Kacper Sampławski Radca Prawny Zastępca Dyrektora

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Europejska polityka spójności jako czynnik wzrostu i wyrównywania różnic rozwojowych Panel II Fundusze europejskie na rozwój infrastruktury a bariery.
Oceny oddziaływania na środowisko - (bardzo) ogólne zasady
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Partnerstwo „Środowisko dla Rozwoju” Oceny oddziaływania na środowisko
Wymogi środowiskowe w polityce spójności UE. Wprowadzenie Polska otrzyma w ramach polityki spójności ok. 68 miliardów na lata Skala środków jest.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Warszawa, 16 września 2008 roku
funduszy europejskich
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Regionalny Program Operacyjny
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Formy udziału Podkomitetu w procedurze SOOŚ (procedura modelu partycypacyjnego) Pełnomocnik.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Wsparcie aktywności gospodarczej
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

Ocena oddziaływania na środowisko w projektach finansowanych z funduszy UE Kacper Sampławski Radca Prawny Zastępca Dyrektora Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 1

Jakie są Państwa cele odnośnie szkolenia? Cele szkolenia Jakie są Państwa cele odnośnie szkolenia?

Cele szkolenia (2) Filozofia OOŚ i świadomość wspólnotowa kontekście projektów UE Dobre praktyki administracyjne Jak odnaleźć się w bałaganie prawnym? Aspekty praktyczne filozofia - 1. Zagrożenia dla realizacji projektu – zarządzanie projektem (ryzyka związane)

Struktura szkolenia Prawo wspólnotowe i krajowe w zakresie OOŚ i Natura 2000 I. Wprowadzenie Zasady stosowania prawa UE; Pojęcie i rola ocen oddziaływania na środowisko;   II. Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć 1. Przepisy UE (dyrektywa 85/337/EWG) 2. Procedura w Polsce - wg nowej ustawy o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji m.in.: miejsce decyzji w procesie inwestycyjnym przedsięwzięcia wymagające decyzji organy właściwe do wydawania decyzji i uzgadniania, wymagania co do wniosku o decyzję treść decyzji charakter prawny decyzji wymagania co do raportu OOŚ powtórna OOŚ problemy praktyczne  III. Udział społeczeństwa jako element procedury OOŚ   1. Przepisy UE (dyrektywa 2003/35/WE zmieniająca dyrektywę 85/337/EWG) 2. Procedura w Polsce wg obowiązującego prawa oraz projektu nowej ustawy, m.in.: zakres zastosowania udziału społecznego, krąg stron postępowania, udział organizacji ekologicznych, problemy praktyczne. IV. Sieć Natura 2000 1. Przepisy UE (dyrektywa habitatowa 92/43/EWG), w tym wymagania co do oceny habitatowej 2. Przepisy polskie „ocena habitatowa” (ocena wpływu na obszar Natura 2000), przedsięwzięcia wymagające oceny habitatowej, właściwe organy. V. Kontrola dokumentacji OOŚ w projektach UE 4 4 4

Podstawowe zasady prawa wspólnotowego (1) Od 1 maja 2004 r. Polska jest członkiem UE Przystąpienie oznacza zgodę na przyjęcie reguł wspólnotowego porządku prawnego Nie istnieje status „trochę” członka! 5

Podstawowe zasady prawa wspólnotowego (2) Prawo wspólnotowe to autonomiczny porządek prawny, Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego Zasada prowspólnotowej wykładni prawa krajowego Zasada automatycznej niestosowalności prawa krajowego Obowiązki dla wszystkich organów administracji i sądów! 6

Ochrona środowiska w prawie wspólnotowym Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską Art. 6 Traktatu WE: wymagania ochrony środowiska powinny być zintegrowane z polityką i działaniami wspólnotowych na rzecz rozwoju zrównoważonego. Art. 174 TraktatuWE: polityka Wspólnoty dotycząca środowiska powinna przyczyniać się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, ochrony zdrowia ludzkiego i racjonalnego stosowania zasobów naturalnych 2. Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego stawia sobie za cel wysoki poziom ochrony, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Wspólnoty. Opiera się na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i na zasadzie „zanieczyszczający płaci”. 7

Rola procedury OOŚ Co to jest OOŚ? Po nam w ogóle procedura OOŚ? Czy OOŚ stanowi barierę inwestycyjną? O co chodzi głównym graczom? Inwestorowi Organowi Administracji Zainteresowanej społeczności Administracji od funduszy Komisji Europejskiej 8

Charakter procedury OOŚ Procedura przeprowadzenia oceny środowiskowej jest kompleksowym instrumentem polityki prewencyjnej, w ramach której rozważane są nie tylko stanowiska wszystkich zainteresowanych a nie tylko „fachowców”

Jedna z definicji Ocena oddziaływania na środowisko: jest to proces służący identyfikacji prawdopodobnych konsekwencji podjęcia określonej działalności dla środowiska oraz zdrowia i dobrobytu ludzi wraz z przedstawieniem tych informacji decydentom w formie i czasie umożliwiającym podjęcie właściwych decyzji

Czym jest OOŚ, a czym nie jest? JEST to: narzędzie wdrażania trwałego i zrównoważonego rozwoju „dobra” ocena aktywnie służy pogodzeniu interesów rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska NIE JEST to: „czynność rytualna wykonywana przed złożeniem wniosku o zezwolenie na realizację przedsięwzięcia”, akademickie ćwiczenie, sprawdzenie zgodności z przepisami

