Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nauczania indywidualnego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Indywidualne nauczanie
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zmiany w prawie oświatowym
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Edyta Janusz-Bielecka Beata Madej

Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Kielcach

Czym się zajmujemy ? Pomoc dla dzieci i młodzieży z Kielc w wieku od urodzenia do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej (bezpłatna, bez skierowania). Orzekanie i opiniowanie. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna. i logopedyczna. Terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna. Terapia EEG-Biofeedback. Systemowa terapia rodzin. Punkt Interwencji Kryzysowej.

Czym się zajmujemy ? Stałe Punkty Konsultacyjne. Grupy wsparcia dla dzieci i rodziców. Zajęcia socjoterapeutyczne. Zajęcia wspierające w rozwoju uczniów zdolnych. Doradztwo zawodowe Zajęcia warsztatowe na terenie placówek oświatowo-wychowawczych z obszaru psychoedukacji i profilaktyki. Konsultacje dla nauczycieli Porady dla rodziców i młodzieży.

Rodzaje dokumentów Opinie. Orzeczenia. Opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju.

Opinia Podstawowy, najczęściej wydawany dokument. Efekt końcowy postępowania diagnostycznego. Składa się z diagnozy, prognozy i zaleceń. Wydawana jest na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów Od opinii nie ma odwołania.

Opiniowanie Ustawa o systemie oświaty z 7-IX-1991 roku. Rozporządzenie MENiS z 11-XII-2002, w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. Nr 5 z 17-I-2003 roku, poz. 46. Rozporządzenie MENiS z 7-I-2003, w sprawie zasad i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. Nr 11 z 29-I-2003 roku, poz. 114.

Opiniowanie Rozporządzenie MENiS z 24-X-2005 zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych, Dz.U. Nr 218 z 31-X-2005 roku, poz. 1840. Rozporządzenie MEN z 30-IV-2007, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych, zmieniające, niektóre punkty rozporządzenia z dnia 7-IX-2004, Dz.U. Nr 83 z 11-V-2007 roku, poz. 562.

Opiniowanie Określenia dojrzałości szkolnej ( art.16.1 ustawy o systemie oświaty). Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej (art.16.2 ustawy o systemie oświaty). Odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego ( art.16.3 i art.16.4 ustawy o systemie oświaty).

Opiniowanie Powtarzania klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej (Dz.U. nr 83 z dn.11 maja 2007r., poz. 562 § 20.9). Rozpoznania potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia. Rozpoznania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.

Opiniowanie Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego (Dz.U. nr 83 z dn.11 maja 2007 r., poz. 562 § 10.1.1). Objęcie ucznia kszyałceniem w klasie terapeutycznej lub w klasie wyrównawczej (Dz.U. nr 11 z 2003 r., poz. 114 § 8.2 ). Dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, (Dz.U. nr 83 z dn.11 maja 2007 r., poz. 562 § 6.1).

Opiniowanie Dostosowania warunków i form sprawdzianu /egzaminu gimnazjalnego/maturalnego/zawodowego do potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (Dz.U. nr 83 z dn.11 maja 2007r., poz. 562 § 37.1 / § 59.1 / § 111.1). Objęcia ucznia indywidualnym programem lub tokiem nauki (Dz.U. nr 3 z 2001 r., poz. 28 § 6 ). Promowania ucznia klasy I-II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego (Dz.U. nr 83 z dn.11 maja 2007 r., poz. 562 § 20.2 ).

Opiniowanie Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy ( Dz. U. nr 5 z dn. 17.01.2003 r. poz. 46 § 4.1 p.7). Przyjęcia do klasy I szkoły ponadgimnazjalnej kandydata z problemami zdrowotnymi ( Dz. U. nr 26 z.2004 r. poz. 232 § 10.3 ).

Opiniowanie Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych (art. 3045 § 1 Kodeksu Pracy). Objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce wychowawczej (DZ. U. nr11 z dn. 29.01.2003 r., poz. 114 § 6.1 / § 7.1 / § 7.2 / § 7.3).

Orzeczenie Decyzja administracyjna I instancji. Spełnia warunki określone w kpa (art. 107 §1). Jest efektem pracy całego Zespołu Orzekającego. Jest wydawane na wiosek rodziców lub prawnych opiekunów. Od orzeczenia przysługuje odwołanie.

Orzekanie Rozporządzenie MEN z 18-IX-2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. Nr 173 z 30-IX-2008 roku, poz. 1072. Rozporządzenie MEN z 18-IX-2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U. Nr 175 z 1-X-2008 roku, poz. 1086.

Orzeczenia O potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. O potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. O potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

Orzeczenia O potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. O potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (opinia o randze orzeczenia). W przypadku decyzji odmownej Zespół Orzekający wydaje orzeczenia o braku potrzeby... .

Orzekanie -kształcenie specjalne Uczniowie niepełnosprawni: Niesłyszący Słabo słyszący Niewidomi Słabo widzący Z niepełnosprawnością ruchową Z upośledzeniem umysłowym Z autyzmem.

Orzekanie-kształcenie specjalne Uczniowie niedostosowani społecznie: Niedostosowani społecznie, Zagrożeni niedostosowaniem społecznym, Zagrożeni uzależnieniem, Z zaburzeniami zachowania.

Nauczanie indywidualne Tylko dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, szkoły. Tylko na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa: czas trwania nauczania, rozpoznanie choroby lub innej przyczyny, zakres i formę realizacji nauczania.

Warto zapamiętać Złożenie wniosku – rodzic/prawny opiekun lub uczeń, który ukończył 18 lat. Odbiór opinii, orzeczenia- rodzic/prawny opiekun lub uczeń, który ukończył 18 lat. Zasięganie i udzielanie informacji o dziecku tylko za zgodą rodzica lub prawnego opiekuna. Rodzic ma prawo na bieżąco uzyskiwać informacje o dziecku od nauczyciela- Rozp. MEN z dnia 30.04 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5. 12 Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty Lekarz może przeprowadzić badanie lub udzielić innych świadczeń zdrowotnych z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, po wyrażeniu zgody przez pacjenta. Jeżeli pacjent jest małoletni lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego, a gdy pacjent nie ma przedstawiciela ustawowego lub porozumienie z nim jest niemożliwe - zgoda sądu opiekuńczego.

Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5. 12 Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty 3. Jeżeli zachodzi potrzeba przeprowadzenia badania, o której mowa w ust. 2, zgodę na przeprowadzenie badania może wyrazić także opiekun faktyczny. 4. W przypadku osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy tej osoby. Jeżeli osoba taka jest w stanie z rozeznaniem wypowiedzieć opinię w sprawie badania, konieczne jest ponadto uzyskanie zgody tej osoby

Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5. 12 Dz. U. z 2008r Nr 136, poz. 857 art. 32, ust. 1 ustawy z dnia 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty 5. Jeżeli pacjent ukończył 16 lat, wymagana jest także jego zgoda. 6. Jeżeli jednak małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem, sprzeciwia się czynnościom medycznym, poza zgodą jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego albo w przypadku niewyrażenia przez nich zgody wymagana jest zgoda sądu opiekuńczego.

Dziękujemy za uwagę. .