Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Polityka handlowa i protekcjonizm
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Otoczenie systemu produkcyjnego
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Finanse Zbigniew Kuryłek
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Sporządzamy biznesplan
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Elementy składowe Biznes Planu
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
O T O C Z E N I E P R Z E D S I Ę B I O R S T W A
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Zarządzanie strategiczne 4
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Model „pięciu sił” M.Portera
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Rola Państwa w gospodarce
Otoczenie przedsiębiorstwa
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Rola Państwa w gospodarce
OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA
Zapis prezentacji:

Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska

Plan zajęć Definicja i rodzaje analizy ekonomicznej Analiza makrootoczenia Analiza otoczenia konkurencyjnego Analiza potencjału przedsiębiorstwa

Analiza ekonomiczna - definicja Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa polega na wykrywaniu struktury zjawisk i procesów występujących w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, ustalaniu ich wewnętrznych i zewnętrznych powiązań, ustalaniu wielkości i przyczyn odchyleń stanów rzeczywistych od postulowanych, a także na projektowaniu działań korekcyjnych, zmierzających do ekonomicznie racjonalnego ukształtowania stanu zjawisk i przebiegu procesów. Źródło: Bednarski

Przedmiot analizy ekonom. Przedmiotem analizy ekonomicznej są zjawiska oraz procesy gospodarcze we wszystkich sferach działalności firmy, występujące zarówno w jego obrębie, jak i otoczeniu. Ujmowane są one w związkach i zależnościach ze zjawiskami oraz procesami technicznymi, a także społecznymi istniejącymi w przedsiębiorstwie.

Wybrane rodzaje analizy ekonomicznej Analiza makroekonomiczna – wyniki ekonomiczne całej gospodarki narodowej Analiza mikroekonomiczna – badanie stanów i wyników działalności ekonomicznej podmiotów gospodarczych Analizy dziedzinowe (obejmujące poszczególne dziedziny działalności gospodarczej) – analiza produkcji, analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim, analiza gospodarki materiałowej itp. Analizy problemowe (dot. głównych w danym okresie problemów gospodarczych) – analiza wydajności pracy, kosztów własnych, obrotowości aktywów.

Analiza strategiczna – odnosi się do okresów dłuższych niż 1 rok, wyróżnia się w niej: analizę wewnętrzną, zajmującą się słabymi i mocnymi stronami przedsiębiorstwa w zakresie zasobów ludzkich, technicznych, handlowych i finansowych analizę zewnętrzną – zajmującą się szansami i zagrożeniami przedsiębiorstwa w otoczeniu (szczególnie: stan konkurencji, stan gospodarki, stan polityczno-prawny państwa itp.)

Źródła informacji sprawozdania finansowe przedsiębiorstw (również konkurencji) – bilans, rachunek zysków i strat, rachunek cash flow itp. dane statystyczne raporty, opracowania, ekspertyzy przepisy prawne bezpośrednie badania rynku – ankieta, wywiad itp. czasopisma, prasa codzienna, internet własna ocena

Rodzaje otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie ogólne (makroekonomiczne) Otoczenie bliższe (sektorowe) Potencjał wewnętrzny przedsiębiorstwa

Otoczenie ogólne (makrootoczenie) ekonomiczne prawne polityczne technologi-czne społeczne demografi-czne międzyna-rodowe

Analiza makrootoczenia cd. Otoczenie ekonomiczne – stopa wzrostu gospodarczego, stopy procentowe (koszt kredytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego), kursy walutowe, inflacja, podatki itp. Otoczenie prawne i polityczne – zmiany legislacyjne, dotacje i granty, licencje, wielkość zamówień publicznych itp. Otoczenie międzynarodowe – poziom rozwoju przemysłu w różnych krajach (rynki zbytu lub zagrożenie konkurencją), restrykcje i sankcje międzynarodowe, stosunki z państwami Otoczenie technologiczne – szybkość zmian technologii (upadek/powstanie gałęzi przemysłu), jakość zaplecza naukowo-badawczego Otoczenie społeczne – moda, bezrobocie, zamożność społeczeństwa, związki zawodowe, ochrona środowiska Otoczenie demograficzne – obecna struktura demograficzna społeczeństwa oraz trendy, starzenie się społeczeństwa

Analiza otoczenia konkurencyjnego otoczenie konkurencyjne (sektorowe) – ogół instytucji, podmiotów, warunków, które wpływają na przedsiębiorstwo i na które przedsiębiorstwo może wpływać. otoczenie konkurencyjne określa warunki funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w danym sektorze i na danym rynku geogr. analiza sektora pozwala ocenić obecną i przyszłą atrakcyjność sektora i związane z nim ryzyko

5 sił Portera Przedsiębiorstwo Konkurencja w sektorze Nabywcy Dostawcy Substytuty Potencjalni konkurenci

5 sił Portera cd. Konkurencja w sektorze – struktura i sposób w jaki konkurują ze sobą przedsiębiorstw Potencjalna konkurencja – zależy od atrakcyjności sektora, wysokości barier wejścia i wyjścia, możliwości represji ze strony istniejących przedsiębiorstw Dostawcy i nabywcy – siła przetargowa zależna od relacji popytu do podaży (rynek klienta czy rynek producenta) Substytuty – produkty zastępcze, które zaspokajają podobną potrzebę klienta.

Analiza SWOT Ogólne zasady: Unikaj zagrożeń Wykorzystuj szanse Silne strony Słabe strony Szanse Zagrożenia Ogólne zasady: Unikaj zagrożeń Wykorzystuj szanse Wzmacniaj słabe strony Opieraj się na silnych stronach