Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomorska Agencja Poszanowania Energii
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Odnawialne Źródła Energii w Gminie
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Bielsko-Biała, 15 września 2010r,
1. 2 Krzysztof Lipko EPC S.Awww.epc.pl Krzysztof Lipko EPC S.A.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Bezpieczeństwo energetyczne w skali regionu i gminy
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Planowanie energetyczne w gminie - obowi ą zki wynikaj ą ce z ustawy – Prawo energetyczne i ich znaczenie Pó ł nocno – Zachodni Oddzia ł Terenowy URE Szczecin.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE Podkarpacka Agencja Energetyczna Sp. z o.o.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Ocena projektów inwestycyjnych
Warsaw / VIII Kongres Nowego Przemysłu Uwarunkowania prawne inwestycji w nowe źródła energii elektrycznej Karolina Siedlik CMS Cameron McKenna.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
D OFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW DOTACJI N ARODOWEGO F UNDUSZU O CHRONY Ś RODOWISKA I G OSPODARKI W ODNEJ „ Zadania gminy w planowaniu i wdrażaniu lokalnego.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Barbara Adamska ADM Poland
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Dział Rozwoju i Obsługi Klienta
System aktów planistycznych
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Korzyści wynikające z inwestycji przyłączeniowych realizowanych wspólnie przez przedsiębiorstwa wytwarzające i przesyłające ciepło na przykładzie.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego Łódź 28 03 2008 r.

1. Wprowadzenie Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, obowiązująca od 4 grudnia 1997 r. (wraz ze zmianami) – wprowadziła nową filozofię i nowe mechanizmy działania w sektorze energetycznym. Transformacja ustrojowa, realizowana od 1989 r. w Polsce oraz w innych krajach Europy, objęła wszystkie dziedziny życia gospodarczego, w tym również wymogła reformę sektora energetycznego. Zasadniczym kierunkiem transformacyjnym energetyki było wprowadzenie ekonomicznych mechanizmów funkcjonowania rynku oraz zmiany struktury własnościowej przedsiębiorstw i doprowadzenie w sektorze energetycznym do konkurencji w celu poprawy efektywności jego działania. Łódź, 28 03 2008

Prawo energetyczne zmieniło również radykalnie podejście do problematyki gazyfikacji: Wprowadzone zostały procedury planowania zaopatrzenia w media energetyczne: na poziomie gmin (wiejskich i miejskich) na poziomie województw w przedsiębiorstwach energetycznych Prawo energetyczne uporządkowało wzajemne obowiązki i uprawnienia wszystkich stron występujących w procesie zaopatrzenia gminy w media energetyczne: organów administracji przedsiębiorstw energetycznych konsumentów Łódź, 28 03 2008

koordynację z planowaniem przestrzennym Celem planowania zaopatrzenia w media energetyczne jest osiągnięcie warunków do zrównoważonego rozwoju poprzez: koordynację z planowaniem przestrzennym integrację systemów zaopatrzenia gminy w poszczególne media (paliwa i energię) przy zastosowaniu kryteriów maksymalizacji efektywności energetycznej i minimalizacji kosztów ochronę interesów konsumentów energii – popieranie rozwoju konkurencji i przeciwdziałaniu skutkom monopoli naturalnych Łódź, 28 03 2008

2. Planowanie zaopatrzenia w paliwa gazowe na poziomie gmin Planowanie i organizacja zaopatrzenia w paliwa gazowe na obszarze gminy należy do zadań własnych gminy (art. 18, ust. 1, pkt. 1). Gmina realizuje te zadania zgodnie z założeniami polityki energetycznej państwa, miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego albo ustaleniami zawartymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) opracowuje projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe (art. 19, ust. 1-3). Łódź, 28 03 2008

Projekt założeń podlega opiniowaniu przez: Projekt założeń sporządza się dla obszaru gminy lub jej części, określając między innymi ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Projekt założeń podlega opiniowaniu przez: samorząd województwa w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami oraz w zakresie zgodności z polityką energetyczną państwa osoby i jednostki organizacyjne zainteresowane w trakcie wyłożenia projektu do publicznego wglądu Łódź, 28 03 2008

