Trening umiejętności menedżerskich /profile gmin/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
P O P Y T , P O D A Ż.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Rozwój obszaru działania Nadnoteckiej Grupy Rybackiej poprzez wsparcie działalności około-rybackiej i gospodarczej oraz budowę zaplecza społecznego i.
Serdecznie witamy w Gminie Witkowo
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Międzynarodowa integracja gospodarcza
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Warsztat konsultacyjny
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Trening umiejętności menedżerskich /profile gmin/ Jacek Pasieczny

Profile gmin klienci gmin Odbiorcami usług świadczonych przez gminy są m.in.: Mieszkańcy i potencjalni mieszkańcy, Przedsiębiorcy i potencjalni inwestorzy, Turyści, Klienci firm i instytucji lokalnych, I inni. Każdy z klientów ma inne preferencje, różne są systemy wartości i tym samym różne (niekiedy sprzeczne) są ich oceny działania gmin

Profile gmin klienci gmin W określonych przypadkach dla tych samych podmiotów te same działania jednostek terytorialnych mogą mieć różną wartość. Przykładowo dzięki wydzieleniu terenów pod inwestycje przemysłowe gmina może być postrzegana przez przedsiębiorcę jako dogodne miejsce do zainwestowania ale jako nieatrakcyjne miejsce zamieszkania.

Profile gmin klienci gmin Wobec sprzeczności i zróżnicowania klientów nie jest możliwe zaspokojenie wszystkich ich potrzeb na jednakowo wysokim poziomie. Nie powinno się nawet podejmować takiej próby, gdyż grozi to rozproszeniem środków i nieuchronnymi konfliktami.

Profile gmin klienci gmin Właściwym rozwiązaniem jest natomiast specjalizacja i kształtowanie wyraźnego profilu jednostek terytorialnych. Oznacza to, że jednostki terytorialne (gminy i powiaty) powinny dokonać wyboru tych podmiotów (klientów), których potrzeby będą zaspokajane najpełniej a interesy uwzględniane w pierwszej kolejności.

Profile gmin Profil gmin wyraża się ponadprzeciętnym nagromadzeniem czynników sprzyjających prowadzeniu określonych rodzajów działalności i zaspokajaniu określonych potrzeb na terenie gminy. O profilu można mówić wówczas, gdy działalność, w której specjalizuje się gmina zapewnia jej znaczne przypływy środków spoza jej obszaru.

Profile gmin Do najczęściej występujących profili należą: Profil przemysłowy, Profil rolniczy, Profil mieszkaniowy, Profil turystyczny, Profil usługowy.

Profile gmin Profile gmin mogą być dzielone na subprofile, np.: Profil przemysłowy może być dzielony wg. dominującego sektora przemysłu (przemysł lekki ciężki itd.), poziomu nowoczesności (przemysły tradycyjne, nowoczesne technologie), wielkości firm itd.

Profile gmin Można wyróżnić dwie dominujące drogi powstawania profili: Plan i jego realizacja /Piaseczno, Lesznowola, Niepołomice,Mszczonów, Kobierzyce/ Procesy spontaniczne. W niektórych gminach widoczna jest kombinacja tych dwóch dróg /Bukowina Tatrzańska/

Profile gmin Niezależnie od drogi powstawania i utrwalania profili, można wychwycić cechy wspólne tych procesów: Tworzenie profili odbywa się poprzez specyficzne zasoby, W wielu przypadkach podstawowym zasobem jest kapitał społeczny, Powstawanie i utrwalanie profili to proces dynamiczny o zmiennym tempie, Powstawanie i kształtowanie profili to proces systemowy, Kluczową rolę odgrywa przywództwo, Procesy kształtowania profili charakteryzują się bezwładnością, Tworzenie profili należy traktować jako inwestycję, Profile /z wyjątkiem rolniczego/ podlegają procesowi rozprzestrzeniania, W długim okresie profile mają tendencje do rozmywania się, Kształtowanie profili zachodzi w konkretnym otoczeniu.

