Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Reforma gospodarki wodnej
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Regionalny Program Operacyjny
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ założenia Projektu ustawy
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Samorządowe akty prawa miejscowego
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce Mariusz Gajda, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej I spotkanie Krajowego Forum Wodnego Warszawa, 03 kwietnia 2007 r.

Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej utworzony został z dniem 1 lipca 2006 r. zgodnie z regulacją art. 218a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 i Nr 267, poz. 2255). Na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy Prawo wodne, Prezes Rady Ministrów wydał rozporządzenie z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Zarządowi Gospodarki Wodnej. Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1 lipca 2006 r. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej powołany został z dniem 1 lipca 2006 r. na okres 5-letniej kadencji przez Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy Prawo wodne.

Regulamin organizacyjny Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej nadany został zarządzeniem Prezesa KZGW nr 1/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. Pracownikami Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, zgodnie z art. 213 ustawy Prawo wodne, od dnia 1 lipca 2006r. są dotychczasowi pracownicy Biura Gospodarki Wodnej. Osoby zatrudnione w Departamencie Gospodarki Wodnej Ministerstwa Środowiska świadczyły pracę na rzecz Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej do dnia 31 grudnia 2006 r.

Struktura organizacyjna Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej:

W Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej opracowany został „Ramowy projekt zmian systemowych w organizacji i finansowaniu Gospodarki wodnej w Polsce”. 1. Proponowane zmiany organizacyjne gospodarki wodnej: zarządzanie w układzie zlewniowym, większa integracja aspektów ilościowych i jakościowych zarówno wód powierzchniowych jak i podziemnych, przy uwzględnieniu naturalnego przepływu wody w cyklu hydrologicznym, zapewnienie udziału społeczeństwa w procesie planowania gospodarowania wodami, dążenie do zasady pełnego zwrotu kosztu usług wodnych, zachowanie hierarchizacji struktur gospodarki wodnej: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej regionalne zarządy gospodarki wodnej zarządy zlewni nadzory wodne

CHARAKTERYSTYKA PROPONOWANEJ STRUKTURY Przedstawiana koncepcja zakłada konsolidację zarządzania gospodarką Wodną, obecnie rozproszoną pomiędzy RZGW i marszałków województw oraz inne resorty w jeden podmiot (obejmujący wszystkie wody śródlądowe powierzchniowe i podziemne, obwałowania rzek, pompownie melioracyjne i inne urządzenia wodne). Konsolidacja nie obejmowałaby wód morskich z uwagi na ich odrębną specyfikę. ROLA KRAJOWEGO ZARZĄDU GOSPODARKI WODNEJ Zgodnie z zakładaną koncepcją, KZGW pełniłby funkcję dysponenta wszystkich środków finansowych (budżetowych i pozabudżetowych) przeznaczanych na inwestycje w gospodarce wodnej. Jednocześnie stanowiłby Instytucję Wdrażającą w zakresie środków europejskich na gospodarkę wodną.

ZARZĄD ZLEWNI Zgodnie z przedstawianą koncepcją Zarząd Zlewni stanowiłby podstawową jednostkę organizacyjną w gospodarowaniu wodami zarządzającą całym mieniem Skarbu Państwa w granicach hydrograficznych. Jednostka ta powstałaby na bazie dotychczasowych WZMiUW oraz jednostek terenowych RZGW – inspektoratów. Zarząd zlewni byłby jednostką całkowicie podporządkowaną właściwemu RZGW i posiadającą w swojej strukturze Nadzory Wodne. NADZORY WODNE Powstałyby na bazie terenowych oddziałów WZMiUW i nadzorów wodnych RZGW.

2. Proponowane zmiany w zakresie zwiększenia udziału społeczeństwa w funkcjonowaniu gospodarki wodnej: zwiększenie roli i kompetencji Krajowej Rady Gospodarki Wodnej i rad regionów wodnych, ewentualne utworzenie rad zlewni. 3. Model organizacji zarządzania w sytuacjach kryzysowych rozwój i wzmocnienie współpracy służb Obrony Cywilnej Kraju ze służbami gospodarki wodnej na szczeblu krajowym oraz regionalnym poprzez organizowane wspólne szkolenia i ćwiczenia, pilne uruchomienie kosztownego programu budowy flotylli lodołamaczy, pozwalającej wyposażyć RZGW w nowoczesny sprzęt niezbędny do realizacji ich zadań statutowych.

4. Koncepcja finansowania gospodarki wodnej w Polsce. Propozycja systemowego rozwiązania zakładającego wydawanie środków finansowych przeznaczonych na gospodarowanie wodami w sposób ekonomicznie uzasadniony, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki i uwarunkowania społeczne przyrodnicze. Docelowo przewiduje się samofinansowanie gospodarki wodnej. Proponowane źródła finansowania: budżet państwa, część opłat za korzystanie z zasobów wodnych, przede wszystkim za pobór wody i tzw. opłat retencyjnych, należności za korzystanie z urządzeń wodnych (śluzowanie, wykorzystanie budowli piętrzących do celów energetycznych itd.), opłaty za bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, dochody z tytułu dzierżawy gruntów, opłaty z tytułu poboru kruszywa, opłaty melioracyjne, opłaty użytkowników z tytułu korzystania z katastru wodnego, opłaty z tytułu użytkowania obwodów rybackich, gruntów pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi oraz innych form korzystania z majątku Skarbu Państwa, dochody własne, m.in. z prowadzenia elektrowni wodnych, inne dochody, które mogą pojawić się przy okazji rozwiązań szczegółowych.

Ponadto, zgodnie z nową koncepcją, przewiduje się: redystrybucję środków uzyskanych przez RZGW i KZGW z powrotem do zarządów zlewni, przejęcie przez RZGW części opłat za korzystanie z zasobów wodnych obecnie pobieranych przez urzędy marszałkowskie i stanowiące dochód funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Opłaty te stanowiłyby przychód nowopowołanego funduszu celowego tzw. Funduszu Wodnego (fundusz gromadziłby również należności i opłaty, o których mowa w art.142 ustawy Prawo wodne, stanowiące dzisiaj przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), określenie opłat za pobór wód w taki sposób aby zachowana została: jakość, dyspozycyjność i czas odtworzenia zasobu (opłaty powinny być zróżnicowane w zależności od użytkownika), wprowadzenie opomiarowania wszystkich poborów wód, wprowadzenie opłat za bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, przeniesienie administrowania wałami przeciwpowodziowymi do zarządów zlewni (część wydatków na ich utrzymanie pochodziłaby z budżetu samorządów), rozważenie udziału podmiotów gospodarczych w finansowaniu ochrony przeciwpowodziowej w zależności od odnoszonych przez nie z tego tytułu korzyści.

5. Spodziewane efekty zmian w organizacji i finansowaniu gospodarki wodnej. poprawa zabezpieczenia kraju i obywateli przez skutkami powodzi i suszy, poprawa stanu wód, łatwiejsza absorpcja środków unijnych, ze zmniejszonym udziałem ze strony budżetu państwa, wypełnienie zobowiązań w zakresie gospodarki wodnej wobec UE, integracja podstawowych działań w gospodarce wodnej, racjonalne wykorzystanie zasobów wodnych, powiązanie gospodarki wodnej z gospodarką leśną i ochroną środowiska poprzez właściwe planowanie przestrzenne.

www.kzgw.gov.pl mariusz.gajda@kzgw.gov.pl