Po uzyskaniu opinii do projektu założeń Rada Gminy uchwala założenia do planu zaopatrzenia w media energetyczne, rozpatrując jednocześnie wnioski, zastrzeżenia i uwagi zgłoszone w czasie wyłożenia projektu założeń do publicznego wglądu. W zgodności z tymi założeniami wójt (burmistrz, prezydent miasta) opracowuje projekt planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, jeśli plany rozwoju przedsiębiorstw energetycznych nie zapewniają realizacji założeń (art. 20, ust. 1). Plan zaopatrzenia gminy w media energetyczne uchwala Rada Gminy, po uzyskaniu od samorządu województwa potwierdzenia zgodności planu zaopatrzenia w energię i paliwa z polityką energetyczną państwa. W celu realizacji planu zaopatrzenia gminy w media energetyczne, gmina może zawierać umowy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Łódź, 28 03 2008

3. Planowanie zaopatrzenia w przedsiębiorstwie energetycznym Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, sporządzają dla obszaru swojego działania plany rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na media energetyczne, uwzględniając miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo kierunki rozwoju gminy określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Plany rozwoju powinny zapewniać minimalizację nakładów i kosztów tak, aby nie powodowały one w poszczególnych latach nadmiernego wzrostu cen i stawek opłat dla paliw gazowych, przy zapewnieniu ciągłości, niezawodności i jakości dostaw. Przedsiębiorstwo energetyczne uczestniczy w opracowaniu projektu założeń do planu zaopatrzenia gminy w media energetyczne, udostępniając nieodpłatnie (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) swój plan rozwoju oraz własne propozycje w tym zakresie (art. 19, ust. 4). Plan rozwoju przedsiębiorstwa podlega uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki. Łódź, 28 03 2008

(PREZYDENT, BURMISTRZ) PLANOWANE ZAOPATRZENIA GMINY W MEDIA ENERGETYCZNE (gaz, ciepło i energię elektryczną) PROJEKT ZAŁOŻEŃ ZAŁOŻENIA DO PLANU PLANU PLAN ZAOPATRZENIA W MEDIA ENERGETYCZNE GMINA WÓJT (PREZYDENT, BURMISTRZ) Planowanie i organizacja zaopatrzenia w media energetyczne należy do zadań własnych gminy (Prawo energetyczne art. 18, ust. 1, pkt. 1) OPRACOWUJE: projekt założeń do PLANU (Prawo energetyczne art. 19, ust. 1-3) projekt PLANU (Prawo energetyczne art. 20, ust. 1) RADA GMINY UCHWALA: założenia do PLANU (Prawo energetyczne art. 19, ust. 8) PLAN art. 20, ust. 4) WOJE-WÓDZTWO SAMORZĄD WOJE-WÓDZKI OPINIUJE: projekt założeń do PLANU w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami w zakresie zgodności z polityką energetyczną państwa (Prawo energetyczne art. 19, ust. 5 ) UCZESTNICZY: W planowaniu zaopatrzenia w energię i paliwa na obszarze województwa BADA: zgodność z polityką energetyczną państwa (Prawo energetyczne art. 17) PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYCZNE SPORZĄDZA: * PLAN Rozwoju na obszarze swego działania * (Prawo energetyczne art. 16, ust. 1-5) w procesie opracowania projektu ZAŁOŻEŃ UDOSTĘPNIA: Plan Rozwoju i przedstawia propozycje niezbędne do opracowania projektu założeń do Planu (Prawo energetyczne art. 19, ust. 4) ZGŁASZA: wnioski, zastrzeżenia i uwagi (Prawo energetyczne art. 19, ust. 7) REALIZUJE I FINANSUJE: budowę sieci ujętej w Planie Rozwoju przedsiębiorstwa i projekcie założeń (Prawo energetyczne art. 7, ust. 5, 8) UWAGA: Jeżeli Plan Rozwoju nie zapewnia realizacji założeń do PLANU, o którym mowa w uchwale Rady Gminy, Wójt (Prezydent, Burmistrz) opracowuje projekt PLANU w opracowywaniu projektu PLANU zgłasza wnioski, zastrzeżenia i uwagi REALIZUJE I WSPÓŁFINANSUJE: budowę sieci na zasadach pozataryfowych, jeśli są spełnione warunki techniczne i ekonomiczne (art. 7, ust. 5) Gmina może zawierać umowy z przedsiębiorstwem (art. 20, ust. 5) Łódź, 28 03 2008

