Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”"— Zapis prezentacji:

1 EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”
Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie Ministerstwo Gospodarki, 15 kwietnia 2013 r dr inż. Andrzej Urbanik Instytut Badawczy Dróg i Mostów Polska Platforma Technologiczna Transportu Drogowego ERTRAC

2 • strategiczna wizja dla transportu drogowego w obszarze R&D.
The European Road Transport Research Advisory Council (ERTRAC) – Europejska Platforma Technologiczna Transportu Drogowego • strategiczna wizja dla transportu drogowego w obszarze R&D. => Strategiczna Agenda Badawcza (SRA) i mapy drogowe. • pobudza efektywne publiczne i prywatne inwestycje w obszarze R&D transportu drogowego. • koordynuje działania w obszarze R&D transportu drogowego Europa  państwa członkowskie  regiony podmioty publiczne  prywatne. • sprzyja => networking, clustering w Europejskim obszarze R&D. • promuje zaangażowanie Europy w R&D, by była atrakcyjna dla badaczy i sprzyjała globalnej konkurencyjności transportu. 2

3 ERTRAC > 50 członków  Europejski System Transportu Drogowego
przemysł, stowarzyszenia, państwa członkowskie UE , władze lokalne, KE, platformy narodowe, uniwersytety i instytuty badawcze etc. 3

4 Priorytety ERTRACu  Horizon 2020
są zgodne z SRA 2010 oraz mapami drogowymi MAP and Roadmaps uwzględniają PPP 4

5 Zgodność z SRA 2010  HolistycznIe i systemowo
4 OBSZARY: pojazdy infrastruktura logistyka i mobiliność energia i zasoby 3 RODZAJE Transportu Drogowego miejski łączony dalekobieżny CELE 2030 3 wyzwania społeczne 7 wskaźników % poprawy vs. 2010 5

6 EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”
Jak osiągnąć: zrównoważoną odnawialną  MOBILNOŚĆ czystą vs. nośniki energii technologie napędów ERTRAC European Road Transport Technology Platform EBTP European Biofuels Technology Platform NGVA Natural & Biogas Vehicle Association 6

7 2 Introduction STRUKTURA MAPY 3 Benefits and challenges
1 Executive Summary 2 Introduction STRUKTURA MAPY 3 Benefits and challenges 4 Future energy carriers for mobility and derived infrastructure and powertrain implication 4.1 Today’s energy carriers for mobility 4.2 Competition assessment of renewable energy 4.3 Renewable Electricity 4.4 Renewable liquid fuels 4.5 Renewable gaseous fuels 4.6 Powertrain (only for adaptation or benefits) 4.7 Future infrastructure 5 Milestones 5.2 Milestones for infrastructure 5.3 Milestones for liquid fuels 5.4 Milestones for gaseous fuels 5.5 Milestones for passenger cars 5.6 Milestones for commercial vehicles 6 Roadmaps 7 Recommendations 7.1 Renewable liquid fuels 7.2 Renewable gaseous fuels 7.3 Future infrastructure 7.4 Powertrain adaption 8 References 7

8 Harmonogram  8 2013 Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct
Task force meetings 24.01. Kick-Off 07.03. 2nd (open) 3rd (open) 4th Document Milestones/ Roadmap chapter Technology chapter Consultation 1st Draft Taskforce 1st Draft ERTRAC 1st final public 8

9 PALIWA ALTERNATYWNE WYZWANIA projekty badawcze, rozwojowe i wdrożenia
==> dostawy, produkcja, dystrybucja, infrastruktura tankowania;    konieczne adaptacje silników, jakość paliw, technologie obsługi. WYZWANIA niezawodność paliw alternatywnych (końcowy użytkownik), trwałość wszystkich elementów systemu, samochody osobowe samochody dostawcze, samochody ciężarowe autobusy miejskie i dalekobieżne 9

10 Rozwój narzędzi do oceny alternatywnych technologii pojazdów i paliw
WTW (Well-to Wheels) Proces dostarczenia energii do kół pojazdu począwszy od wytworzenia paliwa aż po uzyskanie energii i przekazanie jej do kół. LCA (Life Cycle Analysis)   analiza cyklu życia LCA dla pojazdów pozyskiwanie I wydobywanie surowców wytwarzanie komponentów montaż pojazdów, obsługa i naprawa pojazdów cykl życia pojazdów recykling pojazdów 10

11 OCZEKIWANE REZULTATY OCENA EKONOMICZNA
Czy społeczeństwo jak i pojedynczych użytkowników stać na innowacyjne rozwiązania? OCZEKIWANE REZULTATY Poprawa efektywności energetycznej transportu drogowego pasażerskiego i towarowego => w aspekcie oceny LCA. Określony w SRA cel => 25% udział biopaliw. Wzrost użycie biogazu I gazu naturalnego => efektywność współczesnego silnika diesla Systemy magazynowania nadmiaru odnawialnej energii => mobilność 11

12 Dziekuję!


Pobierz ppt "EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google