Projekt innowacyjny nr

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
„Hotel U Pana Cogito – miejsce pracy, rozwoju i zdrowienia”
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Aleksander Waszkielewicz
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Znaczenie podręcznika
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w Mieście Nowym Sączu
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Lider Projektu: Uniwersytet Warszawski Partnerzy Projektu: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Prywatny Dom Opieki.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Psychologia w zarządzaniu
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Konkurs Katowice r..
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zapis prezentacji:

Projekt innowacyjny nr POKL.06.01.01-10-004/11 Wyższa Szkoła Zawodowa Kadry dla Europy Anna Kępińska – Frąckowiak Projekt: Wypracowanie innowacyjnych narzędzi diagnozowania kompetencji zawodowo-społecznych i zainteresowań zawodowych osób niepełnosprawnych umysłowo - ułatwiających ich aktywizację zawodową i społeczną.

Plan prezentacji Definicje dotyczące grupy beneficjentów projektu Główne założenia projektu Produkty projektu innowacyjnego – narzędzia interwencji

Definicja niepełnosprawności Każda jednostka funkcjonuje na obszarach; biologicznym, jednostkowym oraz społecznym. Odchylenie od standardowego poziomu funkcjonowania na wyżej wymienionych poziomach stanowi istotę niepełnosprawności. ( Światowa Organizacja Zdrowia WHO 2003) Obszar biologiczny Obszar jednostkowy Obszar społeczny

Definicja niepełnosprawności intelektualnej Dotyczy ona „osób, które z powodu trudności intelektualnych osiągają niski iloraz inteligencji (poniżej 70) oraz mają ograniczoną możliwość przystosowania się społecznego”. Kościelska M., Wspomaganie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną, w; Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2011. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadają problemy w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym oraz adaptacyjnym. Oznacza to także pewne ograniczenia dotyczące sfery społecznej, przyjmowania ról społecznych, w tym także roli pracownika. Otrębski W., Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007. Zgodnie z przyjętą klasyfikacją niepełnosprawność intelektualna posiada cztery poziomy : głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki.

Pierwotne i wtórne skutki niepełnosprawności Obniżony poziom inteligencji Obniżenie poziomu rozwoju procesów i funkcji poznawczych (uwagi ,pamięci, wyobraźni) Obniżony poziom rozwoju myślenia abstrakcyjnego Brak samodzielności Oczekiwanie i uzależnieni od pomocy innych Infantylność Niskie poczucie własnej wartości Przekonanie o własnej niekompetencji Lęk, niepewność Poczucie inności Niska samoocena, brak akceptacji Izolacja społeczna Problemy w rozwoju tożsamości

Praca w życiu osoby z ograniczoną sprawnością intelektualną Praca oraz szeroko rozumiana aktywność społeczna ma podstawowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania psychicznego i społecznego osób sprawnych, jak i niepełnosprawnych. Wszyscy posiadają pewne aspiracje, indywidualne potrzeby i zainteresowania. Zatrudnienie daje poczucie sprawstwa, bycia potrzebnym, jest źródłem pozytywnej samooceny, istotnym elementem na drodze do samorealizacji.

Praca w życiu osoby z ograniczoną sprawnością intelektualną W badaniach Teresy Żółkowskiej (2005) osoby niepełnosprawne umysłowo wskazały, iż najważniejsze ich aspiracje aktualistyczne wiążą się kolejno z rodziną, pracą, miejscem pobytu oraz stosunkami społecznymi.

Rehabilitacja –współczesne rozumienie pojęcia Rehabilitacja osób niepełnosprawnych jest wszechstronnym i złożonym procesem obejmującym oddziaływania lecznicze, społeczne i zawodowe – a w przypadku dziecka także pedagogiczne – zmierzające do przywrócenia sprawności i umożliwienia samodzielnego życia w społeczeństwie człowiekowi, który takich możliwości nie miał lub z powodu przebytego urazu czy choroby utracił je. (Deklaracja Madrycka 2002)

Rehabilitacja – współczesne rozumienie pojęcia przełamuje stereotyp popularnego rozumienia rehabilitacji, kojarzonej głównie z działaniami o charakterze medycznym lub paramedycznym Aspekt społeczny, psychiczny, pedagogiczny, w mniejszym stopniu zawodowy, był rzadziej kojarzony z tym procesem

Definicja pojęcia rehabilitacji zawodowej Międzynarodowa Organizacja Pracy przyjęła następującą jej definicję: rehabilitacja zawodowa jest częścią ogólnego procesu rehabilitacji i polega na udzielaniu osobie niepełnosprawnej takich usług, jak: poradnictwo zawodowe, szkolenie zawodowe i zatrudnienie, aby umożliwić jej uzyskanie, utrzymanie i awans w odpowiedniej pracy, a przez to umożliwić jej integrację lub reintegrację w normalne życie .

