Umowa o dofinansowanie Projektu realizowanego w ramach Priorytetu VIII Gdańsk, kwiecień 2009r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Umowy o dofinansowanie projektów
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Zmiany w projektach w ramach PO KL
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Partnerstwo na rzecz realizacji zadań w obszarze rynku pracy i integracji społecznej w kontekście Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007–2013.
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
Umowa o dofinansowanie projektu systemowego
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ogólnopolskie projekty otwarte Sylwia.
2009 Warszawa, 5 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL projekty studiów podyplomowych Anna Broniarek.
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Wsparcie dotacyjne w ramach
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Umowa o dofinansowanie Projektu realizowanego w ramach Priorytetu VIII Gdańsk, kwiecień 2009r.

Podpisywanie umowy o dofinansowanie Na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca będzie wymagać w terminie 14 dni, od daty otrzymania przez Beneficjenta informacji, złożenia w dwóch egzemplarzach dokumentów lub ich kopii poświadczonych przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem oraz parafowanych na wszystkich stronach przez wnioskodawcę lub osobę/osoby uprawnione do reprezentowania.

Załączniki do umowy o dofinansowanie

Do sporządzenia umowy niezbędne są: 1.Kopia statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę prawną działalności Wnioskodawcy, potwierdzona za zgodność z oryginałem. Powyższe dokumenty nie są wymagane od jednostek sektora finansów publicznych. 2.Wypis z organu rejestrowego dotyczący wnioskodawcy, z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące przed dniem otrzymania pisma o możliwości przyjęcia wniosku do realizacji. Niezależnie od powyższego, nadzień podpisania umowy i złożenia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, wymagany będzie aktualny wypis z organu rejestrowego.

3. Pełnomocnictwo do reprezentowania ubiegającego się o dofinansowanie załącznik jest wymagany, gdy wniosek jest podpisywany przez osobę/osoby nie posiadające statutowych uprawnień do reprezentowania wnioskodawcy lub gdy z innych dokumentów wynika, że uprawniony do podpisywania wniosku są co najmniej dwie osoby. Dostarczone pełnomocnictwo powinno mieć charakter szczególny. W treści pełnomocnictwa należy zawrzeć następujące informacje: tytuł projektu, numer konkursu w ramach którego projekt został złożony, nazwę i numer działania i poddziałania; Ponadto w treści dokumentu należy dokładnie określić zakres udzielanego pełnomocnictwa np. poprzez zamieszczenie klauzuli: pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli w imieniu ….., w sprawie realizacji projektu pod nazwą …., w tym do: - podpisywania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, - potwierdzania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów związanych z realizacją projektu za zgodność z oryginałem, - podpisania umowy o dofinansowanie, - podpisywania aneksów do umowy o dofinansowanie, - zaciągania zobowiązań finansowych koniecznych do zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, w przypadku zabezpieczenia w formie weksla wymagana jest dokładna klauzula Pełnomocnictwo do podpisywania weksla in blanco - oraz innych spraw związanych z realizacją i rozliczaniem projektu

UWAGA ! Pełnomocnictwa udziela się zawsze do podejmowania działań prawnych w imieniu beneficjenta, a więc w imieniu: spółki, fundacji lub stowarzyszenia.

4. Odpowiednia uchwała właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego lub inny właściwy dokument organu wymagany do zatwierdzenia projektu i udzielenia pełnomocnictwa W treści dokumentu należy uwzględnić m.in. takie informacje jak: tytuł projektu Numer konkursu w ramach którego projekt został złożony Nazwę i numer działania/poddziałania 5. Oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy pochodzącej z innych programów operacyjnych w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych związanych z danym projektem.

6. Umowa pomiędzy partnerami /w przypadku, gdy w realizację projektu oprócz wnioskodawcy zaangażowani są partnerzy/ Umowa partnerstwa musi zawierać następujące elementy: cel partnerstwa, obowiązki partnera wiodącego (lidera projektu – Wnioskodawcy), zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu, plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego (min. należy konkretnie wskazać, czy pomiędzy Liderem projektu a Partnerem występują przepływy finansowe, w jakiej są one wysokości i na jakie zadania), zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie, zasady podejmowania decyzji w partnerstwie, sposób monitorowania i kontroli projektu, zasady odpowiedzialności Beneficjenta oraz Partnerów wobec osób trzecich za działania wynikające z Umowy partnerstwa.

