Działanie 7.1 Rewitalizacja zdegradowanych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA WĘGLINIEC WĘGLINIEC 2010.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wsparcie rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata Rzeszów, r.
Podręcznik wdrażania RPO planowane zmiany i najczęściej zadawane pytania Katowice, 28 marca 2007r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Rewitalizacja Miasta Gniezna Konsultacje społeczne
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Odnowy Miejscowości
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Rewitalizacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
KONKURS 01/09/4.3 Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego Ul. Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Działanie 7.1 Rewitalizacja zdegradowanych Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 VII oś priorytetowa ,,Wspieranie przemian w miastach i w obszarach wymagających odnowy” Działanie 7.1 Rewitalizacja zdegradowanych dzielnic miast Departament Polityki Regionalnej

Rewitalizacja kompleksowy program remontów, modernizacji zabudowy i przestrzeni publicznych, rewaloryzacji zabytków na wybranym obszarze, najczęściej dawnej dzielnicy miasta w powiązaniu z rozwojem gospodarczym i społecznym połączenie działań technicznych – jak np. remonty – z programami ożywienia gospodarczego i działaniem na rzecz rozwiązania problemów społecznych, występujących na tych obszarach, m.in. bezrobocie, przestępczość, brak równowagi demograficznej rewitalizacja nie jest działaniem wyłącznie remontowo-budowlanym, które nie ma wskazanego celu społecznego, gospodarczego lub ekologiczno-przestrzennego; Departament Polityki Regionalnej

Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa obowiązujące od dnia 16.01.2008 r. Projekt z dnia 04.07.2008 r. (konsultacje do 24 lipca 2008 r.) Departament Polityki Regionalnej 3

Opis zmian Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa Aktualizacja Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa była podyktowana przede wszystkim uzgodnieniami z Komisją Europejską wskaźników i wartości referencyjnych dla obszarów objętych wsparciem w zakresie mieszkalnictwa. Departament Polityki Regionalnej 4

Wytyczne dotyczące przygotowania Lokalnego Programu Rewitalizacji (LPR) jako podstawy udzielenie wsparcia z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 Projekt z dnia 18.01.2008 r. Departament Polityki Regionalnej

Lokalny Program Rewitalizacji Zespół działań rewitalizacyjnych podejmowanych w oparciu o wspólną, zintegrowaną i zrównoważoną strategię mającą na celu ograniczenie wysokiej koncentracji problemów gospodarczych, ekologicznych oraz społecznych na określonym obszarze miasta w formie programu przyjętego do realizacji przez miasto. Departament Polityki Regionalnej

przewiduje się konkurs otwarty na poszczególne projekty miast powyżej W ramach działania 7.1 przewiduje się konkurs otwarty na poszczególne projekty miast powyżej 5 tys. mieszkańców, wynikające z obszarów wsparcia w Lokalnych Planach Rewitalizacji Departament Polityki Regionalnej 7

Przykładowe typy projektów Zagospodarowanie i uporządkowanie zdegradowanych przestrzeni w tkance urbanistycznej miast z przeznaczeniem na funkcje publiczne, takie jak: place, ulice, ciągi komunikacji pieszej i rowerowej, parki, skwery, zieleńce, aleje, place zabaw, tereny sportowe, zbiorniki wodne wraz z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych, Roboty budowlane w obiektach użyteczności publicznej, w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji gospodarczych, szkoleniowych, edukacyjnych, turystycznych, kulturowych lub społecznych, wraz z zagospodarowaniem terenu funkcjonalnie związanego z obiektem. Departament Polityki Regionalnej

Beneficjenci Jednostki samorządu terytorialnego Związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego Administracja rządowa. Szkoły wyższe Instytucje kultury Osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki Zakłady opieki zdrowotnej działające w publicznym systemie zdrowia Departament Polityki Regionalnej

Pozostałe podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną Organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, prowadzące statutową działalność non profit w obszarze objętym wsparciem w ramach działania Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, Towarzystwo Budownictwa Społecznego TBS Przedsiębiorstwa Departament Polityki Regionalnej

Podstawowe założenia metodologiczne LRP . Podstawowe założenia metodologiczne LRP Program rewitalizacji powinien mieć przede wszystkim interdyscyplinarny charakter i stanowić wielokierunkowy dokument operacyjny – nie należy w opracowywanych dokumentach traktować rewitalizacji tylko i wyłącznie w kontekście zadań rewitalizacyjnych w obszarze infrastruktury. Departament Polityki Regionalnej 11