Rehabilitacja zawodowa U podstaw rehabilitacji zawodowej leżą następujące przesłanki: • bazowanie na zachowanych sprawnościach – każdy pomimo swojego upośledzenia zachowuje określone sprawności i dyspozycje, które, po ich zidentyfikowaniu, ukierunkowaniu i usprawnieniu, stają się podstawą umożliwiającą podjęcie szkolenia zawodowego, a później pracy zarobkowej; • żadna praca nie może powodować pogorszenia stanu zdrowia i wyczerpywać istniejących rezerw, nie powinno się wymagać od osoby niepełnosprawnej, która podejmuje zatrudnienie, zaangażowania wszystkich jej sprawności zarówno fizycznych, psychicznych (w tym intelektualnych i innych), jak i społecznych (Zabłocki 1995).

Ustawa o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej „Art. 8. 1. Rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy. 2. Do realizacji celu, o którym mowa w ust. 1, niezbędne jest: 1) dokonanie oceny zdolności do pracy, w szczególności przez: a) przeprowadzenie badań lekarskich i psychologicznych umożliwiających określenie sprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej do wykonywania zawodu oraz ocenę możliwości zwiększenia tej sprawności, b) ustalenie kwalifikacji, doświadczeń zawodowych, uzdolnień i zainteresowań,

Ustawa o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej 2) prowadzenie poradnictwa zawodowego uwzględniającego ocenę zdolności do pracy oraz umożliwiające wybór odpowiedniego zawodu i szkolenia, 3) przygotowanie zawodowe z uwzględnieniem perspektyw zatrudnienia, 4) dobór odpowiedniego miejsca pracy i jego wyposażenie, 5) określenie środków technicznych umożliwiających lub ułatwiających wykonywanie pracy, a w razie potrzeby - przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego, itp.” Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych

Doradztwo zawodowe dla ONU Tylko 15 % WTZ korzysta z usług doradców zawodowych ( dane Pfron 2008. Raport z badania WTZ) Obecnie 11% uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej podlega aktywizacji zawodowej w różnych formach: zatrudnienia na otwartym rynku, pracy wspieranej lub zatrudnienia w zakładach pracy chronionej (RAPORT z badania WARSZTATÓW TERAPII ZAJĘCIOWEJ, Analiza porównawcza badań zrealizowanych w latach 2003 i 2005, PFRON 2008 )

Bariery w aktywizacji ONU problem samodzielności osób niepełnosprawnych w budowaniu własnej tożsamości zawodowej, warunkowanie społeczne ONU w procesie budowania wizerunku siebie jako pracownika Opór środowiska Lęk przed utratą świadczeń Brak wyspecjalizowanej kadry Brak narzędzi do pracy z ONU brak systemu monitorującego wolne miejsca pracy pod kątem osób niepełnosprawnych

Narzędzi interwencji – produkt finalny Narzędzie badania zainteresowań zawodowych osób z niepełnosprawnością Narzędzia diagnozowania kompetencji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną System monitorowania rynku pracy (czynności zawodowe popyt i podaż) Model funkcjonowania LOAZN Programy szkolenia dla kadr WTZ, NGO, PCPR, OPS – kształcenie specjalistów ds. Aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych

Definicja zainteresowań zawodowych i preferencji zawodowych zainteresowania zawodowe definiowane jest jako zjawisko psychiczne, które: „wyraża się stosunkowo stałym i częstym zorientowaniem uwagi (mimowolnej i świadomej) jednostki na określone kategorie obiektów, czynności, stanów lub sytuacji” preferencje zawodowe definiowane są jako – „osobiste, subiektywne i pozytywne nastawienie do pewnych obiektów, stanów, aktywności lub też (...) do konkretnych zawodów”. źródlo: Gąsiorowska A., Bajcar B.: Kwestionariusz zainteresowań zawodowych nowe narzędzie diagnostyczne dla doradcy zawodowego (w) Zeszyty Informacyjno- Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 37, Testy w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2006, s. 29 -30.

Koncepcja tzw. czynności zawodowych W przypadku osób z niepełnosprawnością umysłową trudno mówić o kwestii wykonywania konkretnych zawodów, w rozumieniu Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Osoby takie są raczej zdolne do wykonywania określonych czynności zawodowych, które wchodzą w zakres konkretnych zawodów.

Preferencje do określonych typów czynności zawodowych istotny element diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną prowadzonej przez doradcę zawodowego - rozpoznanie preferencji do określonych typów czynności zawodowych W omawianym projekcie narzędziem pomiaru preferencji jest przygotowany specjalnie dla grupy osób niepełnosprawnych intelektualnie test obrazkowy

D. Prediger – model czterowymiarowy wymiar zawodowy dane rzeczy idee ludzie

Wymiary czynności zawodowych Poszczególne wymiary zostały zdefiniowane przez Predigera następująco: Dane – czasowniki określające poszczególne strefy aktywności na tym krańcowym obszarze to; porządkowanie, zapisywanie, obliczanie, przekazywanie Idee – czasowniki określające sfery aktywności na tym obszarze to; tworzenie, naśladowanie, odgrywanie Ludzie – czasowniki określające sfery aktywności na tym obszarze to; troszczenie się, motywowanie, świadczenie usług, sprzedawanie  Rzeczy – czasowniki określające sfery aktywności na tym obszarze to; posługiwanie się, naprawianie, użytkowanie, korzystanie  

