Prezentacja projektu Wzór na rozwój
Pomysł na Wzór… Wypadkowa wcześniejszch projektów CEO Edukacja globalna Szkoła pełna zasobów Szkoła pełna energii Wzór na rozwój
Wszystko zaczęło się od… Nepal. Przewody przyszłej lokalnej linii przesyłu wnoszone przez mieszkanki i mieszkańców na szczyt wzniesienia, na którym stanęła pierwsza w okolicy turbina wiatrowa. Zdjęcie: Practical Action
głównie dla os. uczących fizyki, chemii i biologii Część większej całości – współpraca z Practical Action – Dostęp do bogatych zasobów multimedialnych Wzór na rozwój
Wzmacnianie potencjału nauczycieli i nauczycielek do prowadzenia ciekawych dla młodzieży zajęć, które będą kształtować w niej rozumienie współczesnego świata, dzięki uwzględnianiu perspektywy globalnej w nauczaniu przedmiotów ścisłych Cel projektu
To, czego młodzież uczy się na zajęciach przedmiotów ścisłych ma kluczowe znaczenie dla losów świata. Technologie w rękach ludzi, którzy umiejętnie z nich korzystają, pomagają żyć godnie. Warto o tym mówić na swoich zajęciach Zapisano to w podstawie programowej ;) Podstawowe założenia
Jak wykorzystać posiadaną wiedzę, by sprostać wyzwaniom współczesności? Podstawowe pytanie Wyzwania Dostęp do edukacji Sytuacja kobiet Susze Powodzie Ubóstwo Wzrost cen żywności i paliw Kończące się zasoby naturalne Dostęp do czystej wody
Rolnictwo organiczne Biogaz Spółdzielnie Efektywna irygacja Odsalanie wody Efektywność energetyczna Tematy / Rozwiązania / Technologie Rozproszone i odnawialne źródła energii Energia wody, wiatru, słońca, Ziemi
Przykłady praktycznego zastosowania zaczerpnięte z krajów globalnego Południa Specyfika Ratnayake prezentuje instalację biogazową, Sri Lanka, © Practical Action …ale też przyglądanie się, jak trendy globalne wpływają na życie lokalne …i jak lokalne inicjatywy kształtują trendy globalne.
Na czym nam zależy? krytyczne myślenie stawianie fundamentalnych (nie)oczywistych pytań, autorefleksja nauczanie w kontekście globalnym częścią jakiej większej całości jest ten wąski temat, którym się zajmujemy? wykorzystanie potencjału grupy, szkoły, miejsca zakorzenienie w lokalnym kontekście, w potrzebach poznawczych grupy; Szanowanie różnorodności otwarcie na perspektywę Innego/Innej praca grupowa uczenie się od siebie twórcze podejście próbowanie Nowego
Współpraca ze szkołami Materiały edukacyjne Zajęcia w szkołach Szkolenia dla nauczy- cieli Kurs internetowy Projekt młodzieżo-wy Na przestrzeni roku szkolnego
Warsztaty – Teraz i na przełomie zima/wiosna ‘2015 Kurs internetowy – Początek 24 listopada, do kwietnia Scenariusze lekcji i gier edukacyjnych Baza wiedzy: filmy i artykuły – Udostępniana przez ceo.org.pl/globalnaceo.org.pl/globalna Pudełko edukacyjne – ¼ w trakcie tych warsztatów – reszta jako prezent na Gwiazdkę Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych – 8 czerwca Nasze wsparcie
Projekt edukacyjny z młodzieżą Uczestnictwo w warsztatach Uczestnictwo w e-kursie Nasze oczekiwania
Kolejne etapy działania młodzieżowego dokumentowane przez uczniów i uczennice Sprawozdanie końcowe – Podstawa dla wystawienia przez nas zaświadczeń o uczestnictwie nauczyciela w projekcie, dyplomu dla szkoły Ankieta środroczna i podsumowująca – Cel: dopasowanie oferty do potrzeb w szkole Sprawozdawczość
Logowanie na platformie kursów internetowych CEO 4 moduły w odstępach czasowych co miesiąc (styczeń – kwiecień) Ok. 30 osób w 5 grupach, pod opieką mentorów i mentorek Wiedza + pytania + działanie z młodzieżą + wsparcie w działaniu Kurs internetowy
Dział I - Wiedza Wyzwania współczesności w zakresie obszarów: – energia, – woda, – żywność, – transport, – warunki bytowe Technologie wspierające rozwój i polepszające warunki życia ludzi na świecie Dział II - Praktyka Jak zrealizować działanie w tym temacie z młodzieżą? Kurs internetowy – tematyka