Opracowała Izabela Suckiel Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Opracowała Izabela Suckiel Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie Podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania nowego nadzoru pedagogicznego Opracowała Izabela Suckiel Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie

GŁÓWNE ZMIANY Sześciolatki w szkole Nowa podstawa programowa Nowe ramowe plany nauczania Godziny „kartowe” Ewaluacja

Jak podsumować rok szkolny? § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Art. 40. 7 Ustawy o systemie oświaty: Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

NADZÓR PEDAGOGICZNY PROWADZONY JEST NA PODSTAWIE: Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2 grudnia 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) - określa co podlega nadzorowi Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324) – określa formy nadzoru

kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa (…). Dyrektor szkoły lub placówki publicznej w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki; kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa (…). wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań (…)

PLAN NADZORU DYREKTORA SZKOŁY ZAWIERA W SZCZEGÓLNOŚCI: cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram; tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.

Art. 33. 2 Ustawy o systemie oświaty Nadzorowi podlega w szczególności: zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami, realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki, przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Opracowujemy i przedstawiamy wyniki i wnioski dotyczące: Ewaluacji Kontroli Wspomagania nauczycieli oraz wszystkich zadań realizowanych w ramach tych działań,

a także informacje dotyczące: Oddziału przedszkolnego (diagnozy pedagogiczne, pięciolatki) – jeśli funkcjonuje w szkole Sześciolatków w klasach pierwszych – jeśli były. Wdrażania nowej podstawy programowej. Realizacji tzw. „limitów” godzin Wyników prowadzonych badań wyników nauczania, Realizacji godzin „kartowych” Działalności wychowawczej i profilaktycznej Awansu zawodowego nauczycieli Innych spraw uznanych przez dyrektora za ważne.

Ewaluacja Ewaluacja– praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce; Czego dotyczyła? Jaki był jej cel? Jakie w związku z tym podjęto działania? Jakie otrzymano wyniki? Jakie sformułowano wnioski?

Wnioski dotyczące procesu ewaluacji Czy trafnie wybraliśmy temat (zakres) ewaluacji? Czy radzimy sobie z organizacją i prowadzeniem ewaluacji? Czy i jakie pojawiły się trudności?

Co może podlegać ewaluacji? Wymagania opisane w załączniku Fragmenty tych wymagań Inne zagadnienia uznane za istotne Opracowała Izabela Suckiel 12

Ewaluacja zewnętrza i wewnętrzna Ewaluatorzy zewnętrzni nic nie wiedzą o naszej szkole. Chcą zebrać wszystkie możliwe informacje, aby właściwie określić poziom spełniania wymagań. Ewaluatorzy wewnętrzni wiedzą o swojej szkole bardzo dużo. Ewaluacji wewnętrznej poddajemy tylko te działania, w przypadku których nie mamy wiedzy: jak są realizowane, jakie są efekty? Opracowała Izabela Suckiel Opracowała Izabela Suckiel 13

WYMAGANIE 1.4. Respektowane są normy społeczne Poziom D Uczniowie czują się w szkole lub placówce bezpiecznie i wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. W szkole lub placówce diagnozuje się zachowania uczniów. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Poziom B Uczniowie prezentują właściwe zachowania. W szkole lub placówce analizuje się podejmowane działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań, ocenia się ich skuteczność oraz modyfikuje w razie potrzeb, uwzględniając inicjatywy uczniów. Opracowała Izabela Suckiel

Zanim sformułujemy pytania badawcze Co chcemy poddać ewaluacji? Co w danym zakresie robimy? Na czym polega realizacja? Jakie są założenia? Jakie mamy cele? Co wobec tego chcemy zbadać?

Ewaluacja promocji szkoły Co robimy? Mamy stronę internetową Organizujemy dzień otwarty Wydajemy gazetkę (ulotki) Współpracujemy z lokalną gazetą (telewizją) Opracowała Izabela Suckiel 16

Co wobec tego chcemy zbadać? Jakie działania promocyjne są w szkole podejmowane? Jakie są opinie uczniów i rodziców o stronie internetowej? Jaka jest wiedza środowiska na temat osiągnięć szkoły? Jak jest skuteczność działań promocyjnych? W jaki sposób postrzegana jest szkoła w środowisku? Opracowała Izabela Suckiel 17

Po co chcemy to badać? Jaki jest cel tej ewaluacji? Ocena efektywności działań promocyjnych. Doskonalenie działań promocyjnych

