PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
I ROK Stymulacja harmonijnego rozwoju każdego dziecka w celu przeciwdziałania dysleksji w oparciu o metodę prof. J. Cieszyńskiej. Cele: PRZEDSZKOLE Stworzenie bazy dydaktycznej sprzyjającej realizacji działań metodą J. Cieszyńskiej Krok po kroku. Zorganizowanie warsztatów metodycznych dla nauczycieli Zapewnienie dostępu do niezbędnych materiałów RODZICE Zapoznanie się z problematyką ryzyka dysleksji
I ROK Stymulacja harmonijnego rozwoju każdego dziecka w celu przeciwdziałania dysleksji w oparciu o metodę prof. J. Cieszyńskiej. Cele: DZIECKO Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej Usprawnianie narządów artykulacyjnych Rozwijanie zainteresowań językiem NAUCZYCIEL Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie systemu językowego w ramach warsztatów WDN Przygotowanie własnych materiałów dotyczących metody Krok po kroku Prowadzenie grup terapeutycznych w celu przeciwdziałania ryzyku dysleksji u dzieci
I ROK Stymulacja harmonijnego rozwoju każdego dziecka w celu przeciwdziałania dysleksji w oparciu o metodę prof. J. Cieszyńskiej. ZADANIASTRATEGIE DZIAŁANIASPOSÓB MONITOROWANIA SPOSÓB EWALUACJI Rozwijanie aktywności językowej u dzieci Systematyczne prowadzenie ćwiczeń ogólnorozwojowych Tworzenie systemu językowego sprzyjających opanowaniu przez dzieci systemu językowego Zajścia otwarte przez rodziców Zapisy w dziennikach i planach. Scenariusze zajęć. Warsztaty. Rada szkoleniowa.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka. Cele: PRZEDSZKOLE Stworzenie bazy dydaktycznej do realizacji celów i zadań Pomoc w zorganizowaniu warsztatów metodycznych dla nauczycieli Zapewnienie dostępu do niezbędnych materiałów Zapewnienie dzieciom możliwości udziału w koncertach, spotkaniach z muzyką na terenie przedszkola RODZICE Włączenie się Rodziców w organizację wyjazdów na koncerty muzyczne (filharmonia, szkoły muzyczne) Szanowanie każdego rodzaju wrażliwości muzycznej dziecka
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka. Cele: DZIECKO Rozwijanie percepcji słuchowej Usprawnianie koordynacji ruchowej Rozwijanie zainteresowań dzieci muzyką klasyczną i współczesną Zachęcanie dzieci do tworzenia muzyki z wykorzystaniem różnego rodzaju instrumentów NAUCZYCIEL Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie wychowania muzycznego w ramach warsztatów WDN Przygotowanie własnych materiałów dotyczących wychowania muzycznego Prowadzenie zespołu muzycznego małych dzieci
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka. ZADANIASTRATEGIE DZIAŁANIASPOSÓB MONITOROWANIA SPOSÓB EWALUACJI Kształtowanie aktywności muzycznej dziecka. Rozwijanie zdolności artystycznych i ruchowych dziecka poprzez wykorzystanie muzyki. Rozbudzanie zainteresowania muzyka poprzez aktywne uczestnictwo w zespole muzycznym małego dziecka. Praktyczne wprowadzenie dzieci w świat muzyki poprzez tworzenie własnej muzyki z wykorzystaniem instrumentów. Planowanie, organizowanie różnych form aktywności poprzez organizowanie wycieczek do filharmonii, szkoły muzycznej. Udział dzieci w koncertach na terenie przedszkola. Wykorzystywanie wrażliwości muzycznej do tworzenia prac plastycznych oraz improwizacji ruchowych. Zapisy w dziennikach i planach. Scenariusze zajęć. Warsztaty. Rada szkoleniowa.
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: PRZEDSZKOLE Zapewnienie dostępu do niezbędnych materiałów i pomocy związanych z projektem. Współpraca ze szkołą MERIDIAN. Zorganizowanie konkursu plastycznego Przedszkolak poszukiwaczem przygód na świecie. Pozyskanie sponsorów w celu rozwinięcia projektu. RODZICE Pomoc rodziców w doposażenie kącików tematycznych. Współpraca z rodzicami nauczycielami języków obcych
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: DZIECKO Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu kultury i tradycji wybranych krajów. Organizowanie przedsięwzięć mających na celu rozbudzanie ciekawości dzieci, wzbudzaniu entuzjazmu i wrażliwości na kulturę innych krajów ( Dzień wybranego kraju, sesje czytania książek zagranicznych pisarzy). Rozbudzanie u dzieci potrzeby tworzenia na podstawie zdobytych wiadomości. Przygotowanie gazetki tematycznej. Przygotowanie przedstawienia teatralnego związanego tematycznie z danym krajem.
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie warsztatu pracy, pomocy dydaktycznych potrzebnych do pracy z projektem. Zorganizowanie kącików tematycznych. Rada szkoleniowa nt. Poznajemy kultury świata. Zorganizowanie spotkania ze znanym podróżnikiem.