Forma prawna LPR Lokalny Program Rewitalizacji musi być przyjęty uchwałą organu stanowiącego miasta (rady). Departament Polityki Regionalnej

Obszar wsparcia Na potrzeby udzielenia wsparcia w ramach Osi Priorytetowej „Wspieranie przemian w miastach i w obszarach wymagających odnowy” Regionalnego Programu Operacyjnego wyznacza się w Lokalnym Programie Rewitalizacji granice obszaru wsparcia. Obszary do rewitalizacji muszą tworzyć spójne geograficznie i funkcjonalnie strefy – zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Jedynie projekty zlokalizowane na tym obszarze i wpisane na listę przedsięwzięć do realizacji będą mogły uzyskać wsparcie w ramach tego priorytetu. Zasady wyznaczania obszaru wsparcia przedstawiono w niniejszych wytycznych. Departament Polityki Regionalnej

Diagnoza obszaru wsparcia Diagnoza obszaru wsparcia powinna być sporządzona w taki sposób, by dobór informacji umożliwiał z jednej strony mocne uzasadnienie konieczności podjęcia interwencji na danym obszarze wsparcia, z drugiej strony powinien w sposób wszechstronny przedstawić czynniki warunkujące możliwości realizacji i efektywność prowadzenia tej interwencji. Wynikiem diagnozy ma być przyjęcie skwantyfikowanych wskaźników bazowych. Departament Polityki Regionalnej

Cele LPR Cele LPR określone dla obszaru wsparcia muszą ściśle korespondować z ustalonymi problemami poczynionymi na etapie produktu i rezultatu z określonymi wartościami docelowymi do osiągnięcia w perspektywie nie krótszej niż do roku 2013. Zaleca się by wskaźniki te odnosiły się do kryteriów wskazanych przy wyznaczaniu obszaru wsparcia. Departament Polityki Regionalnej 15

Lista przedsięwzięć Konieczne jest wyraźne wydzielenie projektów podejmowanych w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji, które są przewidziane do wsparcia w ramach Osi Priorytetowej „Wspieranie przemian w miastach i w obszarach wymagających odnowy” działanie 7.1 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Wydzielenia takiego dokonuje się w postaci załącznika do LPR, zawierającego listę przedsięwzięć. Departament Polityki Regionalnej

Przykładowa struktura dokumentu Podstawowa struktura Lokalnego Programu Rewitalizacji dokumentu powinna obejmować takie elementy jak: 1. Określenie horyzontu czasowego obowiązywania Lokalnego Programu Rewitalizacji (proponuje się okres co najmniej do 2013) 2. Diagnoza stanu wyjściowego, tj. raport o sytuacji społeczno-gospodarczej miasta na tle innych jednostek w regionie i kraju w następujących obszarach: społeczeństwo, gospodarka środowisko i zagospodarowanie przestrzenne, infrastruktura Departament Polityki Regionalnej 17

5. Założenia programu rewitalizacji 3. Analiza strategiczna (oceniająca pozycję konkurencyjną danej jednostki, jej słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia – SWOT) 4. Nawiązanie do strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju przestrzenno społeczno-gospodarczego miasta i regionu 5. Założenia programu rewitalizacji Departament Polityki Regionalnej 18

8. System wdrażania Lokalnego Programu Rewitalizacji 6. Planowane działania w latach 2007-2010 oraz 2011-2015 na obszarze rewitalizowanym 7. Plan finansowy realizacji rewitalizacji - źródła finansowania programu rewitalizacji 8. System wdrażania Lokalnego Programu Rewitalizacji 9. System monitorowania i oceny realizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji Departament Polityki Regionalnej 19

dotyczących mieszkalnictwa Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa Podstawa prawna Bezpośrednią podstawę prawną dla wydania niniejszych wytycznych stanowi art. 35 ust. 3 pkt 11 (wytyczne dotyczące innych spraw związanych z przygotowaniem i wdrażaniem programów operacyjnych) ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Przesłanki dotyczące programowania wydatków w zakresie mieszkalnictwa współfinansowanego środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są zawarte w Rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r.), zwanym dalej „Rozporządzeniem 1080/2006”. Departament Polityki Regionalnej 20

Departament Polityki Regionalnej Uszczegółowieniem zapisów Rozporządzenia 1080/2006 są przepisy wykonawcze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006 r.), zwanego dalej „Rozporządzeniem 1828/2006”. Odniesienia dla sposobu programowania interwencji funduszy unijnych stanowi Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z31.07.2006 r.), zwane dalej „Rozporządzeniem 1083/2006” Departament Polityki Regionalnej 21