Profile gmin Profil gminy Czynniki kształtujące profil gminy Specyficzne zasoby gminy Czynniki historyczne Potencjał społeczny gminy Przywództwo i zarządzanie gminą Regulacje i działania zewnętrzne Profil gminy aktywizacja gospodarki gminy, wzrost zamożności gminy, wzrost zamożności mieszkańców, tworzenie korzystnego wizerunku, podnoszenie kapitału społecznego, filozofia służebności gminy w stosunku do odbiorców, uporządkowanie celów, kontrola postępu i ciągłość działań Czynniki kształtujące profil gminy

Profile gmin Specyficzne zasoby gminy: Złoża surowców naturalnych, Ziemia uprawna wysokiej jakości, Specyficzne warunki glebowe i klimatyczne, Bliskość dużych rynków zbytu, Bliskość zamożnych aglomeracji miejskich, Dostęp do efektywnych sieci transportowych, Urozmaicona rzeźba terenu i atrakcje przyrodnicze, Nieruchomości i inny majątek, będący w posiadaniu gminy, Inne.

Profile gmin Oddziaływanie czynników historycznych wiąże się z następującymi zjawiskami: 1.W wyniku prowadzenie określonej działalności wykształca się wiedza i doświadczenie. 2.Historycznie ukształtowany profil tworzy specyficzną infrastrukturę. 3.Ukształtowana marka ułatwia działalność ale i „wiąże” profil. 4.Inercja mieszkańców i niektórych podmiotów gospodarczych. 5.Efekty aglomeracji.

Profile gmin Potencjał społeczny wykształca się m.in. w wyniku: Czynników historycznych i kontekstu społecznego, Systemu kształcenia Cechy kulturowe społeczności podlegają zmianom, ale jest to proces powolny i trudny do sterowania

Profile gmin Rola przywódców gmin wiąże się z takimi czynnikami jak: Konieczność posiadania klarownej i przekonywującej wizji rozwoju gminy, Umiejętność dostrzeżenia i wyboru kluczowych zasobów, Umiejętność wyboru kluczowych odbiorców gminy, Umiejętność „zarażania wizją” i pozyskiwania sojuszników, Niezależność i autonomia polityczna przywódców, Wiara w soje racje, konsekwencja i odporność na krytykę, Sukcesy.

Profile gmin Decyzje i działania zewnętrzne mogą mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Przykładami działań bezpośrednich są decyzje o lokalizacji dużych zakładów przemysłowych, inwestycji infrastrukturalnych lub innych ważnych obiektów (jednostek wojskowych, zakładów karnych). Decyzje i działania pośrednie nie są konkretnie adresowane, ale maja dużą wagę (np. zaostrzenie rygorów ochrony środowiska, zmiany zasad kwalifikacji gruntów).

Profile gmin – profil rolniczy Warunki naturalne Kapitał społeczny Profil rolniczy Najważniejsze czynniki kształtujące profil rolniczy

Profile gmin – profil rolniczy Profil rolniczy jest wewnętrznie zróżnicowany i silnie uwarunkowany kulturowo. Przykładowo w 2007 roku średnie plony zbóż w : -województwie opolskim wyniosły 45,2 q/ha -województwie mazowieckim 25,4 q/ha

Profile gmin – profil rolniczy „Tradycyjny” profil rolniczy – rozdrobniona struktura własnościowa, mała powierzchnia gospodarstw rolnych, niski poziom dochodów, często słabe wykształcenie mieszkańców /niekiedy w regionach o bardzo dobrych glebach/. „Nowoczesny” profil rolniczy – specjalizacja, często /choć nie zawsze/ duże gospodarstwa wysokotowarowe, często po-PGR, rozwój produkcji i usług towarzyszących.

