TŁO 3 „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MERYTORYCZNY ASPEKT PRACY SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
Platforma e-learningowa
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE SIECI DYREKTORÓW POWIATU ŚWIDNICKIEGO Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Prezentacja efektów projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” (pierwszy etap realizacji) Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Projekt „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych”
Człowiek- najlepsza inwestycja Tytuł projektu: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim Nr projektu: UDA-POKL /12-00.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Zapis prezentacji:

TŁO 3 „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim”

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Pilotaż projektu systemowego ORE „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” Projekt realizowany przez Powiat Lubelski w okresie od do

3 Grupy docelowe – odbiorcy wsparcia Przedszkola: 3 Szkoły podstawowe: 48 Gimnazja: 19 Szkoły Ponadgimnazjalne: 13 (5 LO, 7 T, 1 ZSZ) Nauczyciele: 1109, w tym: Dyrektorzy: 63 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Pozapedagogiczne obowiązki dyrektora szkoły 2. Jak wspierać dziecko w uczeniu się matematyki? 3. Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? 4. Nauczyciele pracują zespołowo Sieci w powiecie lubelskim

ENTUZJAZM Specjalista ds. wdrażania projektu rzeczywistość

Pierwsze kroki

Plan? Harmonogram? ?

Wrzesień / październik 2013 r. Grudzień 2013 r. Luty 2014 r.

Kto tworzy sieć? Etapy kształceniaLiczba szkół w projekcie Liczba dyrektorów w sieci przedszkola31 szkoły podstawowe4822 gimnazja196 szkoły ponadgimnazjalne 133

Kontrakt Logujemy się na portalu internetowym minimum 2 razy w tygodniu Przychodzimy na spotkania robocze Mówimy o swoich oczekiwaniach i uczestniczymy w przygotowaniu spotkań z ekspertami Dzielimy się własnymi materiałami, wiedzą, umiejętnościami, rozwiązaniami Przyjmujemy zasadę: aby coś wziąć trzeba najpierw włożyć Zgłaszamy wszelkie uwagi do koordynatora sieci Mówimy do siebie po imieniu Podpisujemy wszystko co umieszczamy w sieci

Rok 2013 / osób (24 dyr. ; 2 wicedyr.; 1 po) Rok 2014 / 2015 – 32 osoby („otwarcie sieci” – 5 dyr.)

Harmonogram spotkań 1 rok (2013/14) (wyjazd) rok (2014/15) (wyjazd)

MATERIAŁY ORE DIAGNOZA BIEŻĄCE POTRZEBY UCZESTNIKÓW Tematyka

Plan nr 1 – przed diagnozą potrzeb 1.DYREKTOR JAKO PRAWODAWCA 2.Dyrektor jako pracodawca 3.DYREKTOR JAKO ZARZĄDCA NIERUCHOMOŚCI 4.Dyrektor jako zarządzający budżetem 5.DYREKTOR JAKO ORGANIZATOR BHP

Plan nr 2 – po diagnozie potrzeb 1.POZAPEDAGOGICZNE OBOWIĄZKI DYREKTORA SZKOŁY 2.Dyrektor jako prawodawca 3.DYREKTOR JAKO PRACODAWCA 4.Public relations w pracy dyrektora szkoły 5.B UDOWANIE WIZERUNKU SZKOŁY, WSPÓŁPRACA Z MEDIAMI.