Ewaluacja programu przeciwdziałania przemocy Na czym polegał, czego dotyczył program? Program zakładał organizację…… W ramach realizacji programu nauczyciele prowadzili…… Celem programu było……. Opracowała Izabela Suckiel 19

Co w związku z tym chcemy zbadać? Jak przebiegała realizacja zadań zawartych w „Programie przeciwdziałania przemocy”? Czy wszystko zostało zrealizowane? Jakie efekty przyniosło wdrożenie programu? Opracowała Izabela Suckiel 20

Po co chcemy to badać? Jaki jest cel tej ewaluacji? Ocena skuteczności realizowanego programu. Podniesienie poczucia bezpieczeństwa w szkole.

Jakie metody i techniki mamy zastosować? Typowe metody badawcze: ankieta, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów Nieformalne metody: wirujące plakaty, metaplan, dyskusje kierowane inne Opracowała Izabela Suckiel 22

Kiedy uzyskane informacje uznamy za rzetelne? jeśli pochodzą z różnych źródeł - liczba i różnorodność źródeł, jeśli próba badawcza jest odpowiednio dobrana – wiarygodność statystyczna, jeśli źródła informacji są trafnie dobrane – trafność doboru źródeł informacji, jeśli pytania badawcze są właściwie sformułowane – trafność pytań badawczych, jeśli zbieranie informacji odbywa się zgodnie z procedurami – przestrzeganie procedur, jeśli poparte są dowodami (dokumenty, cytaty, itp.) – udokumentowane,

Wnioski dotyczące ewaluacji Czy trafnie wybraliśmy temat (zakres) ewaluacji? Czy radzimy sobie z organizacją i prowadzeniem ewaluacji? Czy i jakie pojawiły się trudności? Czy pozyskane w wyniku ewaluacji informacje są dla nas użyteczne? Czy jest potrzeba doskonalenia umiejętności prowadzenia ewaluacji?

Kontrole Kontrola – działanie w celu oceny stanu przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; Czego dotyczyły? Jakie są wyniki i wnioski?

Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej Zalecane warunki i sposoby realizacji

Wnioski z nadzoru: Czy nauczyciele znają i realizują nową podstawę programową? Czy znają i stosują zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej? Czy w klasie I funkcjonował okres adaptacji? Z jakim skutkiem? Czy w edukacji matematycznej dominującą formą zajęć były zabawy, gry i sytuacje zadaniowe?

Czy dla dzieci klas I organizowane były również pozalekcyjnych form nauki języka obcego nowożytnego, np. zajęć w szkolnym klubie, spotkań czytelniczych w bibliotece, seansów filmowych w świetlicy szkolnej itp.? Czy na języku polskim w gimnazjum wykorzystywane były metody aktywizujące, np. dyskusja i debata, drama, projekt edukacyjny, happening? Czy lekcje historii były prowadzone z wykorzystaniem tekstów kultury: piśmiennictwa, nagrań muzycznych, ikonografii, filmoteki, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku kultury polskiej oraz własnego regionu.

Czy na lekcjach geografii nastąpiło odejście od dominacji geografii ogólnej: fizycznej i społeczno-ekonomicznej, na rzecz geografii regionalnej (łatwiejszej i bardziej interesującej dla ucznia na tym etapie edukacyjnym)? Czy na lekcjach fizyki nauczyciel, zgodnie z zalecanymi sposobami realizacji, nie wymagał ścisłych definicji wielkości fizycznych, kładąc nacisk na ich intuicyjne zrozumienie i poprawne posługiwanie się nimi. Wielkości wektorowe ilustrował graficznie, nie wprowadzając definicji wektora?

Czy po roku pracy w oparciu o nową podstawę programową istnieje potrzeba doskonalenia umiejętności nauczycieli w zakresie aktywizujących metod nauczania, indywidualizacji pracy, itd.?

Art. 22a. Ustawy o Systemie Oświaty Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Wnioski z nadzoru: Czy realizowane przez nauczycieli programy dały możliwość realizacji podstawy programowej i kształcenie określonych umiejętności? Czy istnieje potrzeba zmiany lub modyfikacji programów?

Inne rozporządzenia, które mogą być podstawą analizy nadzoru Rozporządzenie MEN z 19.02.2002 w sprawie prowadzenia dokumentacji(…) z późniejszymi zmianami, Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie MEN z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. Konwencja o Prawach Dziecka

Wspomaganie Wspomaganie – działania mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków. Jakie działania podejmowano w ramach wspomagania nauczycieli? Jakie były szkolenia? Czego dotyczyły? Jakie są efekty?