Profile gmin – profil rolniczy Wybrane czynniki utrwalające „nowoczesny” profil rolniczy: wysoki kapitał społeczny mieszkańców, rozwój przemysłu przetwórczego i usług towarzyszących, szkolnictwo zawodowe, doradztwo rolnicze, nagromadzona wiedza i tradycje sprzyjające specjalizacji, Bliskość dużych ośrodków sprzyjająca bardziej opłacalnej produkcji. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: atrakcyjne zasoby – presja do zmiany profilu, wysoka siła nabywcza i popyt sprzyjający inwestycjom i odchodzeniu od produkcji rolnej, głęboki kryzys tych rodzajów działalności, w których specjalizuje się gmina.

Profile gmin – profil rolniczy Wybrane czynniki utrwalające „tradycyjny” profil rolniczy: mechanizmy wysysania kadr i środków, wysokie bezrobocie sprzyjające konserwowaniu struktury własnościowej lub nawet podziałowi gospodarstw rolnych, niski poziom wykształcenia i tradycyjny światopogląd niechętny zmianom, niskie dochody mieszkańców i gmin. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: atrakcyjne zasoby, podstawa do zmiany profilu, sprzyjająca transformacji polityka zewnętrzna, niekiedy – wizja i duża aktywność władz gminy, Wysoki wzrost w sąsiednich obszarach, uruchamiający procesy przesączania.

Profile gmin – profil rolniczy Gminy o profilu rolniczym charakteryzują się: Stosunkowo niską podatnością na kryzysy /spadek areału ziem uprawnych, rosnący popyt na żywność, biopaliwa, dopłaty UE/. Stosunkowo niskim tempem absorpcji nowych trendów i zachowań /wyższym w gminach „nowoczesnych”/. Niskim stopniem destrukcji zasobów. Niskimi możliwościami uruchamiania endogenicznego wzrostu. Zróżnicowanymi możliwościami /i potrzebami/ zmiany profilu.

Profile gmin – profil przemysłowy Warunki naturalne i położenie surowce, bliskość rynków, bliskość nabywców, zasoby siły roboczej, inne. Uwarunkowania historyczne Kapitał społeczny i uwarunkowania kulturowe Zarządzanie gminą Uwarunkowania infrastrukturalne i transportowe Profil przemysłowy Czynniki i uwarunkowania zewnętrzne Najważniejsze czynniki kształtujące profil przemysłowy

Profile gmin – profil przemysłowy Wybrane czynniki utrwalające profil przemysłowy: infrastruktura, wykwalifikowana kadra, kultura techniczna, efekty aglomeracji, niższe koszty transakcyjne, dostęp do zasobów naturalnych, efekt demonstracji. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: wyczerpywanie się zasobów, spadek dostępności terenów, brak możliwości rozwoju infrastruktury, skażenie środowiska, protesty społeczne, kryzys subprofili, brak siły roboczej, wzrost kosztów funkcjonowania na danym terenie.

Profile gmin – profil przemysłowy Gminy o profilu przemysłowym charakteryzują się: 1. Dość silną podatnością na kryzysy. 2. Zróżnicowanym tempem absorpcji nowych trendów i zachowań /otwartość na zmiany techniczne, swoisty konserwatyzm kulturowy/. 3. Dość znacznym stopniem destrukcji niektórych zasobów. 4. Sporymi możliwościami uruchamiania endogenicznego wzrostu. 5. Ograniczonymi możliwościami zmiany profilu.

Profile gmin – profil mieszkaniowy Najważniejsze czynniki kształtujące profil mieszkaniowy Warunki naturalne i położenie: bliskość aglomeracji i atrakcyjne położenie, dostępność ziemi pod zabudowę, inne. Zarządzanie gminą Profil mieszkaniowy

Profile gmin – profil mieszkaniowy Wybrane czynniki utrwalające profil mieszkaniowy: dostęp do terenów, infrastruktura, wzrost dochodów gminy, powstawanie miejsc pracy, rozwój usług, sprawne instytucje. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: wyczerpywanie się terenów pod zabudowę, wzrost cen nieruchomości, niewystarczająca infrastruktura techniczna, problemy z ochroną środowiska, Niska przepustowość zewnętrznych szlaków komunikacyjnych, chaos urbanistyczny.

