Agencja Oceny Technologii Medycznych dr Waldemar Wierzba
Plan prezentacji Problemy systemowe w opiece zdrowotnej oraz stosowane na świecie sposoby ich rozwiązywania Zadania AOTM Aktywność międzynarodowa AOTM Pracownicy w AOTM – poszukiwany profil i możliwości rozwoju
Przyczyny problemów systemu opieki zdrowotnej Starzenie się populacji Wzrost potrzeb Marketing, wzrost oczekiwań, postawy roszczeniowe Wzrost popytu Nowe technologie Wzrost kosztów Zasoby nie rosną tak szybko jak potrzeby, popyt i koszty
W odpowiedzi na wyzwania musimy zapobiegać chorobom promować zdrowie zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej więcej korzyści zdrowotnych (benefits) mniej działań niepożądanych i szkód (harm) w ramach posiadanego budżetu
Zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej Lepsza alokacja zasobów Wartość z alokacji zasobów jest maksymalna, jeżeli przesunięcie zasobów z jednego obszaru (świadczenia) do innego nie zwiększa korzyści zdrowotnych ani nie zmniejsza działań niepożądanych i szkód Lepsze wykorzystanie zasobów Wartość z wykorzystania zasobów jest maksymalna, jeżeli osiągnięto najlepszą jakość możliwą w ramach posiadanego budżetu
Cel Więcej zdrowia (nawet) za takie same pieniądze
„Robić właściwe rzeczy właściwie” - praktyka medyczna XXI wieku skupiona na lekarzu skupiona na pacjencie oparta na opiniach oparta na dowodach naukowych kierowana (głównie) zyskiem kierowana wiedzą wybór, za J.A. Muir Gray Dyrektor National Library of Health i NHS Screening Programme
Wiedza jest wrogiem choroby Wiedza z badań dowody naukowe (evidence) Wiedza z pomiarów wykonania świadczeń analizy statystyczne (statistics) Wiedza z doświadczenia błędy (mistakes)
Jak powstaje wiedza? Dane są przekształcane w informację, która jest przechowywana dopóki ktoś nie zechce jej użyć Wiedza to zastosowana informacja
Przesłanki decyzji klinicznej zgodnej z EBM Najlepsze dostępne dowody naukowe Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjenta Doświadczenie i umiejętności lekarza (w ocenie stanu klinicznego pacjenta) Decyzja kliniczna EBHC – Evidence Based Health Care
Przesłanki decyzji o finansowaniu ze środków publicznych zgodnej z EBM i HTA Najlepsze dostępne dowody naukowe Assessment Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjentów, społeczeństwa i decydentów Doświadczenie zawodowe i umiejętności ekspertów klinicznych Decyzja o finansowaniu EBHC – Evidence Based Health Care Appraisal
Metodologiczne podstawy AOTM EBM – Evidence-Based Medicine HTA – Health Technology Assessment wytyczne i standardy postępowania światowych liderów w tej dziedzinie Cochrane Collaboration CADTH (Kanada) MSAC i PBAC (Australia) NICE (Wielka Brytania)
Zadania AOTM Do zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych należy: 1) Podejmowanie działań mających na celu realizację zadań związanych z oceną procedur medycznych 2) Opracowywanie lub weryfikacja ocen procedur medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych procedur, które są przedmiotem umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; 3) Opracowywanie projektów rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących procedur medycznych; 4) Współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia, jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia, konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz medycznymi stowarzyszeniami naukowymi, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Agencji, świadczeniodawcami, samorządami zawodów medycznych. 5) Realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Formalna podstawa działania zarządzenie Ministra Zdrowia z dn. 30 czerwca 2006 r. w sprawie a Agencji Oceny Technologii Medycznych (Dz. Urz. Min. Z. 06.10.53 ) państwowa jednostka budżetowa z siedzibą w Warszawie, podległa Ministrowi Zdrowia
Sytuacja międzynarodowa w zakresie HTA Raport Grupy ds. Świadczeń Opieki Zdrowotnej przy Komisji UE (2004-11-30) “HTA stała się priorytetem polityki zdrowotnej. Istnieje pilna potrzeba ustanowienia trwałej sieci dla HTA” DG SANCO w Planie Pracy na rok 2005 w zakresie Zdrowia Publicznego ustala HTA jako jeden z obszarów priorytetowych Markos Kyprianou, Komisarz UE ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów (HTA jednym z 7 głównych obszarów): “….zauważono użyteczność utworzenia trwałej europejskiej sieci oceny technologii medycznych. […] Mam nadzieję, że ta sieć zostanie uruchomiona w tym roku, ze wsparciem programu zdrowia publicznego.”
