Zadania i wyzwania bibliotekarzy w społeczeństwie wielokulturowym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Digitalizacja druków w Polsce
Pomorskie społeczeństwo wiedzy. Jak wykorzystać unijną szansę? Janusz Gałęziak.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Wolontariat w edukacji w Europie Gina Ebner EAEA and EUCIS – LLL RODZICE JAKO WOLONTARIUSZE I UCZESTNICY EDUKACJI SWOICH DZIECI sobota 26 listopada 2011.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Internet 2006: rozwój e-commerce
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
CZY POLSKA POTRZEBUJE WYKWALIFIKOWANYCH IMIGRANTÓW
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Biblioteka okręgowa w Buskerud: „Nowy w Buskerud”
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Gminne Centrum Informacji w Żyrakowie
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Struktura bibliotek w Norwegii oraz Biblioteka Wielojęzyczna Oddbjørn Hansen Librarian.
Norweskie biblioteki okręgowe i ich projekty Biblioteka Okręgowa w Hordaland jako przykład.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
PROJEKT MIGRANTS+ realizowany w ramach Programu UE: Uczenie się przez całe życie, przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Biblioteka szkolna.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Organizacja wspomagania szkół
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Wykluczenie cyfrowe.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
REMONT BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ W MRĄGOWIE FUNKCJONUJĄCEJ W CKIT.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Mgr. Marta Skalková Toruń – Października 2013
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Zadania i wyzwania bibliotekarzy w społeczeństwie wielokulturowym. Beata Molendowska Forum Polonia Dublin www.forumpolonia.org

“Spis Ludności 2006” w Irlandii 3% populacji porozumiewa się w języku irlandzkim 41.9% jest w stanie porozumiewać się w języku irlandzkim Obcokrajowcy stanowią 10 % ludności zamieszkującej Irlandię Największą grupę obcokrajowców stanowią Brytyjczycy – ponad 112 000 Całkowitą liczba obcokrajowców zarejestrowanych w spisie to 419 733 167 języków mówionych Ludność napływowa z EU liczy 275 775 osób

Polacy w Irlandii Dane Głównego Urzędu Statystycznego w Irlandii 63 276 zarejestrowanych w Spisie Ludności Ponad 90% osiedliła sie po 2004 roku 64% mężczyzn 70% ludzi w wieku 20-34 lat Ponad polowa mężczyzn pracowała w sektorze budowlanym 62% osoby samotne 93% katolików Od 2004 roku 110 000 numerów PPS zostało wydane obywatelom Polski

Zmiany dostosowawcze w bibliotekach irlandzkich Zmiana istniejącej polityki bibliotecznej Współpraca z organizacjami mniejszości społecznych Organizacja wydarzeń kulturalnych, informacyjnych i edukacyjnych w duchu wymiany kulturowej Pozyskiwanie funduszy na cele integracyjne Szkolenia personelu Oznakowania w wybranych językach Dział książek obcojęzycznych Darmowe udostępnianie komputerów i Internetu Uwzględniono dane z raportu „Meeting the Challenges of Cultural Diversity”

Bariery w poprawie standardów usług bibliotecznych dla imigrantów Brak regulacji prawnych Ograniczone fundusze Trudności w pozyskiwaniu materiałów obcojęzycznych Bariera językowa Brak zrozumienia dla różnorodności kulturowej Trudności w katalogowaniu książek w piśmie chińskim i tych pisanych cyrylicą Błędne przekonania ludności dotyczące biblioteki Uwzględniono dane z raportu „Meeting the Challenges of Cultural Diversity”

Błędne przekonania dotyczące biblioteki Biblioteki są tylko dla ludzi wykształconych Aby być członkiem biblioteki konieczne jest posiadanie stałego miejsca zamieszkania Zapisanie sie do biblioteki jest kłopotliwe Biblioteki posiadają tylko anglojęzyczne materiały Biblioteki udostępniają dane personalne agencjom rządowym Można korzystać tylko z oddziału gdzie dokonano rejestracji Korzystanie z biblioteki jest płatne

Projekty Integracyjne Wystawa As I See It… Światowy Dzień Książki Festiwal Kultury Polskiej Festiwal Książki Dziecięcej Bright Books Rosetta List Książki Geothe Institute Kampania Mama Tata and… Myself www.czytampopolsku.pl

MAMA, TATA AND… MYSELF? wsparcie w kształceniu umiejętności czytania i pisania w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku szkoły podstawowej, zaopatrywanie bibliotek polonijnych oraz irlandzkich bibliotek publicznych i szkolnych w polskie książki i czasopisma dla dzieci i młodzieży, zaopatrywanie bibliotek polonijnych w Irlandii w polskie lektury szkolne, promowanie współczesnej literatury polskiej dla dzieci i młodzieży poprzez warsztaty, spotkania literackie i konkursy, poprawa jakości wykształcenia polskich dzieci i polskiej młodzieży na emigracji w Irlandii, kształcenie świadomości młodych Polaków na emigracji w zakresie współczesnych osiągnięć polskiej kultury, szczególnie literackiej, kształcenie nawyku wspólnego czytania: dziecko-dorosły

Zadania bibliotekarza pracującego ze społecznościami wielonarodowościowymi Promocja usług bibliotecznych w środowiskach wielokulturowych Identyfikacja społecznych, językowych i kulturowych barier w korzystaniuu z bibliotek Zapewnienie imigrantom możliwości korzystania z usług świadczonych przez biblioteki na tych samych zasadach, co w przypadku pozostałych grup społecznych.

Zadania Bibliotekarza cd. Zachęcenie społeczności imigrantów do korzystania z biblioteki publicznej jako miejsca spotkań i wymiany kulturowej w celu zaspokojenia ich osobistych potrzeb i wspomożenia integracji Utrzymywanie dialogu i wzajemnego szacunku między mniejszościami etnicznymi resztą społeczeństwa Realizacja projektów służących integracji społecznej przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w oparciu o elektroniczną komunikację z biblioteką i na wykorzystaniu jej elektronicznych zasobów

Zadania Bibliotekarza cd. Wyjście naprzeciw potrzebom informacyjnym, edukacyjnym i kulturowym społeczeństwa wielokulturowego poprzez nabycie potrzebnych materiałów Przygotowanie strony internetowej zawierającej obszerny zestaw informacji i dostępnej dla wszystkich mniejszości etnicznych, kulturowych i językowych Szerzenie kultury i wpływanie na wzrost czytelnictwa za pomocą warsztatów, szkoleń bibliotecznych, zorganizowane zwiedzanie biblioteki, kursów języka

Zadania Bibliotekarza cd. Nadzór i ocena świadczonych przez bibliotekę usług, połączone z aktywnym udziałem użytkownika Edukacja społeczeństwa z zakresu korzyści płynących z wielokulturowości Zwalczanie wszelkich objawów rasizmu i ksenofobii Rozwój i edukacja pracowników z zakresu dostępnych metod właściwych dla działań w środowisku wielokulturowym

Korzyści bycia społeczeństwem wielokulturowym Bogactwo i wymiana kulturowa Wymiana doświadczeń Inwestycje z zewnątrz/modernizacja gospodarki Dialog społeczny Szacunek dla różnic i godności drugiej osoby Wrażliwość i uczenie sie akceptacji odmienności Wzmocnienie tożsamości narodowej Dostęp do literatury w językach świata

Dziękuję za uwagę