Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Sławomir Jacek Żurek Nowa podstawa programowa do języka polskiego
Powiązanie treści przedmiotowych z kształtowaniem świata wartości
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Język angielski na lekcjach historii
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE ROK SZKOLNY 2012/2013. Nr formy FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 212Co młody polonista wiedzieć powinien? M. Acalska15120.
Nowa podstawa programowa
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego i historii Sie ć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów humanistycznych w ramach projektu pn.
Jak ciekawie omówić lekturę
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Edukacja teatralna w podstawie programowej
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego Sławomir Jacek Żurek Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego Dębe 26 października 2009

JAK ROZUMIANY JEST UCZEŃ WEDŁUG NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ? Uczeń to świadomy uczestnik procesów komunikacyjnych odbiera i tworzy wypowiedzi; w odbieranych komunikatach wykorzystuje zawarte tam informacje Uczeń to odbiorca i uczestnik kultury analizuje i interpretuje teksty kultury A czyni to na podstawie zdobytych wiadomości z zakresu wiedzy o języku, literaturze i kulturze

JAK ROZUMIANY JEST NAUCZYCIEL WEDŁUG NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ? Nauczyciel to koordynator procesu dydaktycznego stosuje różnorodne metody nauczania; korzysta ze zróżnicowanych środków dydaktycznych Nauczyciel to przewodnik ucznia w świecie kultury uczy analizy i interpretacji tekstów kultury; wychowuje do uczestnictwa w kulturze A czyni to na podstawie zdobytych przez ucznia wiadomości z zakresu wiedzy o języku, literaturze i kulturze

dzieło sztuki malarskiej TEKSTY KULTURY każdy wytwór kultury stanowiący całość, uporządkowany według określonych reguł, np. tekst literacki spektakl teatralny film dzieło sztuki malarskiej wszelkie działania artystyczne realizujące jakiś utrwalony wzorzec kulturowy

W JAKI SPOSÓB KSZTAŁTOWAĆ W POLSKIEJ SZKOLE ODBIORCÓW KULTURY? Czy stosować przymus uczestnictwa w kulturze? Czy też przedstawiać świat kultury jako rzeczywistość atrakcyjną dla współczesnego człowieka?

INNE (POZALITERACKIE) TEKSTY KULTURY Szkoła Podstawowa Film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego Wybrany program telewizyjny

INNE (POZALITERACKIE) TEKSTY KULTURY Gimnazjum Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu Wybrany komiks Wybrane programy telewizyjne

INNE (POZALITERACKIE) TEKSTY KULTURY – LICEUM Poziom podstawowy Wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego); Homilia Jana Pawła II wygłoszona w Warszawie na Placu Zwycięstwa (Piłsudskiego) 2 czerwca 1979 roku – nagranie telewizyjne.

INNE (POZALITERACKIE) TEKSTY KULTURY – LICEUM Poziom rozszerzony Wybrane filmy z klasyki kinematografii światowej (np. Ingmara Bergmana, Charlesa Chaplina, Federico Felliniego, Akiry Kurosawy, Andrieja Tarkowskiego, Orsona Wellesa); spektakle teatralne (w tym Teatru TV) – przynajmniej jeden w roku; stała lektura gazety codziennej, tygodnika opinii, miesięcznika i kwartalnika.

SZKOŁA PODSTAWOWA (KLASY IV-VI) Uczeń powinien: Trzeba mu pozwolić o dziele sztuki mówić! Wstępne rozpoznanie Nawiązać indywidualną relację do tekstu kultury Analiza zaopatrzyć się w podstawowe narzędzia oglądu tekstów kultury, ale bez konieczności ich definiowania Interpretacja zacząć odbierać teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym Wartości i wartościowanie odczytywać podstawowe wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury Należy operować tylko podstawowymi kategoriami! Należy kształtować świadomość wielowarstwowości każdego dzieła sztuki! Trzeba wprowadzać go w świat aksjologiczny i etyczny!

GIMNAZJUM Uczeń powinien: Trzeba kształtować umiejętność syntetycznego spojrzenia na dzieło! Wstępne rozpoznanie określać problematykę utworu Analiza używać narzędzia oglądu tekstów kultury, a także umieć je zdefiniować Interpretacja przeprowadzać pierwsze próby hermeneutyczne Wartości i wartościowanie rozróżniać skomplikowaną sytuację kulturową Należy kształtować instrumentarium analityczne! Należy kształtować świadomość potrzeby kontekstualnego odbioru działa (również poprzez pamięciowe opanowywanie fragmentów arcydzieł)! Trzeba nauczyć posługiwania się terminologią aksjologiczną, etyczną i estetyczną!

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA Uczeń powinien: Trzeba kształtować umiejętność osadzania dzieła w kontekście historii kultury! Należy aktywnie używać instrumentarium analitycznego! Wstępne rozpoznanie rozpoznawać konwencję artystyczną (rozumianą jako stałe pojawianie się danego artystycznego rozwiązania w obrębie pewnego historycznie określonego zbioru dzieł) Analiza określać poprzez aspekt funkcjonalny elementy analizy charakteryzować dzieło w odniesieniu do historii kultury, wykonywać podstawowe działania komparatystyczna Interpretacja dokonywać hermeneutycznych odczytań różnych tekstów kultury Wartości i wartościowanie mieć świadomość różnych hierarchii wartości oraz ich konfliktu Należy systematycznie rozszerzać konteksty interpretacyjne! Trzeba pomagać w procesie budowania świata wartości!

MIEJSCE POZALITERACKICH TEKSÓW KULTURY Najważniejszym tekstem kultury na lekcji języka polskiego jest tekst literacki! Nauczyciel musi mieć jednak świadomość, że dzieło literackie nie jest już podstawowym przedmiotem przeżyć estetycznych ucznia, stąd potrzeba sięgnięcia po inne teksty kultury o charakterze audiowizualnym.

Dziękuję za uwagę