Czemu ma służyć OOŚ? OOS uznano za narzędzie wdrażania trwałego i zrównoważonego rozwoju, dlatego że: tworzy metodyczne i proceduralne podstawy do uwzględniania zagadnień ochrony środowiska w procesie planowania rozwoju (podejmowania decyzji); pozwala na przewidzenie, a dzięki temu uniknięcie, zminimalizowanie, złagodzenie lub (w ostateczności) skompensowanie istotnych negatywnych oddziaływań na środowisko dzięki temu stwarza warunki do zachowania wartości (także społecznej i gospodarczej!) i produktywności ekosystemów i utrzymanie funkcji jakie pełnią promuje rozwój gospodarczy i innowacje dążące do minimalizowania oddziaływań (w tym zużycia surowców etc.) Te zadania najłatwiej, najszybciej i najtaniej zrealizować można uwzględniając je na jak najwcześniejszym etapie planowania przedsięwzięcia (PRZED rozpoczęciem formalnej procedury administracyjnej – postępowania w sprawie …)

O czym warto pamiętać? Warto zadbać, aby ocenie podlegała koncepcja rozwoju – Masterplan (SOOS?) informacje oczekiwane od raportu – do wykorzystania także na kolejnych etapach) kwalifikacja do wykonania oceny była jednym z elementów systemu zarządzania projektem przy określaniu zakresu projektu brać pod uwagę także inwestycje towarzyszące nie „dzielić” projektów – zawsze uwzględniać synergię i oddziaływania skumulowane (także innych projektów w regionie) Harmonogram działań w projekcie powinien uwzględniać prace przygotowawcze dotyczące ochrony środowiska (nie tylko procedurę administracyjną dotyczącą oceny) np. inwentaryzacja przyrodnicza wymaga badań terenowych w określonym sezonie fenologicznym („następna wiosna jest w następnym roku”…)

O czym warto pamiętać? Specyfikacja warunków zamówienia powinna uwzględniać oczekiwania oraz informacje, które mogą być wykorzystane w procesie przygotowania projektu (nie ograniczając się do wymogów formalnych) – „wewnętrzne określanie zakresu” Do kontroli jakości raportu i procedury trzeba być przygotowanym (znać wymagania formalne i sprecyzować własne oczekiwania) Polskie przepisy się dynamicznie zmieniają – potrzeba ciągłej „czujności” (starsze projekty miały inne uwarunkowania niż „współczesne”)

Informowanie i konsultowanie Przepisy nie wymagają dodatkowych konsultacji prowadzonych przez inwestora – ale nic nie stoi im na przeszkodzie Informacja powinna być „dopasowana do odbiorcy” (wczesne zidentyfikowanie potencjalnych odbiorców) – zawsze rzetelna „Reguły gry” jasne od początku i przestrzegane (np. przewidywane i aktualizowane terminy udostępniania dokumentów, sposoby zgłaszania uwag, reakcja na uwagi, informacja o sposobie ich uwzględniania) Aktywna rola – w tym listy mailingowe, fora dyskusyjne, dni otwarte, wystawy (szczególnie w obiektach rozbudowywanych) Wykorzystanie „darmowego” źródła informacji i kontroli jakości

„dobry raport” Informacje: prawdziwe rzetelne na temat obiektywne zrozumiałe CELEM jest przedstawienie informacji do podjęcia decyzji, w procesie (postępowaniu) otwartym na udział społeczeństwa STRESZCZENIE – zwięzłe, „samodzielne” i zgodne z raportem

Raport a projekt budowlany Raport (najczęściej) wykonuje zewnętrzny konsultant Postępowanie przeprowadza organ administracji Inwestor (Beneficjent) pozostaje „właścicielem” projektu oraz jest odpowiedzialny za jego wdrożenie, zgodnie z uzyskanymi decyzjami warto znać procedury zgodność raportu z projektem „wykonalność decyzji” konkretne wymogi (np. mierzyć: co, gdzie, kiedy, jak i jakie działania podejmować w zależności od wyniku)

Wniosek o dofinansowanie Wniosek to „wizytówka” projektu sposób przygotowania wniosku (w tym użyte sformułowania) ma istotny wpływ na „odbiór” projektu warto „wczuć się” w sprawdzającego: odpowiadać na pytania jasno oznaczać załączniki i jednoznacznie do nich odsyłać upewnić się, Ŝe są wszystkie wymagane elementy wyraźnie wskazać gdzie i jakie dodatkowe informacje przedstawiono zachować spójność CAŁEGO wniosku rozsądna objętość („zwięźle, a treściwie”) nie ma „odrębnych” wymogów dla projektów ubiegających się o dofinansowanie – zawsze warto projekt przygotować starannie (od początku procesu)

Przedsięwzięcie / Projekt OOŚ jako proces Przedsięwzięcie / Projekt Przygotowanie Dokumentacji OOŚ Postępowanie administracyjne Aplikowanie o fundusze Uwzględnij niezbędne ramy czasowe! Umiejętność zarządzania ryzykiem narzędziem pomagającym osiągnąć sukces!