Elementy otoczenia społeczno - demograficznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
P O P Y T , P O D A Ż.
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Zmienne otoczenia ekonomicznego Justyna Bortnik Marek Bednarz Michał Garbacik
Funkcjonowanie rynku pracy
Prof. dr hab. Anna Karma ń ska SGH, SKwP. 1. uwarunkowania zmian w zarz ą dzaniu przedsi ę biorstwem 2. zarz ą dzanie warto ś ci ą przedsi ę biorstwa.
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
„Edukacja a rynek pracy – źródła informacji”
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
1.
Pojęcie instytucji społecznej
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Grupy interesu a kapitał społeczny
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Firmy globalne.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Województwa Podlaskiego
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Zapis prezentacji:

Elementy otoczenia społeczno - demograficznego OTOCZENIE ZEWNĘTRZNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO Elementy otoczenia społeczno - demograficznego Przygotowali: Saja Edyta (48487) Saja Paweł (39764) Mołoń Jakub (39739)

Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa turystycznego Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa jest jednym z podstawowych źródeł informacji, które przedsiębiorstwa wykorzystują w procesach decyzyjnych. Prawidłowa analiza otoczenia pozwala na korzystną alokację zasobów finansowych, rzeczowych, a także ludzkich przedsiębiorstwa turystycznego.

Otoczenie przedsiębiorstwa to: „Zbiór zewnętrznych aktorów* i sił**”. Wywierają one ujemny lub dodatni wpływ na realizację przyjętych celów działania przedsiębiorstwa turystycznego. *aktorzy = mikrootoczenie **siły = makrootoczenie

Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa Źródło: J. Sarnowski, E. Kirejczyk, „Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym”, Almamer, Warszawa 2007

Elementy makrootoczenia Elementy makrootoczenia, w tym otoczenie społeczno-demograficzne, to zmienne niezależne od przedsiębiorstwa turystycznego. Istniejące warunki społeczne, demograficzne, kulturowe, ekonomiczne itp. muszą być przez nie przyjęte.

Czynniki społeczno – demograficzno – kulturowe to: Liczba ludności, przyrost naturalny, struktura wiekowa, struktura płci, gęstość zaludnienia, poziom edukacji i wykształcenia, poziom urbanizacji, ilość czasu wolnego, wzrost wartości pracy, tradycje narodowe, wpływ mody na styl życia, religia i normy moralne.

Otoczenie demograficzne „Otoczenie demograficzne to zbiór naturalnych rynków wyróżnionych na podstawie charakterystyk demograficznych”.

Otoczenie demograficzne Ludność (jej liczebność, wiek, płeć, wielkość zatrudnienia, struktura zawodowa, itp. ) jest pierwszym składnikiem makrootoczenia, na które przedsiębiorstwa szczególnie zwracają uwagę. Czynniki demograficzne wpływają na kształtowanie się potrzeb, a także na decyzje konsumentów co do trybu i sposobu ich zaspokojenia.

Otoczenie demograficzne Ważnym składnikiem otoczenia demograficznego są też jego zmiany, np.: okresowe wyże lub niże demograficzne, migracje ludności, odchodzenie od wielopokoleniowego modelu rodziny, wzrost zatrudnienia kobiet, wydłużenie się czasu trwania życia, wzrost udziału wykształconej populacji, itp. Zmiany te stwarzają przedsiębiorstwom szansę podjęcia nowej, może bardziej opłacalnej działalności, nastawionej na obsługę nowych segmentów rynku. Na przykład starzenie się populacji stwarza możliwości dla działalności przedsiębiorstw turystycznych nastawionych na turystykę zdrowotną, agroturystykę czy tez turystykę pielgrzymkowo – religijną.

Otoczenie demograficzne Dla przedsiębiorstw turystycznych szczególnie istotne znaczenie ma struktura wykształcenia społeczeństwa. Z przeprowadzonych badań wynika, że im wyższy stopień wykształcenia, tym mniejsza stopa bezrobocia, wyższy poziom zarobków, większa zmiana w strukturze wydatków i sposobie spędzania czasu wolnego, a co za tym wszystkim idzie więcej osób uczestniczy w różnego rodzaju wyjazdach turystycznych.

Otoczenie społeczno-kulturowe „Otoczenie kulturowe to przede wszystkim obyczaje, nawyki oraz wartości społeczeństwa, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.”

Otoczenie społeczno-kulturowe Na kulturę składają się dwa rodzaje wartości: podstawowe, np.: rodzina, praca, zdrowie, sukces, itp. drugorzędne, np. : stosunek do środowiska naturalnego, wolnego czasu czy własnego zdrowia. W rezultacie zmian jakie zachodzą w społeczeństwie obserwuje się coraz większe zróżnicowanie rynku turystycznego, u podstaw czego leży zróżnicowanie potrzeb klientów – następuje systematyczny proces odmasowienia rynku.

Otoczenie społeczno-kulturowe Trendy w tej dziedzinie naukowcy badają stosunkowo od niedawna. Jednakże czynniki takie, jak sposób spędzania czasu wolnego przez społeczeństwo, wzorce konsumpcyjne, normy kulturowe, stosunek do pracy czy zachowania polityczne mogą mieć silny wpływ na rozwój danego przedsiębiorstwa. Analiza wymienionych czynników, rozpoznanie m.in. mody na ekologię i zdrowy styl życia pozwoliły na przykład na rozwój przemysłu rowerowego, turystyki zdrowotnej oraz produkcję tzw. „zdrowej żywności”.

Otoczenie społeczno-kulturowe Procesy społeczno – kulturowe pozwalają przedsiębiorstwu na określenie jakie produkty czy usługi turystyczne będzie społeczeństwo prawdopodobnie ceniło najwyżej. W jednych krajach na dane produkty i usługi będzie duże zapotrzebowanie i klienci będą w stanie dużo za nie zapłacić, w innych zaś będzie wręcz odwrotnie. Na przykład w Polsce turystyka pielgrzymkowa, zagraniczna i krajowa cieszy się dość dużą popularnością, a w Norwegii czy Szwecji w zasadzie nie ma popytu na ten rodzaj usług turystycznych.

Otoczenie społeczno-kulturowe Z upływem czasu zmieniają się upodobania i gusty klientów odnośnie stylów ubierania się, gustów kulinarnych, a także sposobów spędzania czasu wolnego. W związku z tymi zmianami przedsiębiorstwa turystyczne muszą ciągle dostosowywać swoją ofertę do potrzeb i wymogów swoich obecnych i przyszłych klientów.

Biblografia: J. Sarnowski, E. Kirejczyk, „Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym”, Almamer, Warszawa 2007, A. Rapacz (red.), „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej”, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wroław 2001, R. W. Griffin, „Podstawy zarządzania organizacjami”, PWN, Warszawa 2005.