AERONET Koncepcja Projektu Europejskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Działania na forum ICAO – Grupa ds. Międzynarodowego Lotnictwa i Zmian Klimatu (GIACC) Warszawa, 30 czerwca 2009r.
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Services in support for business and innovation usługi wspierające biznes i innowacje w Polsce Południowej Małgorzata Borek Politechnika Krakowska.
EUROPA 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Centrum Badań na Rzecz Przemysłu Lotniczego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Energy Energia Odnawialna Zarys i perspektywy w Niemczech 15 listopad 2011, Warszawa Federal Ministry for Environment,
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
S e a o f a d v e n t u r e Krok ku demokracji Bałtycki projekt młodzieżowy A Step towards Democracy Baltic Youth Project.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Rola ośrodków naukowych jako stymulatora realizacji
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Mark Redman Punkt Kontaktowy ENRD 28 November 2011.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Branżowy Punkt Kontaktowy 6.PR – Dział Współpracy Międzynarodowej i Programów UE, Politechnika Opolska Monika Świech Zagadnienia.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 17 kwietnia 2007 Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

AERONET Koncepcja Projektu Europejskiego General Aviation and European Air Transport System Janusz NARKIEWICZ – Politechnika Warszawska Krzysztof PIWEK - Instytut Lotnictwa Rzeszów, 29-30 Czerwiec 2009

Plan prezentacji Projekt EPATS i jego rezultaty SRA Addendum 2008 Rezolucja Parlamentu Europejskiego Koncepcja konsolidacji (GA ATS) Konkluzje

podróżami samolotami osobowymi? EPATS - GŁÓWNE PYTANIE czy jest możliwe zastąpienie podróży samochodami osobowymi na dystansach powyżej 300 km – podróżami samolotami osobowymi? 3

TRANSPORTATION SYSTEM EPATS - Specific Suport Action EUROPEAN PERSONAL AIR TRANSPORTATION SYSTEM EPATS - STUDY 4

10 Participants 5 European countries 1 International EPATS - Consortium 10 Participants 5 European countries Poland, France, Netherland, Germany, Hungary 1 International EUROCONTROL 5

EPATS – One Page Status Report

EPATS – One Page Status Report WIZJA Rozwinąć nowy rodzaj lokalnego transportu lotniczego dostosowanego do niewielkich potoków pasażerskich łączącego regiony Europy, Odpowiedzieć na wyzwania Vision 2020 i Strategic Research Agenda przez: Zwiększenie dostępności do regionów w Europie, przez użycie małych samolotów i lokalnych lotnisk, Zwiększenie prędkości podróży „od drzwi do drzwi” i dziennego promienia działania, Rewitalizacja europejskiego przemysłu GA

EPATS – One Page Status Report CELE Projektu State of Art europejskiego GA (baza danych samolotów, lotnisk, przemysłu) Identyfikacja Rynku na Lokalny Transport Lotniczy (formuła uogólnionych kosztów podróży, wartość czasu, przepływy z samochodów, liniowych samolotów) Oszacowanie wpływów na: ATM (relacje z SESAR), Infrastrukturę lotniskową, środowisko, Wymagania na samoloty. ROADMAP + propozycja prac BR do SRA Kreować EPATS community

EPATS – One Page Status Report REZULTATY Projektu SSA Czas realizacji 18 mcy (I 2007-VI 2008) - 280 KE Ważne workshopy: EPATS Expert in EUROCONTROL Bretigny, CESAR/EPATS SESAR/EPATS ILA Berlin EPATS Conference 12 Deliverable Reports – najważniejsze: D5.1 Proposals for Framework Program R&D Topics, D5.2 EPATS Roadmap Agenda for Sustainable Future in General and Business Aviation – uchwalona przez Parlament Europejski – zmiana traktowania GA – jest to również rezultat EPATSa

EPATS – One Page Status Report KOLEJNE KROKI Doprowadzić do świadomości środowisk opiniotwórczych rezultaty EPATSa, EREA, EGAMA, SRG Regiony Budować EPATS Community i kreować synergię z CESAR, SESAR, VLJ Platform i z innymi projektami FP Przygotować propozycje projektów Post ­ EPATS europejskich i krajowych

1270 airports and 1300 landing fields EPATS - rezultaty 1270 airports and 1300 landing fields = 2570 airfields 43 hubs = 85% traffic 11

Analizy EUROCONTROL’u – dystanse EPATS - rezultaty Analizy EUROCONTROL’u – dystanse 12

Analizy EUROCONTROL’u – poziom lotu EPATS - rezultaty Analizy EUROCONTROL’u – poziom lotu 13

Environment and Safety EPATS - rezultaty Environment and Safety 14

Dostępny System Transportu Małymi Samolotami EPATS - rezultaty Dostępny System Transportu Małymi Samolotami Affordable Personal Air Transport 15

EPATS - rezultaty Preferencje wyboru rodzaju środka transportu w zależności od dystansu i wartości czasu podróżującego % Populacji Wartość czasu [Euro/h] Dystans [km]   200 300 500 700 900 1100 1300 1500 80 3 Car 60 5 ACP-1 ACJ-1 40 8 20 13 10 18 22 1 33 0,1 64 0,01 Car, Average travel speed = 80 km/h, Operating Costs = 0,5 E/km  4 seat Piston Aircraft, Vcr = 320 km/h, Operating Costs = 350 E/h  5 seats Jet Aircraft, Vcr = 700 km/h, Operating Costs = 1050 E/h  Formuła Uogólnionego Kosztu (dla rodzaju środka transportu „i”) = f° (dystans, wartość czasu, noclegi) gdzie wartość czasu = f° (dochody, powód podróży) 16

