Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
System przepływów finansowych w nowym okresie programowania
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
System instytucjonalny w nowym okresie programowania
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.
Ministry of Regional Development Certifying Authority Department Arrangements for the certification process programming period February.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Rola Instytucji Audytowej
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Fundusze Europejskie w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Kwalifikowalność wydatków
System kontroli i audytu funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
KONTROLA I AUDYT W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Certyfikacja wydatków:
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2012 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Zapis prezentacji:

Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej w procesie certyfikacji wydatków 2 lipca 2008 r. Szczytno Dominika Tyter-Niedbała Dominika Tyter-Niedbała Szczytno 2 lipca 2008

Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej Plan prezentacji Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej Funkcja kontrolno-sprawdzająca i zadania Instytucji Certyfikującej Wizyty sprawdzające IC

Instytucja Certyfikująca 2007-2013 Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej

Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej Minister Rozwoju Regionalnego na mocy art. 35 ust 2 punkt 7 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. certyfikuje Komisji Europejskiej prawidłowość poniesienia wydatków w ramach programów operacyjnych. Zgodnie z podziałem kompetencji w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, obsługę zadań Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie certyfikacji wydatków do Komisji Europejskiej zapewnia Departament Instytucji Certyfikującej. Departament Instytucji Certyfikującej jest bezpośrednio podległy wyznaczonemu Członkowi Kierownictwa MRR i jest niezależny w zakresie wykonywanych zadań od Instytucji Zarządzających.

Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej

Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej Wytyczne w zakresie warunków certyfikacji oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w Programach Operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 – zatwierdzone 2 lipca 2007 r. Instrukcja wykonawcza Instytucji Certyfikującej – zatwierdzona 16 października 2007r. Decyzja nr 5 Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 4 kwietnia 2008 r. w sprawie podziału pracy w kierownictwie MRR – do zakresu czynności Podsekretarza Stanu odpowiadającego za sprawy związane z certyfikacją wydatków w ramach perspektywy 2007-2013 należy m.in. współpraca z instytucjami kontrolnymi oraz koordynacja przebiegu kontroli prowadzonych w zakresie środków unijnych Instrukcje wypełniania załączników do Wytycznych (Poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność okresową)

W skład Departamentu Instytucji Certyfikującej wchodzą następujące wydziały: Wydział Krajowych Programów Operacyjnych Wydział Regionalnych Programów Operacyjnych Wydział Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej Wydział Systemu Wydział Kontroli Stanowisko ds. Pomocy Technicznej

Instytucja Certyfikująca 2007-2013 Funkcja kontrolno-sprawdzająca i zadania Instytucji Certyfikującej

Funkcje Instytucji Certyfikującej Instytucja Certyfikująca zgodnie z Art. 61 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 odpowiada w szczególności za: opracowywanie i przedkładanie do KE poświadczonych deklaracji wydatków i wniosków o płatność dla programów operacyjnych poświadczanie do KE, że deklaracja wydatków jest dokładna, wynika z wiarygodnych systemów księgowych i jest oparta na weryfikowalnej dokumentacji uzupełniającej oraz, że zadeklarowane wydatki są zgodne z mającymi zastosowanie zasadami wspólnotowymi i krajowymi oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie do programu i spełniają zasady wspólnotowe i krajowe

Funkcje Instytucji Certyfikującej uwzględnienie do celów poświadczenia wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową lub na jej odpowiedzialność zapewnienie do celów poświadczenia, że otrzymała od instytucji zarządzającej odpowiednie informacje na temat procedur i weryfikacji prowadzonych w związku z wydatkami zawartymi w deklaracjach wydatków, utrzymywanie w formie elektronicznej zapisów księgowych dotyczących wydatków zadeklarowanych Komisji Europejskiej prowadzenie ewidencji kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji. Kwoty odzyskane są zwracane do budżetu ogólnego UE przed zamknięciem programu operacyjnego poprzez potrącenie ich z następnej deklaracji wydatków