7. Zaświadczenie o nie zaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne lub innych opłat wydane przez właściwy organ z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące przed dniem otrzymania pisma o możliwości przyjęcia wniosku do realizacji. 8. Zaświadczenie o nie zaleganiu z uiszczaniem podatków wobec Skarbu Państwa z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące przed dniem otrzymania pisma o możliwości przyjęcia wniosku do realizacji.

9.Harmonogram płatności stanowiący załącznik nr 4 do umowy o dofinansowanie. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych należy dostarczyć dodatkowo Tabelę - Podział wydatków na bieżące i inwestycyjne, zgodnie z harmonogramem płatności. 10.Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT stanowiące załącznik nr 3 do umowy o dofinansowanie (w przypadku umów partnerskich, w których występują przepływy finansowe każdy z partnerów składa oświadczenie o kwalifikowalności VAT). 11. Oświadczenie o wyborze jednego z dwóch sposobów zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki: wydruk z ewidencji księgowej beneficjenta, zgodny z wymaganiami określonymi w załączniku nr 5 do umowy o dofinansowanie, tabela w formie zawartej w załączniku nr 1 do wzoru wniosku o płatność - Zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem.

12. Potwierdzenie otwarcia rachunku bankowego wyodrębnionego do obsługi projektu (np. kopia umowy o prowadzeniu rachunku bankowego) wraz z podaniem nazwy właściciela rachunku, nazwy i adresu banku oraz numeru rachunku bankowego. Należy również dostarczyć oświadczenie z informacją, iż dany rachunek został otwarty na potrzeby projektu (należy podać numer i nazwę projektu).

13. Oświadczenie o zgodzie na zaciągnięcie przez małżonka osób fizycznych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu Dotyczy tylko osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bez rozdzielności majątkowej.

Pomoc publiczna w Priorytecie VIII 1.Pomoc na szkolenia: - ogólne i specjalistyczne szkolenia oraz doradztwo związane ze szkoleniami dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw, m.in. w zakresie zarządzania, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (Poddziałanie 8.1.1); - szkolenia dla przedsiębiorców wspomagające proces zmiany profilu przedsiębiorstwa (Poddziałanie 8.1.2); 2. Pomoc na doradztwo: - doradztwo dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności w zakresie ekonomii, finansów, zarządzania zasobami ludzkimi z wyłączeniem doradztwa związanego z procesami inwestycyjnymi (Poddziałanie 8.1.1); - doradztwo dla przedsiębiorców wspomagające proces zmiany profilu przedsiębiorstwa (Poddziałanie 8.1.2);

Pomoc publiczna w Priorytecie VIII c.d. 3. Pomoc de minimis : - tworzenie lub realizacja programów zwolnień monitorowanych, w tym w zakresie obejmującym szkolenia lub doradztwo, o ile łącznie są spełnione następujące warunki: - pracodawca jest zobowiązany, na podstawie odrębnych przepisów, do zapewnienia pracownikom wsparcia w postaci szkoleń; - pracownik po otrzymaniu wsparcia w postaci szkoleń zostanie ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy (Poddziałanie 8.1.2) - staże oraz szkolenia praktyczne dla przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw w jednostkach naukowych oraz dla pracowników naukowych w przedsiębiorstwach (Poddziałanie 8.2.1)

Pomoc publiczna – podstawowe pojęcia Szkolenie ogólne to szkolenie teoretyczne lub praktyczne prowadzące do zdobycia przez pracownika kwalifikacji, które będzie można wykorzystać zarówno na obecnym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy, jak również na przyszłych stanowiskach pracy, u innych pracodawców lub na innych polach działalności zawodowej. Szkolenie specjalistyczne to szkolenie teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez pracownika kwalifikacji zasadniczo i bezpośrednio przydatnych na obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy oraz bezpośrednio powiązanych ze specyfiką prowadzonej przez niego działalności, których nie będzie można wykorzystać lub też będą mogły być wykorzystane w ograniczonym stopniu u innych pracodawców lub na innych polach działalności zawodowej

Pomoc publiczna – maksymalna intensywność pomocy Szkolenie specjalistyczne - 25% kosztów kwalifikowalnych (kk.) Szkolenie ogólne – 60% kk. (maksymalnie do 80% kk.). Premie punktowe: % w przypadku, gdy beneficjentem jest średnie przedsiębiorstwo, % w przypadku, gdy beneficjentem jest małe przedsiębiorstwo, % jeśli szkolenie są pracownicy znajdujący się w gorszym położeniu.

