POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązki i zadania poszczególnych osób funkcyjnych stałego dyżuru
Advertisements

AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
Żandarmeria Wojskowa jako wyspecjalizowany organ państwowy w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Administracja publiczna
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
ROLA I ZADANIA POLICJI.
POLICJA.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Przygotował Andrzej Potucha
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
ORGANIZATORZY IMPREZ wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego.
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
ORGAN administracji publicznej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Zakres obowiązywania kpa
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Gimnazjalista w świecie prawa
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA WITOLD DEFRATYKA SŁAWOMIR TROJANOWSKI GRUPA H BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE –STUDIA MAGISTERSKIE

POLICJA - DEFINICJA UMUNDUROWANA I UZBROJONA FORMACJA PRZEZNACZONA DO OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA LUDZI I MIENIA ORAZ DO UTRZYMYWANIA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO

PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA POLICJI USTAWA O POLICJI – z dnia 06 kwietnia 1990 roku

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra. Ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego wykorzystania

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym oraz współpraca w tym zakresie z organami państwowymi samorządowymi oraz społecznymi Wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA Nadzór nad strażami gminnymi / miejskim / oraz nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi. Współdziałanie z Policjami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi. Gromadzenie i przetwarzanie oraz przekazywanie informacji kryminalnej.

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA Administrowanie / utworzenie, eksploatacja oraz utrzymanie / systemem informacyjnym przy pomocy którego organy administracji rządowej i organy sprawiedliwości przekazują dane do SYSTEMU INFORMACYJNEGO SCHENGEN / SIS /.

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA 9. Na żądanie właściwego wójta / burmistrza, prezydenta miasta / lub starosty właściwy komendant przywraca stan zgodny z porządkiem prawnym, podejmuje działania zapobiegające naruszaniu prawa lub zmierzające do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

PODSTAWOWE ZADANIA POLICJI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA Komentarz: za treść opisanego uprzednio żądania odpowiedzialność ponoszą wyłącznie wójt / burmistrz, prezydent miasta / lub starosta

POLICJA – ORGANIZACJA BEZPIECZEŃSTWA KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI – centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego. KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI - organ administracji rządowej właściwym w sprawach gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej

POLICJA – ORGANIZACJA BEZPIECZEŃSTWA Na terenie województwa organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego jest: WOJEWODA który zadania te wykonuje przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji albo

POLICJA – ORGANIZACJA BEZPIECZEŃSTWA Samodzielnie KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI ale tylko w sprawach wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych , dochodzeniowo – śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń; wydawania indywidualnych aktów administracyjnych.

POLICJA – WYBRANE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI W razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra właściwego do spraw wewnętrznych może zarządzić użycie uzbrojonych oddziałów lub pododdziałów Policji w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego lub przywrócenia porządku publicznego.

POLICJA – WYBRANE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI W przypadkach niecierpiących zwłoki decyzję taką podejmuje Minister do spraw wewnętrznych informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.

POLICJA – WYBRANE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI Jeżeli Policja nie daje rady może dostać pomoc: od oddziałów Sił Zbrojnych na podstawie postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej / Ministra Obrony Narodowej w przypadkach niecierpiących zwłoki /; od żołnierzy Żandarmerii Wojskowej na podstawie zarządzenia Prezesa Rady Ministrów / na wniosek Ministra właściwego do spraw wewnętrznych uzgodnionego z MON /

POLICJA – WYBRANE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI Funkcjonariuszy straży granicznej na zarządzenie Ministra właściwego do spraw wewnętrznych

POLICJA – WYBRANE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI Imprezy masowe Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w tej ustawie i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach.

POLICJA W STRATEGI BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO Nadrzędnym celem działań Policji jest służba społeczeństwu poprzez: Skuteczną ochronę bezpieczeństwa ludzi, mienia oraz utrzymywanie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zapobieganie przestępstwom i zjawiskom kryminogennym w tym o charakterze transgranicznym. Współdziałanie z innymi służbami i inspekcjami krajowymi oraz policjami innych państw i organizacjami międzynarodowymi. Przygotowywanie do szerszego wsparcia misji realizowanych przez inne podmioty państwowe i pozarządowe, a także Siły Zbrojne RP.

POLICJA W STRATEGI BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO Wsparcie Policji w zwalczaniu przestępstw powinno być nie tylko troską Policji ale i innych służb i resortów. Działania Policji powinny być wspierane przez inicjatywy obywatelskie, programy poprawy bezpieczeństwa obywateli realizowane na szczeblu samorządowym, zwłaszcza w zakresie edukacji i profilaktyki, we współdziałaniu z innymi służbami państwowymi działającymi w sferze bezpieczeństwa publicznego.

POLICJA CZASIE WOJNY POKOJU I OGŁOSZENIA MOBILIZACJI Osobom, które stosownie do przepisów o powszechnym obowiązku obrony odbywają ćwiczenia w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych na podstawie przydziałów organizacyjno mobilizacyjnych, przysługują w zakresie przydzielonych im zadań uprawnienia policjantów określone w art. 15, 16 i 17 Ustawy o Policji

POLICJA CZASIE WOJNY POKOJU I OGŁOSZENIA MOBILIZACJI W razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny Policja może być objęta militaryzacją, o której mowa w art. 174 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.10)). Policjanci pozostający w stosunku służbowym w chwili ogłoszenia mobilizacji lub wybuchu wojny, stają się z mocy prawa policjantami pełniącymi służbę w czasie wojny i pozostają w tej służbie do czasu zwolnienia.

POLICJA CZASIE WOJNY POKOJU I OGŁOSZENIA MOBILIZACJI Policja może być wykorzystana do doręczenia kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz w razie mobilizacji. Policja jest jednostką organizacyjną wykonującą zadania na potrzeby obrony państwa.

POLICJA A STAN WYJĄTKOWY Właściwy organ Policji może wnosić do Wojewody o wszczęcie postępowania w sprawie odosobnienia, Policja może wzywać i przeprowadzać rozmowy ostrzegawcze. Komendant Wojewódzki właściwy wykonuje decyzje Wojewody o odosobnieniu.

DZIĘKUJEMY