Wiedza Edukacja Rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Perspektywa finansowa
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Nowa perspektywa efs na bazie doświadczeń PO KL
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Europejski Fundusz Społeczny w latach
Perspektywa finansowa :
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Wsparcie dla rozwoju technologii
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Fundusze Unii Europejskiej Programy i instrumenty wsparcia dla doradc ó w zawodowych.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 PO WER Warszawa 28 stycznia 2013 r.

Uwarunkowania realizacji i zakres PO WER

Uwarunkowania strategiczne Strategia Europa 2020, CSR, warunki ex ante, KPR, strategie sektorowe RESORTY LINIOWE Jasna wizja reformy polityki rynku pracy, pomocy społecznej, edukacji, administracji publicznej i jej efektów w 2020 r. Strategia realizacji PO WER

Uwarunkowania z Założeń Umowy Partnerstwa (ZUP) i dalszych ustaleń Monofunduszowość + cross financing Struktura programów operacyjnych Linia demarkacyjna kraj / region co do CT 8-11 Zakres wsparcia – ukierunkowanie Strategii Europa 2020, cele tematyczne i priorytety inwestycyjne

Struktura programów EFS POZIOM KRAJOWY: 1 krajowy PO EFS, 25% środków EFS: Wsparcie przygotowania i wdrożenia reform Wsparcie szkolnictwa wyższego Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa: - wsparcie dla osób w ograniczonym zakresie w związku z testowaniem rozwiązań - programy mobilności ponadnarodowej POZIOM REGIONALNY – 16 regionalnych PO EFS+EFRR, 75% środków EFS: Bezpośrednie wsparcie osób i indywidualnych odbiorców Realizacja części interwencji na poziomie PO krajowego / PO regionalnych nie oznacza braku możliwości realizacji projektów przez instytucje regionalne w KPO czy instytucje centralne w RPO

CT 8 Promowanie zatrudnienia i mobilności pracowników PI PO WER (PRZYKŁADY) RPO (PRZYKŁADY) 8.1 8.2 Brak działań na poziomie kraju Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych, pomoc w zdobyciu doświadczenia zawodowego, wspieranie mobilności zawodowej 8.3 Działania systemowe dot. rozwoju przedsiębiorczości, wspieranie tworzenia i rozwoju MSP Preferencyjne pożyczki, bezzwrotne dotacje dla osób w najtrudniejszej sytuacji, dotacje na spłatę pożyczki, tworzenie miejsc pracy w sektorze przedsiębiorczości społecznej 8.4 Działania systemowe na rzecz równości kobiet i mężczyzn oraz godzenia życia Wspieranie usług opieki nad dziećmi do 3 roku życia i seniorami oraz poprawa dostępu do usług opiekuńczych, wdrożenie EFZ, wspieranie aktywizacji kobiet powracających na rynek pracy 8.5 Standaryzacja oraz poprawa jakości, adekwatności i dostępności usług świadczonych przez IOB / wsparcie systemowe na rzecz budowania kompetencji zarządczych w firmach oraz w zakresie realizacji działań rozwojowych Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników, procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych, wsparcie doradczo-szkoleniowe dla MSP w obszarach pozwalających na ich rozwój – według wypracowanych standardów 8.6 Brak działań na poziomie kraju (do ustalenia) Programy przekwalifikowania pracowników długotrwale pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, programy profilaktyczne 8.7 Wdrażanie rozwiązań systemowych zwiększających efektywność usług świadczonych na rzecz klientów IRP Brak działań na poziomie regionu

CT 9 Promowanie włączenia społecznego i zwalczanie ubóstwa PI PO WER (PRZYKŁADY) RPO (PRZYKŁADY) 9.1 9.2 Wypracowanie rozwiązań systemowych i przygotowanie zmian systemowych w obszarze pomocy i integracji, podnoszenie kwalifikacji pracowników Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową wykorzystującą instrumenty aktywizacji edukacyjnej, zdrowotnej, społecznej. zawodowej 9.3 Wypracowanie i wdrażanie rozwiązań systemowych, monitoring i badania w zakresie dostępności Brak działań na poziomie regionu 9.4 Wypracowanie rozwiązań systemowych w zakresie zwiększenia jakości usług społecznych, tworzenie i rozwój akredytacji i programów wyrównawczych Świadczenie spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych w celu zwiększenia ich dostępności, wsparcie organizacji opieki nad osobami zależnymi 9.5 Wypracowanie rozwiązań systemowych w zakresie ES, koordynacja na rzecz ES, zwiększenie dostępu do kapitału zwrotnego Rozwój sieci wsparcia ES, tworzenie regionalnych i lokalnych partnerstw na rzecz ES, wsparcie dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez np. CIS 9.6 Koordynacja i wsparcie tworzenia i funkcjonowania CLLD Działania na rzecz aktywizacji społeczności lokalnych w ramach CLLD

