wprowadzenie
Treść zajęć 1. Sprawy organizacyjne 2. Definicje rozwoju, rozwoju lokalnego, regionu; 3. Cele rozwoju regionalnego i lokalnego.
Organizacja zajęć Prowadzący: dr Zofia Sawicka (Zakład Jakości Zarządzania) Terminy: 08.06, 09.06, 15.06, 16.06, godz – 10.00; – Dyżur: poniedziałki godz , sala B 407 Zaliczenie zajęć: praca pisemna na 3 – 5 stron maszynopisu. Do oddania najpóźniej (ostatnie zajęcia) w wersji drukowanej. Wyniki (najpóźniej) (poniedziałek) godz. 20, na mojej stronie.
Tematy prac 1. Czynniki warunkujące rozwój Twojej (lub wybranej) gminy lub regionu – analiza SWOT; 2. Najważniejsze plany strategiczne Twojej (lub wybranej) gminy lub regionu (wybór maksymalnie 5 działań); 3. Opis i ocena działań (maksymalnie 3) podejmowanych w Twoje (lub wybranej) gminie w latach 2007 – 2012, które były współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. 4. Opis najciekawszych działań (maksymalnie 5) realizowanych w ramach programu Leader w Twojej (lub wybranej) gminie.
Zasady pisania prac 1. Około 5 zdań teorii – wprowadzenia; 2. Korzystamy z materiałów (wikipedia, strategia rozwoju, dokumenty UE) i podajemy źródło; 3. Uwaga: w dokumentach (np. strategicznych) województw czy gmin mogą być bzdury; 4. Przynajmniej ¼ pracy musi opisywać opinię autora na temat przedstawionych zagadnień. Taka opinia musi być: Krytyczna; Samodzielna; Uzasadniona – logiczna.
Układ pracy Teoria opis ocena źródła
Ocenianie prac Umiejętny dobór materiałów do analizy (0-2 punkty); Wykazanie się wiedzą dotyczącą analizowanych zagadnień (0-3 punkty); Umiejętność krytycznego myślenia (0-3 punkty); Kreatywność – proponowanie rozwiązań (0-3 punkty); Logiczny układ pracy (0-2 punkty); Poziom edytorski (prawidłowe podanie źródeł) (0-2 punkty). 14 – 15 bardzo dobry 12 – 13 dobry plus dobry 9 – 10 dostateczny plus dostateczny niedostateczny
rozwój osobowość, firma, kraj, region, związek, konflikt, dziecko Zmiana na lepsze; Trwały wzrost (jakościowy i ilościowy); Długotrwały charakter; Wielowymiarowość.
Gmina Powiat Województwo Państwo Podział zadań
Geneza pomocniczości Większe zaangażowanie mieszkańców; Lepsza kontrola; Złe doświadczenia z centralnym planowaniem; Dobre doświadczenia z samorządnością w ogóle.
Rozwój lokalny Do ogarnięcia przez „normalnego mieszkańca”; Dotyczy miejsca zamieszkania; Teoretycznie też powiat, praktycznie: gmina, dzielnica Gmina – podstawowa jednostka samorządu terytorialnego – wykonuje wszystkie zadania nie zastrzeżone dla innych szczebli samorządu terytorialnego.
Specyfika rozwoju lokalnego Rozciągnięcie procesu w czasie; Społeczny charakter; Różne interesy.
Region (definicja teoretyczna) Obszar podobnie ukształtowanego terenu pod względem cech naturalnego krajobrazu oraz klimatu, wspólnej historii i tradycji, który jest wyraźnie geograficznie wydzielony z większego terytorium. [Heller, 1998].
Region (w praktyce) Zgodność z podziałem administracyjnym – możliwość zbierania danych; Podobny poziom rozwoju : Zbliżone potrzeby rozwojowe; Odpowiednia siła inwestycyjna; Zbliżony poziom życia The Nomenclature of Territorial Units for Statistics (Nomenklatura Jednostek Terytorialnych dla celów statystycznych)
NTS 1
NTS 2
Cele rozwoju regionalnego i lokalnego 1. Ludzie; 2. Środowisko; 3. Gospodarka.
Ludzie Jakość życia: Długie, zdrowe i twórcze życie; Eliminacja ubóstwa; Ograniczenie nierówności społecznych; Produktywne zatrudnienie; Integracja społeczna. Wolność – możliwość wyboru; Wykształcenie – kreatywność i innowacyjność; Kontakty z otoczeniem.
Wolność wg. A. Sena Swobody polityczne; Warunki ekonomiczne; Możliwości społeczne; Jawność; Zabezpieczenie społeczne – edukacja i ochrona zdrowia
Środowisko – główne problemy Ograniczenie obszarów biologicznie czynnych; Skażenie wody, gleby, powietrza; Zmiany klimatyczne; Coraz większe obiekty infrastruktury. Ciągłe napięcie między wzrostem gospodarczym, wzrostem konsumpcji a wymogami środowiska.
Rozwój zrównoważony Zaspakajanie potrzeb współczesnego człowieka, bez ograniczenia zaspakajania ich przez przyszłe pokolenia. Równowaga między sferami: Środowisko; Gospodarka; Ludzie.
Sposoby realizacji Agenda 21 (niektóre rozwiązania): Promowanie zrównoważonych systemów transportowych; Odnawialne źródła energii; Racjonalna gospodarka surowcami i opadami (nadmierne zużycie); Partycypacja społeczna; Wspierania rozwoju gospodarczego; Ochrona dziedzictwa kulturowego.
Rozwój gospodarczy (modele) Integracja pozioma – geograficzne skupienie podobnych firm; Dezintegracja pozioma – koncentracja firm niewspółdziałających ze sobą; Jedna duża firma i dużo małych.
Cechy rozwoju gospodarczego (dziś) Rosnące znaczenie innowacji i technologii, coraz mniejsze znaczenie infrastruktury materialnej; Rosnące znaczenie instytucji wsparcia biznesu; Globalny rynek; Międzynarodowa integracja; Ekologia; Gospodarka oparta na wiedzy.