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów ZADANIASTRATEGIE DZIAŁANIASPOSÓB MONITOROWANIA SPOSÓB EWALUACJI Prowadzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu kultury i tradycji różnych krajów Rozbudzanie zainteresowania innymi krajami poprzez aktywne uczestnictwo w dniach poświęconych poszczególnym wybranym krajom. Praktyczne wyposażenie dzieci w wiedzę o innych krajach poprzez uczestnictwo w sytuacjach edukacyjnych sprzyjających poznawaniu kultury i tradycji tych krajów Rozwijanie różnych form aktywności dzieci poprzez organizowanie konkursów, przedstawień, spotkań,kącików tematycznych Kronika Scenariusze sytuacji edukacyjnych Warsztaty, Zapisy w dziennikach, plany pracy
IV ROK Rozbudzanie zainteresowań dziecka edukacją matematyczną poprzez korzystanie z technologii informatycznej jako źródła wiedzy. Cele: PRZEDSZKOLE Rozszerzenie bazy dydaktycznej do pracy z dziećmi w zakresie edukacji matematycznej i edukacji informatycznej RODZICE Zapoznanie rodziców z niebezpieczeństwami, korzyściami oraz zasadami bhp wynikającymi podczas pracy dzieci z komputerem.
IV ROK Rozbudzanie zainteresowań dziecka edukacją matematyczną poprzez korzystanie z technologii informatycznej jako źródła wiedzy. Cele: DZIECKO Rozwijanie zainteresowań dzieci informatyką poprzez pracę z edukacyjnymi programami multimedialnymi, oraz korzystanie z zasobów Internetu. Rozwijanie dziecięcych zainteresowań edukacją matematyczną, Wskazywanie sposobów bezpiecznej i,,zdrowej pracy z komputerem. NAUCZYCIEL Przygotowanie materiałów dotyczących edukacji matematycznej, Prowadzenie grupy informatycznej.
IV ROK Rozbudzanie zainteresowań dziecka edukacją matematyczną poprzez korzystanie z technologii informatycznej jako źródła wiedzy. ZADANIASTRATEGIE DZIAŁANIASPOSÓB MONITOROWANIA SPOSÓB EWALUACJI Uświadamianie dzieciom zasad bhp w pracy z komputerem. rozbudzanie zainteresowania dzieci edukacją matematyczną poprzez aktywne uczestnictwo w grupach informatycznych ( praca z programami multimedialnymi i korzystanie z Internetu) Ukazywanie dzieciom korzyści wynikających z technologii informatycznej. Prowadzenie z dziećmi zajęć z zakresu edukacji matematycznej, grupy informatyczne, Uczestnictwo dzieci w pokazach prezentacji multimedialnych. Zapisy w dzienniku i planach miesięcznych, Scenariusze zajęć Quiz,,matematyka na wesoło, Praca z grupami informatycznymi, Konkurs wiedzy z zakresu informatyki
V ROK Rozwijanie postaw społecznych u dzieci poprzez udział w zajęciach integracyjnych z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy. Cele: PRZEDSZKOLE tworzenie bazy do realizacji zadań i celów zapewnienie dostępu do niezbędnych materiałów, współpraca między przedszkolami zapewnienie dzieciom możliwości integracji w obrębie grup przedszkolnych i społeczności lokalnej RODZICE przybliżenie rodzicom metod pedagogiki zabawy podczas zajęć otwartych włączenie się rodziców w organizację imprez przedszkolnych prowadzonych metodami pedagogiki zabawy integracja dzieci, rodziców i nauczycieli poprzez zaangażowanie rodziców we wspólną zabawę z dziećmi
V ROK Rozwijanie postaw społecznych u dzieci poprzez udział w zajęciach integracyjnych z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy. Cele: NAUCZYCIEL zapoznanie z nowymi technikami pedagogiki zabawy poprzez wykorzystanie różnorodności środków wyrazu (media, ruch, dotyk, gest, taniec, malowanie, lepienie, pantomima) w różnych formach doskonalenia zawodowego poszukiwanie i transponowanie do pracy dydaktycznej różnych metod pedagogiki zabawy oddziaływujących na różne zmysły stosowanie wielopoziomowości komunikacji (werbalnej i niewerbalnej, ruchowej i emocjonalnej) podczas zajęć prowadzonych metodami pedagogiki zabawy DZIECKO integrowanie się z innymi dziećmi w grupie, przedszkolu oraz ze środowiskiem lokalnym usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, ruchowej rozwijanie twórczego myślenia kształtowanie tolerancji, akceptacji siebie i innych doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i współdziałania z innymi
V ROK Rozwijanie postaw społecznych u dzieci poprzez udział w zajęciach integracyjnych z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy. ZADANIASTRATEGIE DZIAŁANIASPOSÓB MONITOROWANIA SPOSÓB EWALUACJI Rozwijanie postaw społecznych poprzez metodę pedagogika zabawy Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i współdziałania z innymi Prowadzenie z dziećmi zajęć z zakresu pedagogiki zabawy angażujących różne zmysły Współpraca ze środowiskiem lokalnym mająca na celu integrację Prowadzenie cyklicznych zajęć metodą pedagogiki zabawy z udziałem wszystkich dzieci przedszkolnych Włączenie rodziców w organizację i wspólną zabawę podczas imprez plenerowych, zajęć otwartych i uroczystości klasowych Zapisy w dziennikach i planach. Scenariusze zajęć. Rada szkoleniowa. Strona internetowa