

Wyniki z wzięciem pod uwagę głównych determinantów: skolaryzacja na poziomie szkoły średniej

Wyniki z wzięciem pod uwagę głównych determinantów: śmiertelność dzieci

Wyniki z wzięciem pod uwagę głównych determinantów: uczestnictwo kobiet w sile roboczej

Postęp został osiągnięty pomimo spadku wydatków na cele społeczne (szkolnictwo)

Uwagi na temat rozwoju społecznego MENy w okresie 1980-2000 Postęp wyższy od oczekiwanego obserwowany we wszystkich dziedzinach związanych z kapitałem ludzkim Postęp ten umożliwił wyższy wzrost gospodarczy i niższe ubóstwo niż miałoby to miejsce w przeciwnym wypadku Postęp ten był w części związany z wzrostem efektywności dostarczania usług społecznych Ograniczono również subsydiowanie żywności, aczkolwiek zapszepaszczono szanse na szybszy postęp w tej dziedzinie Stopa uczestnictwa kobiet w sile roboczej była niska: mogło to być czynnikiem spowalniającym wzrost gospodarczy

Główne elementy zmieniającego się paradygmatu wzrostu Elementy zasadnicze zwiększenie roli sektora prywatnego Zwiększenie otwartości w handlu międzynarodowym dywersyfikacja gospodarek w kierunku odchodzenia od dominującej roli ropy naftowej i energii Elementy pomocnicze Potrzeba dyscypliny fiskalnej, w tym redukcji subsydiów do energii i żywności Potrzeba zakończenia działalności niektórych niekonkurencyjnych przedsiębiorstw produkujących dzięki subsydiom w celu substytucji importu

Niektóre niekorzystne konsekwencje zmieniającego się paradygmatu wzrostu Utrata miejsc pracy w przedsiębiorstwach produkujących w celu substytucji importu, przynajmniej w krótkim czasie Utrata dochodów niektórych producentów subsydiowanej żywności Utrata dochodów części beneficjentów subsydiów do energii i żywności (np. w Egipcie 11 procent ludności znalazłoby się poniżej linii ubóstwa po natychmiastowym wycofaniu subsydiów bez żadnego mechanizmu osłonowego) Większa szybkość zmian: więcej nowych przedsiębiorstw powstających i kończących działalność, wiecej stanowisk pracy tworzonych i niszczonych Większa nierówność?

Konsekwencje dla modelu polityki społecznej Potrzeba kontynuacji inwestowania w kapitał ludzki, aby poprawić zdolność radzenia sobie ze zmianami i konkurencją; potrzeba kontynuacji poprawy efektywności wydatków społecznych Potrzeba poprawy funkcjonowania rynku pracy tak, aby mógł on zaabsorbować tracących pracę (bez gwarancji zatrudnienia explicite) Wzmocnienie systemu zabezpieczenia społecznego aby pomóc biednym i tym, których dotkną gwałtowne straty dochodow... najlepiej uczynić to przez lepsze adresowanie transferów pieniężnych i innej pomocy Potrzeba poprawy jakości statystyki społecznej, w celu użycia jej w działaniach przeciwko ubóstwu

Ale, najważniejsze.... Kontynuacja polityki gospodarczej w kierunku wzmocnienia roli prywatnego sektora i roli rynku...przy równoczesnej budowie odpowiednich mechanizmów osłonowych