2. Kontekst dla działań dotyczących infrastruktury mieszkaniowej Ogólne zasady programowania, zatem także sporządzania programów operacyjnych na lata 2007-2013 cechuje większa niż dotąd elastyczność. Programy operacyjne, stosownie do decyzji krajów członkowskich mogą zawierać osie priorytetowe, kryteria i zasady pozwalające na wybór projektów w sposób, który gwarantuje zachowanie zintegrowanego i kompleksowego podejścia oraz koncentracji przedmiotowej i przestrzennej. Programy operacyjne mogą także określać ogólne ramy odnoszące się np. do zestandaryzowanych, w stopniu stosownym do regionalnych i krajowych uwarunkowań, tzw. operacji dotyczących zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich. Zachęca się do podejmowania różnorodnych form wspierania rozwoju miejskiego w zależności od specyficznych cech i potrzeb rozwojowych. Departament Polityki Regionalnej 22

mieszkalnictwa stały się przedmiotem zapisów regulacji unijnych. Rola miast w rozwoju gospodarczym i tworzeniu zatrudnienia została podkreślona również w „Strategicznych wytycznych Wspólnoty dla spójności”, zwanych dalej „SWW”. Rozszerzeniem i uzupełnieniem SWW w zakresie zwiększonej roli miast w realizacji polityki spójności i polityki regionalnej jest Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego „Polityka spójności a miasta: wkład miast we wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach” (COM /2006/ 385 z 12 lipca 2006 r.). Podkreśla się znaczenie rewitalizacji jako istotnego czynnika wzrostu atrakcyjności miast w sferze społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Atrakcyjność miast oraz wzmocnienie posiadanego przez nie potencjału w zakresie wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy wiążą się z istotną rolą ośrodków miejskich w realizacji agendy lizbońskiej, a kwestie mieszkalnictwa stały się przedmiotem zapisów regulacji unijnych. Departament Polityki Regionalnej 23

Departament Polityki Regionalnej Biorąc pod uwagę przesłanki wynikające z charakteru polskiej przestrzeni i uwarunkowań rozwojowych, przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury mieszkaniowej/mieszkalnictwa należy rozumieć jako uzupełnienie i wzmocnienie przedsięwzięć rewitalizacyjnych podejmowanych przez samorządy terytorialne. Stymulowanie rozwoju miast powinno być priorytetowym działaniem władz regionalnych. Dopuszcza się programowanie przedsięwzięć w zakresie mieszkalnictwa na obszarach miejskich jak i na obszarach wiejskich, jednak należy mieć na uwadze istotne przesłanki wynikające z obejmowania tymi działaniami obszarów zdegradowanych. Departament Polityki Regionalnej 24

3. Programowanie działań dotyczących mieszkalnictwa Wprowadzenie możliwości finansowania projektów mieszkaniowych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej „EFRR”, opiera się na przyjętym wariancie „max 3% alokacji EFRR w ramach danego programu operacyjnego” i dotyczy 16 Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013, zwanych dalej „RPO”. Podstawę dla współfinansowania inwestycji w obszarze mieszkalnictwa powinny stanowić odpowiednie zapisy w RPO. Zgodnie z art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 1080/2006 działania związane z mieszkalnictwem mogą być zaprogramowane jako element operacji dotyczącej zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich albo w ramach osi priorytetowej w sposób szczególny dedykowanej obszarom dotkniętym lub zagrożonym degradacją fizyczną i wykluczeniem społecznym Departament Polityki Regionalnej 25

Departament Polityki Regionalnej W ramach RPO można zatem zastosować odpowiednio dwa warianty programowania a) w pierwszym, poprzez zintegrowane operacje, gdzie jako operację należy rozumieć cały Program Rewitalizacji, zwany dalej „PR”, opracowywany przez samorząd gminny. Ze względu na długie horyzonty czasowe realizacji PR dopuszcza się możliwość etapowania realizacji PR, jednak obowiązkowe jest przedłożenia całego PR przed ostateczną decyzją o jego realizacji. PR będzie weryfikowany pod kątem kryteriów przyjmowanych przez Komitet Monitorujący. Odpowiedzialność przed Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym, zwaną dalej „IZ RPO”, za realizację celów określonych w PR ponosić będzie samorząd gminny, Departament Polityki Regionalnej 26

gospodarczego i przestrzennego. b) w drugim, IZ RPO wskazuje w RPO oddzielną oś priorytetową dla obszarów dotkniętych bądź zagrożonych degradacją fizyczną i wykluczeniem społecznym. W ramach takiej osi priorytetowej powinny zostać zdefiniowane komplementarne względem siebie tj. uzupełniające się operacje z zakresu rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego. W takim przypadku dopuszcza się możliwość odrębnego programowania operacji dotyczącej mieszkalnictwa. Za całościową realizację celów założonych w osi priorytetowej odpowiada IZ RPO. Departament Polityki Regionalnej 27

