Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Tłumaczenie zagranicznych dokumentów o wykształceniu
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć?
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Kształcenie inżynierów z perspektywy integracji europejskiej
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Zespół Ekspertów Bolońskich
Proces Boloński: stan obecny i perspektywy
Decyzje/zobowiązania: Do 2005: Wszystkie kraje mają mieć systemy zapewnienia jakości kształcenia Wszystkie kraje mają wprowadzić studia 2-stopniowe Wszystkie.
Studenci w 2010 r Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć? Elżbieta Walkiewicz.
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Definicje w uznawalności wykształcenia
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
System edukacyjny w Hiszpanii
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Dokumenty regulujące proces studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM Gdzie szukać informacji? Bogusława Adamczyk Kraków, 14 grudnia 2016.
This project has been funded with support the European Commission
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
RLKS na obszarach rybackich .
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna Marek FRANKOWICZ Uniwersytet Jagielloński

Kształtowanie się europejskiej przestrzeni edukacyjnej Sorbona (1998) Bolonia (19 czerwca 1999) Salamanka (29-30 marca 2001) Praga (18-19 maja 2001) Graz (29-31 maja 2003) Berlin (18-19 września 2003) Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (1) ·   Przyjęcie systemu łatwo czytelnych i porównywalnych stopni także poprzez wdrożenie tzw. suplementu do dyplomu, w celu ułatwiania zatrudniania obywateli Europy oraz zapewnienia międzynarodowej konkurencyjności europejskiego systemu szkolnictwa wyższego ·    Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (2) Przyjęcie dwustopniowego systemu nauczania opartego na dwu cyklach kształcenia – pierwszego i drugiego stopnia. Dostęp do drugiego poziomu wymaga zakończenia z sukcesem studiów na I poziomie trwającym co najmniej 3 lata. Stopnie nadawane po ukończeniu I poziomu winny być uznawane na europejskim rynku pracy za odpowiedni poziom kwalifikacji. Drugi cykl kształcenia powinien prowadzić do stopnia magistra (master) lub doktoratu, który można uzyskać w wielu krajach Europy.     Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (3) Wprowadzenie systemu punktów kredytowych takich jak ECTS (European Credit Transfer System) jako odpowiedniego środka wspierającego najszerszy rodzaj mobilności studentów. Punkty kredytowe mogą być także uzyskiwane w instytucjach na poziomie wyższym w formach nietradycyjnych (np. w ramach kształcenia ustawicznego) jeśli takie formy są uznawane przez rekrutujący uniwersytet. Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (4) Wspieranie mobilności przez pokonywanie utrudnień swobodnego poruszania się, ze zwróceniem szczególnej uwagi na: - studentów ( dostęp do studiów, szkolenia i stosownych usług); - nauczycieli, badaczy i kadrę administracyjną (uznanie i waloryzacja okresów spędzonych w innych krajach Europy na nauczaniu lub badaniach, z uwzględnieniem praw statutowych tych pracowników): Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (5) Wspieranie współpracy europejskiej w zakresie zapewniania jakości z uwzględnieniem przygotowania porównywalnych kryteriów i metodologii; Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Deklaracja Bolońska (6) Wspieranie niezbędnego wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego, zwłaszcza w zakresie: przygotowania treści kształcenia, współpracy między instytucjami, form mobilności, zintegrowanych programów studiów, dokształcania i badań. Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Podstawowe elementy europejskiej przestrzeni edukacyjnej Porównywalność dyplomów Studia 2-stopniowe System punktowy Zapewnienie jakości kształcenia Promowanie mobilności Wymiar europejski Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

ECTS Projekt pilotażowy (od 1987) Rozwój ECTS jako systemu transferu punktów Poszerzenie zakresu zastosowania ECTS: Wprowadzanie narodowych systemów punktowych, ECTS jako system akumulacji punktów Punkty ECTS dla edukacji nieformalnej, uwzględnienie doświadczenia zawodowego etc. Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

ECTS - zasady Punkty odpowiadają nakładowi pracy studenta (workload) Zalecenia (ważne przy transferze punktów): Przejrzysta informacja Renormalizacja ocen Umowa (learning agreement) Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

ECTS w Europie (raport z 2002) Narodowe systemy punktowe (oparte na ECTS lub kompatybilne z ECTS): AT, BE (NL), DK, EE, FR, HU, IS, IT, LV, LT, NL, NO, RO, SK, SE Narodowe systemy punktowe inne niż ECTS: CY, FI, GR, PT, ES, UK Brak uregulowań prawnych: BE (FR), BG, CZ, DE, IE, PL Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Projekt TUNING Tematyka: Kompetencje/Efekty kształcenia Wiedza/Minima programowe/Treści programowe ECTS jako system akumulacji punktów Podejścia do nauczania i uczenia się, ocenianie, osiągnięcia, jakość Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

Projekt TUNING Kierunki studiów Ekonomia/Zarządzanie Nauki edukacyjne Geologia Historia Matematyka Fizyka Chemia Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

„Dzień Boloński” w Małopolsce 14 maja 2003 Program Wstępny   09:00 - 10:30 Sesja plenarna I – „DEKLARACJA BOLOŃSKA I” Deklaracja Bolońska, ECTS, Suplement do Dyplomu, Struktura studiów, wielostopniowość 11:00 - 12:30 Sesja plenarna II – „EDUKACJA A INTEGRACJA EUROPEJSKA” Społeczeństwo informacyjne a integracja europejska, Edukacja europejska, Relacje Uczelnia - Region w kontekście integracji europejskiej 14:00 - 15:30 Sesja plenarna III– „DEKLARACJA BOLOŃSKA II” Standardy programowe i akredytacja, Proces boloński a polska legislacja, "SOCRATES jako program wspierający integrację europejską w edukacji 16:00 - 17:30 Warsztaty równoległe poświęcone wybranym zagadnieniom procesu bolońskiego A. Pracownicy administracji uczelnianej B. Nauczyciele akademiccy C. Studenci D. Nauczyciele szkół podstawowych i średnich Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna

SIEĆ REFORM SZKOLNICTWA WYŻSZEGO HERN – Higher Education Reform Network Seminarium „Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym” Kraków, 4-5 lipca 2003  Organizatorzy: M. Frankowicz, Uniwersytet Jagielloński H. Šebkova, Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym, Praga Tematyka: Zapewnienie jakości kształcenia: rola rządu i jego agend (w tym: akredytacja państwowa) Zapewnienie jakości kształcenia: rola środowisk akademickich (w tym: akredytacje środowiskowe) Jakość kształcenia ustawicznego Marek FRANKOWICZ: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Edukacyjna