HISZPAŃSKI SYSTEM EDUKACJI (Andaluzja)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dział Rekrutacji.
Advertisements

Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Kształcenie zawodowe w Europie
Innowacyjność i przedsiębiorczość w kształceniu zawodowym
„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
STUDIA W ATH STUDIA I-go STOPNIA (inżynierskie lub licencjackie) STUDIA II-go STOPNIA.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 10 IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W KOSZALINIE ul
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2012/2013 XLVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin gimnazjalny 2013 Języki obce
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
Europejskie systemy edukacji (Polska, Węgry, Anglia)
Matura w XV LO im.Narcyzy Żmichowskiej. Egzaminy obowiązkowe ustne: 1.Język polski ( jeden poziom - prezentacja ) 2.Język obcy nowożytny ( do wyboru.
DOKUMENTACJA SKŁADANA W SZKOLE PONADGIMNZJALNEJ podanie 2 zdjęcia zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w zawodzie Termin składania.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Matura Informacje odnośnie zdania matury. Matura Faza wprowadzająca (10. klasa) Faza wprowadzająca (10. klasa) Faza kwalifikacyjna (11./12. klasa) Faza.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Program Leonardo da Vinci VETPro – Vocational Education and Training for Professionals Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
System edukacyjny w Hiszpanii
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
Dokumenty regulujące proces studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM Gdzie szukać informacji? Bogusława Adamczyk Kraków, 14 grudnia 2016.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
KSZTAŁCENIE DOROSŁYCH W ANGLII
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

HISZPAŃSKI SYSTEM EDUKACJI (Andaluzja) Wizyta w ramach programu LEONARDO DA VINCI . Marzec 2013 Delegación de la Consejería de Educación en Granada

Hiszpania Populacja 47.265.321 mieszkańców (2012) Powierzchnia: 506 000 km² Stolica: Madryt Ustrój polityczny: monarchia parlamentarna Długość życia: 75,9 lat (mężczyźni) / 82,8 lat (kobiety) Wskaźnik śmiertelności dzieci: 4 (na 1000 żywych urodzeń) Języki urzędowe: hiszpański (a także: kataloński, galisyjski i baskijski) Religia: 80 % katolicy /12% ateiści i agnostycy / 8% pozostali 2

HISZPAŃSKI SYSTEM EDUKACJI EDUKACJA PRZEDSZKOLNA EDUKACJA NA POZIOMIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ EDUKACJA OBOWIĄZKOWA I PONADOBOWIĄZKOWA NA POZIOMIE SZKOŁY ŚREDNIEJ EDUKACJA SPECJALISTYCZNA (szkoły artystyczne, sportowe i językowe) VET SZKOLNICTWO WYŻSZE

Zdecentralizowany model administracji oświatowej - zarządzanie hiszpańskim systemem edukacji jest podzielone między Państwo, władze regionalne, władze lokalne i szkoły. Państwo ma wyłączne prawo do ochrony systemu edukacji w zakresie jego standaryzacji i jedności oraz do gwarantowania zasadniczej równości wszystkich Hiszpanów w korzystaniu z ich fundamentalnych praw związanych z edukacją .

PLAN OGÓLNY Edukacja przedszkolna ( od 0 do 6 roku życia) Edukacja na poziomie szkoły podstawowej (od 6 do 12 roku życia) Edukacja na poziomie szkoły średniej I stopnia (od 12 do 16 roku życia) Edukacja na poziomie szkoły średniej II stopnia (od 16 do 18 roku życia) VET Kształcenie akademickie

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA Dzieci w wieku od 0 do 3 lat. Etapem tym zajmują się władze lokalne oraz ośrodki prywatne. Ma charakter edukacyjny i społeczny. Dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Jest to pierwszy etap w systemie edukacji. Nie jest obowiązkowy, jednak w Andaluzji 100% dzieci w tym wieku kształci się na jego poziomie.

Kształcenie na poziomie szkoły podstawowej OD 6 DO 12 ROKU ŻYCIA. PIERWSZY OBOWIĄZKOWY ETAP W SYSTEMIE EDUKACJI PODZIELONY NA TRZY CYKLE, Z KTÓRYCH KAŻDY TRWA DWA LATA Nie ma egzaminów końcowych

OBOWIĄZKOWA EDUKACJA NA POZIOMIE SZKOŁY ŚREDNIEJ OD 12 DO 16 ROKU ŻYCIA. CZTERY LATA PODZIELONE NA DWA CYKLE. UCZNIOWIE, KTÓRZY OSIĄGNĄ WSZYSTKIE WYMAGANE STANDARDY OTRZYMUJĄ ŚWIADECTWO. UCZNIOWIE, KTÓRZY NIE OSIĄGNĄ TYCH CELÓW, OTRZYMUJĄ KOLEJNĄ SZNSĘ W RAMACH ‘PROGRAMÓW GWARANCJI SPOŁECZNYCH’ (PODSTAWOWE SZKOLENIE ZAWODOWE)

EDUKACJA NA POZIOMIE SZKOŁY ŚREDNIEJ II STOPNIA OD 16 DO 18 ROKU ŻYCIA KURS DWULETNI TRZY GAŁĘZIE KSZTAŁCENIA: PRZEDMIOTY ARTSTYCZNE, NAUKI ŚCISŁE I TECHNILOGIA, NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE. UCZNIOWIE OTRZYMUJĄ TYTUŁ UKOŃCZENIA SZKOŁY ŚREDNIEJ II STOPNIA. TO UMOŻLIWIA IM KONTYNUACJĘ NAUKI NA UNIWERSYTECIE LUB W RAMACH SZKOLENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE ZAAWANSOWANYM.