Departament Polityki Regionalnej Decyzja o wyborze wariantu należy do IZ RPO. Należy jednak przyjąć, że podejście do programowania mieszkalnictwa powinno wynikać z polityki wobec obszarów zdegradowanych i zaniedbanych. Ograniczone środki jakie mogą być przeznaczone na działania związane z infrastrukturą mieszkaniową powodują, że szczególnego znaczenia nabiera programowanie rozwoju zintegrowanego. Największe pozytywne rezultaty powinno przynieść równoczesne powiązanie wsparcia w zakresie mieszkalnictwa oraz ograniczania niekorzystnych zjawisk społecznych, ożywiania gospodarczego, aktywizacji kulturalnej, poprawy stanu środowiska, itp. Departament Polityki Regionalnej 28

4. Kwalifikowalność wydatków na infrastrukturę mieszkaniową Wkład EFRR przeznaczony na wydatki związane z mieszkalnictwem obejmuje wyłącznie wydatki ponoszone na renowację/modernizację (nie budowę nowych) budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Środki EFRR mogą być także przeznaczone na adaptację budynków stanowiących własność publiczną lub własność podmiotów o celach niezarobkowych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe dla gospodarstw domowych lub osób o szczególnych potrzebach. Departament Polityki Regionalnej 29

na renowację budynków mieszkalnych wielorodzinnych Zatem kwalifikowalność wydatków na infrastrukturę mieszkaniową będzie możliwa w dwóch aspektach: na renowację budynków mieszkalnych wielorodzinnych Wsparcie w pierwszym przypadku będzie obejmować remonty i modernizacje części wspólnych istniejących budynków wielorodzinnych (budynek mieszkalny, w którym występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), w tym remont i modernizację części wspólnych budynków z wielkiej płyty. Kwalifikowane do wsparcia są interwencje obejmujące odnowę części wspólnych budynków. Departament Polityki Regionalnej 30

Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie z EFRR (zgodnie z Rozporządzeniem 1828/2006) ujęte zostały w zamkniętym katalogu i obejmują: odnowienie następujących elementów budynku: dach, elewacja zewnętrzna, stolarka okienna i drzwiowa, klatka schodowa, korytarze wewnętrzne/ zewnętrzne, wejścia i elementy jego konstrukcji zewnętrznej, winda, b) instalacje techniczne budynku, c) działania podnoszące efektywność (oszczędność) energetyczną budynku (termomodernizacja). Departament Polityki Regionalnej 31

Z EFRR mogą być wspierane działania mające na celu b) na adaptację i renowację budynków na cele mieszkaniowe dla osób o szczególnych potrzebach. Z EFRR mogą być wspierane działania mające na celu przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych. Zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe są przeznaczone dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach. Biorąc pod uwagę zapisy art. 7 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 roku o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 251, poz. 1844) wyklucza się uzyskanie jednoczesnego wsparcia na to samo przedsięwzięcie ze środków EFRR i krajowych środków o specjalnym przeznaczeniu Departament Polityki Regionalnej 32

jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, 5. Beneficjenci jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, b) jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną, c) spółdzielnie mieszkaniowe, d) wspólnoty mieszkaniowe, e) Towarzystwa Budownictwa Społecznego, f) inne jednostki organizacyjne ujęte w lokalnym programie rewitalizacji, które posiadają prawo do dysponowania daną nieruchomością, Departament Polityki Regionalnej 33

Departament Polityki Regionalnej g) instytucje i organizacje (w tym organizacje pozarządowe) zajmujące się walką z bezdomnością, mieszkaniami chronionymi (np. dla wychodzących z więzień), h) kościoły i związki wyznaniowe (jeśli będą tworzyć placówki dla bezdomnych i mieszkania chronione), i) podmioty nie działające dla zysku, zajmujące się integracją różnych grup społecznych. Departament Polityki Regionalnej 34

gospodarczego potencjału miast i miasteczek. 6. Kryteria i wskaźniki wyznaczania obszarów wsparcia, na których będą realizowane przedsięwzięcia z zakresu mieszkalnictwa Uwarunkowania Zgodnie z zapisami Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 wymiar miejski realizacji polityki spójności w Polsce w tym okresie programowania będzie realizowany m.in. poprzez promowanie wewnętrznej spójności obszarów miejskich, mające na celu ograniczenie wysokiej koncentracji problemów gospodarczych, ekologicznych oraz społecznych wewnątrz dużych ośrodków miejskich oraz wzmacnianie procesu odbudowy gospodarczego potencjału miast i miasteczek. Departament Polityki Regionalnej 35