Brak działań na poziomie regionu CT10 Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie PI PO WER (PRZYKŁADY) RPO (PRZYKŁADY) 10.1 Tworzenie warunków dla nowoczesnego nauczania poprzez rozwijanie metod aktywnego i praktycznego uczenia się na wszystkich etapach edukacyjnych, wzmocnienie jakości pracy szkół i placówek, w tym ich oceny, kontroli i monitoringu Przeciwdziałanie rozwarstwieniu społecznemu w edukacji, upowszechnienie wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz wzrost jakości edukacji w szkołach prowadzących kształcenie ogólne, rozwój wysokiej jakości szkolnictwa zawodowego 10.2 Poprawa jakości programów kształcenia / zamawianie kształcenia / rozwój i poprawa jakości programów studiów / poprawa jakości dydaktyki i zarządzania w uczelniach / rozwój potencjału dydaktycznego kadr / wsparcie mobilności i otwartości międzynarodowej Brak działań na poziomie regionu 10.3 Rozwój KSK / dostosowanie kształcenia do wymagań gospodarki / wypracowanie mechanizmów umożliwiających ocenę jakości usług szkoleniowych / wsparcie instytucji dostarczających usługi edukacyjne dla osób dorosłych Wsparcie dla osób dorosłych chcących podnosić kwalifikacje w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej

CT11 Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych i skuteczności administracji publicznej PI PO WER RPO 11.1 11.2 Całość wsparcia realizowana na poziomie kraju Brak działań na poziomie regionu

Zakres wsparcia PO WER - założenia Wspieranie jakości, skuteczności i otwartości szkolnictwa wyższego jako instrumentu budowy gospodarki opartej o wiedzę: - Zapewnienie kształcenia na poziomie wyższym odpowiadającego potrzebom gospodarki i rynku pracy - Zwiększenie otwartości i mobilności międzynarodowej w szkolnictwie wyższym - Poprawa międzynarodowej pozycji polskich szkół wyższych Przygotowanie i wdrożenie reform w wybranych obszarach polityk publicznych, kluczowych z punktu widzenia strategii Europa 2020 i krajowych programów reform Realizacja działań innowacyjnych i ponadnarodowych prowadzących do wypracowania rozwiązań dotąd niestosowanych w celu ich przetestowania: - Działania ponadnarodowe, w szczególności w ramach tzw. Common Framework - Działania innowacyjne w skali mikro i makro Realizacja programów w zakresie mobilności ponadnarodowej

Koncentracja zakresu wsparcia Potrzeba dalszej koncentracji środków w stosunku do ZUP w związku z wymogiem rozporządzenia EFS 2 główne założenia: 1. EFS jako instrument realizacji Strategii Europa 2020 - koncentracja działań na tych prowadzących do wzrostu zatrudnienia, w tym nacisk na LLL 2. Przyjęta logika podziału interwencji kraj / region CT 10.2 Poprawa jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego (…) – ok. 46% środków CT 10.3 Poprawa dostępności uczenia się przez całe życie (…) – ok. 12% środków CT 11.1 Inwestycje w zdolności instytucjonalne i w skuteczność administracji publicznych oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform (…) – ok. 9% środków

Priorytety inwestycyjne poza koncentracją Modernizacja i wzmocnienie roli instytucji działających na rynku pracy, w tym działania mające na celu zwiększanie transnarodowej mobilności pracowników Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian Ułatwianie dostępu do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym Wspieranie gospodarki społecznej i przedsiębiorstw społecznych Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego Zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną

