Politechnika Krakowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
Regulamin utrzymania czystości i porządku w zakresie gospodarowania
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
System gospodarowania odpadami komunalnymi Rola i miejsce zakładów komunalnych i spółek gminnych w nowym systemie gospodarki odpadami.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Zapis prezentacji:

Politechnika Krakowska Zarządzanie gospodarką odpadami w świetle ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Zbigniew Grabowski Politechnika Krakowska

OBOWIAZKI GMINY Ustawa z 1996r określała obowiązki i zadania gmin wskazywała, że gminy obowiązane były zapewnić budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz organizować selektywną zbiórkę, segregację odpadów komunalnych. Nowela z 2006r, - „podstawowym” zadaniem gminy w zakresie gospodarki odpadami było zapewnienie budowy i utrzymania instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części;

UWARUNKOWANIA PRAWNE Prawo przewiduje ograniczenia ilości deponowanych odpadów komunalnych oraz zmniejszenia w kolejnych latach udziału w nich biomasy. Ponadto od 2013r, nie będzie można deponować odpadów zawierających więcej niż 5% węgla organicznego i posiadających ciepło spalania powyżej 6 MJ/kg. ( + dyrektywa ramowa od 2020) Z uwagi na brak „adresata” realizacji tych zapisów (poza składowiskami) a w związku z tym trudności w osiągnięciu redukcji biomasy, obecna ustawa wprowadziła rozwiązania, które są zgodne z obowiązującymi w krajach Unii („własność” odpadów)

Zasadniczą zmianą w obowiązującym systemie Zasadniczą zmianą w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi będzie przejęcie przez gminy „ własności” odpadów, a więc obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych.

Obowiązek selektywnego zbierania odpadów - GMINY: ustanawiają selektywne zbieranie odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji; tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych;

zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; Gmina jest obowiązana osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020r: poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70 % wagowo, poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50 % wagowo,

Dla racjonalnego i ekonomicznego Dla racjonalnego i ekonomicznego gospodarowania odpadami ustawa nakłada na gminę (co leży zasadniczo w interesie gminy) obowiązek dokonywania corocznej analizy stanu gospodarowania odpadami komunalnymi, w celu aktualizacji i weryfikacji rynku gospodarki odpadami komunalnymi oraz możliwości technicznych i organizacyjnych gmin, w tym: (także dla rozpoczęcia działalności systemu inwentaryzacja dotychczasowej gospodarki )

możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych, potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, kosztów poniesionych na odbieranie, odzysk, recykling i unieszkodliwianie odpadów komunalnych w gminie, liczby mieszkańców, liczby właścicieli nieruchomości nieobjętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, w imieniu których gmina powinna podjąć działania zastępcze, ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,

Gminy będą wyłaniały w drodze przetargu Gminy będą wyłaniały w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co tym samym będzie się wiązało z koniecznością przekształcenia gminnych jednostek organizacyjnych w spółki prawa handlowego. Przywrócono gminom zadanie budowy i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (może to być także podmiot prywatny!).

Ustawa okresla procedury dotyczące przetargów Ustawa okresla procedury dotyczące przetargów na wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości organizowanych przez gminę. Rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców podejmuje decyzję o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę ilość mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi mieszkańców przez jednego przedsiębiorcę

Ustawa powoduje również konieczność zmiany w zakresie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, stanowiący akt prawa miejscowego. Rozszerzona lista odpadów, które gmina jest obowiązana selektywnie zbierać i odbierać o odpady (tworzenie punktów gromadzenia odpadów). (przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony, a także odpady zielone, odpady wielkogabarytowe, budowlane, rozbiórkowe – koszty!!)

OPŁATA ZA ODBIÓR ODPADÓW Opłata za odbiór odpadów będzie pobierana od mieszkańców na podstawie ustalonej stawki przez gminę oraz na podstawie deklaracji składanej przez mieszkańców. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn: 1)   liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo 2)   ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo 3)   powierzchni lokalu mieszkalnego -   oraz stawki opłaty...

SPOSOBY OBLICZANIA OPŁATY ZA ODPADY Opłata za odpady [ zł ] = ilość mieszkańców [ M ] x stawka opłaty [ zł/M ] Opłata za odpady [zł] = zużycie wody w nieruchomości [ m3 ] x stawka opłaty [ zł/m3 ] Opłata za odpady [zł] = powierzchnia lokalu [ m2 ] x stawka opłaty [ zł/m2 ]

Oszacowanie ilości mieszkańców zamieszkujących nieruchomość Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości miesięczne opłaty za odbiór odpadów obliczonej przy uwzględnieniu ilości osób zamieszkujących nieruchomość, a także stawki opłaty określonej przez gminę w uchwale rady gminy. sposób weryfikacji ilości mieszkańców – (załącznikiem do deklaracji może być faktura za wodę)

STAWKA OPŁATY Stawki opłat za odbiór odpadów określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rada gminy. Obliczenie stawki uwzględnia: liczbę mieszkańców zamieszkujących gminę, Ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów, koszty funkcjonowania systemu, przypadki nieregularnego wytwarzania odpadów. (ilość mieszkańców, ilość odpadów, koszty)

Koszty funkcjonowania systemu: odbieranie odpadów, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, a także koszty obsługi administracyjnej. Z opłat będą również pokrywane koszty stworzenia i utrzymania przez gminę punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w szczególności: zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, przeterminowanych leków, chemikaliów, w tym farb, rozpuszczalników i olejów odpadowych, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych, zużytych opon, odpadów zielonych, do których właściciele nieruchomości mogą bezpłatnie oddawać powyższe odpady komunalne.

