1 Współpraca szkół ponadgimnazjalnych i Uczelni a przygotowanie kandydatów na studia Kuratorium Oświaty w Krakowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Egzamin maturalny w roku Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego i sprawdza wiadomości oraz umiejętności, które są określone.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Spotkanie z rodzicami i uczniami
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Indywidualne nauczanie
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rekrutacja do szkół rok szkolny 2019/2020.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

1 Współpraca szkół ponadgimnazjalnych i Uczelni a przygotowanie kandydatów na studia Kuratorium Oświaty w Krakowie

2 Typy szkół ponadgimnazjalnych (z art. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) LO, 3-letnie LP, 2-letnie ULO, 4-letnie T (3-letnie LO, 3-letnie LP, 2-letnie ULO, 4-letnie T) - szkoły umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. T, 3-letnie TU (T, 3-letnie TU) Szkoły umożliwiające uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. ZSZ (2-3-letnia ZSZ) Szkoły umożliwiające uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu a także dalsze kształcenie w LU i TU i uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego

3 Typy szkół ponadgimnazjalnych (z art. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) Szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku (Szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku) - szkoły umożliwiające osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu. Szkoły ponadpodstawowe: 4-letnie LO i 5-letnie T na podbudowie 8-letniej SP, 3-letnie T na podbudowie szkoły zasadniczej, 3-letnie LO na podbudowie szkoły zasadniczej (Szkoły ponadpodstawowe: 4-letnie LO i 5-letnie T na podbudowie 8-letniej SP, 3-letnie T na podbudowie szkoły zasadniczej, 3-letnie LO na podbudowie szkoły zasadniczej) – szkoły umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu dojrzałości oraz w przypadku technikum uzyskanie tytułu zawodowego) Szkoły prowadzone przez Ministra Kultury

4 Liczby uczniów szkół młodzieżowych kończących się maturą w Małopolsce Typ szkoły Szkoły młodzieżowe (tylko ponadgimnazjalne) 2004/ / /2007 LO LP T ULO 0933 TU Razem

5 Liczby słuchaczy szkół dla dorosłych Małopolski (w tym słuchacze zdający jeszcze egzamin dojrzałości) Typ szkoły Szkoły dla dorosłych (ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe) 2004/ / /2007 LO LP T ULO TU Razem

6 Egzamin dojrzałości (stara matura) Jeszcze funkcjonują szkoły, w których będzie zdawany egzamin dojrzałości: 4-letnie LO oraz dla 5-letnie Technikum na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej – ostatni egzamin w styczniu 2008 r. 3-letnie LO oraz dla 3-letnie Technikum na podbudowie szkoły zasadniczej – ostatni egzamin w styczniu 2009 r. W tym roku do egzaminu dojrzałości przystąpiło 9541 osób (1616 w szkołach młodzieżowych i 7935 słuchaczy)

7 Egzamin zewnętrzny maturalny Pierwszy egzamin maturalny (dobrowolny) zdawali absolwenci liceów ogólnokształcących 3 lata temu. W Małopolsce zdawało ponad tysiąc uczniów. Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych wprowadziły od 2005 roku powszechny zewnętrzny egzamin maturalny (na rok akademicki 2005/2006).

8 Wyniki egzaminu maturalnego od 2006 roku (na rok akademicki 2006/2007) uznają praktycznie wszystkie Uczelnie w Polsce. Egzamin maturalny zastąpił dotychczasowy egzamin wstępny. Niektóre uczelnie na wybranych kierunkach przeprowadzają testy lub sprawdziany umiejętności kierunkowych (np. architektura na PK, rzeźba i malarstwo na ASP). Przeprowadzane są przez Uczelnie sprawdziany i testy dla absolwentów szkół ponadpodstawowych (w tych szkołach zdaje się jeszcze egzamin dojrzałości).

9 W roku 2005 przeprowadzono zewnętrzny egzamin maturalny dla 3-letnich liceów ogólnokształcących i 3-letnich liceów profilowanych W roku 2006 przeprowadzono zewnętrzny egzamin maturalny dla 3-letnich liceów ogólnokształcących, 3-letnich liceów profilowanych oraz 2-letnich uzupełniających liceów ogólnokształcących W roku 2007 zostaną przeprowadzone egzaminy maturalne dla wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych, w tym po raz pierwszy także dla 3-letnich techników uzupełniających

10 Egzamin maturalny i wynikające z niego problemy rekrutacyjne dla absolwentów Podstawa programowa kształcenia ogólnego jest jednakowa dla wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą. Ramowe plany nauczania dla tych typów szkół przewidują jednakową liczbę godzin na przedmioty w cyklu kształcenia. Tylko w 3-letnich liceach ogólnokształcących dyrektor szkoły dysponuje 10 godzinami (poza tzw. dyrektorskimi), które przeznacza na realizację od 2 do 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym.