Inne wnioski Jak wygląda realizacja tzw. „limitów godzin”? Jak przebiegała realizacja „godzin kartowych”? Jak funkcjonowały sześciolatki w szkole? Jakie są efekty pracy wychowawczej?

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Czy przeprowadzono planowane kontrole?, ile ich było?, czego dotyczyły?, Ile było szkoleniowych rad pedagogicznych?, na jaki temat?, Co monitorowano?, w jaki sposób?, Ile było obserwacji?, na jaki temat?

Czemu to służy? Jakich efektów się spodziewamy? Zadanie Sposób realizacji Termin Kontrola prowadzenia przez nauczycieli dokumentacji szkolnej Analiza dzienników lekcyjnych Raz w miesiącu Czemu to służy? Jakich efektów się spodziewamy? Oczekujemy, że dokumentacja będzie prowadzona zgodnie z prawem, systematycznie i starannie. Po co? Aby wychowawcy (nauczyciele) reagowali na nieobecności uczniów Aby motywować nauczyciela do systematycznego oceniania uczniów

Sprawdzamy, czy nauczyciel realizuje podstawę programową. Zadanie Sposób realizacji Termin Monitorowanie realizacji podstawy programowej Obserwacja zajęć wg planu obserwacji Czemu to służy? Sprawdzamy, czy nauczyciel realizuje podstawę programową. Poznamy co uczeń potrafi, a nad czym musi jeszcze pracować? Po co? Aby podnosić efekty kształcenia.

Przy takim podejściu do planowania nadzoru, obok sprawozdania z realizacji zadań, pojawi się również ocena skuteczności i efektywności nadzoru

Zadanie Sposób realizacji Termin Kontrola prowadzenia przez nauczycieli dokumentacji przedszkolnej Analiza dzienników lekcyjnych Raz w miesiącu Czemu to służy? Jakich efektów się spodziewamy? Oczekujemy, że dokumentacja będzie prowadzona zgodnie z prawem, systematycznie i starannie Po co? Aby wychowawcy (nauczyciele) reagowali na nieobecności uczniów Aby motywować nauczyciela do systematycznego oceniania uczniów W związku z tym, czy nasz nadzór był skuteczny? Czy prowadzona w ramach nadzoru kontrola przyczyniła się do systematyczności oceniania? Czy prowadzona w ramach nadzoru kontrola przyczyniła się do szybszego i efektywniejszego reagowania wychowawców na nieobecności uczniów?

Sprawdzamy, czy nauczyciel realizuje podstawę programową. Zadanie Sposób realizacji Termin Monitorowanie realizacji podstawy programowej Obserwacja zajęć wg planu obserwacji Czemu to służy? Sprawdzamy, czy nauczyciel realizuje podstawę programową. Poznamy co uczeń potrafi, a nad czym musi jeszcze pracować? Po co? Aby podnosić efekty kształcenia. Czy prowadzony przez nas nadzór był skuteczny? Czy prowadzone w ramach nadzoru pedagogicznego obserwacje przyczyniły się do efektywniejszej realizacji przez nauczycieli podstawy programowej? Czy prowadzone w ramach nadzoru pedagogicznego obserwacje przyczyniły się do podniesienia efektów kształcenia?

Pamiętajmy! Ważne jest, czy i które zadania nadzoru pedagogicznego zostały zrealizowane?, ale również Czy i w jakim stopniu realizacja tych zadań przyniosła zakładane efekty? Czy i na ile nadzór był skuteczny? Nadzór jest skuteczny, jeśli podejmowane w ramach nadzoru działania prowadzą do osiągnięcia zakładanych celów

CELE NADZORU WEWNĘTRZNEGO (Na podstawie uzasadnienia do rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym) Poprawa pracy szkoły lub placówki Podnoszenie jakości działalności edukacyjnej szkoły lub placówki Wspomaganie rozwoju nauczycieli

Działania dyrektora podejmowane w ramach pełnionego nadzoru Kontroluje………. Monitoruje……… Obserwuje…….. Ocenia ……… Analizuje ………. Zatwierdza….. Planuje……… Wspiera, inspiruje……….. Co?, kogo?, w jakim zakresie?, w jaki sposób?, kiedy? a przede wszystkim w jakim celu? i na ile skutecznie?

