Złota Załoga Powiatu Przasnyskiego – 2012

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Rzeszów Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Plan komunikacji PO KL - założenia
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Zestaw narzędzi do budowania relacji partnerskich w organizacji Urząd Miasta w Dzierżoniowie   Warszawa,
URZĄD MIEJSKI W SŁUPSKU Ustalenie dla pracowników Urzędu dodatkowych świadczeń i nagród związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Centra Organizacji Pozarządowych
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
wynagradzania i nagradzania Urząd Miasta Dzierżoniowa
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
Wprowadzenie teoretyczne
Nagrody Suchej Beskidzkiej Samorząd Terytorialny w Suchej Beskidzkiej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Suchej Beskidzkiej.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
Polityka personalna w Urzędzie Miejskim w Zabrzu oparta na łączeniu potrzeb pracodawcy i oczekiwań pracowników Urząd Miejski w Zabrzu.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Równościowe zarządzanie projektem
Zapis prezentacji:

Złota Załoga Powiatu Przasnyskiego – 2012 TYTUŁ PROJEKTU „Bo największym kapitałem jest człowiek” – Zespoły Zadaniowe jako przykład efektywnej organizacji i kultury pracy w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu STAROSTWO POWIATOWE W PRZASNYSZU Złota Załoga Powiatu Przasnyskiego – 2012 Zdjęcie wykonano po zdobyciu przez powiat przasnyski I miejsca w Polsce w powiatowych inwestycjach w infrastrukturę techniczną per capita oraz I miejsca w Polsce w wykorzystaniu środków unijnych per capita w perspektywie 2004-2009 oraz 2007-2011

OPIS ZGŁOSZONEGO ROZWIĄZANIA Zgłaszane rozwiązanie miało za zadanie zwiększenie skuteczności w pozyskiwaniu środków finansowych pochodzących z funduszy europejskich, bez ingerencji w struktury organizacyjne urzędu i podległych mu jednostek oraz bez znaczących przesunięć kadrowych. Ze względu na ograniczenia budżetowe starano się rozwiązać tak organizację pracy, aby nie tworzyć nowej struktury organizacyjnej zajmującej się tylko i wyłącznie sprawami związanymi z wnioskami unijnymi. Uniknięto dzięki temu konieczności tworzenia nowych etatów, a także rotacji pracowników wewnątrz urzędu, co w znaczny sposób wpłynęło na stabilizację zatrudnienia. Rozwiązaniem przyjętym w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu było w tym przypadku stworzenie wieloosobowych wykwalifikowanych Zespołów Zadaniowych, składających się z pracowników różnych wydziałów i podległych placówek wzajemnie się uzupełniających (specjaliści w różnych dziedzinach) co w przypadku tworzenia wniosku aplikacyjnego jest rzeczą niezmiernie ważną – poruszane są w nich min. zagadnienia związane z ochroną środowiska, budownictwem, rozwojem gospodarczym itp. Prawie w każdej jednostce organizacyjnej lub Wydziale Starostwa utworzono zespół zadaniowy pod kierownictwem kierownika jednostki lub wydziału. Do zadań zespołu należało zaprojektowanie strategii działania swojego obszaru odpowiedzialności oraz wykonanie projektów z udziałem środków zewnętrznych. Takich zespołów jest obecnie 13. Na efekty przedstawionego rozwiązania długo nie trzeba było czekać. Powiat Przasnyski zajmuje pierwsze miejsce w skali kraju w wydatkach samorządów ze środków unijnych za lata 2004-2012.