POZIOM ŚREDNIOZAAWANSOWANY VET POZIOM ŚREDNIOZAAWANSOWANY POZIOM ZAAWANSOWANY h 10

KSZTAŁCENIE AKADEMICKIE UCZNIOWIE MUSZĄ ZDAĆ EGZAMIN TRZY POZIOMY: - STUDIA LICENCJACKIE LUB ICH EKWIWALENT - STUDIA MAGISTERSKIE - STUDIA DOKTORANCKIE

2. VET W HISZPAŃSKIM SYSTEMIE EDUKACJI (Andaluzja) Wizyta w ramach programu LEONARDO DA VINCI. Marzec 2013 Delegación de la Consejería de Educación en Granada

VET NA POZIOMIE ŚREDNIZAAWANSOWANYM UCZNIOWIE, KTÓRZY UKOŃCZYLI OBOWIĄZKOWY ETAP KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE SZKOŁY ŚREDNIEJ I CHCĄ PRACOWAĆ W OKREŚLONYM ZAWODZIE. KURSY DWULETNIE

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE NE POZIOMIE ZAAWANSOWANYM UCZNIOWIE, KTÓRZY UKOŃCZYLI ETAP KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE SZKOŁY ŚREDNIEJ II STOPNIA. PO UKOŃCZENIU MOGĄ RÓWNIEŻ KONTYNUOWAĆ EDUKACJĘ NA UNIWERSYTECIE NA KIERUNKACH POWIĄZANYCH Z PROFILEM ICH NAUKI. UCZNIOWIE POSIADAJĄCY TEN TYTUŁ MAJĄ ZNACZĄCE SZANSE NA RYNKU PRACY.

Poziom średniozaawansowany Poziom wyższy KSZTAŁCENIE ZAWODOWE Poziom średniozaawansowany Poziom wyższy 24 rodziny zawodów Język obcy jest obowiązkowy tylko w kilku rodzinach Administracja J. angielski 5 g./tyg. w trakcie I-go roku J. francuski 5 g./tyg. w trakcie II-go roku Handel i Marketing J. angielski 6 g./tyg. w trakcie I-go roku Turystyka J. angielski 5 g./tyg. w trakcie I-go roku J. francuski 5 g./tyg. h 15

Rodziny VET Instalacja & konserwacja Administracja i Zarządzanie Rolnictwo Rękodzieło artystyczne Budownictwo Chemia Elektryczność i Elektronika Energia i Woda Przemysł wydobywczy Przemysł spożywczy Szkło i ceramika Zdrowie Hotelarstwo, Podróżowanie i Turystyka ICT Instalacja & konserwacja Rybołóstwo morskie Produkcja mechaniczna Wizerunek Obraz i dźwięk Opieka społeczna Bezpieczeństwo i środowisko Sport Tekstylia, odzież i skóra Handel i marketing Transport i konserwacja pojazdów Drewno, Korek i Meble 16

KALENDARZ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO VET ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA 172 dni 3 OKRESY WAKACYJNE: ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA WIELKANOC LATO h 17

Hiszpańskie normy prawne dot. VET Ustawa nr 5 /2002 dot. kwalifikacji i VET Dekret Królewski nr 1538/2006 Dekret Królewski nr 1224/2009 dot. kompetencji zawodowych nabytych poprzez pracę. Ustawa nr 2/2011 o zrównoważonej gospodarce. Rozdział VII Dekret Królewski nr 1027/2011 dot. Hiszpańskich Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Dekret Królewski nr 1147/2011 z 29 lipca dot. ogólnej organizacji VET

Kwalifikacje zawodowe Kwalifikacje zawodowe: kompetencje istotne dla zatrudnienia, nabyte w wyniku szkolenia formalnego i nieformalnego. Kompetencje : ogólne, personalne, społeczne, zawodowe Kompetencje zawodowe: połączenie wiedzy i zdolności, które pozwala na aktywność zawodową odpowiadającą zapotrzebowaniom produkcji oraz zatrudnienia.

CLIL w dwujęzycznym VET CLIL – Content and Language Integrated Learning Dodatkowa Dyspozycja: w przypadku nauczania niektórych obszarów w języku obcym (CLIL) może być wymagane upoważnienie Wizyta naukowa dot. VET Granada, Marzec 2013

DZIĘKUJĘ