Agencja Oceny Technologii Medycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Advertisements

DOBRA WIARA POWSZECHNOŚĆ PRZEJRZYSTOŚĆ
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Zasady polityki regionalnej UE
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Dyrektor ds. Zdrowia Publicznego
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Narodowa Strategia Spójności
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Internet 2006: rozwój e-commerce
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
„Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej – konstrukcja, implementacja. Warszawa, r.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Wydział Oceny Technologii Medycznych
Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?
1 Europejska Strategia Środowiska i Zdrowia - udział Polski w jej wdrażaniu COM(2003)338 final - 11 czerwiec 2003 Nina Wuczyńska Instytut Medycyny Pracy.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
Departament Pielęgniarek i Położnych
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Grupa Tematyczna ds. młodzieży na obszarach wiejskich Dotychczasowa działalność oraz obecne obszary działania.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Jakość w lecznictwie onkologicznym – w jaki sposób ją zmierzyć, wyniki ośrodka a finansowanie procedur Fundacja.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Agencja Oceny Technologii Medycznych dr Waldemar Wierzba

Plan prezentacji Problemy systemowe w opiece zdrowotnej oraz stosowane na świecie sposoby ich rozwiązywania Zadania AOTM Aktywność międzynarodowa AOTM Pracownicy w AOTM – poszukiwany profil i możliwości rozwoju

Przyczyny problemów systemu opieki zdrowotnej Starzenie się populacji  Wzrost potrzeb Marketing, wzrost oczekiwań, postawy roszczeniowe  Wzrost popytu Nowe technologie  Wzrost kosztów Zasoby nie rosną tak szybko jak potrzeby, popyt i koszty

W odpowiedzi na wyzwania musimy zapobiegać chorobom promować zdrowie zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej więcej korzyści zdrowotnych (benefits) mniej działań niepożądanych i szkód (harm) w ramach posiadanego budżetu

Zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej Lepsza alokacja zasobów Wartość z alokacji zasobów jest maksymalna, jeżeli przesunięcie zasobów z jednego obszaru (świadczenia) do innego nie zwiększa korzyści zdrowotnych ani nie zmniejsza działań niepożądanych i szkód Lepsze wykorzystanie zasobów Wartość z wykorzystania zasobów jest maksymalna, jeżeli osiągnięto najlepszą jakość możliwą w ramach posiadanego budżetu

Cel Więcej zdrowia (nawet) za takie same pieniądze

„Robić właściwe rzeczy właściwie” - praktyka medyczna XXI wieku skupiona na lekarzu  skupiona na pacjencie oparta na opiniach  oparta na dowodach naukowych kierowana (głównie) zyskiem  kierowana wiedzą wybór, za J.A. Muir Gray Dyrektor National Library of Health i NHS Screening Programme

Wiedza jest wrogiem choroby Wiedza z badań  dowody naukowe (evidence) Wiedza z pomiarów wykonania świadczeń  analizy statystyczne (statistics) Wiedza z doświadczenia  błędy (mistakes)

Jak powstaje wiedza? Dane są przekształcane w informację, która jest przechowywana dopóki ktoś nie zechce jej użyć Wiedza to zastosowana informacja

Przesłanki decyzji klinicznej zgodnej z EBM Najlepsze dostępne dowody naukowe Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjenta Doświadczenie i umiejętności lekarza (w ocenie stanu klinicznego pacjenta) Decyzja kliniczna EBHC – Evidence Based Health Care

Przesłanki decyzji o finansowaniu ze środków publicznych zgodnej z EBM i HTA Najlepsze dostępne dowody naukowe Assessment Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjentów, społeczeństwa i decydentów Doświadczenie zawodowe i umiejętności ekspertów klinicznych Decyzja o finansowaniu EBHC – Evidence Based Health Care Appraisal

Metodologiczne podstawy AOTM EBM – Evidence-Based Medicine HTA – Health Technology Assessment wytyczne i standardy postępowania światowych liderów w tej dziedzinie Cochrane Collaboration CADTH (Kanada) MSAC i PBAC (Australia) NICE (Wielka Brytania)

Zadania AOTM Do zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych należy: 1) Podejmowanie działań mających na celu realizację zadań związanych z oceną procedur medycznych 2) Opracowywanie lub weryfikacja ocen procedur medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych procedur, które są przedmiotem umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; 3) Opracowywanie projektów rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących procedur medycznych; 4) Współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia, jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia, konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz medycznymi stowarzyszeniami naukowymi, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Agencji, świadczeniodawcami, samorządami zawodów medycznych. 5) Realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Formalna podstawa działania zarządzenie Ministra Zdrowia z dn. 30 czerwca 2006 r. w sprawie a Agencji Oceny Technologii Medycznych (Dz. Urz. Min. Z. 06.10.53 ) państwowa jednostka budżetowa z siedzibą w Warszawie, podległa Ministrowi Zdrowia

Sytuacja międzynarodowa w zakresie HTA Raport Grupy ds. Świadczeń Opieki Zdrowotnej przy Komisji UE (2004-11-30) “HTA stała się priorytetem polityki zdrowotnej. Istnieje pilna potrzeba ustanowienia trwałej sieci dla HTA” DG SANCO w Planie Pracy na rok 2005 w zakresie Zdrowia Publicznego ustala HTA jako jeden z obszarów priorytetowych Markos Kyprianou, Komisarz UE ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów (HTA jednym z 7 głównych obszarów): “….zauważono użyteczność utworzenia trwałej europejskiej sieci oceny technologii medycznych. […] Mam nadzieję, że ta sieć zostanie uruchomiona w tym roku, ze wsparciem programu zdrowia publicznego.”

