Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Polityka spójności Unii Europejskiej na lata
Fundusze strukturalne w latach w Polsce Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Konwergencja, konkurencyjność i współpraca
Polityka spójności i jej instrumenty finansowe
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka strukturalna Unii Europejskiej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
„Europejska kwintEFSencja -
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Cele polityki regionalnej
Reforma polityki regionalnej przed rokiem Założenia reformy polityki regionalnej Dochód narodowy krajów kandydujących niższy niż 50% PKB średniej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Zapis prezentacji:

Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń Polityka spójności 2007-2013 Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń 14 lipca 2004 r. http://europa.eu.int/comm/regional_policy

Proponowana nowa konstrukcja prawna Rozporządzenie ustanawiające ogólne przepisy w sprawie EFRR, EFS i Funduszu Spójności (ogólne rozporządzenie) Rada stanowi jednomyślnie, zgoda PE EFRR, EFS: procedura współdecydowania; Fundusz Spójności: procedura konsultacji Rozporządzenie w sprawie EFRR Rozporządzenie w sprawie EFS Rozporządzenie w sprawie Funduszu Spójności Rozporządzenie ustanawiające Europejskie Organizacje Współpracy Transgranicznej (EOWT) Jedno rozporządzenie Komisji Informacja, promocja, kontrola finansowa oraz korekty finansowe Nowość: Ogólne rozporządzenie stosuje się do Funduszu Spójności; nowy Fundusz Rozwoju Obszarów Wiejskich zostaje wyłączony z polityki spójności; jedno rozporządzenie Komisji zamiast pięciu szczegółowych; uproszczone zasady kwalifikalności uwzględnione w ogólnym rozporządzeniu i rozporządzeniach dotyczących Funduszy.

Ogólne informacje Lata 2001 - 2003: zorganizowana przez Komisję debata dotycząca przyszłych priorytetów i zarządzania wspólnie z Państwami Członkowskimi, regionami i innymi zainteresowanymi stronami Luty 2004 r.: Komisja przyjmuje Komunikat w sprawie perspektyw finansowych na lata 2007-2013, przeznaczający 336 miliardów euro na politykę spójności, oraz Trzeci Raport na temat spójności, ustanawiający ramy dla reformy polityki Maj 2004 r.: Trzecie Forum Spójności w Brukseli z udziałem ponad 1400 zainteresowanych stron popierających propozycje Komisji

Wpływ polityki spójności Wzrost: Instrumenty spójności przyczyniają się do zwiększenia publicznych i prywatnych inwestycji w regionach korzystających z pomocy Konwergencja: Fundusze przyczyniają się do wzrostu PKB w regionach opóźnionych w rozwoju Zatrudnienie: Tworzenie nowych miejsc pracy i maksymalizacja potencjału zasobów ludzkich Zwiększenie kapitału materialnego i ludzkiego Lepsze zarządzanie na poziomie regionalnym i lokalnym Stabilność finansowa w ciągu 7 lat

Polityka spójności 2000-2006 Cel Wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej oraz zmniejszenie dysproporcji regionalnych Instrumenty Trzy Cele i cztery Inicjatywy Wspólnotowe; 49,5% ludności w państwach UE-25 żyje w obszarach objętych Celem 1 lub Celem 2 Zasoby finansowe około 233 mld euro stanowiących jedną trzecią ogólnego budżetu UE lub 0,45% unijnego PKB

