System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna
województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 ( ha) Pszczyna
Referendum 12 XI 2006r przeprowadzone zostało referendum w wyniku którego 59,6% uprawnionych do głosowania opowiedziało się za przejęciem przez gminę obowiązków mieszkańców w zakresie wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady oraz odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
tak było …
Ogłoszenie przetargu nieograniczonego na świadczenie usługi odbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych r. szacunkowa wartość zamówienia zł brutto zamówienie powyżej euro (Suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) Postępowanie przetargowe … protesty, odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Podpisanie umowy z firmą wywozową (najlepsza z 3 ofert) r. … zajęło 6 miesięcy modyfikacja dokumentacji przetargowej
Główne dane opisujące przedmiot umowy: ilość mieszkańców ilość nieruchomości ilość pojemników przewidywana ilość odpadów komunalnych 50l/1 mieszkaniec/miesiąc wykaz nieruchomości wraz z liczbą mieszkańców czas obowiązywania umowy – 4 lata Jedna fi rma obsługuje całą gminę
Najważniejsze obowiązki wykonawcy organizacja selektywnej zbiórki dostarczenie pojemników i worków odbiór i transport odpadów odzysk i unieszkodliwianie odpadów odbiór odpadów co 2 tygodnie/posesje jednorodzinne 2 razy w tygodniu/budynki wielorodzinne, wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe
Od 1 maja 2008 r. właścicielem odpadów komunalnych, powstających w nieruchomościach mieszkalnych jest gmina Nowy system
za wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki na odpady odpowiedzialny jest wykonawca (rodzina 5-os./pojemnik 120l, 6-10-os./pojemnik 240l itd.) mieszkańcy gminy zobowiązani są do segregacji odpadów na suche i mokre odpady suche: opakowania szklane, butelki plastikowe, puszki, folie, papier,tektura, metale dodatkowo – na zlecenie burmistrza straż miejska kontroluje wszystkie firmy działające na terenie gminy pod kątem podpisanych umów na wywóz nieczystości – uszczelnienie systemu Zasady nowego systemu
właściciele nieruchomości zobowiązani są do terminowego uiszczania opłat (obecnie – 6,50 zł/1 osoba/1 miesiąc) Opłaty naliczane są na podstawie danych z wydziału meldunkowego od ilości osób zameldowanych w danym gosp. domowym odbiór odpadów odbywa się zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem (odpady mokre/suche)
informacja o opłacie za odbiór odpadów wyliczona wg wzoru: ilość mieszkańców x ilość miesięcy x 6,50 zł z wyznaczonymi kwartalnymi terminami opłaty (wysyłana raz w roku, aktualizowana raz w miesiącu) właściciel nieruchomości Urząd Miejski w Pszczynie Zasady rozliczeń
Wykonawca Urząd Miejski w Pszczynie właściciel nieruchomości opłata w wysokości 6,50 zł od mieszkańca/miesiąc uiszczana kwartalnie wynagrodzenie w wysokości 6,30 zł x liczba mieszkańców gminy uiszczane miesięcznie 20 gr miesięcznie od mieszkańca tj. ok zł rocznie na koszty urzędu
Ogłoszenie przetargu nieograniczonego na świadczenie usługi odbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych r. zamówienie powyżej euro (Suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) bardzo dużo pytań do SIWZ złożono 2 oferty Postępowanie przetargowe (nowy przetarg)
Utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, gdzie mieszkańcy w ramach zryczałtowanej opłaty będą mogli oddać następujące rodzaje odpadów: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inny sprzęt wielkogabarytowy, zużyte opony. Umowa na 14 miesięcy, do r. Dodatkowe obowiązki wykonawcy
Wykonawca Urząd Miejski w Pszczynie właściciel nieruchomości opłata w wysokości 7,75 zł od mieszkańca/miesiąc uiszczana kwartalnie wynagrodzenie w wysokości 7,30 zł x liczba mieszkańców gminy uiszczane miesięcznie 45 gr miesięcznie od mieszkańca co w całości pokrywa koszty urzędu
Koszty Urzędu w 2011 r. Wynagrodzenie z pochodnymi 4 osób: ,81 zł Koszt dostarczenia informacji o opłacie: ,63 zł Koszty umorzeń: ,68 zł Wydatki administracyjne: ,01 zł Koszty obsługi systemu łącznie: ,13 zł co daje 0,45 zł/ osobę/ miesiąc
Uzupełnieniem systemu jest świadczenie przez Gminę usługi dodatkowych odbiorów odpadów mokrych na podstawie indywidualnego zapotrzebowania za dodatkową opłatą. Odpady ponadnormatywne
w przypadku braku wpłaty … Egzekucja należności 1. upomnienie dalszy brak wpłat … 2. tytuł wykonawczy Ściągalność za 2010r. na dzień r. wynosi 96 % Urząd Miejski w Pszczynie właściciel nieruchomości Urząd Miejski w Pszczynie Urząd Skarbowy w Pszczynie
odbiór odpadów komunalnych wymieszanych
odbiór odpadów segregowanych
odbiór odpadów wielkogabarytowych
rodzina 5-osobowa /rok 2008/ stary system: 18 zł (pojemnik 120l) x 2 = 36 zł/miesiąc + 3 zł (odpady segregowane) = 39 zł miesięcznie (bez wywózki wielkogabarytowych) nowy system: 5 (osób) x 5 zł = 25 zł miesięcznie (z wywozem wielkogabarytowych) Porównanie kosztów
Ilość odpadów komunalnych zebranych na terenie gminy Pszczyna w latach (t)
Ilość odebranych odpadów segregowanych (t)
Ilość odpadów poddanych odzyskowi (t)
Art. 3b. ust. 1. Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.: 2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo. Art. 3c. ust. 1. Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 1) do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, 2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania -w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Nierozwiązane problemy
znaczący wzrost poziomu segregacji odpadów wzrost poziomu odzysku odpadów usystematyzowanie zbiórki odpadów wielkogabarytowych świadomość ekologiczna mieszkańców ZALETY NOWEGO SYSTEMU
różnica w realizacji systemu w domkach jednorodzinnych oraz budynkach wielorodzinnych - wspólnotach oraz spółdzielni mieszkaniowej zdecydowanie mniejsza segregacja odpadów i przepełnianie się kontenerów zbiorczych na terenie spółdzielni mieszkaniowej PODSUMOWANIE
… kontenery spółdzielni mieszkaniowej podczas długiego majowego weekendu 2010
Apel o segregację odpadów do mieszkańców PSM
PODSUMOWANIE c.d. w 2008 roku UM dopłacał do wywozu kontenerów z terenu PSM (ok. 31 tyś. zł) aktualnie na osiedlach bloków wywóz 2 x w tygodniu – odpady mokre, suche i wielkogabarytowe
Dziękuję za uwagę