Nadzór IC nad funkcjonowaniem systemów zarządzania i kontroli: Opiniowanie Opisów Systemu Zarządzania i Kontroli, Opiniowanie instrukcji wykonawczych IZ, Weryfikacja sprawozdań z realizacji PO, Analiza raportów o nieprawidłowościach przekazywanych przez IZ zgodnie z SION, Analiza opinii IA dotyczących funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli, Analiza rocznego sprawozdania audytowego IA, przedstawiającego wyniki audytów przeprowadzonych w okresie poprzednich 12 miesięcy,

Instytucja Certyfikująca 2007-2013 Nadzór IC nad funkcjonowaniem systemów zarządzania i kontroli (c.d.): Analiza wyników audytów operacji przeprowadzonych przez IA, Analiza rocznych planów kontroli IZ, Analiza wyników kontroli systemowych przeprowadzonych przez IZ, Analiza wyników kontroli i audytów przeprowadzonych przez inne uprawnione służby kontrolne i audytowe (np. NIK, RIO, KE, ETO), Przeprowadzanie wizyt sprawdzających przez IC.

Wizyty sprawdzające Wizyty sprawdzające IC w procesie certyfikacji uwzględnia wyniki własnych wizyt sprawdzających. IC przeprowadza wizyty sprawdzające w IZ lub w innych instytucjach zaangażowanych we wdrażanie PO lub ewentualnie u beneficjenta. Instytucje objęte wizytami sprawdzającymi IC: Instytucje Zarządzające krajowymi programami operacyjnymi, Instytucje Pośredniczące, które przekazują bezpośrednio do IC wniosek o płatność, Instytucje Pośredniczące, które przekazują wniosek o płatność do IZ.

Wizyty sprawdzające (c.d.) I. Systemowe wizyty sprawdzające - mają na celu potwierdzenie prawidłowego funkcjonowania procedur w zakresie weryfikacji, że współfinansowane towary i usługi są dostarczone oraz że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów na operacje zostały rzeczywiście poniesione i są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi. Systemowe wizyty sprawdzające w 2008 r.: w każdej IZ krajowym programem operacyjnym, w dwóch IP, bezpośrednio przekazujących do IC wniosek o płatność, w jednej IP, przekazującej wniosek o płatność do IZ. Systemowe wizyty sprawdzające po 2008 r.: -wybór instytucji na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka.

Wizyty sprawdzające (c.d.) II. Wizyty sprawdzające poprawność sporządzenia przez IZ wniosku o płatność: - W 2008 r.- wizyty przeprowadzone w każdej IZ oraz IP (bezpośrednio składającej wniosek o płatność do IZ), Po 2008 roku – wybór instytucji na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka,

Wizyty sprawdzające (c.d.) III. Wizyty sprawdzające doraźne IC przeprowadza, w uzasadnionych przypadkach, wizyty sprawdzające doraźne w IZ oraz w innych instytucjach odpowiedzialnych za wdrażanie programu, lub ewentualnie u beneficjenta, w szczególności jeżeli uzyskała informację o wystąpieniu lub podejrzewa wystąpienie nieprawidłowości związanej z wdrażaniem programu w danej instytucji, która może mieć wpływ na prawidłowość jego realizacji.

Wizyty sprawdzające (c.d.) Zgodnie z projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ustawie o zasadach prowadzenia polityki regionalnej zawarto zapis, zgodnie z którym, IC wymieniona jest jako instytucja uprawniona do przeprowadzania kontroli u beneficjentów w zakresie sprawdzenia realizacji projektu.

Relacje IC-IPOC Porozumienia zawarte pomiędzy Wojewodami i Ministrem Rozwoju Regionalnego w sprawie delegowania części zadań IC, przy zachowaniu przez IC odpowiedzialności za delegowane zadania, Opiniowanie instrukcji wykonawczych IPOC, Wizyty sprawdzające systemowe w IPOC przeprowadzane przez IC,

Wizyty sprawdzające przeprowadzane przez Instytucje Pośredniczące w Certyfikacji Wizyty sprawdzające systemowe: Co najmniej jedna w roku wizyta sprawdzająca systemowa w IZ RPO, Co najmniej jedna w roku wizyta sprawdzająca poprawność sporządzonego przez IZ RPO wniosku o płatność, Wizyty sprawdzające w IP RPO.

Dziękuję za uwagę