Plan na rok szk / Szkoła jako zakład pracy 2.Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej 3. Kontrola zarządcza jako system zarządzania placówką oświatową 4. Procedury i instrukcje w placówce oświatowej 5. Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole

Treść jednego spotkania Dyrektor jako prawodawca Spotkanie z ekspertem – specjalistą od prawa oświatowego: co to jest technika prawodawcza? rodzaje dokumentów prawa wewnątrzszkolnego: uchwały rady pedagogicznej, decyzje i zarządzenia dyrektora szkoły różnica pomiędzy decyzją a zarządzeniem. Warsztaty prowadzone przez eksperta (temat warsztatów zostanie uzgodniony na forum internetowym), np. jak wprowadzać zmiany do statutu szkoły? jak zgodnie z techniką prawodawczą przygotować decyzję dyrektora czy zarządzenie w dowolnej sprawie? Omówienie warsztatów

Pomiędzy spotkaniami sieć działa na platformie Uczestnicy sieci: Dyskutują i wymieniają informacje o tym, co działo się podczas spotkania. Wspólnie tworzą rozwiązania. Publikują efekty pracy. Dzielą się zasobami (coś dają, coś biorą).

Aktywność na platformie cyfrowej Minimum 2 x w tygodniu

Działania podejmowane w sieci Spotkania z ekspertem (7) Wyjazd integracyjny Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na platformie internetowej Publikowanie materiałów własnych i przygotowanych przez ekspertów Kontakty bieżące: e; tel.; indywidualne i przez koordynatora; szukanie odpowiedzi na trudne pytania (forum) „wartość dodana” – więź, atmosfera, potencjał grupy i ludzi

Motywacja uczestnik ó w do pracy w sieci

Zidentyfikowane sukcesy i wyzwania Założenia dotyczące pracy na platformie zostały zrealizowane w stopniu zadowalającym. Część uczestników logowała się na platformie regularnie i uczestniczyła w dyskusjach i wymianie doświadczeń. Część logowała się na platformie rzadko, a tylko połowa uaktywniła się tworząc na forum posty, uczestnicząc w dyskusji i przesyłając materiały do publikacji. Część tylko przeglądała umieszczone na platformie wpisy. Mimo to średni wskaźnik logowań (1,26 na tydzień) jest zadowalający. Fragment sprawozdania za 1 rok

Sukcesy w liczbach ilość logowań (do 30.06) – 990 ilość zamieszczonych materiałów – 18 aktywność uczestników: - średnia ilość logowań na 1 uczestnika - 36,67 -średnia ilość logowań na 1 uczestnika w tygodniu - 1,26 -liczba wątków na forum – 24 - liczba wiadomości w grupach i na forach – 99 liczba osób tworzących posty – 14 + koordynator liczba wiadomości w Moje wiadomości: odebranych – 34; wysłanych - 34 (większość z opcją Re)

Sukcesy sieci Dyskusje na forum? To, że wszyscy się rozpoznajemy? Dobra atmosfera w grupie podczas spotkań? Nowe zgłoszenia do sieci?

Efekty Obserwowane efekty działań sieci (dla uczestnik ó w sieci, zmiany, kt ó re zaszły w szkołach w związku z działaniami podejmowanymi przez uczestnik ó w sieci

Praca na platformie Ocena przed uzyskaniem informacji zwrotnej od uczestników.

Ocena uczestników sieci Uczestnicy sieci w ankiecie końcowej ocenili wartość pracy na platformie internetowej następująco(1- nisko; 5 wysoko): 1– 1os. 2 – 6 os. 3 – 1 os. 4 – 7 os. 5 – 3 os.

Korzyści

Mapa korzyści

KORZYŚCI OSOBISTE Możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami Poszerzenie bibliografii Udział w szkoleniach z ekspertami i poszerzenie wiedzy Analiza przykładów dobrych praktyk Wzmocnienie samooceny i świadomości w prawidłowym wykonywaniu obowiązków zawodowych Uaktualnienie wiedzy zakresu prawa oświatowego

WZMOCNIENIE POCZUCIA WŁAŚCIWEGO POSTĘPOWANIA DZIĘKI KONTAKTOWI Z INNYMI DYREKTORAMI Poznanie dyrektorów z innych placówek; nawiązanie kontaktów, rozwijanie zainteresowań poprzez kontakt

Odnowienie przyjaźni Motywacja do inwestowania w siebie (zawodowo i prywatnie)