4. Uwarunkowania ekonomiczne rozwoju gazyfikacji gminy Polityka rozwoju gazyfikacji gmin winna być oparta na racjonalnych przesłankach, w tym na opłacalności, wynikającej z analizy ekonomicznej efektywności inwestycji. Ocenę opłacalności ustala się w wyniku realizacji profesjonalnej procedury analitycznej zawierającej metodykę UNIDO, uzupełnioną testami ryzyka inwestycyjnego i ekonomicznego. Czynniki wpływające na opłacalność: odległość gminy od systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego (wzrost nakładów na gazociąg przyłączeniowy zmniejsza opłacalność) zwartość i gęstość zabudowy mieszkaniowej ma wpływ na materiałochłonność budowy sieci (wzrost materiałochłonności zmniejsza opłacalność) wielkość zużycia – wysoki stopień gazyfikacji mieszkań i duży udział zużycia gazu na cele grzewcze (zasilanie kotłowni i przemysłu) sprzyja zwiększeniu opłacalności dostawy gazu Łódź, 28 03 2008

Najbardziej efektywne jest podłączenie nowych dużych odbiorców do istniejącej sieci dystrybucyjnej lub przy niewielkiej jej rozbudowie. W następnej kolejności opłacalności przyłączania do istniejącej sieci gazowej są odbiorcy z ogrzewaniem pomieszczeń. Intensyfikacja zużycia gazu na cele grzewcze u istniejących odbiorców zwiększa opłacalność dostawy gazu. Obecnie inwestycje przyłączenia nowych miejscowości, szczególnie do sieci przesyłowej wysokiego ciśnienia, obarczone są dużym stopniem ryzyka. W takim przypadku zgłoszenie wniosku o przyłączenie odbiorcy przemysłowego lub dużej kotłowni może mieć wpływ na opłacalność gazyfikacji i zwiększyć szansę na podłączenie miejscowości do sieci gazowej. Łódź, 28 03 2008

5. Przyłączanie odbiorców do sieci gazowej świadczenie usług przesyłowych, prowadzenie eksploatacji sieci, przestrzeganie standardów jakościowych obsługi odbiorców, kalkulację opłat przyłączeniowych i taryf regulują rozporządzenia wykonawcze Ministra Gospodarki. Przyłączenie odbiorców do sieci może nastąpić wówczas, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania energii, a żądający zawarcia umowy o przyłączenie spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru. Łódź, 28 03 2008

Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci gazowej: określenie warunków przyłączenia (złożenie wniosku o przyłączenie do sieci gazowej wraz z planem sytuacyjnym i oświadczeniem o posiadanym tytule prawnym do gazyfikowanej nieruchomości) zawarcie umowy o przyłączenie (złożenie wniosku o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej, zawarcie umowy, realizacja postanowień umowy przez podmiot i dostawcę gazu) zawarcie umowy kompleksowej sprzedaży i dostarczania paliwa gazowego uruchomienie dostawy gazu przestrzeganie standardów jakościowej obsługi odbiorców Łódź, 28 03 2008

6. Podstawy prawne finansowania inwestycji w gazownictwie Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych są obowiązane do zawarcia: umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług przesyłowych z odbiorcami lub podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru (art. 7, ust. 1). Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych są obowiązane zapewnić realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączeń podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w przepisach, o których mowa w art. 9 i 46, oraz w założeniach lub planach, o których mowa w art. 19 i 20. Łódź, 28 03 2008

