LP TEMAT PRELEGENT 1. Przywitanie zgromadzonych, omówienie celu i tematyki spotkaniaWojewoda Śląski Przygotowanie do zagrożeń okresu zimowego – zadania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
Advertisements

KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat nr 5: Zarządzanie kryzysowe na szczeblu gminy Autor: Eugeniusz Wojciech Roguski.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
PRZYGOTOWALI JACEK ŻBIKOWSKI MICHAŁ PAJDA
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Wydział Prewencji KWP w Krakowie
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Działania w zakresie poprawy brd na sieci dróg powiatowych Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Strzyżów, 6.III.2012 r.Krzysztof Piękoś
Organizacja lodowisk przyszkolnych na terenach gmin
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Systemy łączności w Powiecie Wejherowskim Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Inwentaryzacja.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Wydzia ł Prewencji KWP w Krakowie BEZDOMNI, SAMOTNI I BEZRADNI ZIMĄ.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
Pomoc dla mieszkańców po powodzi lub podtopieniu w innych samorządach
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Bezpieczeństwo w Dzielnicy Targówek 2017/2018
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

LP TEMAT PRELEGENT 1. Przywitanie zgromadzonych, omówienie celu i tematyki spotkaniaWojewoda Śląski Przygotowanie do zagrożeń okresu zimowego – zadania jednostek samorządu terytorialnego 2. Pozyskiwanie wsparcia ze strony Sił Zbrojny RP Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego 3. Udział osadzonych w akcji zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych 4. Pomoc osobom bezdomnym oraz osobom objętym pomocą społeczną 5. Informowanie ludności o zagrożeniach (niekorzystne zjawiska atmosferyczne, tlenek węgla, „dzikie lodowiska” itd.) 6. Odśnieżanie budynków wielkopowierzchniowych 7. Usuwanie drzew i krzewów w pasie drogowym i w sąsiedztwie linii kolejowych 8. Pozostałe działania (komunikacja zastępcza, obowiązek odśnieżania (niezasypywanie torów), zasilanie aparatury medycznej podtrzymującej funkcje życiowe, zasilenie ujęć wody, bariery ochronne utrudniające prace RZGW, SZMiUW) Klęski żywiołowe – obowiązujące zasady, prawa i obowiązki jednostek samorządu terytorialnego 9. Zasady powiadamiania i wymiany informacji Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego 10. Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w procesie usuwania skutków klęsk żywiołowych 11. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zabezpieczenia przed powodzią i prowadzenia akcji przeciwpowodziowej

Pozyskiwanie wsparcia zewnętrznego Siły Zbrojne RP Osadzeni w jednostkach penitencjarnych WOPR, GOPR, AEROKLUB Państwowa Straż Pożarna

Pozyskiwanie wsparcia ze strony Sił Zbrojnych RP J.s.t. przekazuje do WCZK wniosek o wsparcie ze strony SZ RP WCZK przekazuje wniosek Ministrowi Obrony Narodowej Decyzja MONRealizacja zadania Pozyskanie wsparcia ze strony Sił Zbrojnych RP możliwe jest wyłącznie w przypadku gdy siły i środki szczebla gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego są nie wystarczające

Udział osadzonych w akcji zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych Zawarcie z zakładem penitencjarnym umowy przed zdarzeniem j.s.t. pisemnie zgłasza do jednostki penitencjarnej potrzeby odnośnie wsparcia Przygotowanie osadzonych Transport osadzonych – zapewnia j.s.t. Realizacja zadania

W okresie utrzymywania się niskich temperatur, wzmożenie działań prewencyjnych w zakresie patrolowania miejsc przebywania osób zagrożonych zamarznięciem Kontrolowanie warunków bytowych osób objętych pomocą społeczną (niepełnosprawni, osoby niezaradne życiowo i ubogie). Stałe monitorowanie sytuacji związanej z zapewnieniem możliwości tymczasowego zakwaterowania osób bezdomnych Sprawdzenie stanu przygotowania noclegowni Pomoc osobom bezdomnym i osobom objętym pomocą społeczną

Prowadzenie wśród ludności akcji informacyjnej o niebezpieczeństwach związanych z korzystaniem z tzw. „dzikich lodowisk” oraz związanych z zatruciem tlenkiem węgla Informowanie ludności o możliwości pogorszenia się warunków pogodowych i niekorzystnych zdarzeniach związanych z okresem zimowym, w tym publikowanie na stronie internetowej ostrzeżeń i zaleceń dla ludności dotyczących przekroczonych norm zanieczyszczenia powietrza Informowanie mieszkańców o przewidywanych przerwach w dostawie energii – pozwala na minimalizację skutków awarii Przekazywanie do środków masowego przekazu informacji o lokalnych utrudnieniach na drogach i wyznaczonych objazdach, szczególnie w dużych miastach w celu przeciwdziałania zablokowaniu dróg i uniemożliwieniu pracy pojazdom odśnieżającym INFORMOWANIE O ZAGROŻENIACH

