INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pt. UCZNIOWSKIE PROJEKTY EDUKACYJNE. PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Program wychowawczy szkoły
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Podstawa prawna: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: Janusz Korzeniowski nauczyciel konsultant ds. edukacji obywatelskiej Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Projekt edukacyjny w prawie oświatowym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Zalecane warunki i sposób realizacji. […] Aby to umożliwić, szkoła powinna zapewnić takie warunki, by uczniowie uczyli się planować i realizować uczniowskie projekty edukacyjne. Ze względu na cele przedmiotu wiedza o społeczeństwie, na III etapie edukacyjnym około 20% treści nauczania określonych w podstawie programowej tego przedmiotu powinno być realizowanych w formie uczniowskiego projektu edukacyjnego, a na IV etapie edukacyjnym – nie mniej niż 10%. Uczniowski projekt edukacyjny powinien mieć charakter zespołowy; poszczególne zadania mogą być wykonywane indywidualnie. Wskazane jest, by każdy uczeń uczestniczył w co najmniej jednym projekcie w każdym roku nauczania przedmiotu.

Projekt edukacyjny w prawie oświatowym Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. /z późniejszymi zmianami/ § 21 a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. 2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. 3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Projekt edukacyjny w prawie oświatowym Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: 1)     wybranie tematu projektu edukacyjnego; 2)     określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji; 3)     wykonanie zaplanowanych działań, 4)     publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

Uniwersalne obowiązki nauczycieli W procesie kształcenia ogólnego szkoła na III i IV etapie edukacyjnym kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

Założenia edukacyjne i organizacyjne projektów Najlepiej, jeśli postawiony przed uczniami problem będzie budzić ich zainteresowanie, a zgłębianie go stanie się wyzwaniem. Rozwiązując problem, uczniowie samodzielnie zdobędą wiedzę i będą rozwijać swoje umiejętności oraz kształtować postawy. W projekcie edukacyjnym rolą nauczyciela jest postawienie ciekawego i wartościowego z edukacyjnego punktu widzenia problemu. Minister pozostawił szkołom znaczną swobodę w organizacji projektów, zarazem nakładając na dyrektora i nauczycieli konieczność wypracowania najbardziej odpowiednich dla ich szkoły rozwiązań organizacyjnych.

Zakres projektów Projekty mogą mieć charakter przedmiotowy (WOS, np.: Funkcjonowanie wybranych instytucji społecznych), ale mogą też być realizowane projekty interdyscyplinarne, łączące wiadomości i umiejętności z różnych przedmiotów, lub poza nie wykraczające. Jakieś zagadnienie czy zjawisko może być badane przez zespoły uczniów z perspektywy różnych dziedzin wiedzy lub obszarów życia społecznego, np.: Jak powinna rozwijać się nasza gmina?

Tematy /tytuły/ projektów Uczniowie na podstawie przedłożonych przez nauczyciela ogólnie sformułowanych zagadnień, sami określają temat projektu, np.: 45: Polska w Unii Europejskiej. Temat: Skutki członkostwa Polski w Unii Europejskiej lub Temat: Ile Europy w mojej gminie? Perspektywy rozwoju 37: Ochrona praw człowieka w Polsce. Temat: Formy i przykłady urzeczywistniania praw człowieka w Polsce Temat: Jak Polacy powinni odpowiedzialnie korzystać z wolności i praw człowieka i obywatela?

Rodzaje projektów Projekty poznawczo-badawcze; uczniowie zbierają informacje na określony temat, analizują daną problematykę oraz opracowują koncepcje nowych rozwiązań. np. Walczymy o swoje prawa II. Projekty zadaniowe /działania/; uczniowie planują i realizują program jakiegoś przedsięwzięcia – kampanii społecznej, akcji lub innych praktycznych działań obywatelskich. np. Prawa człowieka: Teraz! To jest w Twoich rękach /oferta realizacji uczniowskiego projektu edukacyjnego w roku szkolnym 2012/2013 z Amnesty International/

Projekt dla każdego ucznia Najbardziej aktywnie i efektywnie pracują zespoły 3–5 osobowe. W tak małym zespole uczniom łatwiej jest dzielić się zadaniami. Zespół powinien wybrać swojego lidera. W zespole projektowym są zwykle różne zadania do wykonania, zatem każdy z uczniów może znaleźć obszar, w którym będzie ekspertem, zgodny z jego zainteresowaniami i predyspozycjami.  

Formy realizacji projektu Urzeczywistnianie projektu przez uczniów powinno przebiegać poza godzinami lekcyjnymi, zgodnie z przyjętym planem działań. Samodzielna praca uczniów polega na realizacji takich form, jak np.: ► zbieranie, analizowanie i selekcja informacji z różnych źródeł: specjalistycznej literatury, dokumentów, sprawozdań, raportów, prasy codziennej i specjalistycznej, Internetu, obserwacji, badań itp.

Formy realizacji projektu ► opracowanie programu przedsięwzięcia

Formy realizacji projektu ► realizacja programów, kampanii, akcji itp. opracowanych i promowanych m.in. przez organizacje pozarządowe

Formy realizacji projektu ► wykonywanie określonych produktów, np.: prezentacji multimedialnych, filmów, makiet, map, folderów, gazetek, broszur, ulotek, plakatów, wystaw zdjęć, portfolio itp.,

Formy realizacji projektu ► tworzenie strony internetowej

Formy realizacji projektu ► przygotowywanie wykładów, debat, dyskusji, konferencji itp.