11 Egzamin maturalny i wynikające z niego problemy rekrutacyjne dla absolwentów Wniosek, uwaga. Uczniowie LO są uprzywilejowani co do szans lepszego przygotowania na studia, a tym samym większe szanse dostanie się na studia. Zdawany przez absolwentów techników egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe nie jest brany pod uwagę przy rekrutacji.

12 Cele i zadania szkoły ponadgimnazjalnej w zakresie kształcenia Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51 poz. 458; z 2003r. Nr 210 poz. 2041; z 2005r. Nr 19 poz. 165) Rozporządzenie MEN z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92 poz. 1020; z 2003 r. Nr 90 poz. 846)

13 Programy nauczania, podręczniki Jedna podstawa programowa to stały punkt odniesienia Wielość programów nauczania Wielość i różnorodność podręczników i materiałów pomocniczych trudność w dostępie, błędy mimo ocen ekspertów Ocenie MEN podlegają odrębnie programy i odrębnie podręczniki zamiast program i podręcznik łącznie

14 Obszary współpracy szkół ponadgimnazjalnych i uczelni Wymagania edukacyjne uczelni i szkoły ponadgimnazjalnej. Zmiany, modyfikacje oraz tworzenie programów nauczania. Praktyki zawodowe. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Praca z uczniem zdolnym. Nowe kierunki kształcenia (nowe zawody i specjalizacje). Wzajemne komunikowanie się; promocja

15 Formy współpracy szkół ponadgimnazjalnych i uczelni NA RZECZ UCZNIÓW (KANDYDATÓW NA STUDIA) Udział uczniów w wykładach organizowanych przez uczelnie na terenie uczelni. Organizowanie konkursów przedmiotowych lub innych przez uczelnie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Organizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych oraz kursów przygotowawczych. Uruchomienie roku zerowego. Udział uczniów wybitnie zdolnych w zajęciach na uczelni, w kołach i obozach naukowych. Prowadzenie zajęć przez pracowników naukowych oraz studentów w szkołach.

16 Formy współpracy szkół ponadgimnazjalnych i uczelni NA RZECZ UCZNIÓW I NAUCZYCIELI Korzystanie z bazy uczelni do przeprowadzania badań laboratoryjnych. Opracowywanie własnych (autorskich) programów nauczania. Organizowanie przez Uczelnie targów edukacyjnych.. Spotkania studentami (absolwentami) z nauczycielami klas maturalnych.

17 Formy współpracy szkół ponadgimnazjalnych i uczelni NA RZECZ NAUCZYCIELI Odbywanie praktyk pedagogicznych. Szkoły ćwiczeń. Udział w wykładach, otwartych sesjach i seminariach naukowych. NA RZECZ SZKÓŁ I UCZELNI Przeprowadzanie badań naukowych przez uczelnie w szkołach, za zgodą dyrektorów szkół. Patronaty uczelni nad klasami z rozszerzonymi przedmiotami. Promocja działalności naukowej uczelni.

18 Szkoły współpracujące z uczelniami (przykłady) V, VI, XVII, XVIII, XXIII, XXIV, XXV, XXVII, XXXI LO w Krakowie V Prywatne LO, VIII Prywatne LO, III Społeczne LO w Krakowie LO w Krzeszowicach, LO w Wieliczce, LO w Centrum Edukacyjnym Radosna Nowina 2000 w Piekarach Zespół Szkół Łączności w Krakowie, Zespół Szkół Ekonomicznych Nr 2 w Krakowie, Powiatowe Centrum Edukacyjne w Chrzanowie, Zespół Szkół w Libiążu

19 Cele współpracy szkoły ponadgimnazjalnej i uczelni Osiąganie jak najwyższych wyników kształcenia. Stwarzanie szansy dla uczniów zdolnych. Modyfikowanie programów nauczania, w tym o zdobycze współczesnej nauki. Nowe kierunki kształcenia. Doskonalenie pracy nauczycieli i ich przygotowania zawodowego do pracy. Wskazanie uczniom możliwości kariery. Zapoznawanie z funkcjonowaniem uczelni. Publikowanie uchwał senatów o wymaganiach w zakresie przyjęć na uczelnie