KORZYŚCI ZAWODOWE Korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia Korzystanie z doświadczeń innych Wzbogacenie wiedzy i umiejętności w zakresu poruszanego na spotkaniach z ekspertem Poznanie przykładów rozwiązań prawnych, dobrych praktyk Przełożenie zdobytej wiedzy na praktykę szkolną Wymiana materiałów na platformie W sieci mogłam znaleźć ciekawe rozwiązania

MOŻLIWOŚĆ INDYWIDUALNYCH KONSULTACJI POMOCNYCH W ROZWIĄZYWANIU BIEŻĄCYCH PROBLEMÓW Wykorzystanie w praktyce materiałów ze szkoleń

Odwiedzam inne szkoły i wspólnie organizujemy konkursy, uroczystości Przełożenie zdobytej wiedzy na praktykę szkolną

Korzyści Mogłam korzystać z wzorów dokumentów na platformie Bardzo dużo skorzystałam na szkoleniach z P. Mojek Wykorzystuję zdobytą wiedzę Stały kontakt z dyrektorami i wzajemne wsparcie Zdobycie cennych informacji mających zastosowanie w relacjach z pracownikami Doskonalenie umiejętności współpracy i wymiany doświadczeń Bardzo dobra współpraca z rodzicami, atmosfera w gronie pedagogicznym

Nawiązanie kontaktów z dyrektorami szkół; wyjazdy do innych szkół i „podglądanie” pracy placówek Podniesienie wyników sprawdzianu

INNE KORZYŚCI Nowe doświadczenia Doskonalenie zarządzania szkołą Możliwość przekazania nauczycielom „właściwych” informacji; jeśli naucz. są dobrze poinformowani szkoła funkcjonuje właściwie Otrzymałam wzory dokumentów Wzbogacenie własnego warsztatu pracy Zastosowanie dobrych praktyk w swojej szkole Wykorzystanie wzorów dokumentów

Wnioski i rekomendacje na drugi rok działania sieci Do komunikowania się z uczestnikami sieci koordynator wykorzystywał także pocztę elektroniczną oraz telefon (SMS), (przesyłanie materiałów, wymiana informacji). Należy nadal z nich korzystać. Pracować nad aktywnością na platformie internetowej i wykorzystywać w tym celu wszystkie pomysły, doświadczenia itp. zmodyfikować formy współpracy. Przeprowadzić rekrutację uzupełniającą. Wykorzystywać preferowane formy pracy (wskazane w ankiecie końcowej), tj. dyskusję, warsztaty, konsultacje indywidualne, realizacja przedsięwzięć zespołowych zarówno podczas spotkań z ekspertem jak i na platformie. Fragment sprawozdania za 1 rok

Proponowane obszary tematyczne pracy sieci w II roku realizacji projektu Szkoła jako zakład pracy Ochrona danych osobowych Kontrola zarządcza w placówce oświatowej Prawo wewnątrzszkolne: regulaminy, procedury, instrukcje Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole Inne, wskazane przez uczestników Fragment sprawozdania za 1 rok

NOWA FORMA DOSKONALENIA MA PRZYSZŁOŚĆ uczestnicy oceniają sieć DUŻO lepiej niż koordynator

CO SIĘ SPRAWDZA? SPOTKANIA Z EKSPERTEM INDYWIDUALNE KONTAKTY STOSOWANIE RÓŻNYCH NARZĘDZI KOMUNIKACJI (platforma, , tel.) AKTUALNE / BIEŻĄCE / „GORĄCE” TEMATY (np.podręczniki, arkusz organizacji roku szkolnego) WYJAZDY

CZEGO UNIKAĆ? Oceniania przed otrzymaniem informacji zwrotnych pośpiechu?

Co jest ważne dla rozwoju sieci? Diagnoza potrzeb Rozumienie mechanizmów grupowych / sieciowych Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na wszystkich poziomach Czas Informacja zwrotna Entuzjazm

Helena Skomorowska Biuro projektu ul. Karłowicza Lublin tel