Za przyłączenie do sieci przewidzianej w założeniach, o których mowa w art. 19, pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat za przyłączenie do sieci. Obowiązek realizacji inwestycji ciąży na przedsiębiorstwach energetycznych tylko wtedy, gdy spełnione są łącznie dwa warunki: jeżeli „istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru”, inwestycja ujęta jest w planie rozwoju przedsiębiorstwa energetycznego oraz w projekcie założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Gmina nie może domagać się finansowania przez przedsiębiorstwo gazownicze każdego przedsięwzięcia inwestycyjnego, wymagania te są zasadne tylko w odniesieniu do inwestycji, która spełnia warunki ekonomiczne i jest uwzględniona w planie rozwoju tego przedsiębiorstwa. Łódź, 28 03 2008

W takiej sytuacji odpowiedzialność ponoszą gminy. Nieuwzględnienie w planie rozwoju przedsiębiorstwa energetycznego, konkretnego zadania inwestycyjnego, które zamierza zrealizować gmina nakłada na nią obowiązek ujęcia tego przedsięwzięcia w projekcie planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe i określenia źródeł jego finansowania (art. 20 ustawy). W przypadku braku założeń, potencjalni odbiorcy nie będą mieli tyle trudności z przyłączeniem do sieci gazowej, ale będą musieli ponieść wyższe opłaty za przyłączenie. W takiej sytuacji odpowiedzialność ponoszą gminy. Zgodnie z wyrokiem Sądu Antymonopolowego z 10 stycznia 2005 r. (sygn. akt XVIII Ame 90/03), gdy gmina nie ma planu zaopatrzenia, za przyłączenie do sieci trzeba zapłacić według rzeczywistych kosztów budowy przyłącza, a nie według stawki ryczałtowej, określonej w taryfie przedsiębiorstwa energetycznego. Łódź, 28 03 2008

Brak wizji gospodarki energetycznej na terenie gminy utrudnia racjonalne planowanie ograniczonych środków przedsiębiorstw energetycznych na inwestycje sieciowe. Plan rozwoju przedsiębiorstwa gazowniczego i rozwój gazyfikacji w praktyce opiera się na działalności służb marketingowych przedsiębiorstwa i współpracy z mieszkańcami i firmami, zainteresowanymi przyłączeniem do sieci gazowej. Łódź, 28 03 2008

nie spełnia wymogów przepisów art. 19 ustawy Większość gminnych „Projektów założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe” nie spełnia wymogów przepisów art. 19 ustawy w odniesieniu do zaopatrzenia w gaz ziemny. Opracowania te zazwyczaj zawierają: opis istniejącej infrastruktury gazowniczej gminy zużycie gazu przez istniejących odbiorców prognozę zapotrzebowania na paliwo gazowe konkluzję, że przyłączanie odbiorców na obszarze gminy będzie się odbywało na zasadach określonych w Prawie energetycznym „Projekty założeń” zazwyczaj nie zawierają: docelowej rozbudowy (budowy) infrastruktury gazowniczej oceny ekonomicznej efektywności inwestycji Łódź, 28 03 2008

7. Ścieżka dojścia do realizacji gazyfikacji gminy Etapy planowania procedura planowania w gminie procedura planowania w przedsiębiorstwie energetycznym Łódź, 28 03 2008

faza negocjacji gminy z przedsiębiorstwem energetycznym Etapy realizacji faza negocjacji gminy z przedsiębiorstwem energetycznym faza zawierania umów przez gminy z przedsiębiorstwem energetycznym o wspólną realizację gazyfikacji faza projektowania sieci, powiązana z ustaleniem warunków przyłączenia odbiorców do sieci faza realizacyjna budowy, powiązana z zawieraniem umów z odbiorcami o przyłączenie do sieci i umów sprzedaży paliwa gazowego Łódź, 28 03 2008

Dziękuję za uwagę MOSD Sp. z o.o. ZG Łódź