USUWANIE DRZEW I KRZEWÓW W PASIE DROGOWYM I W SĄSIEDZTWIE LINII KOLEJOWYCH Usuwanie drzew lub krzewów stwarzających zagrożenie, a rosnących w pasie drogowym należy do obowiązków zarządcy drogi, natomiast drzewa lub krzewy znajdujące się poza pasem drogowym należy wycinać w porozumieniu z właściwym nadleśnictwem. Na gruntach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa i krzewy mogą być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego. Ich usunięcie należy to do obowiązków zarządcy linii kolejowej. W przypadku konieczności usunięcia drzew lub krzewów na sąsiadujących z linią kolejową gruntach prywatnych, starosta, na wniosek zarządcy, wydaje decyzjęo usunięciu drzew lub krzewów za odszkodowaniem. Decyzję wykonuje zarządca. Ustalenie odszkodowania następuje w drodze umowy stron. W przypadku braku umowy stron, odszkodowania ustala starosta, z zastosowaniem zasad przewidzianych przy wywłaszczeniu nieruchomości. Podstawy prawne: Art. 55 i 56 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U Nr 86 poz. 789 z późn. zm.), Art. 19 i 20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U Nr 14 poz. 60 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U nr 153 poz. 955).

USUWANIE DRZEW I KRZEWÓW W PASIE DROGOWYM I W SĄSIEDZTWIE LINII KOLEJOWYCH W przypadku konieczności usunięcia drzew lub krzewów na sąsiadujących z linią kolejową gruntach prywatnych, starosta, na wniosek zarządcy, wydaje decyzję o usunięciu drzew lub krzewów za odszkodowaniem. Decyzję wykonuje zarządca. Ustalenie odszkodowania następuje w drodze umowy stron. W przypadku braku umowy stron, odszkodowania ustala starosta, z zastosowaniem zasad przewidzianych przy wywłaszczeniu nieruchomości.

POZOSTAŁE PROBLEMY Przygotowanie do uruchomienia alternatywnej komunikacji w sytuacji wystąpienia intensywnych opadów śniegu i długotrwałego utrzymywania się niskich temperatur Zapewnienie funkcjonowania placówek oświatowych w trudnych warunkach zimowych, w tym dowóz dzieci i młodzieży do szkół, ciepłe posiłki w trakcie zajęć lekcyjnych, zabezpieczenie w ciepło budynków szkolnych, internatów oraz burs Egzekwowanie przez straże gminne obowiązku odśnieżania chodników i usuwania śniegu z dachów od właścicieli, zarządców i użytkowników nieruchomości Uruchomienie działań doraźnych w sytuacji utrzymywania się mrozów (koksowniki, rozdawanie gorących napojów itp.) Zabezpieczenie miejsc ewakuacji i niezbędnego asortymentu (herbata, termosy, jednorazowe kubki, paliwo) oraz pomocy medycznej dla podróżnych będących w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, którzy oczekują na nieprzejezdnych szlakach drogowych i kolejowych lub mieszkańców miejscowości, do których jest utrudniony dostęp

Wyznaczenie miejsc wywozu i składowania śniegu Skoordynowanie współpracy Policji z zarządcami dróg w kwestii wsparcia w dotarciu pługopiaskarki do miejsc odśnieżania w przypadku zablokowania przejezdności głównych dróg w dużych miastach i aglomeracjach miejskich spowodowanych intensywnymi opadami śniegu w godzinach szczytowego natężenia ruchu Monitorowanie sytuacji i przygotowanie do skutecznego reagowania w przypadku przerw w dostawach energii elektrycznej do gospodarstw rolnych Należy zobowiązać firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg do zwracania szczególnej uwagi, aby podczas odśnieżania nie dochodziło do zasypywania torów na przejazdach (zwłaszcza na przejazdach niestrzeżonych), gdyż stwarza to zagrożenie wykolejenia się pociągu. Sprawdzenie procedur związanych z wyłączeniami energetycznymi, w tym dotyczących ostrzegania i udzielania wsparcia osobom korzystającym z zasilanych energią elektryczną urządzeń medycznych podtrzymujących funkcje życiowe – w przypadku zakłóceń w dostawie prądu oraz zapewnienia zastępczych źródeł zasilania ujęć wody. Przy budowie, odbudowie lub remoncie mostów i dróg należy pamiętać aby bariery ochronne nie utrudniały służbom ratowniczym prowadzenia ewentualnych działań na wałach przeciwpowodziowych – możliwość demontażu barier POZOSTAŁE PROBLEMY

ODŚNIEŻANIE BUDYNKÓW WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH Rozporządzenie Wojewody Śląskiego z dnia 30 grudnia 2009 r. 1. Usuwanie sopli i nawisów śnieżnych – obowiązek stały 2. Informacja o możliwości przekroczenia grubości pokrywy zagrażającej obiektom przekazuje WCZK do PCZK 3. PCZK przekazuje informacje do gmin 4. Gminy przekazują ostrzeżenie do właścicieli, zarządców i administratorów obiektów znajdujących się w wykazach 5. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego prowadzi wykaz budynków o powierzchniach zabudowy powyżej 2000 m2 lub innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000m2. Wykazy udostępniane są wójtom, burmistrzom, prezydentom miast – na wniosek

Materiały ze szkolenia udostępnione zostaną na stronie: