Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
DOKUMENTY POTRZEBNE DO ZŁOŻENIA WNIOSKU W RAMACH DZIAŁANIA 3.3
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
„Jeżeli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy.”
O BSZARY REWITALIZACJI Obszary rewitalizacji WYKAZ PLANOWANYCH ZADAŃ
Rewitalizacja w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podkarpackiego Mielec, r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Strategia Rozwoju Koszalina
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Plan Odnowy Miejscowości
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 – organizacja i etapy prac Bogdan Kawałko Dyrektor Lublin, 20 sierpnia 2012.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
System „Ewidencji Projektów”
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Warsztat konsultacyjny
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta Helu
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Warsztat konsultacyjny
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Zmiana opisu kryterium nr 5 w ramach
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Zapis prezentacji:

Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR Rafał Szporko, MIELEC, 24 lutego 2006 r. 1

Etapy prac nad LPR dla Miasta Mielca Zasadne jest podzielenie pracy na kluczowe etapy: Podjęcie uchwały o przystąpieniu do prac nad LPR Powołanie zespołu zadaniowego ds. przygotowania LPR Przygotowanie zarysu LPR Konsultacje społeczne Przygotowanie ostatecznej wersji LPR

Oznaczenia: PM - Prezydent Miasta K - konsultanci Miesiące 2006 Tygodnie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Etap I Podjęcie uchwały o przyst. do prac na LPR RM 21-12-2005 Etap II Powołanie ZZ ds. wdrażania LPR PM 10-03-2006 Etap III Przygotowanie zarysu LPR 3.1. Spotkanie wstępne K/ ZZ 24-02-2006 3.1.1. Prezentacja wprowadzająca K 3.1.2. Przyjęcie planu działania i podział zadań 3.2. Zbieranie i analiza informacji 3.3 Uruchomienie strony internetowej ZZ 22-03-2006 3.4 Zgłaszanie obszarów rewitalizacji PS do 21 IV 3.5 Przygotowanie Zarysu LPR 3.6 Drugie Spotkanie ZZ 3.6.1 Wyznaczenie obszarów rewitalizacji 3.6.2 Dyskusja na Tekstem 3.6.3 Przyjęcie zarysu LPR Etap IV Konsultacje społeczne 4.1. Zaproszenie do Konsultacji S 4.2. Spotkanie otwierające konsultacje K/ ZZ/ PS 4.3. Spotkania Lokalne ZZ/ PS 4.4. Zbieranie informacji od uczestników 4.5. Spotkanie podsumowujące 4.6 Zgłaszanie projektów Etap V Przygotowanie ostatecznej wersji LPR 5.1. Spotkanie końcowe ZZ 5.1.1. Wybór zgłoszonych projektów 5.1.2 Dyskusja nad wynikami konsultacji 5.1.3 Uzupełnienie LPR 5.1.4 Decyzja o ostatecznym kształcie LPR 5.2. Edycja tekstu LPR Etap VI Przyjęcie LPR przez RM 6.1. Dyskusja nad tekstem LPR 6.2. Przyjęcie LPR przez RM w formie uchwały VI VII II III IV V Opis prac Nr Uczestnicy Terminy Oznaczenia: PM - Prezydent Miasta K - konsultanci ZZ - Zespół zadaniowy ds. przygotowania LPR S - sekretarz Zespołu Zadaniowego PS - partnerzy społeczni

Dokument: Lokalny Program Rewitalizacji Ustalenie treści LPR Analiza sytuacji Miasta Wybór obszarów zdegradowanych Analiza sytuacji obszarów Wskazanie celów Wskazanie środków Wskazanie źródeł finansowania Wskazanie kryteriów wyboru projektów Wybór projektów Dokument: Lokalny Program Rewitalizacji

ANALIZA W TRZECH SFERACH: Zagospodarowanie przestrzenne Sfera gospodarcza Sfera społeczna

Wybór obszarów rewitalizacji to kluczowe zagadnienie, bowiem rewitalizacja to zawsze reakcja na wielopłaszczyznowy kryzys określonego obszaru Określenie konkretnego terenu, jaki zostanie poddany rewitalizacji pozwala na kompleksowe podejście do rozwoju lokalnego Wybór obszarów na etapie tworzenie LPR nie ma charakteru ostatecznego, włączanie kolejnych terenów do programu rewitalizacji winno być dokonywane dynamicznie – wraz z pojawianiem się kolejnych problemów.

Prawidłowe określenie charakteru odnawianego obszaru pod względem: bezrobocia; zamożności mieszkańców; warunków mieszkaniowych; przestępczości; wykształcenia mieszkańców; przedsiębiorczości mieszkańców; degradacji infrastruktury technicznej i budynków; zanieczyszczenia środowiska naturalnego. pozwala na wskazanie kluczowych problemów indywidualizujących ten teren

Przywrócenie dawnych funkcji Nadanie obszarowi nowej funkcji Dokładna charakterystyka konkretnego obszaru pozwala na określenie, do czego ma doprowadzić rewitalizacja tego obszaru. CEL Przywrócenie dawnych funkcji Nadanie obszarowi nowej funkcji

W trakcie konsultacji społecznych należy wskazywać potencjalnych autorom projektów, jakiego typu działania będą najlepiej wpisywać się w przyjętą w LPR strategię zrównoważonego rozwoju środowiska lokalnego

LPR nie jest tworzony po to tylko, by umożliwić uzyskanie finansowania zewnętrznego z funduszy UE i EOG; W programie powinny być wskazane możliwości finansowania zgłoszonych projektów z różnych źródeł publicznych i prywatnych.

Wybór zgłaszanych projektów w oparciu o: Zasady planowania przestrzennego; Kryteria ekonomiczne; Zgodność z celami rewitalizacji. W celu sprawnego wyboru zgłaszanych projektów przygotować należy kartę zgłoszenia projektu oraz kartę oceny projektu

Zaproszenie do składania wniosków o wpisanie projektów do LPR skierowane jest do tych wszystkich: których projekty powinny być wpisane do LPR w celu uzyskania dofinansowania z Programów Operacyjnych, którzy będą ubiegać się o dofinansowanie z tytułu realizacji projektów komplementarnych w ramach rewitalizacji, którzy zamierzają realizować swoje projekty ze środków prywatnych, mimo iż z przyczyn formalnych nie mogą stać się obecnie beneficjentami funduszy. Wpisanie do LPR wszystkich kategorii projektów, ma na celu uzyskanie efektu synergii działań na obszarze rewitalizacji.

Przykładowa struktura LPR Charakterystyka obecnej sytuacji w mieście i poszczególnych dzielnicach, Nawiązanie do strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju przestrzenno- społeczno-gospodarczego miasta i regionu, Założenia programu rewitalizacji (wizja i cele), Planowane działania na obszarze rewitalizowanym (działania, mikroprogramy, projekty), Plan finansowy realizacji rewitalizacji, System wdrażania i promocji, Sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.