Koszty systemu Koszty odbierania, transportu, zbierania odpadów komunalnych są sumą koszów odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców (zmieszane, zielone, wielkogabarytowe, budowlane itp.) kosztów zbierania odpadów z gniazd selektywnej zbiórki, transportu odpadów z punktów gromadzenia do instalacji wykorzystania i unieszkodliwiania Koszty odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych są sumą kosztów przetwarzania odpadów i instalacjach termicznych, mechaniczno –biologicznych, sortowniach, zakładach przeróbki gruz budowlanego, spalania odpadów medycznych zebranych selektywnie, niebezpiecznych itp.

Koszty systemu Koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów – obejmują budowę zbiorczych punktów gromadzenia odpadów a także punktów selektywnej zbiórki (koszt „dzwonów”, pojemników itp.). Koszty administracyjne - obejmują obsługę klientów, obsługę finansowa i windykacje, a także koszty sprzętowe – komputery, programy itp.

Koszty systemu Koszt systemu odniesiony do masy odpadów [ zł/Mg odpadów] = Koszt systemu [ zł ] : masa całkowita odpadów [ Mg ] Koszt systemu odniesiony do mieszkańca [zł/ M ] = Koszt systemu [ zł ] : liczba mieszkańców gminy [ M ]

Opłata za gospodarowanie odpadami. komunalnymi będzie stanowiła dochód Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowiła dochód gminy, z którego gmina będzie finansowała koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Z opłaty tej nie będą mogły być finansowane inne koszty funkcjonowania gminy.

Niedoszacowanie kosztów systemu Niedoszacowanie masy odpadów i liczby mieszkańców = mniej pieniędzy w systemie w stosunku do rzeczywistych kosztów. Niedoszacowanie systemu - liczby ludności lub masy odpadów, skutkujące deficytem finansowym systemu, może być kompensowane przez dopłatę gminy, bądź przyjęcie w pierwszym okresie funkcjonowania systemu stawki opłaty wyższej o 10 ÷ 15% w stosunku do obliczonej.

Punkt gromadzenia odpadów Do obowiązkowych zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi należy zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, tak aby było możliwe wydzielanie z nich odpadów niebezpiecznych i osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Punkt gromadzenia odpadów to miejsce odbioru surowców wtórnych oraz innych problemowych odpadów, których nie można wyrzucać do pojemnika na zmieszane odpady komunalne jak np. odpady wielkogabarytowe sprzęt AGD i RTV itp.

Podział gminy na sektory Dla sprawnej organizacji odbierania odpadów komunalnych oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie. Podział na sektory nie jest obligatoryjny. Przy podziale na sektory należy się kierować funkcjonalnością podziału gminy.

Działania prawne gminy Rada gminy będzie musiała podjąć szereg uchwał - uchwała o szczegółowym sposobie i zakresie świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w szczególności o ilości odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwości odbierania i sposobie świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych

Podjęcie uchwały o ustanowieniu wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz o określeniu wykazu dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Podjęcie uchwały o dokonaniu wyboru jednej z określonych metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki takiej opłaty. Podjęcie uchwały o terminie, częstotliwości i trybie uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Lp. Działanie Podmiot odpowiedzialny 1. Uchwała w sprawie dostosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. (art. 4.3) Rada gminy obligatoryjna 2. Uchwała określająca szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowywania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, w szczególności o ilości odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwości odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposobie świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art.6r.3) 3. Uchwała określająca rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowywania tych odpadów oraz wysokość cen za te usługi, (art.6r.4) fakultatywna 4. Uchwała o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art.6c.2) 5. Uchwała o dokonaniu wyboru jednej z określonych metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki takiej opłaty (art.6k.1) Uchwała ustalająca stawkę za pojemnik (art.6k.2)

Lp. Działanie Podmiot odpowiedzialny 6. Uchwała o terminie, częstotliwości i trybie uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art.6 l ) Rada gminy obligatoryjna 7. Podjęcie uchwały o ustanowieniu wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz o określeniu wykazu dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz określeniu terminu składania pierwszej deklaracji (art.6n.1 i 2 i art.12) 8. Uchwała o podziale gminy liczącej powyżej 10 000 mieszkańców na sektory (art.6d.2) fakultatywna 9. Uchwała określająca niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny (art. 6k.3)

