Model funkcjonowania lokalnego partnerstwa na rzecz wzmocnienia aktywności zawodowej osób 50+ Zenon Wiśniewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYM JEST LOKALNE ORP? Wzorzec instytucji o charakterze obserwacyjnym,
Advertisements

Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
ZAŁOŻENIA WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY NA ROK 2010 W ZAKRESIE WDRAŻANIA DZIAŁAŃ ORAZ PO KL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Projekt 50 + doświadczenie. PARTNERSTWO 1. Caritas Polska - instytucja centralna Odpowiedzialna za koordynację 2. Agrotec Polska – firma prywatna Odpowiedzialna.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Sytuacja na rynku pracy
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
„Bierni czy aktywni. Sytuacja osób powyżej 45 roku życia na rynku pracy województwa warmińsko – mazurskiego” Prezentacja wyników badań zrealizowanych na.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej Informacja o stanie bezrobocia i formach jego przeciwdziałania na terenie powiatu suskiego za 2010r.
Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej Informacja o stanie bezrobocia i formach jego przeciwdziałania na terenie powiatu suskiego za okres 11 miesięcy.
Jak diagnozować zapotrzebowanie na kwalifikacje i umiejętności na rynku pracy Łukasz Arendt Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Mazowieckim Posiedzenie Powiatowej Rady Zatrudnienia w Grodzisku Maz. dn r. BEZROBOCIE W POWIECIE GRODZISKIM.
PRACUJĄCY WEDŁUG SEKTORÓW EKONOMICZNYCH I WŁASNOŚCI
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE - sytuacja na rynku pracy
1 Regionalny Program Przedsiębiorczy Pomorzanin Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI II współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Charakterystyka osób powyżej 50 roku życia zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Radziejowie w latach 2007 – 2009 Radziejów, 19 kwietnia 2010.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
mieszkańców pomorskiej wsi
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Kobiety na rynku pracy.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „PRACOWNIK 45+. PRZEŁAMYWANIE BARIER NA RYNKU PRACY”
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Model funkcjonowania lokalnego partnerstwa na rzecz wzmocnienia aktywności zawodowej osób 50+ Zenon Wiśniewski

Niska aktywność zawodowa osób starszych w Polsce W Polsce tylko co trzecia osoba w wieku powyżej 50 lat pracuje, a w Szwecji prawie 70%. Polacy obawiają się zmian reguł gry w prawie emerytalnym zmierzających do wydłużenia okresu pracy i starają się jak najwcześniej opuścić rynek pracy. Co więcej, nie wykazują też zainteresowania bodźcami zachęcającymi do dłuższej aktywności zawodowej. Najczęściej skargom na zmęczenie pracą zawodową towarzyszy przekonanie o presji pracodawców na przechodzenie osób starszych na emeryturę i o dyskryminacji ze względu na wiek. Można domniemywać, że zainteresowanie pracą wśród starszych osób niepracujących jest jeszcze niższe.

Wskaźnik aktywności zawodowej starszych w Europie Zachodniej (% osób w wieku 55-64) Źródło: Eurostat 3

Wskaźnik aktywności zawodowej starszych w Europie Środkowo-Wsch Wskaźnik aktywności zawodowej starszych w Europie Środkowo-Wsch. (% osób w wieku 55-64) Źródło: Eurostat 4

Wskaźnik zatrudnienia starszych (55-64) w Europie w 2008 r. Źródło: Eurostat 5

Powszechny wiek emerytalny mężczyzn i kobiet w wybranych krajach UE w 2008 r. Kraj M K Austria 65 60 Belgia 65 64 Dania 65 65 Finlandia 63-68 63-68 Francja 60 60 Grecja 65 65 Hiszpania 65 65 Holandia 65 65 Irlandia 65 65 Niemcy 65 65 Portugalia 65 65 Szwecja 61-65 61-65 Wielka Brytania 65 60 Włochy 58-65 58-65 6

Ludność w wieku produkcyjnym 2010 rok 1.333,4 tys. osób 2035 rok 1.105,4 tys. osób Spadek w 2035 roku o 233 tys. osób w stosunku do 2010 r. W latach 2011 – 2015 spadek będzie wynosił już 40,3 tys. osób Obecnie mamy ok. 140 tys. osób bezrobotnych (stopa bezrobocia 16,6%)

Starzenie się ludności w wieku produkcyjnym w województwie kujawsko-pomorskim w latach 1995-2035

Nasz region w przyszłości Biorąc pod uwagę przewidywany w przyszłości deficyt rąk do pracy w regionie kujawsko-pomorskim, należy uwzględnić konieczność aktywizacji zawodowej trzech grup osób starszych na rynku pracy: pracujących – zarządzanie wiekiem bezrobotnych – urzędy pracy i pracodawcy biernych zawodowo – urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej i pracodawcy

Postawy bezrobotnych W opinii pośredników pracy naszego województwa 50% bezrobotnych nie jest zainteresowanych pracą „ Do roboty? – w życiu!”. Pan przyszedł do PUP pod wpływem alkoholu. Brak motywacji do szukania pracy. Woli „wypić piwko z kolegami i pozbierać puszki”. Pracuje „na czarno” – będzie unikał legalnej pracy bo ma komornika (alimenty).