Międzynarodowa aktywność AOTM EUnetHTA – Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych TF 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” Narodowa licencja Cochrane Library – przygotowania do dołączenia do ok. 10 krajów świata, które zapewniły swoim obywatelom bezpłatny dostęp do Cochrane Library Recenzje zagraniczne Porównawczych Analiz Koszt-Efekt wykonywanych na zlecenie lub przez AOTM Bieżące kontakty z agencjami HTA na świecie Członkostwo instytucjonalne w INAHTA i HTAi
EUnetHTA Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych – European Network for HTA projekt współfinansowany przez Unię Europejską w latach 2006-2008 dotychczasowe spotkania robocze: - w Kopenhadze i Londynie - najbliższe w Helsinkach
EUnetHTA – zadania strategiczne opracowanie ram organizacyjnych dla trwałej Sieci HTA w Europie opracowanie praktycznych narzędzi wykorzystywanych w ramach Sieci
EUnetHTA – cele strategiczne Ograniczyć dublowanie wysiłków, co doprowadzi do lepszego wykorzystania zasobów Zwiększyć liczbę raportów HTA i ich udziału w decyzjach w krajach członkowskich UE, co zwiększy „impact” HTA Wzmocnić związek między HTA i decyzjami polityki zdrowotnej na poziomie UE i w krajach członkowskich Wspierać kraje mające ograniczone doświadczenie w dziedzinie HTA
EUnetHTA – 8 pakietów roboczych Koordynacja projektu – DACEHTA Komunikacja – SBU & DAHTA@DIMDI Ewaluacja projektu – NOKC Wspólny rdzeń dla raportu oceny technologii medycznej – FinOHTA Adaptowanie istniejących analiz HTA z jednego do drugiego państwa – NCCHTA Zastosowanie HTA w polityce zdrowotnej – DACEHTA Monitorowanie rozwoju nowych technologii medycznych oraz ustalenie priorytetów HTA – HAS Systemy do wspierania HTA w państwach nieposiadających odpowiednich do tego instytucji – CAHTA Norwegian Knowledge Centre for the Health Services
EUnetHTA - partnerzy 27 krajów europejskich, w tym 24 członków UE (bez Słowacji), oraz 4 kraje spoza Europy (Izrael, Australia, Kanada, USA) 35 Partnerów Stowarzyszonych (Associated Partners AP) i 24 Partnerów Współpracujących (Collaborating Partners CP), Główny Partner DACEHTA (Duńska Agencja Oceny Technologii Medycznych) AOTM (AHTAPol) Partnerem Współpracującym, jedyny CP (obok Szwajcarii) który uczestniczy w posiedzeniach Komitetu Sterującego EUnetHTA
EUnetHTA www.eunethta.net
Transition Facility 2005 „Transparency of the National Health System drug reimbursement decisions” Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw wsparcie instytucjonalnego wzmocnienia administracji polskiej w celu umożliwienia praktycznej realizacji wymogów Dyrektywy Przejrzystości (Council Directive 89/105/EEC)
Transition Facility 2005 - budżet projektu 2 mln EUR, w tym finansowanie UE 1,905 mln EUR współfinansowanie polskie 0,095 mln EUR
Transition Facility 2005 - komponenty projektu Institutional Building Wsparcie tworzenia instytucji, w tym propozycja organizacji systemu decyzji dotyczących decyzji o włączeniu do wykazu refundowanych produktów leczniczych oraz roli i struktury AOTM w tym systemie Training Szkolenia dla pracowników AOTM oraz potencjalnych adresatów i użytkowników opracowań EBM (Evidence Based Medicine – Medycyna Oparta na Dowodach Naukowych) i HTA w systemie opieki zdrowotnej (administracja rządowa i terenowa, lekarze i pielęgniarki), oraz pobyty stażowe w agencjach HTA w Europie
Rozwój pracowników AOTM – szkolenia jako jedno z zadań w ramach programu Transition Facility 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” (2 mln EUR) szkolenia w kraju i zagranicą, np. CASP International Network i Centre for EBM „Train The Trainer Week”, Oxford, UK zaawansowane rozmowy w sprawie szkoleń prowadzonych w AOTM przez ekspertów zagranicznych (z Europy, ale również Kanady i USA, których aktywność nie mogłaby być finansowana w ramach TF 2005) realizowane na bieżąco przez doświadczonych i kompetentnych pracowników AOTM
Profil kandydata do pracy w AOTM biegła znajomość j. angielskiego co najmniej w zakresie rozumienia słowa pisanego (analiza tekstów opracowań naukowych w tym języku) systematyczność, skrupulatność i gotowość do ciągłego uczenia się sprawne posługiwanie się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, przeglądarką i wyszukiwarkami internetowymi absolwenci medycyny, biologii lub kierunków pokrewnych (mile widziani również absolwenci studiów ekonomicznych, socjologicznych, matematycznych)