Programy transgraniczne Programy i instrumenty Kwalifikowalność Priorytety Alokacja środków Cel: Konwergencja 78.5% ze specjalnym programem dla regionów ultraperyferyjnych (264 mld euro) Programy regionalne i krajowe EFRR EFS Regiony o PKB/ mieszkańca <75% średniej dla UE-25 Efekt statystyczny: regiony o PKB/mieszkańca <75% dla UE-15 i >75% dla UE-25 Państwa Członkowskie o DNB/mieszkańca <90% innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; infrastruktura; zasoby ludzkie; potencjał administracyjny. transport (TEN); zrównoważony transport; środowisko; energie odnawialne. 67,34% = 177,8 mld euro 8,38% = 22,14 mld euro 23.86% = 62,99 mld euro Fundusz Spójności Polityka spójności w latach 2007-2013 3 Cele Budżet: 336,1 miliardów euro (0,41% unijnego PKB) Cel: Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach 17.2% (57,9 mld euro) Programy regionalne (EFRR) i krajowe (EFS) Państwa Członkowskie proponują listę regionów (NUTS I lub NUTS II) "Stopniowe wycofywanie" Regiony objęte Celem 1 w latach 2000-06 i nie objęte Celem „Konwergencja” innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; Europejska Strategia Zatrudnienia 83,44% = 48,31 mld euro 16,56% = 9,58 mld euro Art. 3-7 i 15-18 ogólnego rozporządzenia Cel: Europejska Współpraca Terytorialna 3.94% (13,2 mld euro) Programy transgraniczne i ponadnarodowe oraz budowanie sieci współpracy (EFRR) Regiony przygraniczne i większe regiony uczestniczące we współpracy ponadnarodowej innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; kultura, edukacja. 35,61% współpraca Trasgraniczna 12,12% Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa 47,73% współpraca ponadnarodowa 4,54% sieci współpracy

Stopniowe wycofywanie Polityka spójności na lata 2007-2013 Według Celów w miliardach euro (suma: 336,1 miliardów euro) Granice zewnętrzne: 1,6 Współpraca transgraniczna: 4,7 Współpraca ponadnarodowa: 6,3 Stopniowe wycofywanie środków w regionach Celu 1 w latach 2000-06 Sieci: 0,6 Regiony poza konwergencją Regiony o PKB poniżej 75% Specjalny program dla regionów ultraperyferyjnych: 1.1 Fundusz Spójności Art. 15-18 ogólnego rozporządzenia Konwergencja Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach Europejska Współpraca Terytorialna Regiony dotknięte efektem statystycznym

Przewodnie zasady reform Koncentracja: bardziej strategiczne podejście wzmacniające priorytety Unii; geograficzne – przeznaczenie około 80% finansowania dla mniej rozwiniętych regionów, tematyczne – skoncentrowanie się na strategiach z Lizbony i Göteborga Uproszczenie: ograniczenie liczby rozporządzeń; mniej celów – mniej funduszy; programowanie; zniesienie podziału na strefy; programy jednofunduszowe; bardziej elastyczne zarządzanie finansowe; zasada proporcjonalności w odniesieniu do kontroli, ewaluacji i monitorowania; kwalifikowalność kosztów Decentralizacja: większa rola regionów i lokalnych uczestników

Koncentracja: bardziej strategiczne podejście Przyjęcie dokumentu strategicznego dotyczącego polityki spójności przez Radę po uzyskaniu opinii Parlamentu Europejskiego przed nowym okresem programowania: zdefiniowanie jasnych priorytetów dla Państw Członkowskich i regionów Przejrzyste powiązanie polityki spójności ze strategiami lizbońską i goeteborską, większe ujednolicenie z Ogólnymi Wytycznymi Polityki Gospodarczej i Europejską Strategią Zatrudnienia Roczny raport sporządzany przez Komisję dla instytucji UE, w celu oceny postępu osiągniętego przez Państwa Członkowskie i przeanalizowania go przez Radę Art. 23-30 ogólnego rozporządzenia

Koncentracja geograficzna Regiony poniżej lub blisko progu 75% Średni PKB/osobę 2000-2001-2002 poniżej 75% w UE-25 efekt statystyczny poniżej 75% w UE-15 powyżej w UE-25 „naturalnie” powyżej 75% ze względu na wzrost inne regiony Wskaźnik UE-25 = 100 Art. 5-6 ogólnego rozporządzenia Źródło: Eurostat

