Projekt w pigułce Celem projektu był przyrost kompetencji kluczowych z zakresu języka angielskiego uczniów słabo widzących i niewidomych uczących się w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Język angielski na lekcjach historii
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
compulsory full-time education
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
SEMINARIUM UPOWSZECHNIAJĄCE REZULTATY PROJEKTU „Praktyki w Hiszpanii - szansa dla uczniów rzemieślniczych szkół zawodowych z Tarnowa i Pilzna” Beata Rzepiela.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Gimnazjum nr 16 w Bydgoszczy
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Eurologis. Staże dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach 1. 06
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Projekt w pigułce Celem projektu był przyrost kompetencji kluczowych z zakresu języka angielskiego uczniów słabo widzących i niewidomych uczących się w szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej oraz liceum ogólnokształcącym. Zaplanowano 3 letni okres jego realizacji oparty o przesłanki wynikające z psychologicznych i pedagogicznych założeń dotyczących rozwoju sfery poznawczej i myślenia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Projekt był uzupełnieniem obowiązkowych zajęć języka angielskiego, a wykorzystanie metod aktywnych wyzwalało emocje i pozwalało na poznanie języka w różnych aspektach oraz poszerzenie jego znajomości.

koordynator projektu – dyrektor Ośrodka mgr Violetta Trzcina Za realizację projektu w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek – Bregułowej w Dąbrowie Górniczej odpowiadali: koordynator projektu – dyrektor Ośrodka mgr Violetta Trzcina nauczyciel języka angielskiego – lic. Marzena Krupa – Garwol pedagog specjalny – mgr Agnieszka Pasternak Zajęcia prowadzone były w pięciu szcześcioosobowych grupach koedukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną: 2 grupy - poziom podstawowy 1 grupa – poziom gimnazjalny 2 grupy – poziom ponadgimnazjalny Dominika, grupa 1, wiosna 2011

Jak pracowaliśmy? Przygotowując i realizując zajęcia mieliśmy na uwadze zgodność z celami edukacyjnymi i zakresem treści wyznaczonych przez podstawę programową, jednakże rozwiązania metodyczne i organizacyjne znacznie odbiegały od standartowych praktyk, co w znaczący sposób wpłynęło na efektywność i atrakcyjność zajęć. Przede wszystkim pragnęliśmy pokazać dzieciom, że nauka może być przyjemnością, a zdobyta wiedza przydatna w wielu obszarach życia, nie tylko związanego że szkołą. Mając świadomość trudności jakie napotykają podczas przyswajania wiedzy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, za główny cel postawiliśmy sobie nie tyle osiągnięcie umiejętności gramatycznego formułowania zdań, co zdolność ucznia do efektywnego porozumiewania się.

Staraliśmy się wykorzystywać wszystkie możliwe drogi poznawania, kładąc nacisk na metody aktywne wyzwalające własne działanie ucznia - doświadczenia poznawcze z ruchem, zabawą i emocjami. Niezwykle efektywne okazały się również metody oparte o wykorzystanie ICT, a więc np. słowniki internetowe, słowniki własne uczniów stworzone z wykonanych zdjęć itp. Forma organizacyjna zakładająca współpracę nauczyciela języka angielskiego i pedagoga, umożliwiła nie tylko podniesienie kompetencji językowych uczniów, ale co równie ważne, wpłynęła pozytywie na ich rozwój osobisty. Weronika i Kamil, grupa 2, zima 2012 Karolina, grupa 5, zima 2009

Co osiągnęli uczniowie? Zgodnie z założeniami projektu działania nauczycieli skupiały się głównie na podnoszeniu motywacji uczniów do podejmowania samodzielnych działań edukacyjnych oraz prowadzeniu zajęć w taki sposób, by wszyscy uczniowie opanowali umiejętności językowe na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego a także nabyli umiejętność ekspresji własnej.

