Planowanie wydatków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zadania z zakresu polityki społecznej finansowane lub współfinansowane z budżetu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Advertisements

Planowanie wydatków na realizowane przez
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Styczeń 2009 rok BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO NA ZADANIA Z ZAKRESU POLITYKI SPOŁECZNEJ NA 2009 ROK.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 realizowany w latach 2011 – 2013MALUCH Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
„Pomoc państwa w zakresie dożywiania” Podsumowanie 2013 roku  Plan po zmianach zł, w tym rezerwy celowej zł.  Przekazano jednostkom.
Niepełnosprawny pracownik na otwartym rynku pracy
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Książki naszych marzeń
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
FUNDUSZ SOŁECKI.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Informacja na temat przygotowania samorządu Miasta Puławy do realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Spotkanie informacyjne
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Szkolenie dla Wnioskodawców
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Książki naszych marzeń
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Planowanie wydatków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zadania z zakresu polityki społecznej finansowane lub współfinansowane z budżetu państwa

Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Najważniejsze aspekty planowania wydatków Wybrane wskaźniki, trendy, prognozy dotyczące lokalnej sytuacji społeczno- gospodarczej (źródło: np. dostępne na stronach GUS Statystyczne Vademecum Samorządowca), prognozy wskaźników makroekonomicznych - stopa bezrobocia, poziom dochodów na jednego mieszkańca (strona internetowa Ministerstwa Finansów). Art. 119 ustawy o pomocy społecznej – zadania pracownika socjalnego: (…) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń… Przewidywane zmiany przepisów. Dane historyczne (w tym wykonanie wydatków w poprzednich latach, szacunkowa liczba osób objętych pomocą w poprzednich latach). Wykorzystanie sprawozdań resortowych (np. MPiPS). Aktualizacja planu wydatków (bieżące monitorowanie wydatków i potrzeb, podejmowanie bez zbędnej zwłoki uzasadnionych działań). Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Najważniejsze aspekty planowania wydatków - doposażenie/ utworzenie punktów przygotowania i wydawania posiłków Max. jednostkowe dofinansowanie do zakupu sprzętu – do 3500 zł (§ 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa). Punkty nie mogą być doposażone w sprzęty stanowiące typowe wyposażenie kuchni (roboty wielofunkcyjne, kuchenki mikrofalowe, naleśnikarki, itp.). Dofinansowaniu podlegają prace związane z przystosowaniem pomieszczeń na punkt, które nie wymagają projektów budowlanych (bez uwzględnienia prac związanych z jego modernizacją, adaptacją, dobudową jak: wstawianie ścianek działowych celem podzielenia powierzchni, podciąganie nowych sieci kanalizacyjnych, elektrycznych, itp.). Planowanie wyposażenia w cenach jednostkowych poprzedzone analizą rynku (poprzez sprawdzenie dostępności planowanego zakupu, realnych cen sprzętu oraz ewentualnego dostawcy). Planowanie winno być adekwatne do liczby dzieci dożywianych w ramach Programu Do każdego wniosku powinno był dołączone uzasadnienie potwierdzające konieczność doposażenia punktu ( powoływanie się w uzasadnieniu na wymogi Sanepidu wymaga przesłania kopii opinii Sanepidu w tej sprawie). Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Najczęściej pojawiające się błędy przy planowaniu środków finansowych na realizację Programu Pomoc Państwa w zakresie dożywiania Planowanie oparte jedynie na wysokości środków własnych zaplanowanych na ten cel w budżetach gmin. Błędy rachunkowe przy sporządzaniu kalkulacji. Zawyżanie lub zaniżanie przy sporządzaniu kalkulacji liczby osób objętych Programem (brak analizy liczby osób objętych programem w ubiegłych latach). Skutki popełnianych błędów Pozostawanie na koniec roku budżetowego niewykorzystanych środków w planach jednych jednostek przy jednoczesnych niedoborach środków w planach innych jednostek. Znaczne zwroty środków finansowych do budżetu państwa, co związane jest z koniecznością dokonywania blokad - wpływa to na przyznanie niższych środków na realizację Programu w kolejnych latach. Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Cele Plan wydatków optymalny w stosunku do potrzeb i możliwości finansowych. Minimalizacja ryzyka pozostawania na koniec roku budżetowego niewykorzystanych środków w planach jednych jednostek przy jednoczesnych niedoborach środków w planach innych jednostek. Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Przykład Jednostka planuje środki na świadczenia rodzinne na 2013 r. w wysokości 1 mln zł, ponieważ przewidywane wykonanie na 2012 r. wynosi ok.1 mln zł. Jednostka nie uwzględniła jednak, że: -Jesienią 2012 r. nastąpi wzrost kryterium dochodowego, -W 2012 r. na terenie gminy znacząco wzrosła liczba urodzeń, -2% mieszkańców gminy jest zatrudnionych w zakładzie pracy, który prawdopodobnie ogłosi upadłość. W tej sytuacji z dużym prawdopodobieństwem należy stwierdzić, że potrzeby na 2013 r. określone tylko na podstawie wniosków z przewidywanego wykonania na 2012 r. będą zaniżone. Przykład Gmina zaplanowała na 2012 r. 65 tyś. zł na zasiłki stałe na podstawie wykonania z lat poprzednich. Jednocześnie do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności wyjątkowo wpłynęło o 30% mniej wniosków, gmina nie wzięła tego pod uwagę, co spowodowało zawyżenie potrzeb przy planowaniu. Planowanie wydatków Planowanie wydatków