Brak pomocy publicznej Podziałanie 8.1.1: - uczestnicy (z wyłączeniem samozatrudnionych) udają się na szkolenie z własnej inicjatywy, oraz - szkolenie realizowane jest poza godzinami pracy uczestników, oraz - podmioty realizujące projekt są niezależne od pracodawcy uczestnika szkolenia, oraz - szkolenie realizowane jest poza miejscem pracy uczestników szkolenia, i - pracownicy zatrudnieni u jednego przedsiębiorcy (pracodawcy) stanowią maksymalnie 20% uczestników jednego szkolenia w ramach tego samego projektu.

Brak pomocy publicznej Poddziałanie 8.1.2: –pracodawca nie jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom, znajdującym się w okresie wypowiedzenia, wsparcia w postaci szkoleń, oraz –pracownik, znajdujący się w okresie wypowiedzenia, po otrzymaniu wsparcia w postaci szkoleń nie zostanie ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U r., Nr 90, poz. 557), oraz Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U r. Nr 224, poz. 1484). Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dn. 12 stycznie 2009 r.

OBIEG UMOWY

WERYFIKACJA PRZEKAZANYCH PRZEZ BENEFICJENTA ZAŁĄCZNIKÓW -OPIEKUN PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UMOWY - OPIEKUN WERYFIKACJA PROJEKTU UMOWY – KIEROWNIK, PRAWNIK ZESP.DS.PROCEDUR, RADCA PRAWNY PRZEKAZANIE 2 EGZ. UMOWY DO PODPISANIA BENEFICJENTOWI WERYFIKACJA UMOWY - PRAWNIK ZESP.DS.PROCEDUR, DYREKTOR DEFS, RADCA PRAWNY PRZEKAZANIE UMOWY DO PODPISU DYREKTORA LUB JEGO ZASTĘPCY DZIAŁAJĄCYCH W IMIENIU CZŁONKA ZARZĄDU – NA PODSTAWIE UCHWAŁY ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA PRZEKAZANIE UMOWY DO SKARBNIKA (KONTRASYGNATA) PRZEKAZANIE UMOWY DO PODPISU CZŁONKA ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA WERYFIKACJA PRZEKAZANYCH PRZEZ BENEFICJENTA ZAŁĄCZNIKÓW -OPIEKUN

WYMAGANIA FINANSOWE ZAWARTE W UMOWIE W celu realizacji projektu wymagane jest otwarcie i prowadzenie odrębnego rachunku bankowego oraz prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej; Beneficjent nie powinien na konto wyodrębnione do obsługi projektu wpłacać swoich środków własnych; Rozliczanie projektu następuje na podstawie wniosku beneficjenta o płatność sporządzonego zgodnie z zasadami PO KL; Wniosek o płatność /wypełniony w Generatorze Wniosków Płatniczych/ składany jest do IP nie rzadziej niż raz na kwartał – Beneficjent rozlicza wydatki zgodnie z zadaniami zdefiniowanymi w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu; Dokumenty księgowe potwierdzające poniesienie wydatków przechowywane są w siedzibie Beneficjenta i podlegają weryfikacji przez IP podczas kontroli na miejscu.

WYMAGANIA DOTYCZĄCE KONKURENCYJNOŚCI Beneficjent realizujący projekt w ramach PO KL ponosi wydatki zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, w szczególności wszystkie wydatki ponoszone w projektach są konkurencyjne i efektywne. Wymagań dotyczących konkurencyjności nie stosuje się do beneficjentów i partnerów projektu, którzy są zobowiązani do stosowania ustawy z dnia Prawo zamówień publicznych. Natomiast pozostali beneficjenci, w przypadku realizacji zamówień przekraczających wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 tyś. euro realizują zasadę konkurencyjności: - wysyłając zapytania ofertowe do trzech potencjalnych wykonawców - wybierając najkorzystniejszą spośród złożonych ofert w oparciu o ustalone kryteria - prawidłowo dokumentując wszelkie czynności związane z realizacją zamówienia.

