„Troska o dziecko jest pierwszym podstawowym sprawdzianem człowieka do człowieka „ Jan Paweł II.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
Reforma edukacji Zmiana programowa
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
„Sześciolatek w szkole”
Reforma edukacji Zmiana programowa
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Sześciolatek idzie do szkoły
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
INFORMACJA O ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ZORGANIZOWANYM NA TERENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 293 ul. Kochanowskiego 8.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„Sześciolatek w szkole”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

„Troska o dziecko jest pierwszym podstawowym sprawdzianem człowieka do człowieka „ Jan Paweł II

Publiczne Przedszkole w Lubichowie

Charakterystyka Placówki – W Gminie Lubichowo jest jedno przedszkole w skład którego wchodzą również oddziały przedszkolne w Mościskach i w Ocyplu.

Do przedszkola i oddziałów uczęszcza ogółem 124 dzieci Nasi wychowankowie mją od 3-6 lat, wśród nich również są dzieci odroczone od obowiązku szkolnego w wieku 7 lat.

Do przedszkola uczęszczają dzieci z całej gminy - wyłączając dzieci 5i 6 letnie z rejonu Szkoły Podstawowej z Zelgoszczy. W przedszkolu w Lubichowie w dwóch grupach zapisanych jest 50 dzieci z tego 46 przebywa 9 godzin. Natomiast oddziały w Mościskach i Ocyplu czynne są 5 godzin , to typowe tzw. „zerówki”, gdzie od kilku lat w miarę posiadanych miejsc oprócz dzieci 6 letnich przyjmujemy dzieci 5 letnie. Oddział w Ocyplu to grupa mieszana od 3 -6lat do której oprócz dzieci z Ocypla są dowożone dzieci z Osowa Leśnego. Do Mościsk dowożone są dzieci z Lubichowa, Lipinek Królewskich, Zielonej Góry, Bietowa i Wilczych Błot. Rejon sołectw Wda, Mermet, Smolniki to obszar z którego nie chodzą do naszych placówek żadne dzieci.

Rok 2008 został ogłoszony Rokiem Przedszkolaka. Więcej niż wcześniej mówi się o roli i znaczeniu wychowania przedszkolnego na rozwój dziecka i życie człowieka. Wiek przedszkolny to okres największych i najistotniejszych zmian rozwojowych w całym cyklu życiu człowieka. Doświadczenia zdobyte przez dziecko we wczesnych latach życia są bardzo ważne, wyznaczają późniejsze postawy wobec siebie i innych. Upowszechnienie wychowania przedszkolnego w naszym kraju ma dużo do życzenia.(miasta 36%,wieś 16.7% dzieci 3-5 lat). W naszych placówkach zwiększyła się liczba dzieci 5 letnich (64.4%) spowodowane jest to zapowiadanymi zmianami w systemie oświaty.   Podstawą planowania procesu edukacyjnego oraz wczesnej interwencji specjalistycznej w przedszkolu jest diagnoza.

Diagnoza przedszkolna   Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: 1)     rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać; 2)     nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; 3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Tok działań w celu ustalenia diagnozy dzieci

Trzeba o tym pamiętać że przedszkole nie jest nastawione na diagnozę negatywną tzn. nastawioną na wykryciu wad, luk, zakresu nieumiejętności, braku wiadomości. Przedszkole dążyć musi do trafnego i obiektywnego poznania. Zwraca uwagę na to co interesuje dziecko, stwarza możliwości wyboru zadań, czasu jej realizacji, zachęca do kreatywności, stwarza poczucie bezpieczeństwa.

Konieczność prowadzenia diagnozy wynika z potrzeby poznania dziecka w celu zaplanowania z nim pracy. Działania nauczyciela muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierun-kowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Zadania wynikające z powyższego celu nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych.

Przedszkole prowadzi diagnozę i odpowiednio do potrzeb udziela dzieciom pomocy psychologiczno –pedagogicznej.

Pomoc ta polega na:

Formy organizowania pomocy w naszym przedszkolu to w szczególności:

W przedszkolu prowadzone są zajęcia indywidualne-wyrównawcze W przedszkolu prowadzone są zajęcia indywidualne-wyrównawcze. Zajęcia te organizuje nauczyciel w ramach zajęć dydaktycznych. Liczba uczestników zajęć wynosi w zależności od potrzeb dzieci od 2 do 6dzieci . Dzieci z dużymi problemami w uczeniu się kierujemy do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Ø W roku szkolnym 2006/2007 skierowanych zostało 8 dzieci w tym 4 dzieci w celu określenia lateralizacji (leworęczności). Corocznie z wszystkich placówek kierujemy dzieci leworęczne na badania. Wczesna diagnoza pozwala nam na prawidłową pracę z dzieckiem. Ø W roku szkolnym 2007/2008 skierowanych zostało 8 dzieci. Z badań skorzystało 7 dzieci w tym 4dzieci w celu ustalenia lateralizacji. Jedno dziecko skierowane do Poradni nie skorzystało z badań. (rodzic nie zgłosił się) Ø W bieżącym roku szkolnym do tej pory skierowanych zostało 5 dzieci w tym 2 dzieci leworęcznych

Prowadzone są również zajęcia z zakresu rewalidacji. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel logopeda w wymiarze 4 godziny tygodniowo. Ø W roku szkolnym 2006/2007 z zajęć z logopedii korzystało 17 dzieci w tym 14 sześciolatków i 3 pięciolatków. Ø W roku szkolnym 2007/2008 r. 23 dzieci tj. 15 dzieci sześcioletnich i 8 dzieci pięcioletnich. W bieżącym roku szkolnym uczęszcza na zajęcia 34 dzieci tj. 15 dzieci sześcioletnich i 19 dzieci pięcioletnich. Prowadzone są również zajęcia z zakresu rewalidacji. Nauczyciel ze specjalnością pedagogika rewalidacyjna prowadzi zajęcia dodatkowe w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Zajęcia prowadzone są 5 rok .Uczestniczą w nich dzieci z deficytami rozwojowymi . Z zajęć tych korzysta od-1-3 dzieci w roku w zależności od orzeczeń pedagogicznych.

Problemy Dobre praktyki trudne kontakty z rodzicami(nie respektowanie zaleceń poradni, nie przedstawianie placówce wyników badań z Poradni) niska frekwencja dzieci z problemami   Dobre praktyki co miesięczne konsultacje dyżurujących nauczycieli z rodzicami (rodzic ma prawo do rzetelnej informacji nt. postępów w rozwoju swojego dziecka) pogadanki logopedy o wadach wymowy referaty nauczycieli „Zapobieganie agresji”, Wpływ telewizji i gier komputerowych na dziecko” itp.

Wnioski do dalszej pracy przedszkola upowszechnienie wychowania przedszkolnego poprzez poszerzenie bazy, wsparcie specjalistów (psycholog, logopeda)- bliżej miejsca zamieszkania dziecka, współpraca przedszkola z nauczycielami kształcenia zintegrowanego

Dziękuję za uwagę