Zasoby finansowe: większa koncentracja na regionach mniej rozwiniętych "Konwergencja": 78,5% (264 mld euro) całości przyznanych środków dla Państw Członkowskich i regionów poziomu NUTS II; alokacja według kryterium ludności, dobrobytu regionalnego i krajowego oraz bezrobocia "Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach": 17,2% (57,9 mld euro) całości przyznanych środków dla regionów poziomu NUTS I lub NUTS II; alokacja według kryterium ludności, dobrobytu regionalnego, bezrobocia, stopy zatrudnienia, poziomu wykształcenia osób zatrudnionych oraz gęstości zaludnienia "Europejska Współpraca Terytorialna": 3,94% (13,2 mld euro) całości przyznanych środków dla Państw Członkowskich; alokacja na podstawie kryterium ludności Art. 16-18 ogólnego rozporządzenia

Uproszczenie Ogólne założenie: 3 zamiast 7 Celów, 3 zamiast 5 funduszy, programy jednofunduszowe, brak podziału na strefy poza Celem „Konwergencja” Programowanie: 2 etapy zamiast 3 Dodatkowość weryfikowana wyłącznie w wypadku Celu „Konwergencja” Zarządzanie finansowe na poziomie priorytetów, pozwala na większą elastyczność w dostosowywaniu programów Kwalifikowalność kosztów określane zgodnie z zasadami krajowymi (z nielicznymi wyjątkami) System kontroli: proporcjonalny, jeżeli współfinansowanie Wspólnoty wynosi poniżej 33% i 250 milionów euro kosztów całkowitych Art. 8-13 i 73 ogólnego rozporządzenia

Decentralizacja Większa rola regionów: podział zarządzania między poziomami europejskim, krajowym, regionalnym, miejskim i lokalnym Wszystkie regiony korzystają z polityki spójności Zagadnienia dotyczące miast: możliwość przekazania kompetencji władzom miejskim (subdelegacja) Art. 12 i 58 1a) ogólnego rozporządzenia

Utrzymywanie kluczowych zasad polityki (1) Komplementarność, jednolitość i zgodność: interwencje stanowią uzupełnienie priorytetów krajowych, regionalnych, lokalnych i są spójne ze strategicznymi ramami prawnymi oraz zgodne z traktatami Wieloletnie programowanie zapewnia ciągłość Partnerstwo: dotyczy aspektów strategicznych i operacyjnych polityki i oznacza zaangażowanie władz regionalnych, miejskich, lokalnych i innych, partnerów gospodarczych i społecznych oraz społeczeństwa, organizacji działających na rzecz środowiska naturalnego i równych szans Art. 8-10 ogólnego rozporządzenia

Utrzymywanie kluczowych zasad polityki (2) Subsydiarność i proporcjonalność: interwencje odbywają się z poszanowaniem systemu instytucjonalnego Państwa Członkowskiego, a zarządzanie jest proporcjonalne do wkładu Wspólnoty w obszarach objętych kontrolą, ewaluacją i monitorowaniem Wspólne zarządzanie: Państwa Członkowskie i Komisja ponoszą wspólną odpowiedzialność za kontrolę budżetu Dodatkowość: Fundusze Strukturalne nie mogą zastąpić krajowych wydatków publicznych (stosuje się do Celu „Konwergencja”) Równe szanse dla mężczyzn i kobiet: stosuje się do wszystkich etapów zarządzania Funduszami Art. 11-14 ogólnego rozporządzenia Art. 11 - 14 Gen.Reg.

Zasoby finansowe: Korzyść w postaci jakości i większej elastyczności Jakość i rezerwa wykonania: 3% przyznanych środków na Cele „Konwergencja” oraz „Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach”; Rada podejmie decyzję przy przyznawaniu środków w 2011 r. na podstawie kryteriów jakości Krajowe rezerwy na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń: 1% przyznanych środków na Cel „Konwergencja” i 3% na Cel „Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach” przeznaczy się na niespodziewaną restrukturyzację gospodarczą i społeczną Art. 20, 48, 49 ogólnego rozporządzenia Art. 35 and 36 Gen.Reg.