WYMAGANIA CZASOWE DOTYCZĄCE KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Co do zasady środki na finansowanie projektu mogą być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, o ile wydatki zostaną uznane za kwalifikowalne oraz dotyczyć będą okresu realizacji projektu. Wydatkowanie do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy odbywa się na wyłączna odpowiedzialność projektodawcy. Możliwe jest również ponoszenie wydatków po okresie ich kwalifikowania określonym w umowie o dofinansowanie, pod warunkiem, ze wydatki te odnoszą się okresu realizacji projektu i zostaną uwzględnione w końcowym wniosku o płatność.

Wszelkie ewentualne zmiany w projekcie winny zostać zgłoszone Instytucji Pośredniczącej przed ich wprowadzeniem. Procedura zgłaszania zmian została określona w wytycznych dotyczących Zasad finansowania PO KL. Należy złożyć zaktualizowaną wersję wniosku zawierającą zmiany (złożoną w 2 egzemplarzach wraz z wersją elektroniczną) oraz pismem informującym o zmianach. ZMIANY WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE

Beneficjent może dokonywać przesunięć w budżecie Projektu określonym we wniosku, do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania, z którego przesuwane są środki, jak i do zadania, na które przesuwane są środki w stosunku do zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie realizacji projektu bez konieczności informowania IP. Przesunięcia, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mogą zwiększać wysokości środków przeznaczonych na wynagrodzenia personelu w ramach danego zadania. Wprowadzanie jakichkolwiek zmian do projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie jest niedopuszczalne. Jedynym wyjątkiem jest zmiana okresu realizacji projektu, pod warunkiem, że wprowadzenie takiej zmiany jest uzasadnione. Wprowadzanie jakichkolwiek zmian do projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie jest niedopuszczalne. Jedynym wyjątkiem jest zmiana okresu realizacji projektu, pod warunkiem, że wprowadzenie takiej zmiany jest uzasadnione.

SPOSÓB ROZLICZANIA PROJEKTU – WNIOSEK BENEFICJENTA O PŁATNOSĆ Wszystkie projekty w ramach PO KL są rozliczane na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Wniosek o płatność składany jest w terminach określonych w umowie o dofinansowanie projektu, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, w terminie do 10 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, w przypadku końcowego wniosku o płatność – nie p ó źniej niż 30 dni od zakończenia okresu realizacji projektu. Obecnie wniosek o płatność wypełniany jest w Generatorze Wniosk ó w Płatniczych (GWP wersja ) dla PO KL.

Ważne terminy 7 dni (od daty otrzymania) na odesłanie podpisanych przez Beneficjenta dwóch egzemplarzy umowy. Składanie wniosku o płatność – nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Beneficjent składa wniosek o płatność w terminie 10 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, Końcowy wniosek o płatność składany jest w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia okresu realizacji projektu. Instytucja Pośrednicząca dokonuje weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej wniosku o płatność, w terminie do 20 dni roboczych od daty jego otrzymania dotyczy każdej złożonej wersji wniosku). Instytucja Pośrednicząca, (przy rozliczeniu min. 70% przyznanych środków), przekazuje kolejną transzę dotacji rozwojowej w terminie do 20 dni roboczych od dnia zatwierdzenia przez nią wniosku o płatność – pod warunkiem dostępności środków na rachunku bankowym IP.

NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ BŁĘDY PRZY ROZLICZANIU PROJEKTÓW

Niewłaściwie skonstruowany harmonogram płatności – ryzyko utraty płynności finansowej beneficjenta. Postęp finansowy projektu nie odpowiada postępowi rzeczowemu. Problemy związane z zatrudnianiem personelu projektu. Rozróżnienie kosztów pośrednich i bezpośrednich w projekcie. Nie informowanie IP o zmianach w projekcie. Brak niezbędnych informacji w umowach partnerstwa. Niedokładne zapoznanie się z Instrukcją wypełniania wniosku o płatność

Problemy z rozliczaniem c.d. Przekraczanie określonego w umowie o dofinansowanie procentu kosztów pośrednich (należy pamiętać, iż wysokość kosztów pośrednich w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa niż limit procentowy wskazany w umowie). Brak informacji odnośnie wprowadzonych zmian lub przesunięć środków między zadaniami co skutkuje wydłużoną weryfikacją wniosku o płatność i koniecznością przedkładania wyjaśnień ze strony Beneficjenta.

Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Wojew ó dztwa Pomorskiego ul. Augustyńskiego 2, Gdańsk tel , fax