WSZYSCY uczący się mają prawo do pedagogiki o charakterze włączającym skoncentrowanej na preferencjach i potrzebach studentów
Zakwestionowanie status quo… Co się zmieniło? Czy jest to najlepszy scenariusz?
Zakwestionowanie obecnych praktyk… Czy to jedyny/najlepszy sposób?
Czy laboratoria są naprawdę konieczne? Dane ze strony www Prospects (2006)
Kwestie niepełnosprawności na zajęciach z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, technologii, inżynierii, matematyki i pokrewnych Dostępność w laboratoriach naukowych – zapewnienie właściwego doświadczenia edukacyjnego
Alternatywne podejście „radykalne”: niech studenci sami wybiorą własny tryb uczenia się
Wielorakie Inteligencje H. Gardnera
Jak uczą się dzisiejsi studenci? Lubię korzystać z obrazów, diagramów Lubię słuchać referatów, prezentacji Lubię oglądać filmy, animacje Lubię czytać Lubię matematykę Wielkość próby: 323 studentów pierwszego roku na Uniwersytecie Harpera Adamsa, październik 2009 roku
Zapewnienie wyboru podejście A LA CARTE – wybieraj i mieszaj … Danie 1 -> element do wyboru Ile?- minimum dwa z ogółem sześciu Danie 2 -> element do wyboru Rodzaj? – wolny wybór co do rodzaju prac/zadań Deser -> ile prac do złożenia/zadań do wykonania? Trzy najlepsze złożone prace/wykonane zadania decydują o ocenie na koniec kursu
Zadanie 1 – platforma VLE (wirtualne środowisko edukacyjne)
Zadanie 2 - bioinformatyka
Zadanie 3 – pytania wielokrotnego wyboru w trybie online
Zadanie 4 – zadania problemowe
Zadanie 5 – dyskusja w trybie online
Zadanie 6 – prezentacje przed grupą
Mierniki uczenia się Stopień zaangażowania? Porównanie bieżących osiągnięć akademickich (ocen) z poprzednimi latami Formalne/nieformalne informacje zwrotne
Stopień zaangażowania Liczba wybranych prac/zadań Liczba studentów 1 5 2 11 3 42 4 15 Względna częstotliwość wyborów dokonywanych przez studentów uczestniczących w zajęciach w ramach kursu. Studenci musieli wybrać co najmniej dwa elementy.
Preferencje studentów i średnie dla zajęć Kategoria Odsetek uczestniczących (%) Średnia ocena Odchylenie standardowe Pytania wielokrotnego wyboru online 91 66,5 13,9 Raport z badań laboratoryjnych 74 47,7 19,6 Prezentacja w PowerPoint 43 64,0 7,2 Dyskusja online 36 77,0 12,5 Bioinformatyka 29 66,3 12,6 Zadania problemowe 18 57,3 17,6 Liczba i odsetek studentów uczestniczących w zajęciach oferowanych w ramach kursu oraz ich odpowiednia średnia ocena i odchylenia standardowe. Zadania grupowe zaznaczono na pomarańczowo.
Porównanie ocen Raport z badań lab. Dyskusja online Prezentacja w PP Bioinformatyka Zadania problemowe Pyt. wielok. wyboru Prace w ramach zajęć ogółem
Oceny za raporty z badań laboratoryjnych poniżej średniej
Raporty z badań laboratoryjnych były oceniane konsekwentnie
Prezentacja w PowerPoint – niskie odchylenie standardowe
Dyskusja online – preferowany wybór studentów uzdolnionych
Pytania wielokrotnego wyboru online – niska korelacja ocen z ogólną średnią, lecz duża popularność
Porównanie z poprzednim rokiem Rok oceny 2003 2004 2005 2006 Ogólna średnia dla prac/zadań w ramach kursu 50,0 50,5 47,1 56,1 Niezaliczone prace/zadania w ramach kursu (%) 23 21 28 9 Dane z tego badania zaznaczono na pomarańczowo
Wybór uzależniony od Zadania problemowe Bioinformatyka Badania laboratoryjne Prezentacja w PP Dyskusja Prezentacja w PP Dyskusja Pytania wielokrotnego wyboru
podejścia a la carte Studenci mogą kontrolować własne uczenie się Większa elastyczność w zakresie realizacji programu i uczenia się Poprawa profilu średniej oceny Mniejsza liczba ponownych ocen Ciekawszy (mniej nudny) proces oceniania
podejścia a la carte Porównywalność oceny? Studenci mogą wybierać opcje „łatwe” (niskiego poziomu wg taksonomii Blooma) – ograniczyć wybór? Potrzeba więcej czasu na stworzenie dodatkowych i odpowiednich rodzajów prac/zadań Do śledzenia działań konieczne są dobre umiejętności organizacyjne
Kolejny krok – dalsze poszerzanie wyboru Wizualna taksonomia Blooma i Web2.0
Podsumowanie W przypadku możliwości wyboru znaczna większość studentów dokonała go Wybór pomaga zająć się potrzebami studentów mających różne preferencje w zakresie uczenia się np. minimalistów, studentów-strategów oraz uzdolnionych Wybór pomaga studentom uczyć się zgodnie z preferowanym przez nich rodzajem nauki Wybór powinien pomóc w zajęciu się potrzebami studentów mających trudności w uczeniu się lub niepełnosprawnych w tym zakresie Wybór wspiera zróżnicowane uczenie się (zob. dyskusja online) O połowę mniej niezaliczonych prac/zadań Ocenianie nie oznacza więcej pracy, lecz pracę bardziej urozmaiconą