Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul."— Zapis prezentacji:

1 Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul

2 Krótka historia: „A Nation at Risk”( „Naród w Niebezpieczeństwie”) edukacja stanowi podstawę rozwoju gospodarczego i jest czynnikiem wpływającym na konkurencyjność gospodarki w świecie. Kryzys edukacyjny: w 19 testowanych przedmiotach amerykańskie dzieci ani razu nie zajęły pierwszego bądź drugiego miejsca w porównaniu z dziećmi z innych badanych krajów, natomiast siedem razy znalazły się na ostatnim miejscu ok. 13% amerykańskich siedemnastolatków jest analfabetami wyniki testów z nauk scisłych spadły o 50% w ciągu 20 lat

3 Reformy edukacyjne: pierwsza fala 1. zwiększenie środków finansowych na szkolnictwo o ok. 35mld 2. w 40 stanach wprowadzono ambitniejsze programy edukacyjne 3. zwiększono liczbę testów 4. szczeble kariery zawodowej dla nauczycieli druga fala 1. Szczyt Edukacyjny 2. większych możliwości wyboru szkoły 3. decentralizacja zarządzania finansami 4. zwiększenie znaczenia rodziców w systemie oświatowym

4 VOUCHER OŚWIATOWY. „bon edukacyjny”, czyli polityka zmierzająca do zwiększenia możliwości wyboru szkoły przez rodziców. za jej pomysłodawcę uważany jest M. Friedman, którego zdaniem po wprowadzeniu „bonu” system oświatowy zacząłby działać jak rynek

5 Voucher oświatowy cd. Idea voucheru oświatowego jest prosta środki budżetowe na szkolnictwo dzieli się na liczbę uczniów i przydziela rodzicom w postaci kwitu, dzięki któremu opłacają edukację swoich dzieci, Obecnie „bon” i związany z nim „wolny wybór szkoły” stały się jednym z najbardziej modnych i zarazem kontrowersyjnych haseł amerykańskiej reformy szkolnictwa.

6 Eksperymenty z bonami: Pierwszy polega na tworzeniu nowych rodzajów szkół publicznych, których nie obowiązuje pełna rejonizacja, drugi zaś na, przynajmniej częściowym, zniesieniu rejonizacji w systemie szkolnictwa publicznego na określonym obszarze, w połączeniu z zasadę „pieniądz idzie za uczniem”.

7 Pojedyncze publiczne szkoły „z wyboru” tzw. szkoły „marginesy” i szkoły „alternatywne” każdej z nich posiada swoisty „motyw przewodni” nauczania walka z segregacją rasową w szkolnictwie „misje” szkoły 1. dzieci szczególnie uzdolnione 2. dzieci z trudnych środowisk

8 Zniesienie rejonizacji w szkolnictwie publicznym umożliwienie dzieciom pobieranie nauki w wybranych przez nich szkołach „wolne wyboru szkoły” w całym stanie, próba włączenia do „szkół wyboru” szkół publicznych

9 Milwaukee ( Milwaukee Parental Choice Program) skierowany do rodzin, w których dochody nie przekraczały poziomu 175% "linii ubóstwa" limity przyjęć (49% uczniów szkół prywatnych) zmiany w programie 1. zwiększenie limitu przyjęć 2. zasada doboru losowego

10 Cleveland Cleveland Scholarship and Tutoring Grant Program Brak ograniczenia kryterium dochodu Większa liczba uczestników programu Możliwość wyboru szkół wyznaniowych

11 Bony przed sądem. Ohio Naruszenie konstytucyjnych zasady rozdzielenia kościoła od państwa Naruszenie gwarancji wolności religijnej Floryda Naruszenie konstytucji Florydy

12 Pytania: 1. Czy wprowadzenie bonu rzeczywiście podnosi efektywność systemu edukacyjnego. 2. Jakie zalety i wady niesie za sobą wprowadzenie bonu.


Pobierz ppt "Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul."

Podobne prezentacje


Reklamy Google