Formy realizacji projektu ► nawiązywanie kontaktów z ekspertami w danej dziedzinie i przeprowadzanie z nimi np. wywiadów

Formy realizacji projektu ► badanie ankietowe opinii

Formy realizacji projektu ► sporządzanie sprawozdań, ► dokumentowanie efektów działań, ► przygotowanie wspólnej prezentacji, ► ...

Wspomaganie uczniów Główna faza realizacji projektu powinna być wspomagana przez nauczyciela w formie konsultacji. W tym celu można wykorzystać godziny określone w art. 42 Karty Nauczyciela. Konsultacji powinien udzielać przede wszystkim opiekun projektu oraz w miarę potrzeb i możliwości nauczyciele innych przedmiotów. Specjalna rola może też przypaść pracownikom biblioteki i nauczycielowi informatyki.

Prezentacja efektów pracy Publiczna prezentacja projektów w ramach ma na celu kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum, radzenia sobie ze stresem, wykorzystywania różnych środków wspierających prezentację. Uczniowie powinni przeprowadzić próbę prezentacji. Uczniowie prezentują swoje dokonania w formach, jak np.: sprawozdanie z udziału w programie, kampanii, akcji itp., odczyt, wykład, prelekcja, debata, konferencja, seminarium, pokazy eksperymentów, doświadczeń itp. raport z przeprowadzonego badania, prezentacja modelu, makiety, folderu, przewodnika itp., wystawa prac wykonanych prze uczniów (albumy, plakaty, rysunki, modele, zdjęcia, plansze, foliogramy, slajdy) z komentarzem,

Prezentacja efektów pracy c.d. gazetka szkolna, folder, plakat edukacyjny, portfolio, prezentacja problemu w formie inscenizacji, happeningu, projekcje filmów, prezentacje multimedialne, założenie strony internetowej, audycja w szkolnym radiowęźle, organizacja konkursów, promocja np. szkoły itd. ..., ...

Ocenianie projektów W ocenie projektu nauczyciel powinien uwzględnić: sformułowanie tematu, określenie celów projektu, innowacyjność projektu, kreatywność w podejściu do rozwiązania problemu określonego w temacie, dobór źródeł informacji, przestrzeganie harmonogramu – terminowość, stopień realizacji zamierzonych celów, jakość prezentacji projektu na forum. Kryteria oceniania powinny być opracowane przed rozpoczęciem projektu i dostosowane do specyfiki projektu. Możliwe jest postawienie więcej niż jednej oceny za projekt, np. oceny z poszczególnych przedmiotów, w przypadku projektu interdyscyplinarnego.

Efekty kształcenia metodą projektów Metoda zespołowego projektu edukacyjnego jest najskuteczniejszym sposobem rozwijania wielu kompetencji, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uczniowie realizujący projekty edukacyjne zdobywają wiedzę i rozwijają umiejętności, takie jak: formułowanie celów, planowanie pracy, organizowanie pracy własnej, współpraca w grupie, myślenie twórcze i kreatywne rozwiązywanie problemów, odpowiedzialne uczestniczenie w urzeczywistnianiu programów, kampanii, akcji itp., nawiązywanie współpracy z organizacjami i instytucjami itp.,

Efekty kształcenia metodą projektów c.d. stawianie pytań badawczych, korzystanie z różnych źródeł informacji, zbieranie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji, integrowanie wiedzy z różnych dyscyplin naukowych, wyciąganie wniosków z danych i obserwacji, analizowanie, wyjaśnianie i ocenianie określonych wydarzeń, formułowanie i wyrażanie swoich opinii, aktywne słuchanie poglądów wyrażanych przez innych, rozwiązywanie konfliktów, samodzielne uczenie się, ocenianie własnej pracy, przygotowanie i prezentowanie efektów pracy własnej i zespołowej, przygotowywanie i praktykowanie wystąpień publicznych,

Nauczyciel w projekcie Ingerencja nauczyciela w projekt powinna być jak najmniejsza i pozwalająca na maksymalną samodzielność uczniów. Nauczyciel – opiekun projektu powinien: określić zakres tematyczny projektów, wyjaśnić uczniom na czym polega metoda, projektów, przedstawić uczniom zasady współpracy przy realizacji projektu edukacyjnego, ustalić z uczniami problematykę i cele projektu, sprawować opiekę nad uczniami realizującymi projekty, monitorować realizację projektów przez uczniów m.in. przez wgląd w Kartę projektu i dokonywane w niej zapisy,

Nauczyciel w projekcie c.d. rozbudzać zainteresowania uczniów, ukazywać wartość i użyteczność gromadzonej wiedzy i nabywanych umiejętności, wyznaczać realne cele, pobudzać do kreatywności, uczyć podopiecznych samodzielności i autokontroli, uczyć efektywnego współdziałania w zespole, służyć pomocą podopiecznym i pomagać w rozwiązywaniu problemów, systematycznie sprawdzać stopień wykonywania kolejnych zadań, omawiać z rodzicami osiągnięcia uczniów, przyjmować stosownie do etapu realizacji projektu rolę opiekuna, konsultanta, doradcy, arbitra itp.

ŻYCZYMY UDANYCH PROJEKTÓW