RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Ochrona środowiska – Dyrektywa Azotanowa
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
DYREKTYWA AZOTANOWA DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE I PRZYSZŁOŚCIOWE Alina Rynkiewicz - Radca Prezesa w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Poznań 19 – 20.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
OCENA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO TERENÓW ZDEGRADOWANYCH
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE) oraz Dyrektywy Azotanowej (91/676/EWG) Inż. Katarzyna Banaszak.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
1 Środowisko Europy PLAN 1.Wprowadzenie 2.Rozwój gospodarczy i związane z nim presje na środowisko 3.Kierunki rozwoju środowiska 4.Podsumowanie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission DG Environment Unit Agriculture, Forests and Soil

WPROWADZENIE Dyrektywy wodne Ramowa dyrektywa wodna Dyrektywa azotanowa Dyrektywa dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych Dyrektywa powodziowa Problematyka niedoboru wody i susz w UE Aspekty rolno-środowiskowe DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Ramowa dyrektywa wodna Cele Zaspokojenie zapotrzebowania na wodę ludności, rolnictwa i przemysłu, Promowanie zrównoważonego korzystania z wód, Ochrona wód i ekosystemów znajdujących się w dobrym stanie ekologicznym Poprawa jakości wód i stanu ekosystemów zdegradowanych działalnością człowieka, Zmniejszenie skutków powodzi i suszy. DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Plany gospodarowania wodami (2009) Program wodno-środowiskowy kraju. Osiągniecie dobrego stanu wód i dobrego potencjału (2015/2021/2027) Powiązania z innymi dyrektywami zintegrowana gospodarka wodna DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil Ramowa dyrektywa wodna

Dyrektywa azotanowa Dyrektywa azotanowa 91/676/EEC Ocena zanieczyszczenia wód azotanami oraz ocena eutrofizacja wód powierzchniowych Wyznaczenie obszarów szczególnie narażonych na azotany pochodzenia rolniczego (OSN – Obszary Szczególnie Narażone) Wprowadzenie programów działań na OSN-ach DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Dyrektywa azotanowa: Główne przepisy (załącznik II i III dyrektywy) dotyczą okresów, kiedy rolnicze wykorzystanie niektórych rodzajów nawozu jest zakazane; pojemności zbiorników do przechowywania odchodów zwierzęcych; Maksymalna ilość odchodów zwierzęcych na hektar nie może przekroczyć170 kg N rolnicze wykorzystanie nawozu w terenie o dużym nachyleniu; rolnicze wykorzystanie nawozu na gruntach nasyconych wodą, zatopionych, przemarzniętych lub pokrytych śniegiem; DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Dyrektywa azotanowa: Główne przepisy (załącznik II i III dyrektywy) dotyczą warunki rolniczego wykorzystania nawozu w pobliżu cieków wodnych; procedura rolniczego wykorzystania, w tym dawki i równomierność rozprowadzania, zarówno nawozu chemicznego, jak i odchodów zwierzęcych, które zapewniają utrzymanie strat substancji odżywczych wody na dopuszczalnym poziomie. DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Podstawowe dane rolnicze

Dyrektywa powodziowa Celem dyrektywy jest ustanowienie ram dla oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, w celu ograniczania negatywnych konsekwencji dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej, związanych z powodziami na terytorium Wspólnoty. W 2011 państwa członkowskie dokonały wstępnej oceny ryzyka powodziowego. Do grudnia 2013 roku, państwa członkowskie sporządzą mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego, dla obszarów, na których stwierdzi się istnienie dużego ryzyka powodziowego. Do grudnia 2015 roku na podstawie map sporządzone zostaną plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Plany te, skoordynowane na poziomie obszaru dorzecza, muszą obejmować wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności działania ukierunkowane na zapobieganie, ochronę i właściwe przygotowanie, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego ostrzegania, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych obszarów dorzecza (oraz zmian klimatu). DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Problematyka niedoboru wody i susz w UE Główne elementy przeglądu polityki w dziedzinie niedoboru wody i susz to: oszczędne gospodarowanie wodą (w rolnictwie i środowisku miejskim), lepsze planowanie (zarządzanie zapotrzebowaniem, planowanie przestrzenne, utworzenie obserwatorium ds. susz i opracowanie wskaźników, większe uwzględnienie kwestii niedoboru wody i susz w planach gospodarowania wodami w dorzeczu oraz w polityce poszczególnych sektorów) oraz odpowiednie instrumenty wykonawcze (takie jak finansowanie oszczędnego gospodarowania wodą, ustalanie cen wody, rozdział wody).

Aspekty rolno-środowiskowe programów rolnych zasada wzajemnej zgodności: wprowadza podstawę dla dopłat rolno-środowiskowych, która obejmuje 18 aktów prawnych i dobrej praktych rolnej i środowiskowej Zachęcenie rolników do ochrony i poprawy środowiska płacąc im za świadczenie usług środowiskowych. Opłaty mogą obejmować: Zwiększenie/poprawę bioróżnorodności Utrzymanie terenów pastwisk o niskiej intensywności DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Aspekty rolno-środowiskowe programów rolnych Dopłaty związane z wprowadzeniem dyrektyw wodnych Poprawę systemów melioracyjnych Zwiększenie małej retencji wodnej Poprawę jakości wody przez zmniejszenie azotanów Redukcja stosowania pestycydów Redukcja erozji z pól Stosowanie dodatkowych praktyk rolniczych Dopłaty związane z wprowadzeniem nowych przepisów (ograniczone czasowo) DG Environment – unit Agriculture, Forests and Soil

Aspekty związane ze zmianą klimatu Dostęp do zasobów wodnych Powodzie/susze Zwiększenie retencji wodnej Zmiany związane z praktyką rolniczą Nowe odmiany roślin/zbóż Energia odnawialna