Konstruowanie inwentarza czynności zawodowych Na wstępie sporządzono listę 60 czynności zawodowych wpisujących się w czterowymiarowy model D.Predigera oparty na Mapie Świata Zawodów Sporządzona lista została poddana konsultacjom z sędziami kompetentnymi (18 sędziów) wywodzącymi się ze środowiska pracodawców i ze środowiska trenerów pracujących z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Sędziowie kompetentni mieli za zadanie przypisać każdą pozycję do jednej z czterech osi (wymiarów Predigera), a następnie wytypować po 10 czynności zawodowych z każdego wymiaru. Czynności, które uzyskały najwyższą punktację w poszczególnych wymiarach zostały zakwalifikowane do dalszej części badania. W ten sposób powstała wersja inwentarza 40 czynności zawodowych.

Pracodawcy – badania popytu na pracę Badania w grupie 187 pracodawców Badanie potencjalnego zapotrzebowanie na prace proste w organizacjach, instytucjach i przedsiębiorstwach Kryterium I – potrzeba w ramach gospodarki narodowej - 16 czynności uzyskało wskaźnik akceptacji w wysokości 75% i więcej Kryterium II – potrzeba zidentyfikowana w badanym przedsiębiorstwie – 16 czynności uzyskało wskaźnik akceptacji w wysokości ponad 50%

Pracodawcy – badania popytu na pracę

Badania pilotażowe – I faza Pierwsza faza badań pilotażowych (N – 109) miała rozstrzygnąć czy trafne są następujące hipotezy: Na podstawie wybranych rysunków 40 czynności zawodowych (itemów) można wydzielić w oparciu o analizę czynnikową poszczególnych pozycji (itemów) przynajmniej cztery grupy składowych głównych, co potwierdza możliwość zastosowania czteroczynnikowego modelu DIOR. Wstępna weryfikacja pozytywna W oparciu o analizę czynnikową można wyodrębnić pozycje (itemy) – rysunki czynności zawodowych, które najlepiej ładują poszczególne czynniki z modelu DIOR

Wybrane itemy skorelowane z czynnikami głównymi

Rekomendacja po pierwszej fazie badań pilotażowych zasadne jest zwiększenie skali ilościowego pomiaru zmiennych. Przyjmując, iż wybór każdego itemu (rysunku czynności zawodowej) jest punktowany jako 1 a brak wyboru jako 0 - przy dokonywaniu jednokrotnego wyboru otrzymujemy zatem skalę 0 -1. Natomiast umożliwienie wielokrotnego wyboru tego samego itemu waloryzuje skalę punktów możliwych do uzyskania przez osobę wybierającą (za wybór bądź brak wyboru konkretnego itemu można uzyskać opcjonalnie 0 – 1 – 2 - 3 punkty). Poszerzenie skali ilościowej zwiększa w istotny sposób trafność i rzetelność pomiaru. W ostatecznej wersji narzędzia rekomendowanego do fazy testowania każdy item podlega trzem wyborom wg schematu przedstawionego w tabeli nr 3 Jest to szczególnie istotne przy testach obrazkowych adresowanych do grupy, która nie może naturalnie waloryzować swoich ocen - osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Założenie konstrukcyjne testu – do dalszego badania utworzone zostały pary alternatywnego i wymuszonego wyboru pojedynczy item przypisany do określonej osi z modelu DIOR (np. do danych) zestawiony jest w pary z itemami z innych osi modelu PRZYKŁADOWE PARY: DANE 1 – IDEE 13 DANE 1 – OSOBY 8 DANE 1 – RZECZY 18

Przykładowa para dane - idee

Przykładowa para dane - osoby

Przykładowa para dane - rzeczy

Harmonogram działań projektowych Na podstawie analizy wyników zebranych w ramach badań przedsiębiorców, kwestionariuszy wypełnianych przez sędziów kompetentnych oraz analizy statystycznej danych zebranych w pierwszej fazie badań pilotażowych sformułowano ostateczny kształt narzędzia diagnozowania preferencji do określonych typów czynności zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną, który zostanie poddany testowaniu w drugiej fazie badań pilotażowych (N-80) Druga faza badań pilotażowych przewidziana jest na XI i XII 2012 Ostateczne korekty i złożenie strategii do IP – styczeń 2013 Akceptacja strategii wdrażania produktu finalnego przez Instytucję Pośredniczącą i Regionalną Sieć Tematyczną POKL. Właściwa faza testowania narzędzia (N – 300) – okres III 2013 – IX 2013 Ewaluacja zewnętrzna X- XI 2013 Upowszechnianie I – VI 2014

Dziękuję za uwagę Anna Kępińska – Frąckowiak a. kepinska@kde. edu Dziękuję za uwagę Anna Kępińska – Frąckowiak a.kepinska@kde.edu.pl Zapraszamy na stronę projektu www.samodzielni.org.pl