Baza danych Gmina powinna wdrożyć system informatyczny, w którym w bazie danych powinny się znaleźć wszystkie nieruchomości znajdujące się na terenie gminy. Podstawą sporządzenia takiej bazy danych są dane znajdujące się w wydziale geodezji obejmujące wszystkie nieruchomości, zarówno zamieszkałe i niezamieszkałe. Następnym źródłem informacji powinna być baza danych wydziału podatków i opłat w której znajdują się wszyscy płacący podatek od nieruchomości. Baza danych właścicieli nieruchomości może być utworzona na podstawie informacji z: Wydziału geodezji Wydziału podatków i opłat

Kontrola rzetelności deklaracji Firmy wywozowe na podstawie ilości pojemników, ilości nagromadzonych w nich i wokół nich odpadów mogą weryfikować dane zawarte w deklaracji. Możliwa jest też współpraca z jednostkami straży gminnych przy kontroli np. stanu czystości w altanach na odpady (rozrzucone odpady świadczyć mogą o niewystarczającej ilości pojemników w stosunku do deklarowanej ilości odpadów). Kontrola rzetelności danych wpisanych do deklaracji może być realizowana na podstawie faktury z przedsiębiorstwa wodociągowego, a po uruchomieniu systemu gospodarki przy pomocy firm odbierających odpady i straży gminnych.

Egzekucja należności opłat W przypadku, gdy stwierdzono w wyniku kontroli, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi , organ w drodze decyzji ustala, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dla stwierdzenia wyżej wymienionych dwóch przypadków, niezbędna jest aktualizowana baza danych w wydziale podatków i opłat. Egzekucję należności opłat stanowiących dochód gminy, nawet poprzez przymusowe ściąganie zaległości, prowadzi referat windykacji w odpowiednim wydziale urzędu gminy. Egzekucję należności opłat stanowiących dochód gminy, prowadzi referat windykacji w odpowiednim wydziale urzędu gminy.

Częstotliwość opłaty Z firmami odbierającymi odpady i instalacjami rozliczać się będzie gmina i wykonane usługi opłacać będzie z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Rozliczanie z firmami odbierającymi odpady i instalacjami następuje co miesiąc, a więc i wnoszenie opłat przez właścicieli nieruchomości powinno następować z tą sama częstotliwością. Comiesięczne wnoszenie opłat jest najbardziej optymalną częstotliwością uwzględniającą interes wszystkich stron – mieszkańców, firm odbierających odpady i zarządzających instalacjami oraz gmin.

Niedoszacowanie liczby ludności W początkowym okresie wdrażania systemu gospodarki odpadami, możliwe jest niedoszacowanie liczby ludności oraz ilości powstających odpadów. Taka sytuacja stworzy problemy z finansowaniem systemu gospodarki odpadami głównie poprzez deficyt finansowy. W związku z tym, że gmina przejmuje własność odpadów i opłata za gospodarowanie odpadami stanowi dochód gminy, na gminie ciążyć będzie obowiązek zrównoważenia finansowego systemu. Niedoszacowanie systemu - liczby ludności lub masy odpadów, skutkujące deficytem finansowym systemu, może być kompensowane przez dopłatę gminy, bądź przyjęcie w pierwszym okresie funkcjonowania systemu stawki opłaty wyższej o 10 ÷ 15% w stosunku do obliczonej.

Kampania informacyjna i edukacyjna Na gminie ciąży obowiązek przeprowadzenia kampanii informacyjnej na temat praw i obowiązków właścicieli nieruchomości. Kampania dotyczyć będzie: stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminów, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz informacji o terminach i miejscu składania deklaracji, szczegółowego sposobu i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Związki międzygminne Ustawodawca przewidział  możliwość przejęcia przez związek międzygminny zadań związanych gospodarką odpadami a właściwych do realizacji przez gminę, w tym również uchwalanie aktów prawa miejscowego, obowiązującego w gminach skupionych w związku.   Gminy mogą przekazać związkowi tylko część zadań ale niezbędna jest w tej sytuacji zmiana statutu związku. , w którym powinien się znaleźć szczegółowy zakres przejmowanych obowiązków.

Przekazanie obowiązków gminy Małe mogą na podstawie porozumienia przekazać ich wykonywanie innej gminie. Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje możliwość zawierania przez gminy porozumień międzygminnych w sprawie powierzenia jednej z nich przez inną gminę określonych przez nie w treści takiego porozumienia międzygminnego zadań publicznych. I dalej Ustawa ta stanowi, iż gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.

Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych Zakazuje się zbierania oraz przetwarzania: 1)   zmieszanych odpadów komunalnych, 2)   odpadów zielonych, 3)   pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania - poza regionem gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone. Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, wytworzonych poza obszarem tego regionu.

Zadania i problemy Inwentaryzacja instalacji, wydajność Ilość odpadów – potrzeby budowy nowych instalacji, Oszacowanie ilości mieszkańców – przyjęcie metody i weryfikacja, Koszty przyjęcia odpadów do instalacji („na bramie”), Podział gminy na sektory i koszty transportu, Problem niedoszacowania kosztów, Ściągalność opłat i rozliczanie z instalacjami

Dziękuję