Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec
Wirtualne koła naukowe środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni
Główne wątki Czym będzie wirtualna szkoła uczniów utalentowanych? Jakich uczniów nazwiemy utalentowanymi? W jaki sposób będzie prowadzona rekrutacja do kół? Jak będą zorganizowane wirtualne koła naukowe? Trzy grupy aktywności w ramach wirtualnych kół naukowych. 5 filarów wirtualnej szkoły dla uczniów utalentowanych.
Czym będzie wirtualna szkoła uczniów utalentowanych? Wirtualna szkoła oznacza środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni przy pomocy odpowiednich narzędzi i aplikacji ułatwiających współpracę pomimo znacznych odległości dzielących uczniów.
Czym będzie wirtualna szkoła uczniów utalentowanych? Głównym celem wirtualnego koła jest zapewnienie utalentowanym uczniom, rozproszonym w 200 szkołach, możliwości dostępu do zaawansowanych metod samodzielnego uczenia się w kontakcie z nauczycielem akademickim oraz innymi uczniami poprzez Sieć.
Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? Ellen Winner 1 uważa, że uczniów utalentowanych wyróżniają trzy grupy cech: 1. W dziedzinie, w której posiadają talent, rozwijają się znacznie wcześniej niż ich rówieśnicy, a nauka nie tylko nie stanowi dla nich trudności, ale ponadto sprawia im przyjemność zapewniając jednocześnie wysoki poziom motywacji i szybki postęp. 1 Winner Ellen, Gifted Children: Myths and Realities, Basic Books, New York, 1996.
Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? 2.Utalentowani uczniowie nie tylko uczą się w swojej dziedzinie szybciej, niż nawet bardzo zdolni, ale także uczą się w całkiem inny sposób pod względem jakościowym dokonując własnych odkryć koniecznych do rozwiązania problemu, nad którym się koncentrują. Od najmłodszych lat potrafią się uczyć samodzielnie przy minimalnej pomocy dorosłych.
Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? 3.Prawie że obsesyjnie interesują się dziedziną, w której posiadają talent i dążą do mistrzowskiego jej opanowania. Często potrafią tak intensywnie koncentrować się na swojej dziedzinie, że mogą całkowicie wyłączyć się z tego, co się wokół nich dzieje.
W jaki sposób będzie prowadzona rekrutacja do kół? W projekcie zaplanowano udział około 400 uczniów w wirtualnych kołach naukowych dla utalentowanych w zakresie akademickim w obszarze przedmiotów matematyczno przyrodniczych. W roczniku rozpoczynającym naukę w gimnazjum we wrześniu 2010 mogą się nie trafić utalentowani uczniowie w danej szkole.
W jaki sposób będzie prowadzona rekrutacja do kół? W trakcie rekrutacji będą brane pod uwagę 4 czynniki. 1.Rezultat osiągnięty w konkursie matematyczno -przyrodniczym w szkole podstawowej. 2.Wynik sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej. 3.Wynik testu diagnostycznego w części matematycznej i przyrodniczej. 4.Wynik obserwacji nauczycielskich w pierwszych czterech miesiącach nauki w gimnazjum.
Jak będą zorganizowane wirtualne koła naukowe? Wirtualne koła naukowe będą zorganizowane według dziedzin: biologia, chemia, geografia, fizyka, informatyka, matematyka tworząc wirtualną szkołę uczniów utalentowanych.
Grupy aktywności w ramach wirtualnych kół naukowych Praca w Sieci z opiekunem akademickim przed obozem naukowym. Dzięki programowi Microsoft Office Live Meeting, który może być wykorzystywany w internetowych szkoleniach na żywo można dokonywać prezentacji, udostępniać pliki, a nawet przekazywać kontrolę nad pulpitem. Uczestnicy mogą sporządzać szkice na wirtualnej tablicy – przebieg jest archiwizowany.
Grupy aktywności w ramach wirtualnych kół naukowych I interdyscyplinarny obóz naukowy dla 100 wyróżniających się uczestników kół naukowych – uczniowskie badania. Praca w Sieci pomiędzy pierwszym i drugim obozem naukowym. II interdyscyplinarny obóz naukowy sumujący rezultaty uczniowskich badań.
Harmonogram działań ZadanieTerminOdpowiedzialni za organizację Rekrutacja uczniówDo Szkoła i WSiP Utworzenie wirtualnych kół Nauczyciele akademiccy Praca wirtualnych kół z wykorzystaniem platformy – Nauczyciele akademiccy I obóz naukowy - badawczylipiec lub wrzesień 2011 WSiP i Nauczyciele akademiccy Praca wirtualnych kół z wykorzystaniem platformy Rok szkolny 2011/2012 Nauczyciele akademiccy II obóz naukowy- sumujący rezultaty Wrzesień 2012 WSiP i Nauczyciele akademiccy
Dostęp do szkolnej pracowni przedmiotowej Obozy naukowe Praca w Sieci z rówieśnikami Indywidualna praca własna Praca z pod kierunkiem nauczyciela akademickiego 5 filarów wirtualnej szkoły dla uczniów utalentowanych
Dziękuję za uwagę