Departament Polityki Regionalnej Wspierane będą działania obejmujące odnowę środowiska fizycznego, rewitalizację terenów poprzemysłowych, ochronę i rozwój dziedzictwa kulturowego i historycznego, propagowanie przedsiębiorczości i rozwój lokalnego zatrudnienia w ramach wspólnych, zrównoważonych strategii. Ze względu na zdiagnozowany deficyt ilościowy i jakościowy istniejącego zasobu mieszkaniowego, jednym z elementów rewitalizacji miast będzie wspieranie działań mających na celu renowację mieszkalnictwa na obszarach dotkniętych lub zagrożonych degradacją fizyczną i wykluczeniem społecznym. Departament Polityki Regionalnej 36

Kryteria wyboru obszarów objętych działaniami z zakresu mieszkalnictwa Komisja Europejska w art. 47 ust. 1 Rozporządzenia 1828/2006 określiła kryteria w oparciu o które będą definiowane obszary objęte interwencją w zakresie mieszkalnictwa. Biorąc pod uwagę specyfikę polskich uwarunkowań rozwojowych, w szczególności na obszarach zurbanizowanych oraz możliwości dostępu do danych statystycznych obrazujących zmiany społeczno-ekonomiczne oraz stan infrastruktury mieszkaniowej, liczbę kryteriów ograniczono do następujących a) wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia, b) wysoka stopa długotrwałego bezrobocia, c) wysoki poziom przestępczości i wykroczeń, d) niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej, e) porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego Departament Polityki Regionalnej 37

Departament Polityki Regionalnej Wybrane kryteria charakteryzują każdą z koniecznych do uwzględniania sfer: społeczną, gospodarczą i przestrzenną (infrastrukturalna). Inwestycje w zakresie mieszkalnictwa mogą być realizowane wyłącznie na wyznaczonych (wyodrębnionych) obszarach wsparcia spełniających łącznie co najmniej trzy z powyższych kryteriów. Zgodnie z wymogiem art. 47 ust. 1 Rozporządzenia 1828/2006 każde z wymienionych kryteriów zostało opisane za pomocą wskaźników/wskaźnika. Lista wskaźników w ujęciu regionalnym (województwa) oraz ich wartości referencyjne zostały uzgodnione z Komisją Europejską. Departament Polityki Regionalnej 38

7. Monitorowanie wydatków na mieszkalnictwo Środki na mieszkalnictwo są programowane w ramach kategorii interwencji 78 – Infrastruktura mieszkaniowa (wykaz kategorii interwencji znajduje się w Rozporządzeniu 1828/2006). W ramach tej kategorii mieszczą się wyłącznie operacje wymienione w katalogu zawartym w art. 47 Rozporządzenia 1828/2006. Bez względu na fakt, że działania rewitalizacyjne, których elementem może być wsparcie mieszkalnictwa, są ujmowane w kategorii 61 – zintegrowane projekty odnowy miejskiej/ wiejskiej, wydatki na mieszkalnictwo muszą być wykazywane odrębnie w kategorii 78. Departament Polityki Regionalnej 39

Departament Polityki Regionalnej Wymóg odrębnego ujmowania przedmiotowych wydatków w kategorii 78 jest podyktowany koniecznością monitorowania wielkości środków wydatkowanych na mieszkalnictwo (limit max 3%). Wydatki kategorii 78 będą specjalnie oznaczone i agregowane w krajowym systemie informatycznym monitoringu i kontroli funduszy UE w okresie 2007-2013. Departament Polityki Regionalnej 40

Departament Polityki Regionalnej 8. Pomoc publiczna W opisywanych w Wytycznych działaniach z zakresu mieszkalnictwa może wystąpić pomoc publiczna. Pomoc ta będzie udzielana zgodnie z wydanym na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie pomocy udzielanej na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych. Departament Polityki Regionalnej 41

Dziękuję za uwagę. Departament Polityki Regionalnej 42