Międzynarodowa aktywność AOTM EUnetHTA – Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych TF 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” Narodowa licencja Cochrane Library – przygotowania do dołączenia do ok. 10 krajów świata, które zapewniły swoim obywatelom bezpłatny dostęp do Cochrane Library Recenzje zagraniczne Porównawczych Analiz Koszt-Efekt wykonywanych na zlecenie lub przez AOTM Bieżące kontakty z agencjami HTA na świecie Członkostwo instytucjonalne w INAHTA i HTAi

EUnetHTA Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych – European Network for HTA projekt współfinansowany przez Unię Europejską w latach 2006-2008 dotychczasowe spotkania robocze: - w Kopenhadze i Londynie - najbliższe w Helsinkach

EUnetHTA – zadania strategiczne opracowanie ram organizacyjnych dla trwałej Sieci HTA w Europie opracowanie praktycznych narzędzi wykorzystywanych w ramach Sieci

EUnetHTA – cele strategiczne Ograniczyć dublowanie wysiłków, co doprowadzi do lepszego wykorzystania zasobów Zwiększyć liczbę raportów HTA i ich udziału w decyzjach w krajach członkowskich UE, co zwiększy „impact” HTA Wzmocnić związek między HTA i decyzjami polityki zdrowotnej na poziomie UE i w krajach członkowskich Wspierać kraje mające ograniczone doświadczenie w dziedzinie HTA

EUnetHTA – 8 pakietów roboczych Koordynacja projektu – DACEHTA Komunikacja – SBU & DAHTA@DIMDI Ewaluacja projektu – NOKC Wspólny rdzeń dla raportu oceny technologii medycznej – FinOHTA Adaptowanie istniejących analiz HTA z jednego do drugiego państwa – NCCHTA Zastosowanie HTA w polityce zdrowotnej – DACEHTA Monitorowanie rozwoju nowych technologii medycznych oraz ustalenie priorytetów HTA – HAS Systemy do wspierania HTA w państwach nieposiadających odpowiednich do tego instytucji – CAHTA Norwegian Knowledge Centre for the Health Services

EUnetHTA - partnerzy 27 krajów europejskich, w tym 24 członków UE (bez Słowacji), oraz 4 kraje spoza Europy (Izrael, Australia, Kanada, USA) 35 Partnerów Stowarzyszonych (Associated Partners AP) i 24 Partnerów Współpracujących (Collaborating Partners CP), Główny Partner DACEHTA (Duńska Agencja Oceny Technologii Medycznych) AOTM (AHTAPol) Partnerem Współpracującym, jedyny CP (obok Szwajcarii) który uczestniczy w posiedzeniach Komitetu Sterującego EUnetHTA

EUnetHTA www.eunethta.net

Transition Facility 2005 „Transparency of the National Health System drug reimbursement decisions” Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw wsparcie instytucjonalnego wzmocnienia administracji polskiej w celu umożliwienia praktycznej realizacji wymogów Dyrektywy Przejrzystości (Council Directive 89/105/EEC)

Transition Facility 2005 - budżet projektu 2 mln EUR, w tym finansowanie UE 1,905 mln EUR współfinansowanie polskie 0,095 mln EUR

Transition Facility 2005 - komponenty projektu Institutional Building Wsparcie tworzenia instytucji, w tym propozycja organizacji systemu decyzji dotyczących decyzji o włączeniu do wykazu refundowanych produktów leczniczych oraz roli i struktury AOTM w tym systemie Training Szkolenia dla pracowników AOTM oraz potencjalnych adresatów i użytkowników opracowań EBM (Evidence Based Medicine – Medycyna Oparta na Dowodach Naukowych) i HTA w systemie opieki zdrowotnej (administracja rządowa i terenowa, lekarze i pielęgniarki), oraz pobyty stażowe w agencjach HTA w Europie

Rozwój pracowników AOTM – szkolenia jako jedno z zadań w ramach programu Transition Facility 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” (2 mln EUR) szkolenia w kraju i zagranicą, np. CASP International Network i Centre for EBM „Train The Trainer Week”, Oxford, UK zaawansowane rozmowy w sprawie szkoleń prowadzonych w AOTM przez ekspertów zagranicznych (z Europy, ale również Kanady i USA, których aktywność nie mogłaby być finansowana w ramach TF 2005) realizowane na bieżąco przez doświadczonych i kompetentnych pracowników AOTM

Profil kandydata do pracy w AOTM biegła znajomość j. angielskiego co najmniej w zakresie rozumienia słowa pisanego (analiza tekstów opracowań naukowych w tym języku) systematyczność, skrupulatność i gotowość do ciągłego uczenia się sprawne posługiwanie się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, przeglądarką i wyszukiwarkami internetowymi absolwenci medycyny, biologii lub kierunków pokrewnych (mile widziani również absolwenci studiów ekonomicznych, socjologicznych, matematycznych)