Adekwatność zgłaszanego rozwiązania: Zgłoszone rozwiązanie miało za zadanie usprawnić pracę urzędu w zakresie skuteczności pozyskiwania środków unijnych. Do jego realizacji niezbędna była wykwalifikowana kadra pracownicza. Ze względu na ograniczenia budżetowe zrezygnowano z tworzenia nowej komórki organizacyjnej zajmującej się pozyskiwaniem środków unijnych, a co za tym idzie tworzenia nowych etatów i przeprowadzania rotacji pracowników na stanowiskach wewnątrz urzędu. W zamian za to postanowiono zainwestować w kształcenie pracowników i utworzenie wieloosobowych zespołów zadaniowych. Kluczowe były tu przede wszystkim szkolenia i seminaria z zakresu pozyskiwania środków unijnych, rozliczania wniosków, czy też obejmujące procedury przetargowe. Rozwiązanie z jednej strony nie obciążało w sposób znaczący budżetu jednostki organizacyjnej, z drugiej zaś zapewniało ciągłość i stabilizację pracy zatrudnionych pracowników. Dodatkowym plusem było zebranie przy opracowywaniu danego wniosku specjalistów w każdej dziedzinie potrzebnej do jego realizacji. Wzmocniło to także dobre relacje między pracownikami – uznają, że wykorzystywane są w pełni ich kompetencje, a osiągane przez nich sukcesy gwarantują stabilność zatrudnienia – dobry fachowiec jest ceniony. Dodatkowym motywatorem do ciągłego zwiększania kompetencji jest też system wynagrodzeń, a przede wszystkim system promowania – sukces to większa nagroda.

Skuteczność zgłaszanego rozwiązania Głównym wyznacznikiem skuteczności wprowadzonych rozwiązań jest efektywność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych, w tym środków pochodzących z UE. W latach 2002-2013, trzynaście Zespołów Zadaniowych zrealizowało łącznie 88 różnego rodzaju projektów za łączną kwotę 252 949 632,87 złotych. Niewątpliwie wymiarem skuteczności wdrożonego rozwiązania jest szereg rankingów czy opracowywanych zestawień, w których powiat przasnyski zajmuje czołowe miejsca w skali całego kraju w tym niezmiennie od 2004 roku I miejsce w Polsce w wykorzystaniu funduszy unijnych per capita. Do najważniejszych należy tu zaliczyć: Powiat przasnyski spełnia europejskie standardy w zakresie warunków nauki młodzieży w szkołach powiatowych oraz bezpieczeństwa. Pierwszy na Mazowszu taki certyfikat trafił do Starostwa Powiatowego w Przasnyszu za stworzenie najlepszych warunków nauki w szkołach średnich w województwie mazowieckim. Ponadto kapituła w uza-sadnieniu podkreśliła iż samorząd powiatu zbudował i wyremontował najwięcej dróg w Polsce oraz utrzymuje bez zadłużenia jeden z najlepszych szpitali w Polsce. Powiat stworzył też znakomite warunki pracy policji, straży, inspekcji, co przekłada się na niski poziom zagrożenia bezpieczeństwa ogólnego.

Skuteczność zgłaszanego rozwiązania Siedem tytułów i statuetek Kazimierza Wielkiego. Po raz pierwszy Powiat Przasnyski uzyskał ten tytuł w latach 2003-2005 za I miejsce w Polsce wśród największych inwestorów samorządowych w kategorii „Powiaty”. Od tego czasu pozostaje ciągle na podium zajmując I, II i III miejsca. W statystyce wieloletniej powiat Przasnyski zajmuje I miejsce w kraju. Żaden inny powiat nie uzyskał tak długotrwałego efektu. Trzy statuetki Lidera wśród powiatów w wykorzystaniu środków unijnych na Mazowszu w kategoriach: Aktywność, Lider RPO WM i Skuteczność. Starostwo Powiatowe w Przasnyszu zajęło tym samym pierwsze miejsca we wszystkich ocenianych przez władze wojewódzkie kategoriach w ramach RPO WM za lata 2007-2013 w rankingu powiatów. I miejsce w kategorii powiaty w finale konkursu Samorządowy Lider Zarządzania 2010 Usługi Techniczne i Usługi Zdrowotne – dziedzina: transport. Finalista konkursu w kategorii powiaty w finale konkursu Samorządowy Lider Zarządzania 2010 Usługi Techniczne i Usługi Zdrowotne – dziedzina: Ochrona Zdrowia. I miejsce w kategorii powiaty w finale konkursu Samorządowy Lider Zarządzania 2012 Usługi Techniczne – dziedzina: gospodarka komunalna.