Główne wyzwania w zakresie przygotowania i wdrażania PO WER Wyłączna odpowiedzialność za realizację wskaźnika Strategii Europa 2020 i ZUP w zakresie zwiększenia do 45% liczby osób w wieku 30-34 lata z wykształceniem wyższym Zakres wsparcia silnie powiązany z warunkami ex ante – w większości przypadków wyłączna odpowiedzialność za ich realizację Zakres wsparcia stanowiący największe wyzwanie w ramach PO KL Obszar reform - konieczność posiadania jasnej wizji celów i rezultatów Prawo KE do nałożenia korekt w sytuacji nieosiągnięcia rezultatów

Sposób organizacji prac grupy roboczej ds Sposób organizacji prac grupy roboczej ds. przygotowania PO WER i CT 8-11 (GR ds. PO WER)

GR ds. PO WER Pierwsze nieformalne spotkanie Uchwała Zespołu Międzyresortowego – powołanie GR ds. PO WER, w tym określenie zadań Zadania łączone z koordynacją CT 8-11 Skuteczność prac – konieczność powołania mniejszych zespołów Koncentracja na przygotowaniu strategii realizacji PO WER zgodnie z wymogami (równoległe prace nad kwestiami wdrożeniowymi) GŁÓWNE WYZWANIE: podjęcie decyzji o kierunku koncentracji środków w poszczególnych obszarach i określenie strategicznej wizji co do efektów reform w 2020 r.

KONSULTACJE SPOŁECZNE Harmonogram I etapu prac (do momentu opracowania I wersji projektu PO WER) Luty – uzgodnienie głównych założeń PO WER w ramach GR ds. PO WER - dyskusja nad wyzwaniami, strategią i zakresem wsparcia Połowa marca – przygotowanie wstępnej propozycji PO WER (cz. dot. zakresu interwencji) Marzec – konsultacje wstępnej propozycji PO WER (cz. dot. zakresu interwencji) z GR ds. PO WER Połowa kwietnia – przygotowanie I wersji projektu PO WER SZEROKIE KONSULTACJE SPOŁECZNE

Czynniki wpływające na przyjęty harmonogram prac i ostateczność założeń (1) WRF 2014-2020: Specjalna Rada Europejska 22-23.11.2012 – bez rozstrzygnięć Rada Europejska, 7-8.02.2013 – ? Decyzja polityczna w PE - ostateczne decyzje co do pakietów legislacyjnych dla polityk UE mogą zostać podjęte na posiedzeniu plenarnym dopiero po ostatecznej decyzji PE ws. WRF 2014-2020 Negocjacje pakietu rozporządzeń: RADA: Przyjęte stanowisko Rady dla 19 bloków negocjacyjnych, m.in.: programowanie strategiczne, koncentracja tematyczna, wskaźniki, Wspólne Ramy Strategiczne, zarządzanie i kontrola, zarządzanie finansowe Do dyskusji w Radzie - blok dot. delegacji uprawnień dla KE, przepisów przejściowych i końcowych, motywów preambuły – planowane przyjęcie stanowiska Rady na GAC 4.02 Wiele zapisów uzależnionych od decyzji ws. WRF 2014-2020 – (np. VAT, n+2/n+3, poziomy współfinansowania, zaliczki wstępne) – przedmiotem obrad Rady po podjęciu decyzji politycznych TRILOG: RADA UE (PREZYDENCJA) – KE – PE: Do tej pory przyjęte jedynie wspólne stanowisko do bloku programowanie strategiczne Celem PREZ IE jest zakończenie nieformalnych trilogów w marcu br., tak aby umożliwić przyjęcie całego pakietu na poziomie politycznym w Radzie i PE do czerwca br.

Czynniki wpływające na przyjęty harmonogram prac i ostateczność założeń (2) AKTY DELEGOWANE I WYKONAWCZE: Wiele kwestii zostanie doprecyzowanych przez KE w ramach aktów delegowanych lub aktów wykonawczych (np. model programu operacyjnego, wdrażanie instrumentów finansowych, Code of Conduct) KE przygotowuje projekty aktów - większość z nich zostanie opublikowana w II połowie roku KWESTIE DO USTALENIA Z KE: Ostateczny zakres PO (wzór zaprezentowany 14.01.2013 – trwa proces konsultacji) Sposób uwzględnienia Mazowsza w realizacji PO skierowanych do wszystkich kategorii regionów Rola position paper – kluczowa dla KE obok CSR

Dziękuję za uwagę!