ZASIŁKI STAŁE NAJCZĘSCIEJ STOSOWANE WSKAŹNIKI KWOTA wykonania za rok poprzedni KOREKTA KWOTY wykonania za rok bieżący DYNAMIKA ZMIAN WSKAŹNIKI, O KTÓRYCH ZAPOMINAMY UWARUNKOWANIA ORZECZNICTWO POSIADANE INFORMACJE PROGNOZY (ŚRODOWISKO) ORZECZENIA O STOPNIU NIEPEŁNOSPRAWNOSCI LUB RÓWNOWAZNE LICZBA WYSOKOŚĆ ŚWIADCZEŃ CZAS POBIERANIA (NA STAŁE LUB TYMCZASOW) DANE DEMOGRAFICZNE (STRUKTURA WIEKU) ZDROWIE INNE MOŻLIWE SWIADCZENIA BAZA KLIENTÓW KLIENT POMOCY SPOŁECZNEJ ILE OSÓB MOŻE PRZYJŚĆ ILE OSÓB WINNO BYĆ OBJETYCH POMOCĄ TERAŹNIEJSZOŚĆ PRZYSZŁOŚĆ

KWOTA wykonania za rok poprzedni DYNAMIKA ZMIAN KOREKTA KWOTY wykonania za rok bieżący ZASIŁKI OKRESOWE NAJCZĘSCIEJ STOSOWANE WSKAŹNIKI WSKAŹNIKI, O KTÓRYCH ZAPOMINAMY UWARUNKOWANIA OCENA SYTUACJI PROGNOZA (ŚRODOWISKO) DZIŚ JUTRO LICZBA OKRES WYSOKOŚĆ ŚWIADCZEŃ PRACA RODZINA ZDROWIE BAZA DANYCH RELACJA KLIENT A CZŁOWIEK WYMAGAJĄCY POMOCY

Przykład Jednostka X w październiku ma niedobór środków w planie, Wojewoda nie ma wolnych środków na zabezpieczenie jej potrzeb. Jednocześnie jednostka Y do października wykorzystała 57% środków z planu, ale ignoruje ten fakt, nie weryfikuje potrzeb i nie wnosi o zmniejszenie. Przykład Do sierpnia jednostka wykorzystała 100% środków z planu i nie złożyła wniosku o jego zwiększenie, mimo to we wrześniu wystąpiła o przekazanie miesięcznej transzy środków. Pracownik Wydziału Polityki Społecznej telefonicznie zwrócił jednostce uwagę na wyżej opisaną sytuację. Jednostka przedstawiła następujące wyjaśnienie: Nie występowaliśmy o zwiększenie, ponieważ oczekiwaliśmy na pismo od Państwa w sprawie weryfikacji planów. Planowanie wydatków Planowanie wydatków

Przykład Gmina zaplanowała środki na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych 5 osobom. W marcu jedna z tych osób umieszczona została w DPS, a w maju jedna osoba zmarła. Gmina wystąpiła o zmniejszenie dopiero we wrześniu, po interwencji WPS spowodowanej niską realizacja planu. Przykład Na 2012 r. gmina zaplanowała środki na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla dziecka, któremu usługi świadczono w 2011 r., wyłącznie na podstawie liczby godzin określonej w wydanej decyzji, nie podjęto działań w środowisku. Tydzień po przedstawieniu przez gminę potrzeb Wojewodzie matka dziecka przedstawiła zaświadczenie lekarza o konieczności podwojenia liczby godzin. Przykład Plany: W gminie X podjęto decyzję o utworzeniu środowiskowego domu samopomocy. Zaplanowano pewną liczbę miejsc, zgodnie ze spodziewanymi potrzebami środowiska i zabezpieczono środki na utrzymanie tych miejsc. Fakty: Drugi rok działalności ŚDS - maksymalne miesięczne obłożenie miejsc nie przekroczyło 63%. Planowanie wydatków Planowanie wydatków