1 2 3 4 5 Strategiczne wytyczne, programowanie i dalsze działania Strategiczne wytyczne Wspólnoty dotyczące spójności proponowane przez Komisję, przyjmowane przez Radę, za zgodą Parlamentu Europejskiego 1 Strategiczne Krajowe Ramy Odniesienia proponowane przez Państwa Członkowskie przy stosowaniu zasady partnerstwa; odzwierciedlają orientacje Unii, określają krajową strategię i jej programowanie; ostateczną decyzję w ich sprawie podejmuje Komisja 2 Programy operacyjne jeden program na fundusz i Państwo Członkowskie lub region, opis priorytetów, zarządzania i źródeł finansowania; proponowane przez Państwo Członkowskie lub region; ostateczną decyzję w ich sprawie podejmuje Komisja 3 Zarządzanie programami i wybór projektów przez Państwa Członkowskie i regiony; zasada „wspólnego zarządzania“ = uzgadnianie z Komisją 4 5 Dalsze działania strategiczne i roczna debata przez Radę Europejską na wiosennym szczycie, na podstawie rocznego raportu Komisji i Państw Członkowskich Art. 23-29 ogólnego rozporządzenia Art. 16-21 and 28 Gen.Reg.

Wspólne zarządzanie i kontrola Ogólne założenie: Państwa Członkowskie muszą stworzyć skuteczne systemy zarządzania, zatwierdzania i kontroli wydatków Programy operacyjne: instytucja zarządzająca wdraża program, instytucja płatnicza zatwierdza wydatki, a organ kontrolny przeprowadza audyt zgodnie z międzynarodowymi standardami Komisja: na niej spoczywa odpowiedzialność za realizację ogólnego budżetu, włączając audyt Proporcjonalność: jeżeli poziom współfinansowania Wspólnoty wynosi poniżej 33% lub 250 milionów euro niektóre przepisy nie mają zastosowania Art. 12, 57-59, 69-73 ogólnego rozporządzenia Art. 42 - 46 and 52 - 54 Gen.Reg.

Zmiana wskaźników udziałów Wspólnoty Wskaźniki udziału zmieniają się w zależności od charakteru problemów gospodarczych, społecznych i terytorialnych, są wyliczane jako udział w stosunku do wydatków publicznych: 85% na Fundusz Spójności; regiony ultraperyferyjne i odległe wyspy greckie 75% na programy realizowane w ramach Celu „Konwergencja” (wyjątek: 80% dla Państw Członkowskich objętych Funduszem Spójności) 50% na programy realizowane w ramach Celu "Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach” 75% na programy realizowane w ramach Celu „Europejska Współpraca Terytorialna” +10% na „współpracę międzyregionalną” +5% (maksymalnie 60%) na programy realizowane w ramach Celu „ Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach” dla obszarów o naturalnych utrudnieniach (wyspy, obszary górskie, obszary o małej gęstości zaludnienia i regiony, które były granicami zewnętrznymi UE przed 30 kwietnia 2004 r.) Art. 51-52 ogólnego rozporządzenia

Konwergencja i konkurencyjność regionalna (1) Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) finansuje w ramach Celu „Konwergencja”: badania i rozwój technologiczny, innowacyjność i przedsiębiorczość; działania na rzecz społeczeństwa informacyjnego; działania na rzecz środowiska naturalnego; zapobieganie powstawaniu ryzyka; turystykę; sieci transportowe/TEN; sieci energetyczne i energie odnawialne; inwestycje w edukację i ochronę zdrowia; bezpośrednią pomoc dla MŚP Celu „ Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach”: innowacyjność i działania w ramach gospodarki opartej na wiedzy (badania i rozwój technologiczny, transfer technologii, innowacyjność w MŚP) Działania na rzecz środowiska naturalnego i zapobiegania powstawaniu ryzyka (NATURA 2000 rewitalizacja zdegradowanych gruntów; promowanie efektywności energetycznej i energii odnawialnych) Dostęp – poza obszarami miejskimi - do usług transportowych i telekomunikacyjnych leżących w ogólnym interesie rozwoju gospodarczego Art. 4-5 rozporządzenia w sprawie EFRR

