Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Potencjał produktu turystycznego
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Istota i przesłanki badań marketingowych
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Elementy otoczenia społeczno - demograficznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Przyjazne formy turystyki
Idea i założenia Roku Jezior na Pomorzu Kazimierz Sumisławski
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Produkty turystyki uzdrowiskowej
Technik Turystyki Wiejskiej
Turystuka Weekendowa.
KATARZYNA STĘPIEŃ Antonina vizniuk gc02, 2ltd
Produkt uzdrowiskowy.
Otoczenie technologiczne przedsiębiorstwa
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
Produkt przedsiębiorstwa
Turystyka zrównowa ż ona. Turystyka- zjawisko przestrzennej ruchliwości ludzi, które związane jest z dobrowolną zmianą miejsca pobytu, środowiska i rytmu.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Turystyka zrównoważona
Województwo Zachodniopomorskie
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
REGIONALISTYKA INSTYTUT HISTORYCZNY UNIWERSYTET WROCŁAWSKI Zostań liderem społeczności lokalnej Poznaj sposoby zarządzania regionem Bądź kreatorem lokalnej.
Gmina Solina Perła podkarpackiej turystyki.
Konferencja Gdańsk - PODR
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Możliwości rozwoju turystyki wiejskiej w gminie Pszczew mgr inż. Justyna Kozłowska- Hałas.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Dr Małgorzata Pasławska Pedagogika czasu wolnego.
Atrakcyjność turystyczna obszarów popoligonowych na przykładzie Bornego Sulinowa dr Joanna Poczta.
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Turystyka zrównoważona
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego Antonina Garbacz –Budzyńska 40179 Elżbieta Mazur 41351 Renata Mendrala 393837 Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa

Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa turystycznego Jest jednym z podstawowych źródeł informacji, wykorzystanym w procesie decyzyjnym. Wyznacza kierunki do realizacji celów Weryfikuje przyjęte przez podmioty turystyczne zadania Pozwala na właściwa alokację będących w dyspozycji przedsiębiorstwa zasobów: Rzeczowych Finansowych Ludzkich

Definicja (R, Kłeczko, W. Kowala, O. Waniowskiego: „Marketing Definicja (R, Kłeczko, W. Kowala, O. Waniowskiego: „Marketing? Jak to się robi? „) mówi, że otoczenie jest to „zbiór zewnętrznych aktorów i sił”, które wywierają ujemny lub dodatni wpływ na realizację przyjętych celów działania przedsiębiorstwa turystycznego. Aktorzy – mikrootoczenie Siły – makrootoczenie Podstawowe elementy otoczenia powinny być poddawane ciągłej analizie w przedsiębiorstwie, należą do nich: Otoczenie naturalne Otoczenie ekonomiczne Otoczenie społeczno-demograficzne Otoczenie technologiczna Otoczenie instytucjonalno-prawne Mikrootoczenie

Otoczenie naturalne W otoczeniu naturalnym podstawowe znaczenie dla turysty mają walory turystyczne, stanowią one bowiem siłę przyciągającą i stymulującą ruch turystyczny na danym obszarze. Przyczyniają się tym samym do rozwoju funkcji turystycznej. W analizie warunków naturalnych prowadzonej przez przedsiębiorstwo turystyczne podstawową rolę odgrywa umiejętność oceny użyteczności środowiska przyrodniczego – obecnej i spodziewanej. W różnych regionach podmioty gospodarki turystycznej pod względem fizycznym sprzedają te same produkty, jednak niektóre z nich odwiedzane są masowo, inne zaś oferując taki sam produkt, nie wywołują zainteresowania turystów. Dlaczego tak się dzieje?