Profile gmin – profil mieszkaniowy Gminy o profilu mieszkaniowym charakteryzują się: 1. Niską podatnością na kryzysy. 2. Wysokim tempem absorpcji nowych trendów i zachowań. 3. Wysokim stopniem destrukcji zasobów. 4. Stosunkowo ograniczonymi możliwościami uruchamiania endogenicznego wzrostu. 5. Umiarkowanymi możliwościami zmiany profilu.

Profile gmin – profil turystyczny Położenie, warunki naturalne i atrakcje Uwarunkowania historyczne Zarządzanie gminą Profil turystyczny Najważniejsze czynniki kształtujące profil turystyczny

Profile gmin – profil turystyczny Wybrane czynniki utrwalające profil turystyczny: przywiązanie turystów do ulubionych miejsc, rozwój ruchu turystycznego, kumulacja wiedzy, doświadczeń, ukształtowanie odpowiedniej kultury w gminie, kumulacja inwestycji i udogodnień dla turystów, reinwestowanie zysków w gminie, wysoka rentowność działalności turystycznej, wysokie koszty wyjścia, duża możliwość powstawania subprofili. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: kryzysy gospodarcze, wyczerpywanie się terenów pod zabudowę, spadek atrakcyjności spowodowany utratą zasobów, słaba infrastruktura transportowa, niesprzyjające uwarunkowania kulturowe, silna sezonowość, uzależnienie koniunktury od czynników losowych np. warunków atmosferycznych.

Profile gmin – profil turystyczny Gminy o profilu turystycznym charakteryzują się: 1.Umiarkowaną i zróżnicowaną /np. w zależności od subprofilu/ podatnością na kryzysy. 2.Szybkim tempem absorpcji nowych trendów i zachowań. 3.Bardzo zróżnicowanym stopniem destrukcji zasobów. 4.Dużymi możliwościami uruchamiania endogenicznego wzrostu. 5.Stosunkowo ograniczonymi możliwościami zmiany profilu – „egoizm” profilu.

Profile gmin – profil usługowy Położenie i warunki naturalne Kapitał społeczny Uwarunkowania historyczne Profil usługowy Czynniki kształtujące profil usługowy

Profile gmin – profil usługowy Wybrane czynniki utrwalające profil usługowy: wysoki popyt płynący z metropolii, zagospodarowanie terenu uniemożliwiające lub utrudniające prowadzenie innej działalności, „wypychanie” przez metropolie niektórych funkcji lub branż, tradycje, wysoki poziom przedsiębiorczości i procesy sukcesji, wysokie dochody gminy czerpane z profilu, dogodne położenie i/lub efektywna infrastruktura transportowa. Wybrane czynniki przeciwdziałające utrwalaniu profilu: brak terenów pod inwestycje i/lub wysokie koszty ich pozyskania, wchłanianie gmin przez metropolie, co skutkuje wzrostem kosztów i restrykcjami wobec niektórych branż, problemy logistyczne i transportowe wewnątrz gminy i słabość połączeń z metropolią, przenoszenie się mieszkańców poza gminę i podejmowanie pracy poza gminą.

Profile gmin – profil usługowy Gminy o profilu usługowym charakteryzują się: 1.Niską podatnością na kryzysy. 2.Stosunkowo wysokim tempem absorpcji nowych trendów i zachowań. 3.Zróżnicowanym poziomem destrukcji zasobów /położenie, kapitał społeczny, tereny/. 4.Dużymi możliwościami uruchamiania endogenicznego wzrostu. 5.Stosunkowo ograniczonymi możliwościami zmiany profilu.