Bezpośrednie Koszty Użytkowania EPATS - rezultaty DOC Direct Operating Cost Bezpośrednie Koszty Użytkowania DOC jest zależny od dystansu i od współczynnika wypełnienia samolotu DOC Jest silnie zależny od rocznego nalotu Model biznesowy - „dyspozycyjny” (mały roczny nalot, małe napełnienie) Model biznesowy - „komercyjny” Air taxi (nalot roczny > 500h, napełnienie średnie) Inteligentny system (nalot roczny > 1000h, napełnienie duże) 17

EPATS seems to be avoiding the current ECAC Core Area EPATS - rezultaty EPATS seems to be avoiding the current ECAC Core Area Udział saolotów EPATS w Europejskim Ruchu Lotniczym May be creating new dense/congested area and airports (mainly south of Europe but also England) 18

89 000 samolotów osobowych 43 000 000 lotów rocznie EPATS - rezultaty Prognoza transferu do EPATS w 2020 roku: 3% całego europejskiego ruchu 89 000 samolotów osobowych 43 000 000 lotów rocznie Jet 26% Piston 56% Turboprop 18% 25 500 samolotów osobowych jeśli ich operacyjne koszty wzrosną o 30% (koszty paliwa, podatki, wymagania SESARa, itp.) 19

Strategic Research Agenda

Strategic Research Agenda

Strategic Research Agenda – Addendum 2008 Zmiany w obszarach: Środowisko – zwiększyć intensywność prac dotyczących wpływu na środowisko Alternatywne paliwa – rozważyć aspekty nowych i alternatywnych paliw Security – zwrócić uwagę na adaptacyjne systemy monitorowania zagrożeń ATM & GA – uwzględnić zwiększoną skalę ruchu airtaxi i personal air transport Eksploatacja – rozwinąć mechanizmy wspierające technologie eksploatacyjne i utrzymania zdatności Strategia – budować pozycję Europy przez rozwijanie strategicznej współpracy

Rezolucja Parlamentu Europejskiego 3 Feb 2009 Dotyczy: stabilnej przyszłości Lotnictwa Ogólnego i Korporacyjnego DIAGNOZA: Najszybciej rozwijający się sektor przynosi szczególne korzyści społeczno-gospodarcze: - wzrost mobilności obywateli - wzrost produktywności przedsiębiorstw - wzrost spójności regionalnej Współmierność przepisów Przepisy dotyczące użytkowania handlowych statków powietrznych mogą nakładać niewspółmierne obciążenia finansowe i regulacyjne Kluczowa kwestia Dostęp do przestrzeni powietrznej i portów lotniczych

Rezolucja Parlamentu Europejskiego 3 Feb 2009 ZALECENIA: Przepustowość lotnisk i przestrzeni powietrznej PE zachęca Państwa Członkowskie, władze regionalne i lokalne do inwestowania w modernizację i tworzenie małych i średnich portów lotniczych, PE oczekuje, że SESAR zwiększy przepustowość przestrzeni powietrznej również i dla LOiK bez nakładania niepotrzebnych obciążeń zbyt kosztownych wymogów technologicznych na małe statki powietrzne (VFR) Inne kwestie PE popiera inicjatywy „Clean Sky”, „CESAR” dotyczące poprawy parametrów ekologicznych przez użycie czystszych paliw, czy wspieranie badań i rozwoju technologicznego i innowacji, PE wzywa Komisję do udzielenia większego wsparcia badaniom i rozwojowi i innowacjom LOiK, a także do ułatwienia unijnemu przemysłowi LOiK dostępu do rynków światowych.

Koncepcja Konsolidacji GA ATS CHALLENGES in FP7 Workprogramme 2010

Koncepcja Konsolidacji GA ATS Workshop "General Aviation and European Air Transport System ‑ Third Call FP7" WARSAW, Institute of Aviation , 7-8 July 2009 http://www.kpk.gov.pl/aktualnosci/imprezy/info/3649/index.html

Koncepcja Konsolidacji GA ATS The Purpose: To increase „success rate” of GA related proposals in the 3rd Call FP7 in aeronautics To establish long lasting relationships between actors from different countries (IND, RES, HE, other organ.) acting in the field of General Aviation (GA)

Koncepcja Konsolidacji GA ATS The Debate Axis: ALFA : BRAVO : CHARLIE: DELTA: General Aviation & Air Transport System / GA Research needs Supporting actions enhancing research for benefit of GA Environmentally friendly GA Any idea to maximize energy efficiency and minimize environmental impact of GA Research to support GA aircraft certification Rules on aviation safety ensuring proportionate and commensurate to the complexity of the respective category of aircraft and operation New Air Traffic Management and GA

FUTURE AIRCRAFT DESIGN: 2020 Koncepcja Konsolidacji GA ATS DESIGN PROCESS EPATS SESAR requirements SAFAR SOFIA CESAR results PPlane Others FUTURE AIRCRAFT DESIGN: 2020 FUTURE GA ATS AIRCRAFT

Warsztaty Zgłaszanie projektów

KONKLUZJE Jest miejsce w Europie na nowy rodzaj MałegoTransportu Lotniczego - efektywnego energetycznie i środowiskowo. Wyzwaniem dla Europy powinno być utworzenie inteligentnego systemu organizującego w czasie rzeczywistym dostęp do transportu powietrznego: Za dostępną cenę Z lokalnych lotnisk Małymi bezpiecznymi, ekologicznymi samolotami Polska ma szansę aby w realizacji tego wyzwania odegrać znaczącą rolę.

Dziękuję za uwagę! Polish General Aviation