Przyrost kompetencji językowych jest bardzo istotnym osiągnięciem naszych uczniów, jednakże nie mniej istotny jest fakt rozbudzenia w nich potrzeby i zasadności zdobywania nowej wiedzy, wskazanie ścieżek, którymi mogą dalej podążać. Obecność pedagoga pozwoliła nam skupić się również na rozwoju osobistym naszych podopiecznych, dzięki czemu łatwiej odkrywali swoje możliwości, rozwijali sferę percepcyjną, motoryczną i poznawczą. Wzrost samooceny, wzrost umiejętności komunikowania się i umiejętności interpersonalnych, radzenia sobie w nowych sytuacjach, wzrost tolerancji – wszystkie te osiągnięcia będą procentowały w równym stopniu, co umiejętność rozumienia i reagowania na proste wyrażenia języka codziennego, przedstawienie siebie, czy umiejętność zadawania prostych pytań.

Patrycja, grupa 1, jesień 2010

Co osiągnęli nauczyciele? W ciągu ostatnich trzech lat nie tylko uczniowie zdobywali nową wiedzę i kompetencje. Praca w projekcie stymulowała do ciągłego poszukiwania nowych, lepszych rozwiązań, rozwijania posiadanych umiejętności, i zdobywania całkiem nowych. Na przykład, brak tradycyjnego podręcznika spowodował konieczność wyszukiwanie w Internecie materiałów: tekstów, obrazów oraz plików dźwiękowych wykorzystywanych do zajęć. Dzięki temu, materiały dydaktyczne i przebieg zajęć dostosowane były idealnie do potrzeb danej grupy, a jednocześnie rozwijaliśmy nasze umiejętności rozwiązywania problemów w trakcie nauczania języka obcego, zwiększając swoją pomysłowość w przygotowywaniu pomocy naukowych i materiałów dydaktycznych. Zdecydowanie zwiększyły się również nasze umiejętności w zakresie posługiwania się ICT.

Dzięki pracy w tandemie wypracowano wiele niekonwencjonalnych zasad postępowania metodycznego do nauczania języka angielskiego opartych o ICT i nowoczesne rozwiązania organizacyjne. Realizacja programu wiązała się z koniecznością odejścia od wielu rutynowych, schematycznych sposobów myślenia i bardziej efektywnego rozwiązywania problemów. Wyprawowane w trakcie trzech lat materiały metodyczne, środki dydaktyczne będą z powodzeniem służyć dalszemu rozwojowi szkoły. Do wykorzystania na potrzeby szkoły pozostaną przygotowane programy do nauczania języka obcego oraz zestawy pomocy dydaktycznych i scenariuszy zajęć.

Opinie dzieci o udziale w projekcie „Super, bardzo mi się podobało. Szkoda, że to już koniec!” (Patryk, grupa 2) „Przestałem bać się języka angielskiego, mam teraz dobre oceny” (Krystian, grupa 2)

„Uwierzyłam, że potrafię, nie wstydzę się już występować przed klasą” (Ewa, grupa 3) „Wreszcie lubię język angielski” (Paweł, grupa 5)

Opinie nauczycieli języka angielskiego o postępach dzieci „Dzieci uczestniczące w projekcie stały się aktywniejsze podczas zajęć dydaktycznych, zawsze są przygotowane do lekcji i chętne do współpracy” (nauczyciel języka angielskiego w klasach IV-VI) „Uczniowie zazwyczaj czytają krótkie teksty ze zrozumieniem, poprawiła się też ich wymowa” (nauczyciel języka angielskiego w gimnazjum) „Projekt pomógł uczniom w przygotowaniach do matury ustnej i pisemnej z języka angielskiego, a także przygotował ich do autoprezentacji” (nauczyciel języka angielskiego w szkole ponadgimnazjalnej)

DZIĘKUJEMY ZA MOŻLIWOŚĆ UDZIAŁU W PROJEKCIE!!!