Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Marketing Usług - WYKŁAD
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Podstawy Prawne Biznesu
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Gra kierownicza WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Technik ekonomista.
Jeżeli: Jesteś absolwentem uczelni wyższej i pragniesz zdobyć nowe, obecnie bardzo poszukiwane na rynku umiejętności praktyczne oraz wiedzę z obszaru zarządzania.
PROGRAMOWANIE I OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Biznesplan.
Podstawowe podmioty w gospodarce rynkowej
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analiza ekonomiczno – finansowa
Produkt przedsiębiorstwa
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Wprowadzenie teoretyczne
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Logistyk.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Temat - Przedsiębiorstwa i ich rodzaje
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Marketing w Firmie.
MARKETING INTERNETOWY
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa

Literatura: Praca zbiorowa pod red. Andrzeja Rapacza, „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2001. G. Gołembski „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 1998. Tim Knowles „Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią”, PWE, Warszawa 2001. V. Middleton „Marketing turystyczny”, PAPT, Warszawa 1996.

Konsultacje: Czwartki – pokój KA16, godz. 10.30-12.30 Soboty (tyg. B) – pokój KA16, godz. 10.00-11.00 E-mail: lstoklosa@wsiz.rzeszow.pl AFD (projekt)

Warunki zaliczenia ćwiczeń: Kolokwium zaliczeniowe (test + forma opisowa) – 70 pkt. Prezentacje – 20 pkt. Aktywność – 10 pkt. Skala ocen: 0-50 = 2,0 51-60 = 3,0 61-70 = 3,5 71-80 = 4,0 81-90 = 4,5 91-100 = 5,0

Przedsiębiorstwo można podzielić na: kategorię organizacyjną – to wyodrębniony zespół ludzi wykonujących określone czynności i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne rozstrzygające o skuteczności tego działania; kategorię prawną – to wyodrębniona organizacyjnie jednostka posiadająca nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Osobowość prawna tj. odrębność prawna, umożliwiająca w obrocie cywilno-prawnym zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań; kategorię ekonomiczną – to wyodrębniona ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność we własnym imieniu i na własne ryzyko, w celu osiągnięcia zysku.

Przedsiębiorstwo składa się z: ludzi; środków materialnych i finansowych (ziemia, maszyny, wyposażenie biura, gotówka, surowce do produkcji, środki transportu itp.); organizacji wewnętrznej - systemu podziału zadań i kompetencji między pracowników.

Aby przedsiębiorstwo mogło wypełniać swoje zadania, potrzebne są trzy elementy: 1. istnienie przedsiębiorcy (podmiotu prawa własności) odpowiedzialnego za jego majątek i ponoszącego ryzyko, 2. działanie w celu maksymalizowania korzyści przedsiębiorcy, 3. planowanie przez przedsiębiorcę działalności przedsiębiorstwa (odpowiedź na pytania: co wytwarzać, jak handlować i z kim handlować).

Cele istnienia przedsiębiorstwa polegają na spełnieniu dwóch warunków: zaspokojenie potrzeb społecznych poprzez sprzedaż oferowanych dóbr i usług; osiąganie zysku, czyli efektywnych ekonomicznie wyników przez produkcję dóbr i świadczenie usług. Oznacza to, że podstawą istnienia przedsiębiorstw, warunkiem dalszego rozwoju i rozszerzania działalności jest sprzedaż dóbr i usług po cenie wyższej niż wynosi koszt ich wytworzenia i maksymalizacja zysków.

Przedsiębiorca: tworzy przedsiębiorstwo, wprowadza postęp techniczny, nowe wyroby, zdobywa nowe rynki zbytu, podejmuje decyzje organizacyjne dotyczące połączeń produktów itp.

Przedsiębiorczość: z punktu widzenia jednostki (osoby fizycznej) – aktywność i dążenie do podejmowania nowych rodzajów działalności, czegoś nowego i ryzykownego, stosownie do własnych umiejętności oraz możliwości, a także wymagań stawianych przez otoczenie. Powinna być poparta rozwagą, wyobraźnią, przewidywaniem i poszukiwaniem wariantów rozwiązań. - z punktu widzenia jednostki gospodarczej – określony sposób jej funkcjonowania, w którym dominują podejmowane w sposób samodzielny i nieskrępowany decyzje (działania) na własny rachunek i ryzyko oraz z własnej inicjatywy, w imię realizacji własnych celów.

Cele przedsiębiorstwa

Cele ilościowe: maksymalizacja zysków wzrost rozmiarów (wartości) sprzedaży usług poszerzenie kręgu odbiorców oferty turystycznej wzrost wydajności pracy rozwój zaplecza materialnego (np. liczby pokoi) poprawa wykorzystania zdolności usługowej i urządzeń stanowiących zaplecze materialne

Cele jakościowe: podniesienie jakości oferowanych usług wprowadzenie innowacji w produktach turystycznych poprawa standardu obiektu i urządzeń doskonalenie systemu dystrybucji i promocji wzrost zaufania do przedsiębiorstwa i znaku firmowego poprawa warunków pracy pracowników dążenie do utrzymania dobrych stosunków z otoczeniem umacnianie pozycji na rynku

Cele przedsiębiorstwa powinny być: realne (możliwe do osiągnięcia) operacyjne (możliwe do jednoznacznego określenia) wymierne (pierwszeństwo dla celów dających się oszacować) przyporządkowane (kto za co odpowiada) czasowo ograniczone komunikatywne (zrozumiałe)

Funkcje przedsiębiorstwa

Funkcje przedsiębiorstwa to w miarę jednorodne zadania, których wykonywanie służy osiągnięciu założonych celów.

Funkcje właściciela: W małym przedsiębiorstwie: ogólna – organizowanie działalności, kierowanie i kontrola operatywnego (bieżącego) zarządzania – organizacja procesów zachodzących w firmie dochodowa – samodzielne dysponowanie dochodami W dużym przedsiębiorstwie: funkcje zarządzania (właściciele) funkcje kierowania (menedżerowie)

„Przedsiębiorstwo jest podstawową jednostką organizacyjną gospodarki, służącą zaspokojeniu potrzeb społecznych, tworzoną w celu osiągania efektów ekonomicznych przez produkcję dóbr, świadczenie usług lub inną działalność. Jest samodzielną i samofinansującą się jednostką gospodarczą, posiadającą osobowość prawną".