W pierwszym przypadku podmioty gospodarki turystycznej odniosły sukces ponieważ dobrze oceniły wartość środowiska naturalnego i podjęły właściwe decyzje o lokalizacji na tym terenie elementów zaplecza materialnego. W drugim przypadku podmioty popełniły błąd w ocenie warunków naturalnych i niestety mogą mieć problemy w osiągnięciu celów, np. nie wzięły pod uwagę odległości od centrum regionów. Duże bogactwo zróżnicowanych walorów turystycznych, wypoczynkowych, krajoznawczych i specjalistycznych stanowi o głównym czynniku rozwoju rożnych form turystyki, np.: Złoża wód leczniczych → uzdrowiska Górskie ukształtowanie terenu → wyciągi narciarskie, szlaki turystyczne, Pojezierza → żeglarstwo

Pijalnia wód w Kudowie Zdroju

TATRY Dolina Pięciu Stawów

Białka Tatrzańska

Pojezierza

Ph. Kotler wskazuje na cztery występujące trendy w otoczeniu naturalnym, które wywierają określony wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw i realizację wytyczonych przez nie celów, mające rożne znaczenie zależne od branży, w której działają, oraz profilu działalności. 1. Zmniejszające się rozmiary użytków rolnych przy równoczesnym wzroście terenów zurbanizowanych Może to doprowadzić do zmiany preferowanych kierunków wyjazdów turystycznych z obszarów o wzmożonym ruchu turystycznym na obszary odludne, oferujące spokój i ciszę w kontakcie z naturą. Obecnie jeszcze w małym stopniu, ale już można zaobserwować takie zjawisko. Turyści, szczególnie z dużych aglomeracji wybierają na wypoczynek tereny wiejskie. Ten rodzaj turystyki pozostający w harmonii ze środowiskiem naturalnym traktuje się jako formę turystyki alternatywnej.

2. Rosnące koszty energii (ropy naftowej, węgla i innych kopalin) stanowią dla przedsiębiorstwa turystycznego problem, który podwyższa koszty ich działalności, a tym samym wpływa pośrednio na wzrost cen oferowanych usług.

3. Wzrastający poziom zanieczyszczenia, do którego w regionach turystycznych przyczyniają się również turyści i podmioty turystyczne (wzrasta głównie zanieczyszczenie wody i powietrza). Turysta planujący wyjazd na wypoczynek ma coraz większą świadomość ekologiczną, dlatego będzie zwracał uwagę na jakość środowiska przyrodniczego w miejscu pobytu, tym bardziej, że często żyje w środowisku o wysokim poziomie zanieczyszczenia.

4. Regulacje prawne i stanowisko rządu dotyczące ochrony środowiska. Podstawowe akty prawne to: Ustawa o ochronie przyrody Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przyrodniczego

Określają one jakie obszary i jakie elementy przyrody podlegają ochronie. Zawierają zasady korzystania z obszarów objętych poszczególnymi stopniami ochrony. W kwietniu 1997 r. powołany został przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki zespół ds. opracowania „Programu rozwoju turystyki na terenach o szczególnych walorach przyrodniczych”. Chodzi o promowanie turystyki dostosowanej do wartości przyrodniczo – kulturowych i krajobrazowych poszczególnych terenów oraz popieranie edukacji ekologicznej i turystycznej.

Wymienione elementy otoczenia naturalnego mają różne znaczenie dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw turystycznych. Większe, bezpośrednie znaczenie tego elementu będzie widoczne w obiektach świadczących usługi noclegowe oraz usługi sportowo – rekreacyjne. Pośrednie znaczenie, mające wpływ na powodzenie ekonomiczne, dotyczy biur podróży, które powinny znać warunki środowiska przyrodniczego regionów i miejscowości, gdyż stanowią one istotny składnik oferowanego produktu.

Dziękujemy za uwagę

Bibliografia: „ Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej” pod red. Andrzeja Rapacza wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001 Zdjęcia: http://www.zielonadolinamlyn.pl/jeziora-i-stawy http://bialkatatrzanska.pl/galeria/category/13-kotelnica.html http://mojetatry.pl/Zdjecia/Powiekszone/3140 http://zuk-sa.pl/uzdrowiska-kudowa_zdroj.php