Zapowiadane zmiany

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJINARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJINARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Minimalną i maksymalna liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić: 1) w szkole (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8, 2) w szkole (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących - od 6 do 10, 3) w szkole (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12, 4) w szkole (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8 5) w szkole (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4. 6) w szkole (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie - od 10 do 16

Arkusz organizacji szkoły jest opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący przedszkole do dnia 15 maja danego roku. W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Statut szkoły ma określać zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły lub zasady noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju. W ramowych statutach wprowadzono przepis regulujący działalność ZESPOŁU, złożonego z nauczycieli i specjalistów, który będzie rozpoznawał problemy ucznia, a także określał formy i sposoby udzielania mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zespół będzie realizował zadania, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Dodatkowo w szkole podstawowej: Projekt dopuszcza organizację nauczania części zajęć edukacyjnych w grupach międzyklasowych na tym samym etapie edukacyjnym, a także połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym i zajęć prowadzonych w klasie pierwszej. Wprowadzono możliwość organizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych dla uczniów klas I-III w czasie ferii letnich i zimowych.

Dodatkowo w gimnazjum: Pojawia się wymóg określenia sposobu i kryteriów oceny projektu edukacyjnego, Wprowadzono możliwość określenia przypadków w których dyrektor gimnazjum może kierować ucznia do szkoły dla dorosłych. Projekt umożliwia dyrektorowi gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia i po uzyskaniu zgody rodziców, przyjęcie go do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. W związku z tym nie będzie koniczności podejmowania w tym zakresie uchwały rady pedagogicznej.

Dodatkowo w liceum: Dodano przepis umożliwiający organizowanie świetlicy dla uczniów, którzy musza dłużej przebywać w szkole.

Dodatkowo w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe: określono możliwość tworzenia w technikach oddziałów dwujęzycznych dopuszczono możliwość tworzenia w technikach oddziałów sportowych rozszerzono przepis o sformułowanie dotyczące opracowania i uzgodnienia, w zależności od potrzeb, szczegółowej organizacji praktycznej nauki zawodu z pracodawcami, centrami kształcenia ustawicznego, centrami kształcenia praktycznego i innymi podmiotami gospodarczymi.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114) wprowadzenie obowiązku oceny dojrzałości szkolnej dziecka w wieku przedszkolnym, w tym gotowości do podjęcia nauki w szkole, w szkole podstawowej obowiązek oceny ryzyka wystąpienia u dziecka specyficznych trudności w uczeniu się indywidualizacja pracy z każdym uczniem, zarówno w ramach obowiązkowych, jak i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

funkcjonowanie w przedszkolach i szkołach Zespołu ds funkcjonowanie w przedszkolach i szkołach Zespołu ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych prowadzenie dla każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych Karty Potrzeb i Świadczeń wyeliminowanie klas wyrównawczych (godziny wynikające z art. 42 Karty Nauczyciela są przeznaczone m. in. na zwiększanie szans edukacyjnych. Nowe technologie, nowe pomoce dydaktyczne stwarzają nowe możliwości pracy z dziećmi. Umożliwiają to także zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze).

Rozporządzenie w sprawie oceniania dookreślenie pojęcia „specyficzne trudności w uczeniu się”, zobowiązanie nauczyciela do indywidualizacji działań pedagogicznych, zarówno na obowiązkowych, jaki i na dodatkowych zajęciach edukacyjnych, pozostawienie na poziomie szkoły decyzji w zakresie promowania bądź pozostawienia w tej samej klasie ucznia I etapu edukacyjnego, bez konieczności uzyskania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,

zwolnienie ucznia z afazją z nauki drugiego obowiązkowego języka obcego, zwiększenie kompetencji szkoły w zakresie dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, przedłużenie terminu ważności opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się na wszystkie lata nauki szkolnej, wprowadzenie dla uczniów gimnazjum obowiązku realizacji projektu edukacyjnego,

wskazanie informacji, jakie powinna zawierać roczna ocena klasyfikacyjna w klasach I-III szkoły podstawowej, doprecyzowanie informacji dotyczących przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, określenie terminu, w jakim należy przeprowadzić sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia - dotyczy sprawdzianu przeprowadzanego w przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny,

rozszerzenie na szkołę ponadgimnazjalną możliwości promowania jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, rezygnacja z obligatoryjnego niepromowania lub nieukończenia szkoły przez ucznia, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono ocenę naganną zachowania.

Uwaga! To są projekty! Czekamy na ostateczne wersje rozporządzeń!

Dziękuję za uwagę Izabela Suckiel