1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Szkolenie dla Beneficjentów RPOWP z zakresu kontroli
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność wydatków
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność rozliczanych w ramach POWER Kielce 4 października
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
Praktyczne aspekty dotyczące rozliczania wniosków o płatność
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
spotkanie informacyjne
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Aspekty kontroli w projektach realizowanych w ramach RPO WM Wojciech Motelski

2 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Jakie są czynniki sukcesu w projektach finansowanych z EFRR?

3 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Jakie są czynniki sukcesu w projektach finansowanych EFRR? Otrzymanie dofinansowania – podpisanie umowy o dofinansowanie; Poprawne zrealizowanie Projektu, zgodnie z zakładanym harmonogramem Rozliczenie Projektu i osiągnięcie zakładanych wskaźników.

4 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Kontrole w ramach RPO WM Projekty realizowane w ramach RPO WM mogą podlegać kontrolom: Weryfikacja dokumentów potwierdzających poniesione wydatki/koszty (weryfikacja wniosków o płatność); Wizyty monitorujące, wizyty weryfikujące wydatki, kontrole na miejscu realizacji Projektu; Kontrola na miejscu, (wizyta monitorująca) na zakończenie realizacji Projektu.

5 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Wniosek o płatność – podstawa rozliczania i refundacji wydatków Wniosek o płatność jest podstawowym dokumentem składanym przez Beneficjenta: -rozlicza poniesione wydatki, -wnioskuje o środki finansowe, -pełni funkcję sprawozdawczą z realizacji projektu. Weryfikacja wniosku o płatność jest podstawową formą kontroli i monitoringu realizowanego Projektu

6 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Wniosek o płatność – podstawa rozliczania i refundacji wydatków Na podstawie wniosku o płatność (wraz z załącznikami) weryfikacji podlegają następujące aspekty: Czy wniosek został prawidłowo wypełniony? (formularz wniosku); Czy zadeklarowane wydatki są zgodne z zasadami krajowymi i wspólnotowymi oraz umową o dofinansowanie – czy są kwalifikowalne? (opisane kopie faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej); Czy zadeklarowane wydatki zostały rzeczywiście poniesione i zapłacone? (kopie wyciągów bankowych z rachunków, na których przeprowadzane są wszelkie operacje finansowe związane z realizacją projektu); Czy dostawy, usługi i roboty budowlane zostały rzeczywiście wykonane? (kopie dokumentów potwierdzających odbiór).

7 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Najczęściej popełniane błędy związane z rozliczaniem projektów/wydatków Błędy w zakresie formularza wniosku o płatność: –błędnie wskazany okres, którego dotyczy wniosek; –kwota wniosku niezgodna z załączonymi dokumentami; –ujmowanie we wniosku danych niezgodnych z umową o dofinansowanie; –błędne wskazywanie wydatków na kolejne IV kwartały (wydatki jakie beneficjent planuje wykazać we wnioskach) – niezgodność z umową przy jednoczesnym braku informacji nt. problemów w realizacji projektu; –wniosek podpisany przez osoby nie mające odpowiednich upoważnień; –brak paraf upoważnionej osoby na każdej stronie wniosku; –niezgodność danych ujmowanych w tabeli 18 w zakresie postępu finansowego w stosunku do dotychczas składanych wniosków oraz dokumentów przedkładanych w ramach bieżącego wniosku.

8 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Najczęściej popełniane błędy związane z rozliczaniem projektów/wydatków Błędy w zakresie załączników do wniosku o płatność: –błędny opis faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej (brak wszystkich danych); –brak oznakowania faktury nt. współfinansowania; –przedstawianie nieczytelnych, niepotwierdzonych za zgodność z oryginałem dokumentów; –brak protokołów odbioru prac/usług/dostaw; –niezgodność danych wynikających z faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej z protokołami odbioru.

9 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Skutki dla beneficjenta błędnego dokumentowania i rozliczania wydatków naruszenie warunków Umowy o dofinansowanie (§ 8 ust. 3 pkt. 2); ryzyko uznania części wydatków za niekwalifikowalne (kwalifikowalny jest tylko wydatek właściwie udokumentowany); konieczność poniesienia dodatkowego nakładu pracy i kosztów związanych ze złożeniem korekty wniosku o płatność; opóźnienie w otrzymaniu środków finansowych – możliwość utraty płynności finansowej.

10 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Wizyty monitorujące, wizyty weryfikujące wydatki, kontrole na miejscu realizacji projektu Beneficjent poddaje się wizytom monitorującym, wizytom weryfikującym wydatki lub kontroli dokonywanej przez zespoły kontrolujące MJWPU oraz innych podmiotów uprawnionych do ich przeprowadzenia, w zakresie prawidłowości realizacji Projektu - o ile Projekt zostanie wytypowany do takiej wizyty/kontroli po przeprowadzeniu analizy ryzyka

11 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Wizyty monitorujące, wizyty weryfikujące wydatki, kontrole na miejscu realizacji projektu Beneficjent zapewnia zespołom kontrolującym, monitorującym i weryfikującym wydatki: nieograniczony wgląd we wszystkie dokumenty, w tym dokumenty elektroniczne lub zastrzeżone związane z realizacją Projektu; tworzenie uwierzytelnionych kopii i odpisów dokumentów; nieograniczony dostęp, w szczególności do urządzeń, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowany jest Projekt oraz ich dokumentacji oraz do miejsc, gdzie zgromadzona jest dokumentacja dotycząca realizowanego Projektu; obecność osób, które udzielą wszelkich żądanych wyjaśnień dotyczących realizacji Projektu w formie pisemnej i ustnej; tworzenie zestawień, opracowań, odpowiedzi na zapytania zespołów kontrolujących i zespołów weryfikujących wydatki.

12 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Wizyty monitorujące, wizyty weryfikujące wydatki, kontrole na miejscu realizacji projektu Wizyty monitorujące, wizyty weryfikujące wydatki, kontrole na miejscu realizacji projektu mają na celu: potwierdzić, iż współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone; potwierdzić zgodność Projektu z Umową, przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, zasadami Programu oraz w zakresie osiągnięcia zakładanych celów Projektu.

13 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Konsekwencje nieprawidłowości i uchybień wykazanych w czasie kontroli projektu Jeżeli zostanie stwierdzone, że Beneficjent wykorzystał całość lub część Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub pobrał całość lub część Dofinansowania w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, a wartość dofinansowania zostaje odpowiednio obniżona; w sytuacji zwrotu MJWPU wzywa Beneficjenta do dokonania zwrotu lub wyrażenia zgody na potrącenie odpowiedniej kwoty z kolejnej refundacji/ zaliczki w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania; jeśli istnieje możliwość korekty wykrytej nieprawidłowości organy kontrolujące powinny zalecić jej naprawienie, a zwrot środków jest ostatecznością.

Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Punkt Kontaktowy infolinia Dziękuję Państwu za uwagę