Zainteresowanie pracą zarobkową wśród osób niepracujących według płci Odpowiedź Liczba % Tak 291 33,6 Raczej tak 146 16,9 Raczej nie 87 10,0 Nie 315 36,4 Trudno powiedzieć 27 3,1 Ogółem 866 100,0

Miesięczne wynagrodzenie netto zachęcające do podjęcia pracy osoby nieaktywne zawodowo (%) Płaca netto w zł Ogółem w tym z wykształceniem zasadniczym zawodowym średnim zawodowym wyższym magisterskim Poniżej 800 12,1 14,7 5,1 801 – 1000 27,1 30,7 15,4 27,3 1001 – 1200 11,7 10,7 20,5 9,1 1201 – 1500 25,1 28,0 23,1 31,8 1501 – 2000 17,0 13,6 2001 – 2500 2,8 1,3 2,6 4,5 Powyżej 2500 4,0 12,8 Razem 100,0

Sytuacja na rynku pracy podstawą budowy strategii Wykorzystanie w regionie kujawsko-pomorskim sprawdzonych już w krajach wysoko rozwiniętych strategii zarządzania wiekiem nie będzie możliwe bez uwzględnienia specyfiki rynku pracy. Nie można bowiem bezpośrednio implementować rozwiązań z krajów, gdyż przedsiębiorstwa działają tam w innych uwarunkowaniach zewnętrznych. Co więcej, wypracowanie wspólnego modelu zarządzania wiekiem dla większej liczby organizacji nie jest ani możliwe, ani uzasadnione. Skomplikowane zależności zapewniają wysoką skuteczność strategii jedynie przy jej indywidualnym konstruowaniu i dostosowywaniu do zmieniającej się sytuacji na lokalnym rynku pracy.

Głównymi instytucjami, które dysponują informacjami o lokalnych rynkach pracy w regionie są: powiatowe urzędy pracy, Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu i Wojewódzki Urząd Statystyczny w Bydgoszczy.

Statystyka państwowa a zarządzanie wiekiem Należy podkreślić, że statystyka państwowa nie jest dostosowana do potrzeb zarządzania wiekiem w organizacjach i istnieje potrzeba budowy obserwatorium dla osób 50+ na lokalnych rynkach pracy, będącego jednocześnie platformą wymiany informacji między pracodawcami a pracownikami i instytucjami rynku pracy. W oficjalnych statystykach brakuje bowiem zdezagregowanych informacji o ludzi starszych według różnych przekrojów na lokalnych rynkach pracy. Szczególnie odczuwa się niedobór danych na temat niedostatków kwalifikacyjnych pracujących w wieku 50 lat i więcej.

Głównym celem tworzonej instytucji partnerstwa o specyfice obserwatorium rynku pracy (ORP) będzie wymiana informacji między instytucjami rynku a pracodawcami w celu wspierania strategii zarządzania wiekiem w organizacjach działających na terenie dwóch powiatów województwa kujawsko-pomorskiego. Tworzona instytucja będzie zarazem platformą komunikacji, jak również siecią współpracy instytucji rynku pracy i pracodawców. Dotychczas nie stworzono w Polsce wzorca instytucji partnerstwa o charakterze obserwatorium lokalnego rynku pracy ludzi starszych.

Interesariusze W skład ORP wchodzić będą przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych działających na terenie Grudziądza. Pracodawców będą reprezentowały firmy uczestniczące w projekcie, działające w różnych branżach. Podejmie się także intensywne działania w celu pozyskania przedsiębiorstw nie biorących udziału w projekcie.

Interesariusze partnerstwa Zaproponowane rozwiązanie będzie posiadało charakter innowacji społecznej i zmierzało do uzyskania efektów synergii wynikających ze współpracy czterech grup interesariuszy: - pracodawców i ich organizacji, jak np. Kujawsko-Pomorska Organizacja Pracodawców Lewiatan, Izba Handlowo-Przemysłowa w Toruniu, Grudziądzka Izba Gospodarcza; - związków zawodowych; - instytucji rynku pracy – PUP Grudziądz, WUP i instytucji szkoleniowych; - partnerów rynku pracy – organizacji pozarządowych.

Zadania ORP Ośrodek będzie centrum przepływu informacji dotyczących sytuacji osób 50+ na lokalnym rynku pracy. ORP będzie wspierało nawiązywanie i utrzymywanie współpracy instytucji działających na lokalnym rynku pracy na rzecz aktywizacji zawodowej osób starszych.

Zadania ORP Celem ośrodka będzie diagnozowanie potrzeb szkoleniowych pracowników 50+ na lokalnym rynku pracy. Monitorowanie oferty firm szkoleniowych w zakresie kształcenia ustawicznego dla generacji 50+.