Europejska Współpraca Terytorialna Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) finansuje transgraniczne działania gospodarcze i społeczne na rzecz przedsiębiorczości i rozwoju MŚP, turystyki i kultury; ochrony środowiska naturalnego; lepszego dostępu do transportu, sieci oraz usług informacyjnych i komunikacyjnych; systemów wodnych i energetycznych; infrastruktury społecznej i kulturalnej, w szczególności w sektorach ochrony zdrowia i edukacji; współpracę ponadnarodową, zintegrowany rozwój terytorialny: gospodarkę zasobami wodnymi i zarządzanie terenami nadmorskimi, dostępność, zaawansowane technologie komunikacji i informacji; bezpieczeństwo morskie; zapobieganie powstawaniu ryzyka; badania i rozwój technologiczny oraz sieci rozwoju technologicznego itd; tworzenie sieci współpracy i wymianę doświadczeń pomiędzy władzami regionalnymi i lokalnymi: programy dotyczące sieci współpracy, raporty, gromadzenie danych oraz obserwacja i analiza tendencji rozwojowych w Unii. Art. 6 rozporządzenie w sprawie EFRR Art. 5 ERDF Reg.

Skoncentrowanie się na zatrudnieniu Europejski Fundusz Socjalny (EFS) finansuje w zakresie: Celów „Konwergencja” oraz „Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach”: Zwiększenie zdolności przystosowawczych pracowników i przedsiębiorstw; Zwiększenie dostępu do zatrudnienia i udziału w rynku pracy; Wzmocnienie społecznej integracji osób dotkniętych dysfunkcjami społecznymi i zwalczanie dyskryminacji; Zachęcanie do reform w dziedzinie zatrudnienia i integracji (porozumienia, partnerstwa) Celu „ Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach”: Rozszerzanie i udoskonalanie inwestycji w kapitał ludzki (edukacja, szkolenia, studia podyplomowe); Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i administracji publicznych oraz innych organizacji (raporty, szkolenia dla osób korzystających z Funduszy Strukturalnych) Art. 3 rozporządzenia w sprawie EFS Art. 2 ESF Reg.

Skoncentrowanie się na infrastrukturze transportu i ochrony środowiska naturalnego Fundusz Spójności Wieloletnie programowanie: Fundusz Spójności będzie programowany z EFRR w ramach programów operacyjnych dotyczących infrastruktury transportu i ochrony środowiska naturalnego Projekty objęte współfinansowaniem: transeuropejskie sieci transportowe, priorytetowe projekty w dziedzinie środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju dotyczące przede wszystkim transportu kolejowego, morskiego, multimodalnych i zrównoważonych połączeń transportu miejskiego oraz efektywność energetyczną i energie odnawialne Warunkowe wsparcie: wsparcie jest uzależnione od zarządzania deficytem publicznym przez Państwo Członkowskie Art. 3 ogólnego rozporządzenia i art. 5 rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności Art. 2 - 3 CF Reg.

Europejskie Organizacje Współpracy Transgranicznej (EOWT) Ogólne informacje: trudności w zarządzaniu transgranicznymi, ponadnarodowymi i międzyregionalnymi programami/projektami z uwagi na krajowe przepisy i procedury Podejście: instytucja posiadająca osobowość prawną powołana na zasadzie dobrowolnej 'umowy' między Państwami Członkowskimi i/lub regionami, prowadząca transgraniczne, ponadnarodowe i międzyregionalne programy i projekty, zgodnie z art. 159 ust. 3 TWE Żadna odpowiedzialność finansowa za fundusze Wspólnoty nie może być przeniesiona na EOWT Art. 1-3 rozporządzenia w sprawie EOWT

Kolejne etapy Koniec 2005 r.: Decyzja Rady i Parlamentu Europejskiego Początek 2006 r.: Rada przyjmuje strategiczne wytyczne Wspólnoty dotyczące spójności 2006 r.: Opracowanie programów na okres 2007-2013 1 stycznia 2007 r.: Przystąpienie do realizacji