Przejrzystość procesu wdrożenia rozwiązania Zespoły Zadaniowe koordynują swoją pracę, współpracują także z władzami gmin, na terenie których realizowane są inwestycje. W zakresie sprawnej realizacji procesów inwestycyjnych – w gminach oraz w starostwie opracowano specjalne procedury ułatwiające i przyspieszające uzyskanie zezwoleń i decyzji niezbędnych do lokalizacji nowych inwestycji oraz ulg w lokalnych podatkach. Wszystkie procesy realizowane przez poszczególne zespoły są odpowiednio koordynowane i monitorowane. Do elementów zarządzania i monitoringu należą: - raporty okresowe z realizacji projektu, - narady podsumowujące poszczególne etapy realizacji projektu,- bieżące spotkania, narady, konsultacje z wykonawcami,- bieżący monitoring dot. Rzeczowego i finansowego postępu robót lub usług, - bieżący monitoring dokumentacji finansowo-księgowej przez Wydział Finansowo-Budżetowy Starostwa, - koordynacja prac wykonywanych przez wykonawców w projekcie, - audyt wewnętrzny dotyczący prawidłowości realizacji przedsięwzięć. Kluczowe elementy długofalowej strategii rozwoju kadr: podnoszenie kwalifikacji i motywacji pracowników – poprzez ciągły rozwój kadr, Starostwo sprawniej i skuteczniej realizuje swoje cele, wykorzystując ich wiedzę i umiejętności do zwiększania przewag konkurencyjnych; mentoring – wsparcie ze strony doświadczonego, cieszącego się autorytetem kolegi, przełożonego; gwarancja stałego zatrudnienia - od 10 lat żaden z pracowników nie został zwolniony; swobodne planowanie macierzyństwa - warunki pracy w Starostwie zapewniają kobietom możliwość planowania i łagodnego przejścia w stan macierzyński, a następnie komfort, jeśli chodzi o powrót do pracy na swoim stanowisku.

Trwałość zgłaszanego rozwiązania Trwałość wdrożonego systemu w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu zapewnia nowa perspektywa finansowa UE na lata 2014-2020, oraz wieloletnie plany inwestycyjne Starostwa opierające się w dużej mierze na pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Wpływa to także na trwałość zatrudnienia i ciągłe podnoszenie kompetencji wśród pracowników i kadry kierowniczej. Wzrasta także ranga urzędu i pracujących w nich urzędników – jako wzór do naśladowania przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych. źródło: op. wł. na podstawie publikacji GUS Wyżej wymienione czynniki wskazują na potrzebę i zasadność (skoro przynoszą sukcesy) dalszego stosowania wprowadzonego w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu systemu zarządzania.

Możliwość zastosowania w innych jednostkach samorządowych Model zarządzania zastosowany w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu i jednostkach mu podległych może być wykorzystany i wprowadzony w każdej jednostce samorządowej. Może być on wprowadzony na jakiś określony czas – realizacja jakiejś większej inwestycji, bądź na stałe wprowadzony w zakresy obowiązków pracowników. Podstawa to dobrze wykwalifikowana, przeszkolona w odpowiednim zakresie i kompetentna kadra pracownicza. Ważną rolę odgrywa tu także porozumienie na linii pracownicy – kierownictwo i chęć przyjęcia przez tych pierwszych zakresu obowiązków rozszerzonego o konkretne zapisy związane z przeprowadzanym przedsięwzięciem (w przypadku Starostwa w Przasnyszu są to zapisy związane z opracowywaniem, rozliczaniem i monitorowaniem wniosków unijnych). Najważniejsze porady: inwestycja w pracownika i jego rozwój zawodowy (szkolenia, konferencje), gwarancja stałości zatrudnienia, bez rotacji z wydziału do wydziału (np. kobiety w ciąży), porozumienie na linii pracownik – pracodawca dotyczące rozszerzonych zakresów obowiązków, odpowiedni system wynagrodzeń i nagród zadowalający pracowników, promocja działań pracowników – sukcesy powiatu zawdzięczamy zaangażowaniu kadry . Rodzinne Spotkanie Bożonarodzeniowe pracowników Starostwa